Kerajaan Tidak Perlu Kotakan Janji Peruntukan Jika Darurat



Perisytiharan darurat yang dilakukan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sejak 11 Januari lalu terus dikritik pelbagai pihak.
Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu, Azan Ismail berkata, darurat tiada kena mengena dengan kempen melawan Covid 19 melainkan hanya untuk menyelamatkan Muhyiddin dan juga cuba menutup kelemahan dalam pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Azan tidak menolak darurat boleh dijadikan alasan untuk tidak menunaikan janji yang telah dibuat dalam pembentangan Belanjawan 2021 lalu.
“Darurat boleh digunakan kerajaan untuk menutup segala perkara yang patutnya mereka kena buat. Yang mereka janji semasa umum belanjawan dan juga belanjawan tambahan untuk rakyat menghadapi Covid-19.
“Sekarang ini rakyat tidak boleh semak dan persoalkan. Muhyiddin pun tak perlu nak beritahu atau dedahkan laporan kepada rakyat.
“Bagi saya darurat ini umpama selimut untuk mereka menyembunyikan diri. Darurat juga lebih teruk daripada undang-undang drakonian yang selalu Dr Mahathir guna seperti OSA, ISA dan sebagainya.
“Muhyiddin berselindung di bawah darurat. Inilah keadaan yang berlaku dan rakyat tak ada sumber (kerana Parlimen digantung) untuk tahu maklumat belanjawan yang diumumkan tahun lalu,” katanya.
Menurut Azan, bukti awal kelemahan kerajaan PN ialah mengisytihar darurat tanpa pelan jangka panjang untuk membantu kehidupan rakyat.
Katanya, darurat sepatutnya muncul dengan pelan bantuan kepada golongan yang terjejas, bukannya satu perisytiharan ‘tunggu dan lihat’.
“Rakyat tidak dibentang apa-apa bantuan. Dia (Muyhiddin) umum darurat begitu sahaja. Rakyat disuruh duduk rumah tetapi tak ada perancangan.
“Kalau betul darurat untuk kebaikan rakyat, dia perlu umumkan pelan semasa 8 bulan darurat ini macam mana, yang berpendapatan sekian-sekian kerajaan kena bantu berapa bil eletrik, bil air dikurangkan dan moratarium berapa bulan, semua pelan ini kena ada.
“Mana boleh kita menjerut leher orang tanpa ada rancangan untuk beri dia bernafas. Nak kurung benda hidup (rakyat) ini kena ada rancangan. Tetapi Muhyiddin tidak begitu,” katanya.
Darurat dilaporkan akan berakhir pada 1 Ogos 2021. Tempoh darurat mungkin dipendekkan sekiranya Yang di-Pertuan Agong berpuas hati keadaan pandemik Covid 19 telah pulih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31275

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Darurat Boleh Abaikan Janji Janji Kerajaan Pn

Kerajaan Darurat Boleh Abaikan Janji Janji Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 209 hits
Darurat yang digambarkan oleh kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini sebagai usaha biasa untuk mengekang merebaknya wabak Covid 19 sebenarnya tidak dijelaskan dengan jujur kesan besarnya kepada pemerintahan negara Menurut Ahli Parlimen Pas...
Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 244 hits
Bekas hakim Gopal Sri Ram berkata kerajaan boleh mengemukakan saman atau disaman bagi tindakan ketika darurat PETALING JAYA Tindakan undang undang boleh diambil terhadap kerajaan ketika darurat jika hak asasi seseorang dilanggar termasuk un...
Darurat Demi Mudahkan Kerajaan Urus Covid 19

Darurat Demi Mudahkan Kerajaan Urus Covid 19

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 255 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM ISMAIL SABRI YAAKOBPUTRAJAYA Pelaksanaan darurat yang dikuatkuasakan sehingga 1 Ogos ini meletakkan keutamaan untuk mempermudahkan segala tindakan kerajaan menguruskan pandemik Covid 19 yang semakin meningkat di n...
Guan Eng Dakwa Darurat Bolehkan Kerajaan Beri Tender Rundingan Terus

Guan Eng Dakwa Darurat Bolehkan Kerajaan Beri Tender Rundingan Terus

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 187 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mendakwa perintah darurat membolehkan perdana menteri meluluskan sebarang undang undang tanpa melalui Parlimen bahkan menangkap sesiapa yang tidak disukai Bahkan kontrak perolehan kerajaan yang besar juga d...
Terimalah Hakikat Kerajaan Yiddin Tiada Majoriti Kedutaan Beri Amaran Pkp Darurat Akan Lumpuhkan Ekonomi

Terimalah Hakikat Kerajaan Yiddin Tiada Majoriti Kedutaan Beri Amaran Pkp Darurat Akan Lumpuhkan Ekonomi

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 210 hits
NORMAN RADZUAN Hari ini pelbagai komen dari kedutaan di negara ini yg mengatakan tindakan darurat akn membuat ekonomi negara merudum dan byk syarikat besar dan kecil akn ditutup Ia sgt2 membimbangkan kata mereka Mereka meragui atas dasar ke...
Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mencabar proklamasi darurat yang dilaksanakan oleh kerajaan di mahkamah Kenyataan itu menyusul selepas tiga hari Ahli Parlimen Port Dickson itu mencadangkan semua ahli Parlimen me...
Selepas Zahirkan Tak Setuju Dengan Darurat Umno Mahu Tunggu Apa Lagi Dalam Kerajaan

Selepas Zahirkan Tak Setuju Dengan Darurat Umno Mahu Tunggu Apa Lagi Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 281 hits
Baik secara langsung atau tidak langsung tindakan Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan mengutus surat kepada semua Ahli Parlimen parti itu untuk meminta persetujuan mereka bagi menggesa Yang Dipertuan Agong memanggil sidang khas Parlimen adal...
Kerajaan Pn Jadi Tidak Cekap Sepanjang Darurat

Kerajaan Pn Jadi Tidak Cekap Sepanjang Darurat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 222 hits
Kerajaan Perikatan Nasional yang telah pun sedia dipertikaikan sejak ditubuhkan pada Mac 2020 berkemungkinan akan semakin tidak cekap dan lembab sepanjang tempoh darurat Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Isma...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte