Darurat Beri Pn Lebih Masa Matikan Langkah Umno Kata Penganalisis



 
PETALING JAYA: Penganalisis politik berkata, langkah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan negara di bawah perintah darurat memberi kelebihan kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk kekal berkuasa lebih lama.
Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya (UM) berkata, Muhyiddin terselamat daripada tumbang setelah Kabinetnya dilihat gagal mengawal penularan wabak Covid-19 sehingga menyebabkan negara terpaksa melaksanakan kembali perintah kawalan pergerakan (PKP) dan darurat.
“Mereka perlu fokus kepada aktiviti menangani wabak Covid-19 merebak. Parlimen digantung dan pilihan raya tidak akan diadakan.
“Ini juga menyelamatkan PN daripada kemungkinan kalah dalam pilihan raya,” katanya kepada FMT.
Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, semalam mengisytiharkan darurat bagi membendung penularan wabak Covid-19 sehingga 1 Ogos 1 atau lebih awal berikutan kes harian kini mencecah empat angka secara berterusan.
Dalam perutusan khasnya berhubung perkara itu, Muhyiddin bagaimanapun berkata, pelaksanaan darurat bukanlah suatu bentuk rampasan kuasa, sebaliknya menjamin aktiviti ekonomi dan kehidupan rakyat akan berjalan seperti biasa, walaupun PKP dan sekatan pergerakan lain dikuatkuasakan susulan peningkatan kes Covid-19.
Dalam pada itu, Awang berkata, perisytiharan darurat juga memberi bayangan bahawa Umno yang dipimpin oleh Ahmad Zahid Hamidi “mati langkah” kerana tidak dapat melakukan apa-apa keputusan besar dalam tempoh ini.
Umno dijadualkan akan membawa usul memutuskan hubungan dengan PPBM dalam perhimpunan agung parti berkenaan akhir bulan ini selain mengukuhkan kerjasama dengan PAS menerusi Muafakat Nasional (MN).

Kes pemimpin Umno
Awang berkata, berdasarkan pengumuman Muhyiddin semalam, perdana menteri turut memaklumkan bahawa badan kehakiman akan terus berfungsi untuk menegakkan hukum dan keadilan, sekali gus memberi gambaran bahawa kes membabitkan pemimpin Umno akan terus berjalan.
“Ini menunjukkan perdana menteri mahukan kes mahkamah melibatkan pemimpin Umno diselesaikan dalam masa darurat ini.
“Sudah pasti ramai yang dijangka disabitkan dalam tempoh tersebut,” katanya.
Awang berkata, kerajaan PN akan terselamat daripada “gangguan” pemimpin Umno yang terbabit dengan kes di mahkamah, khususnya bekas perdana menteri, Najib Razak dan beberapa pemimpin Umno lain, termasuk Zahid.
Sementara itu, bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia, Azmi Hassan berkata, pengisytiharan darurat bukanlah kesalahan besar buat Muhyiddin kepada rakyat.
Katanya, perdana menteri tidak perlu meminta maaf kepada rakyat kerana mengambil langkah itu.
Beliau percaya rakyat akan faham dengan situasi yang berlaku ketika ini, memandangkan kes harian membabitkan Covid-19 bannyak meningkat berbanding sebelum pilihan raya negeri Sabah yang diadakan tahun lepas.
“Saya lihat ramai rakyat berfikiran waras pada ketika ini. Ramai melihat pandemik belum berjalan dikawal bagi membolehkan pilihan umum diadakan.
Ini memberi peluang kepada kerajaan untuk terus mentadbir kerana selama ini tadbir urus negara diganggu dan kerajaan tidak dapat menumpu 100% perhatian bagi menangani wabak Covid-19,” katanya.
Azmi juga percaya, pengisytiharan darurat juga tidak menganggu aktiviti politik, sosial dan ekonomi, walaupun menjangka SOP aktiviti sosial dan perniagaan akan menjadi lebih ketat.

The post Darurat beri PN lebih masa, ‘matikan langkah’ Umno, kata penganalisis appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/14/darurat-beri-pn-lebih-masa-matikan-langkah-umno-kata-penganalisis/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=darurat-beri-pn-lebih-masa-matikan-langkah-umno-kata-

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berkata tindakan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mahu mengambil tindakan undang undang bagi mencabar perisytiharan darurat akan memberi persepsi beliau lebih mementingkan agenda politik berbanding ...
Teguh Di Belakang Presiden Bukan Masa Cipta Gelora Dalam Parti Kata Exco Pemuda Umno

Teguh Di Belakang Presiden Bukan Masa Cipta Gelora Dalam Parti Kata Exco Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 224 hits
January 15 2021 6 17 PMBeberapa portal hari ini melaporkan Pemuda Umno Pontian menggesa Ahmad Zahid Hamidi berundur sebagai presiden parti secara terhormat ketika parti Melayu itu dilihat tidak mempunyai hala tuju yang jelas bawah kepimpina...
Umno Tidak Desak Pru 15 Dalam Masa Terdekat Kata Mahdzir Khalid

Umno Tidak Desak Pru 15 Dalam Masa Terdekat Kata Mahdzir Khalid

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 162 hits
Umno tidak memberi tekanan supaya Pilihan Raya Umum ke 15 diadakan dalam masa terdekat tetapi meminta diadakan selepas kes Covid 19 berada pada tahap yang rendah Naib Presidennya Mahdzir Khalid berkata mengambil kira kebajikan rakyat yang b...
Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm Perlu Terus Bergema Bukti Umno Perjuang Prinsip Kata Penganalisis

Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm Perlu Terus Bergema Bukti Umno Perjuang Prinsip Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 211 hits
freemalaysiatoday com January 21 2021 7 30 AMPenganalisis berkata tidak dinafikan ada akar umbi Umno yang percaya perisytiharan darurat oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bertujuan untuk melemahkan parti itu PETALING JAYA Umno perlu teru...
Kecemasan Kesihatan Dengan Undang Undang Khusus Lebih Sesuai Kata Umno

Kecemasan Kesihatan Dengan Undang Undang Khusus Lebih Sesuai Kata Umno

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 208 hits
Mohamad Hasan berkata pengukuhan strategi kesihatan langkah terbaik untuk mengatasi pandemik PETALING JAYA Pengisytiharan kecemasan kesihatan dengan ordinan khusus adalah lebih sesuai untuk melawan pandemik Covid 19 dalam keadaan sekarang k...
Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 212 hits
January 11 2021 2 16 PMSeorang pemimpin Umno negeri berkata pelantikan Hishammuddin Hussein sebagai timbalan perdana menteri akan lebih merosakkan perpaduan parti itu PETALING JAYA Seorang pemimpin Umno negeri bimbang pelantikan Hishammuddi...
Menjelang Perintah Darurat Pas Secara Berjamaah Telah Serang Umno

Menjelang Perintah Darurat Pas Secara Berjamaah Telah Serang Umno

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 130 hits
BORHAN AHMADMenjelang Kabinet membincangkan cadangan darurat yang kini diluluskan oleh Yang Dipertuan Agong pemimpin Pas secara berjamaah telah menyerang Umno kerana mendesak pilihan raya umum diadakan segera Dari Presiden sehinggalah AJK P...
Tinjauan Penyokong Bn Mahu Umno Kekal Dalam Pn Buat Masa Ini

Tinjauan Penyokong Bn Mahu Umno Kekal Dalam Pn Buat Masa Ini

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 169 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 8 44 pmTinjauan mendapati kebanyakan penyokong BN mahu Umno kekal dalam kerajaan Perikatan Nasional Tinjauan yang dilakukan Merdeka Center itu mendapati 54 peratus responden yang mengaku penyokong BN tid...
Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 220 hits
Mesyuarat Biro Politik Umno hari ini bermesyuarat bagi membincangkan situasi politik terkini negara selepas negara berada di bawah proklamasi politik Menurut sumber mesyuarat itu dihadiri oleh beberapa pemimpin tertinggi Umno Mesyuarat biro...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor