Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm Perlu Terus Bergema Bukti Umno Perjuang Prinsip Kata Penganalisis


freemalaysiatoday.com
Adam Abu Bakar
-January 21, 2021 7:30 AM
Penganalisis berkata, tidak dinafikan ada akar umbi Umno yang percaya perisytiharan darurat oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bertujuan untuk melemahkan parti itu.
PETALING JAYA: Umno perlu terus membawa suara akar umbi parti, walaupun perhimpunan agungnya yang dijadual pada 30 dan 31 Jan ini ditangguhkan susulan perisytiharan darurat.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, usul memutuskan hubungan dengan PPBM seperti dibangkitkan akar umbi dan dipersetujui untuk dibawa ke perhimpunan agung parti perlu diteruskan, malah perlu bergema lebih kuat.

“Sekiranya Umno mahu terus relevan, mereka perlu memperjuangkan prinsip dan bertindak secara berterusan meskipun Ordinan Darurat diwartakan dan perhimpunan agung ditangguh.

“Suara Umno perlu bergema lebih kuat, bukan sahaja di peringkat parti, tetapi meliputi badan bukan kerajaan (NGO) yang pro Umno, aktivis dan pemimpin serta institusi Umno itu sendiri supaya impaknya dilihat besar,” katanya kepada FMT.
Awang Azman Pawi.Penangguhan perhimpunan agung Umno 2020 yang menjadi titik penentu hubungan parti itu dengan PPBM diumumkan Setiausaha Agung Ahmad Maslan selaras dengan perisytiharan darurat dan perintah kawalan pergerakan (PKP) 2.0 yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Keputusan pelaksanaan darurat dan PKP itu dilihat oleh sesetengah penganalisis menyebabkan Umno “mati langkah”.

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang bermesyuarat sebelum ini dilaporkan telah memperhalusi semua usul yang dibangkitkan oleh 189 bahagian parti itu yang bersidang di seluruh negara .

Antara usul utama dibangkitkan majoriti besar Umno bahagian ialah memutuskan hubungan dengan PPBM semasa menghadapi pilihan raya umum akan datang, selain mempertahankan hubungan kerjasama dengan PAS dalam Muafakat Nasional (MN).

Awang Azman berkata, nama baik Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi tidak akan terjejas dalam isu desakan memutuskan hubungan dengan PPBM yang dipimpin oleh Muhyiddin selaku presiden, disebalik perisytiharan darurat yang berkuat kuasa sehingga Ogos.

“Jika diingat kembali, Majlis Kerja Tertinggi Umno sebelum ini juga pernah memutuskan bukan sahaja untuk menarik kerjasama dengan PPBM, tetapi mempertimbangkan keluar dari PN sekiranya kerjasama itu tidak menguntungkan BN,” katanya.

Beliau berkata, tidak dinafikan akan ada akar umbi Umno yang berpandangan perisytiharan darurat bertujuan untuk melemahkan parti itu, walaupun kerajaan menegaskan ia bertujuan memerangi penularan wabak Covid-19 .

Dalam pada itu, bekas ahli akademik Azmi Hassan berkata, dalam keadaan darurat tidak seharusnya aktiviti politik bersifat ekstrem diteruskan walaupun akar umbi Umno sendiri sudah menzahirkan kehendak dan keputusan untuk memutuskan hubungan engan PPBM.Azmi Hassan.“Dalam keadaan sekarang, ketika pandemik di luar kawalan, kepimpinan Umno perlu pamerkan teladan dengan mengekalkan status quo.

“Walaupun kepimpinan Umno ambil keputusan tarik balik sokongan kepada PN, ia tidak akan mengubah senario politik kerana status darurat,” katanya.

Azmi berkata, pemimpin Umno yang sering menggesa supaya parti itu “bercerai” dengan PPBM perlu berehat seketika sementara menunggu sehingga darurat tamat sebelum mengambil sebarang tindakan lain.

“Tekanan kepada PN akan membuatkan pemimpin PPBM mengambil keputusan drastik. Jangan lupa, pengisytiharan darurat oleh perdana menteri adalah ekoran desakan supaya Parlimen dibubarkan sebelum ini.

“Pemimpin Umno perlu pamerkan contoh yang baik untuk redakan suhu politik,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/01/usul-putus-hubungan-dengan-ppbm-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Mesti Putus Hubungan Dengan Ppbm Secepat Mungkin Kata Nazri

Umno Mesti Putus Hubungan Dengan Ppbm Secepat Mungkin Kata Nazri

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 185 hits
January 9 2021 5 10 PMAhli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz PETALING JAYA Umno perlu memutuskan hubungan dengan PPBM secepat mungkin bagi mengelak lebih banyak masalah kata Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz Saya setuju macam mana Naji...
Umno Pulau Pinang Tetap Bawa Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm

Umno Pulau Pinang Tetap Bawa Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 197 hits
January 22 2021 Pengerusi Umno Pulau Pinang Musa Sheikh Fadzir berkata usul memutuskan hubungan dengan PPBM tidak boleh diketepikan kerana usul di peringkat bahagian mesti dibawa ke perhimpunan agung parti PETALING JAYA Usul memutuskan kerj...
Usul Umno Untuk Putus Hubungan Dengan Bersatu Pas Ambil Sikap Tenang Tunggu Dan Lihat

Usul Umno Untuk Putus Hubungan Dengan Bersatu Pas Ambil Sikap Tenang Tunggu Dan Lihat

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 217 hits
PAS mengambil pendekatan tunggu dan lihat berhubung ketetapan yang diambil Umno untuk memutuskan hubungannya dengan Bersatu Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ini kerana perkara itu masih lagi belum menjadi keputusan muktam...
Desakan Akar Umbi Umno Mahu Putus Kerjasama Bukan Masalah Besar Kata Ppbm Terengganu

Desakan Akar Umbi Umno Mahu Putus Kerjasama Bukan Masalah Besar Kata Ppbm Terengganu

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA PPBM Terengganu tidak melihat keputusan akar umbi Umno termasuk di Terengganu untuk tidak bekerjasama dengan parti itu dalam pilihan raya umum ke 15 sebagai masalah besar Pengerusi PPBM negeri Razali Idris berkata isu lebih be...
Umno Bawa Usul Putus Hubungan Bersatu Ke Persidangan Agung

Umno Bawa Usul Putus Hubungan Bersatu Ke Persidangan Agung

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 207 hits
Mesyuarat majlis tertinggi Umno malam tadi memutuskan untuk membawa usul masalah hubungan tegang parti itu dengan Bersatu dalam perhimpunan agung Umno yang akan diadakan pada 31 Januari Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan berkata majlis te...
Pas Kekal Perkukuh Pn Dengan Ppbm Perkasa Mn Dengan Umno Kata Hadi

Pas Kekal Perkukuh Pn Dengan Ppbm Perkasa Mn Dengan Umno Kata Hadi

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 222 hits
PAS kekal dengan pendirian untuk mengukuhkan kerajaan Perikatan Nasional bersama PPBM sambil memperkasa kerjasama Muafakat Nasional dengan Umno Menyifatkan kerajaan PN masih kukuh presidennya Abdul Hadi Awang berkata kemelut Umno PPBM hanya...
Desak Zahid Letak Jawatan Hakis Kepercayaan Penyokong Umno Kata Penganalisis

Desak Zahid Letak Jawatan Hakis Kepercayaan Penyokong Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 221 hits
January 23 2021 Penganalisis berkata desakan supaya Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi meletakkan jawatan memberi persepsi negatif terhadap tahap tahap keyakinan akar umbi dan penyokong parti itu PETALING JAYA Penganalisis politik menyifatkan...
Darurat Beri Pn Lebih Masa Matikan Langkah Umno Kata Penganalisis

Darurat Beri Pn Lebih Masa Matikan Langkah Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 184 hits
PETALING JAYA Penganalisis politik berkata langkah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan negara di bawah perintah darurat memberi kelebihan kepada kerajaan Perikatan Nasional untuk kekal berkuasa lebih lama Awang Azman Awang Pawi dari...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day