Dap Pulau Pinang Kumpul Tandatangan Gesa Projek Pulau Pinang Dikembalikan


 


DAP Pulau Pinang melancarkan kempen mengumpul tandatangan rakyat dalam usaha menggesa kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk mengembalikan empat projek infrastruktur di negeri ini yang dibatalkan.
Setiausahanya, Senator Lim Hui Ying berkata, kempen tandatangan massa itu bertujuan menggembleng suara rakyat Pulau Pinang untuk membantah pengkhianatan yang dilakukan kerajaan PN terhadap negeri ini.
Menurutnya, kempen itu akan berlangsung sehingga kerajaan PN mengembalikan semula semua projek infrastruktur tersebut.
"DAP menggesa kerajaan PN agar menghentikan politik dendam terhadap Pulau Pinang dan rakyatnya. Tujuan kita melancarkan kempen tandatangan massa ini adalah untuk mengumpul seberapa banyak tandatangan daripada rakyat yang sokong agar empat projek infrastruktur ini dikembalikan.
"Kempen ini juga bagi membantu rakyat Pulau Pinang mendapat kembali hak mereka. Oleh itu, DAP Pulau Pinang meminta semua rakyat menyokong kempen ini," katanya pada sidang akhbar di Wisma DAP di sini pada Khamis.



Hadir sama, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Ketua Menteri yang juga Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow dan beberapa barisan pemimpin DAP yang lain.
Empat projek infrastruktur itu melibatkan projek kereta kabel Bukit Bendera bernilai RM100 juta dan projek pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) bernilai RM800 juta.
Dua lagi projek tersebut adalah jaminan pinjaman kerajaan Persekutuan untuk pembinaan sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Pulau Pinang dan feri ikonik Pulau Pinang.
Hui Ying berkata, kesemua projek tersebut diluluskan berdasarkan keperluan dan kepentingan melalui proses sewajarnya ketika Kerajaan Pakatan Harapan (PH) memerintah negara.
"Kempen ini akan dilaksanakan dengan pematuhan penuh prosedur operasi standard (SOP). Orang ramai boleh menurunkan tandatangan di semua pejabat wakil rakyat atau pejabat DAP Pulau Pinang.
"Mereka juga boleh melakukannya secara atas talian di laman https://forms.gle/wZ9j5QRZWSXVchBb9," katanya
Dalam pada itu, Kon Yeow berkata, walaupun mempunyai sumber dan kuasa yang amat terhad, kerajaan Pulau Pinang bertekad akan meneruskan keempat-empat projek tersebut demi kepentingan dan manfaat 1.6 juta rakyat Pulau Pinang.
Menurutnya, sebagai contoh, projek kereta kabel Bukit Bendera dan LRT akan diteruskan melalui model pembiayaan alternatif.
"Dengan ekonomi negara yang sedang mengalami kemelesetan pasca Covid-19, projek ini adalah penting untuk merangsang ekonomi, mencipta pekerjaan dan memperbaiki keadaan sosioekonomi rakyat.


"Oleh kerana kesemua projek ini ditarik balik, kita perlu mengatur semula untuk mencari kaedah yang sesuai bagi meneruskan juga projek-projek ini. Dengan kempen ini, saya harap suara rakyat ini mampu mengembalikan semula keempat-empat projek ini," katanya.


Sebelum ini, kerajaan PH meluluskan peruntukan RM100 juta untuk projek kereta kabel Bukit Bendera dalam Belanjawan 2020 yang dibentangkan Menteri Kewangan ketika itu, Guan Eng dengan baki kos perlu ditanggung oleh kerajaan negeri.
Peruntukan itu bagaimanapun ditarik balik oleh kerajaan PN yang baharu
SINAR HARIAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/01/dap-pulau-pinang-kumpul-tandatangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Harapan Kedah Gesa Jangan Ugut Pulau Pinang Isu Caj Air

Pakatan Harapan Kedah Gesa Jangan Ugut Pulau Pinang Isu Caj Air

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 212 hits
Pakatan Harapan Kedah menyokong sepenuhnya usaha kerajaan negeri untuk menuntut caj air mentah daripada Pulau Pinang namun menyarankan supaya kaedah terbaik dan lebih berhemah digunakan bagi menyelesaikan isu itu Timbalan Pengerusi PH Kedah...
Pembelian Kereta Mercedes S560e Ketua Menteri Pulau Pinang Sedia Terima Pandangan Pelbagai Pihak

Pembelian Kereta Mercedes S560e Ketua Menteri Pulau Pinang Sedia Terima Pandangan Pelbagai Pihak

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 317 hits
Ketua Menteri Y A B Tuan Chow Kon Yeow sedia menerima semua pandangan dan kritikan daripada pelbagai pihak berhubung pembelian kereta rasmi baharu oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang baru baru ini Kon Yeow berkata beliau sedia bertanggungjawa...
Cari Tempat Makan Pizza Terbaik Di Pulau Pinang

Cari Tempat Makan Pizza Terbaik Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 264 hits
Nak rasa makanan paling sedap di Pulau Pinang masa bercuti ke sana nanti Bila berada di Pulau Pinang menu paling dinikmati dan di cari sudah tentulah nasi kandar pasembor rojak cendol dan sebagainya Tapi ada juga makanan lain sebenarnya Bai...
Kerajaan Pulau Pinang Diminta Tidak Boros Berbelanja Gerakan

Kerajaan Pulau Pinang Diminta Tidak Boros Berbelanja Gerakan

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 287 hits
Kerajaan Pulau Pinang diminta tidak bersikap boros berbelanja dengan menukar kereta rasmi baharu untuk Ketua Menteri ketika rakyat hidup susah dalam keadaan pandemik COVID 19 Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Oh Tong Keong berkata pembelian ke...
Wajarkah Pulau Pinang Beli Mercedes S560e Diketika Ini

Wajarkah Pulau Pinang Beli Mercedes S560e Diketika Ini

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 514 hits
Pejabat Setiausaha Kerajaan Pulau Pinang dilaporkan berkata pembelian Mercedes S560e itu mendapat kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Pulau Pinang pada 29 Nov 2019 Katanya Mercedes S560e itu yang dibeli pada 31 Dis 2020 berharga RM458 122 7...
Mercedes Ingatkan Kelantan Rupanya Pulau Pinang Sindir Maszlee

Mercedes Ingatkan Kelantan Rupanya Pulau Pinang Sindir Maszlee

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 213 hits
KRITIKAN terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang menukar kereta rasmi baharu Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow terus mengundang kecaman kawan dan lawan Antaranya termasuk Ahli Parlimen Simpang Renggam Dr Maszlee Malik secara halus...
Pkp Di Pulau Pinang Selangor Kl Putrajaya Labuan Melaka Johor Dan Sabah Bermula 13 Januari Pm

Pkp Di Pulau Pinang Selangor Kl Putrajaya Labuan Melaka Johor Dan Sabah Bermula 13 Januari Pm

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 292 hits
Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin melalui sidang media sebentar tadi telah mengumumkan bahawa kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan bagi tempoh 14 hari bemula jam 12 01 tengah malam Rabu 13...
Fbooker Terjemah Kebodohan Walaun Pas Berkaitan Mercedez Yang Dibeli Kerajaan Pulau Pinang

Fbooker Terjemah Kebodohan Walaun Pas Berkaitan Mercedez Yang Dibeli Kerajaan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 207 hits
LEMAH MATEMATIK INI papa nak jawab dua ekor walaun bebal ni yang fail matematik sepanjang zaman persekolah berkenaan kereta Merz Penang dan Merz Klate Kalau negeri kaya seperti Penang tu xheran la nak berbelanja beli Merz sebab Penang menyu...
Bot Laju Mengantikan Feri Menyusahkan Penumpang Pejalan Kaki Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Bot Laju Mengantikan Feri Menyusahkan Penumpang Pejalan Kaki Persatuan Pengguna Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 398 hits
Persatuan Pengguna Pulau Pinang berpendapat pelaksanaan sistem pengangkutan bot laju di Pulau Pinang dilakukan tanpa menimbangkan pelbagai faktor penting yang akan menyusahkan penumpang pejalan kaki Paling membimbangkan ketiadaan langkah la...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike