Dah Kahwin Terpaksa Tidur Asing Sebab Anak Jangan Amal Kalau Tak Nak Renggang


Apabila keluarga makin membesar, ada dikalangan ibu bapa terpaksa tidur berasingan. Rupa-rupanya ia tidak baik untuk dilakukan selalu.
Mama masuk tidur awal bersama anak kecil manakala papa pula tidur dengan anak menjaga anak-anak yang sudah besar di bilik berasingan. Kalau ini selalu berlaku, harap fikirkan semula.
Perkongsian daripada bapa ini ada benarnya. Walau pun berlaku tanpa disedari atau dianggap perkara kecil, besar kesannya kepada emosi dan ikatan pasangan.  Jangan amalkan selalu kalau tak mahu stres tanpa tahu punca dan hubungan suami isteri menjadi renggang.

Jangan Amalkan Suami Isteri Tidur Berasingan Sedar atau tidak, sudah menjadi kebiasaan pada masa kini, pasangan suami isteri terpaksa tidur berasingan disebabkan anak-anak.
Pertamanya, kerana ada anak kecil. Untuk satu katil bersaiz queen atau king sekalipun, memang agak sempit dan membahayakan jika 2 orang dewasa dan bayi atau anak kecil tidur bersama. Risiko terhempap dan tertutup ruang untuk bayi bernafas amat menakutkan sekali. Semasa tidur, tidak semua boleh sedar apabila ianya terjadi.

BAGI RUANG ISTERI TIDUR SELESA
Disebabkan itu, ramai pasangan mengambil keputusan untuk tidur berasingan. Selalunya si suami akan mengalah dan tidur di tilam lain di sebelah katil atau di bilik yang lain. Ini dapat mengelak dari risiko perkara yang tidak diingini berlaku dan memberi ruang kepada isteri untuk tidur dengan lebih selesa.
ANAK BESAR TIDAK MAHU TIDUR SENDIRI
Keduanya, kerana masalah anak yang sudah besar tidak mahu tidur sendiri. Masalah ini subjektif, ada keluarga dapat tangani masalah ini dengan mudah. Penerimaan dan kefahaman anak pun mudah. Namun, ada juga keluarga yang masih bergelumang dengan masalah ini. Kerjasama dari anak kurang, ketegasan dari kedua ibu-bapa pun kurang. Ada kalanya, masa juga memainkan peranan. Bila tiba masanya, anak itu akan rasa mudah untuk tidur bersendirian.
Untuk menyelesaikan masalah ini, saya cadangkan ibu-bapa sediakan tempat tidur yang selesa dan menarik buat anak. Janganlah ala kadar sahaja. Bagi mereka rasa yang itu adalah khas untuk mereka. Bagi mereka rasa yang itu zon selesa buat mereka. Jika anak perempuan, hiaslah dengan cantik. Jika anak lelaki, mungkin adanya mainan boleh membantu.
AJAR UNTUK TEMAN SAHAJA SEHINGGA TERTIDUR
Selepas itu, boleh juga amalkan menemani mereka beberapa ketika sebelum mereka tidur. Sambil lampu tertutup, usap mereka, bercakap dengan mereka dan biarkan mereka tenang dan rasa selamat. Cara ini sangat membantu.
Ketegasan juga memainkan peranan penting. Sampai bila kita perlu dikawal oleh anak? Tidur berasingan ini mendatangkan kesan dan masalah yang lebih mendalam.
Masalah ini tidak kami jangkakan sebenarnya. Setelah mempunyai 3 orang anak barulah kami sedar. Ada kemungkinan, isteri saya telah merasakannya dahulu tetapi tidak sampai ke tahap ini. Tetapi, ia mungkin juga akan terjadi kepada anda seawal anak pertama lagi.

Dari pengalaman kami sendiri buat masa ini, ada beberapa kesan yang tidak baik akibat dari tidur berasingan ini.
1. Isteri bertambah stres.
– Untuk makluman, seorang wanita bergelar isteri dan mempunyai anak, hampir pasti akan mengalami stres di rumah. Tidak kira bekerja atau suri rumah sepenuh masa, mereka akan stres dengan kerja-kerja di rumah, dengan anak, dengan suami dan lain-lain.
Secara semulajadinya, tidur bersama suami akan mengurangkan stres dengan amat berkesan. Sentuhan dan pelukan suami sangat membantu menenangkan jiwa, menjadikannya selesa, melapangkan fikiran dan mengurangkan tekanan yang ada. Apabila tidur berasingan, stres yang terkumpul dari pagi lagi itu tidak dapat dikurangkan dengan berkesan. Akhirnya ia akan sentiasa bertambah dan bertambah dan mengakibatkan masalah lain seperti kemurungan.
2. Aktiviti “Pillow Talk” tidak dapat dilakukan.
– Seperti dalam penulisan saya sebelum ini berkenaan kebaikan Pillow Talk, pasangan akan dapat memperbaiki komunikasi, menambah kepercayaan, mendalami hati pasangan dan lain-lain lagi.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156935338535490&id=633435489
Artikel berkaitan: [Suami Isteri Luangkan Masa Dengar Luahan Sebelum Tidur Lebih Tenang & Kurang Stres]
3. Naluri isteri itu sendiri ingin dimanja. Apabila pasangan tidak tidur sekali, perasan dimanja itu hilang. Dari sinilah bakal mendetikkan perasaan tidak disayangi, dicampur dengan pemikiran lain seperti suami telah berubah hati dan lain-lain lagi.
Sangatlah tidak baik kerana apabila adanya tanggapan negatif seperti ini yang sentiasa bermain di fikiran isteri, bakal menyebabkan pergaduhan yang suami sendiri tidak tahu puncanya. Inilah sebabnya suami perlu faham perkara yang nampak ringan sebegini kerana bagi isteri, perkara ini adalah serius.
4.Rasa sunyi walau pun suami layan dengan baik. Antara salah satu makna perkahwinan adalah hidup berpasangan, berdua dan saling lengkap-melengkapi. Jika tidur berasingan ini diamalkan, akan ada rasa kekurangan dalam hidup. Kenikmatan alam perkahwinan dirasakan tidak sempurna dan tidak lengkap.
Isteri bakal bertanya pada diri sendiri, kenapa begini? Kenapa ada yang tidak kena? Dia kan suami aku? Aku kan isteri dia? Kenapa tak tidur bersama? Kenapa rasa macam sunyi ni? Walaupun suami melayan isterinya dengan baik. Itulah kesan yang semakin lama semakin memakan diri. Akhirnya si isteri akan rasa tidak bahagia dan suami akan terpinga-pinga mencari di mana silapnya.
5. Dekat tapi jauh. Betul, hari-hari jumpa. Betul, masa untuk bersama itu sentiasa ada. Tapi saat dan ketika waktu sebelum tidur dan perasaan adanya insan yang paling disayangi di sebelah itu hilang apabila tidur berasingan.
Pernah tak terjaga di malam hari dan merasakan kehangatan pasangan anda di sebelah? Kemudian, dengan perlahan-lahan anda pun memeluk erat tangannya, merapatkan diri dengan badannya dan bersama di dalam selimut yang sama? Saya jamin, anda rasa sangat bahagia walapun orang di sebelah tak sedar langsung, siap boleh berdengkur lagi. Bayangkan kenikmatan ini ditarik dengan situasi tidur berasingan ini? Sangat mengecewakan.
Tidak dinafikan juga, hubungan bersama akan menjadi kurang. Jika seorang di dalam bilik dan seorang lagi di luar, memang kebarangkalian itu sangat tipis. Hubungan spontan yang sangat memberi kesan baik kepada suami dan isteri juga tidak terjadi.

USAHAKAN SUPAYA TIADA KESAN BURUK
Itulah serba sedikit kesan buruk apabila suami dan isteri tidur berasingan. Memang kadang-kalanya suami dan isteri terpaksa tidur berasingan kerana situasi anak kecil itu. Tetapi, percayalah, jika diusahakan, pasti boleh. Kita tak usahakan kerana kita tak tahu kesan buruk situasi tu. Sekarang kita dah sedia maklum. Jadi, saya sarankan anda semua mengambil berat masalah ini dah cuba usahakan sebaik mungkin.
Tak sangka nak tidur sekali pun susah walaupun sudah berkahwin. Itulah dia antara cabaran alam perkahwinan. Banyakkan membaca supaya kita menjadi pasangan yang berilmu dan tahu bagaimana mengatasi masalah apabila ia timbul.
Kongsikan penulisan ini supaya lebih ramai pasangan suami isteri sedar dan kembali tidur bersama.
Adakah anda sedang tidur berasingan? Rasa tak stres tu?
Sumber: Akhtar Syamir
The post Dah Kahwin Terpaksa Tidur Asing Sebab Anak? Jangan Amal Kalau Tak Nak Renggang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dah-kahwin-terpaksa-tidur-asing-sebab-anak-jangan-amal-kalau-tak-nak-renggang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

Mak Pegang Mop Anak Pun Sibuk Nak Mop Jangan Rimas Biar Dia Belajar

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 163 hits
Pernah tak bilaanda nak mop lantai anak pun sibuk nak mop juga Ya anda bukanlah orang pertama yang rasa anak mungkin menyibuk Tapi ketahuilah ia adalah proses yang perlu dilalui untuk menjadi anak yang sukakan kebersihan dan kekemasan Prose...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 208 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 180 hits
Sememangnya ada di kalangan anak anak kita yang tidak suka makan nasi Malah langsung tidak boleh terima nasi dalam menu harian mereka Rungsing ibu dibuatnya bila anak anak tidak mahu langsung menjamah nasi seperti anak anak lain Sihatkah me...
Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

Nak Suapkan Makanan Pada Anak Orang Jangan Suka Hati Je Minta Izin Mamanya Dulu Takut Tersalah Bagi

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 132 hits
Kita selalu tak perasan akan hal ini Kita ingat kita terlebih prihatin dan berikan makanan pada anak anak orang lain untuk gembirakan dia tetapi rupanya tak disenangi oleh kedua ibu bapa Jangan salah faham bukan tidak suka sebaliknya kena b...
Jangan Amalkan Suami Isteri Tidur Berasingan Disebabkan Anak Anak Ia Memberikan Kesan Buruk

Jangan Amalkan Suami Isteri Tidur Berasingan Disebabkan Anak Anak Ia Memberikan Kesan Buruk

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 116 hits
Sedar atau tidak sudah menjadi kebiasaan pada masa kini pasangan suami isteri terpaksa tidur berasingan disebabkan anak anak Pertamanya kerana ada anak kecil Untuk satu katil bersaiz queen atau king sekalipun memang agak sempit dan membahay...
Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

Ayah Jangan Malu Suap Anak Makan Peluklah Anak Jangan Biarkan Anak Tidur Dengan Jiwa Kosong

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 188 hits
Peranan seorang ayah sebagai ketua keluarga sangat penting Jika ayah mengambil berat apa yang berlaku setiap hari dirumah pasti keluarga tersebut menjadi sebuah keluarga yang harmoni Penglibatan ayah dalam mendidik dan menjaga anak anak jug...
Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 106 hits
Ada waktunya kita sendiri tak sedar kita dah lakukan beberapa kesilapan kecil dalam mendidik anak Salah satunya adalah memanggil nama anak dengan panggilan yang kasar atau kuat ketika anak sedang melakukan sesuatu perkara Tak kisahlah samad...
Tidur Cukup Anak Lebih Peka Ceria Bijak Kuasai Sesuatu Yang Baru

Tidur Cukup Anak Lebih Peka Ceria Bijak Kuasai Sesuatu Yang Baru

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 75 hits
Tidur yang tidak mencukupi boleh menjejaskan perkembangan si kecil Bayi dan kanak kanak perlukan tidur yang lebih lama daripada orang dewasa selain memerlukan tidur pada sebelah siang hari Sama seperti keperluan nutrien dan aktiviti fizikal...
Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini

Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 54 hits
Terdapat faktor faktor yang anda mungkin tidak perasan ia mungkin akan membuatkan perancangan perjalanan kembara atau melancong anda menjadi masalah Ini ada sedikit Tips Travel Bila Nak Melancong Jangan Buat 5 Perkara Ini Ia boleh menjimatk...
Kepada Yang Terlibat Dalam Gambar Ini Mohon Maaflah Secara Terbuka Sebelum Terlambat

Sepatutnya Tiada Lagi Budaya Ziarah Selepas Hari Raya Pertama

Hiburan Hamzah Masih Lagi Memanggil Ayah Sambutan Syawal Balu Arwah Abam Bocey Dipenuhi Kesedihan

Hati Hati Penipuan Orang Rohingya Lagak Doa Bagai Alim Siap Buang Nasi Dalam Tong Sampah

Biodata Zareef Yusof Pelakon Cilik Anak Kepada Eizlan Yusof

Doa Dihindari Migrain Dan Sakit Kepala

Kakitangan Alam Flora Maut Di Langgar Pemandu Mabuk

Al Fatihah Tokoh Wartawan Datuk Ahmad A Talib Kembali Ke Rahmatullah Petang Tadi



Kenapa TikTok Dikatakan Alat Propaganda Kerajaan Komunis China

Antibodi Test COVID 19 Boleh Dapatkan Keputusan dalam Masa 20 minit

Mewah Inilah Kereta Milik Pemain JDT Safawi Rasid

Selain Rayyan Nakhaie Inilah Wajah Seorang Lagi Anak Siti Nordiana Yang Ramai Tak Tahu

3 Falsafah Perang China The Art of War Zaman Moden


Cara Menjual Produk Atau Perkhidmatan Dengan Melihat Kepada 5 Faktor Kenapa Pelanggan Membeli

Cara Buat Storytelling Untuk Menjual Dan Membina Jenama Anda

Jangan Sesekali Sebut Perkataan Degil Atau Tak Dengar Kata Pada Anak Pesan Mufti Pada Ibu Bapa

Resipi Poket Doraemon Paling Mudah Cicah Dengan Sambal Sardin Terangkat

Teruk Menangis Sebab Kalah Main Congkak Gelagat Adik Ini Buat Netizen Pecah Perut

Why It S Better To Quarantine Suspected Victims Of The Wuhan Virus Than Send Them Back