Cuba Rasa Malu Jika Makan Depan Orang Dan Tunjuk Teladan Baik Seperti Latih Anak Anak Berpuasa



Cuba Rasa Malu Jika Makan Depan Orang Dan Tunjuk Teladan Baik Seperti Latih Anak-Anak Berpuasa
MENDIDIK anak berpuasa adalah suatu perkara yang sangat baik kerana ia menunjukkan bahawa ibu bapa tersebut prihatin dalam memastikan anak-anak mudah untuk mengikut segala perintah Allah.
Bagi anak-anak yang pernah berpuasa di bulan Ramadan pada tahun sebelum ini, mereka tetap berdepan cabaran meskipun dengan cara berbeza. Dalam Islam, puasa merupakan rukun Islam yang ketiga wajib ditunaikan mengikut syaratnya oleh setiap yang bergelar Islam.
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 183: Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Difardukan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang telah diwajibkan kepada mereka yang sebelum daripada kamu supaya kamu menjadi orang yang bertakwa.”

Namun, anak-anak yang berumur sembilan tahun tidaklah diwajibkan menunaikan ibadah puasa kerana dia masih lagi belum mencapai akil baligh. Justeru, ibu bapa bertanggungjawab untuk mendidik anak tersebut dalam perkara ibadah.
Terdapat hadis Rasulullah yang menceritakan sahabatnya mendidik anak-anak mereka berpuasa ketika masih kecil. Sabda Rasulullah:
Maksudnya: “Barangsiapa yang bangun pagi berpuasa (tanpa makan) hendaklah dia menyempurnakan puasanya, dan barangsiapa yang bersarapan paginya hendaklah dia menyempurnakan sisa hari itu (tanpa makan). Sahabat berkata; Kami kemudiannya berpuasa padanya (pada hari ‘Asyura) dan menjadikan anak-anak kami berpuasa. Kami pergi ke masjid dan membuat mainan daripada bulu untuk mereka dan apabila ada yang berasa lapar dan menangis untuk makanan, kami memberikan mereka mainan ini sehingga tiba waktu berbuka puasa”. [HR Muslim 1136]
Berdasarkan hadis, jelas bahawa mendidik anak-anak berpuasa akan mendapat pahala dan ia satu sunnah Rasulullah dan diamalkan oleh sahabat baginda.
Oleh itu, terdapat beberapa cara untuk mengajar anak-anak tentang puasa yang sesuai dengan usia mereka. Antaranya ialah:

1. Kongsikan tentang puasa pada anak-anak Jelaskan pada anak-anak bahawa puasa itu bukan sahaja menahan lapar dan dahaga, tetapi ada juga amalan lain seperti solat tarawih, sahur dan berbuka puasa.
Beritahu pada mereka bahawa puasa ini ibarat kita merasai kesusahan golongan yang kurang berkemampuan kerana tiada makanan untuk makan dan minum.
2. Latih puasa secara berperingkat Melatih anak berpuasa separuh hari kemudian dipanjangkan tempohnya sedikit demi sedikit supaya anak tidak terkejut dengan keadaan ketika berpuasa.

3. Tidak memaksa Ibu bapa jangan memaksa anak untuk berpuasa penuh jika anak masih kecil. Adalah lebih baik untuk mendidik mereka untuk cuba berpuasa mengikut kemampuan mereka.
4. Mengajar anak cara berniat puasa Minta anak bacakan niat puasa berulang kali bersama kita. Selain itu, ibu bapa boleh menulis dan menampal bacaan niat di dinding bilik anak supaya mereka anak boleh menghafal niat puasa tersebut iaitu:
Lafaz Niat Puasa Harian di Bulan Ramadan; Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
5. Lakukan aktiviti seperti biasa bersama anak Untuk melupakan anak-anak terhadap kepenatan puasa adalah dengan cara banyakkan bermain bersama mereka,membaca buku, menonton cerita yang bermanfaat dan lain-lain.
Namun jika mereka masih tidak larat untuk berpuasa, ajarkan mereka untuk tidur pada waktu terluang kerana ia juga merupakan ibadah.

6. Tanamkan rasa malu Kadangakala anak kita masih belum mampu untuk berpuasa. Justeru, mereka perlu makan ketika orang lain sedang berpuasa. Didiklah anak untuk berakhlak mulia dengan ajarkan sifat malu untuk makan di depan orang yang sedang berpuasa.
7. Latih anak untuk sahur dan berbuka puasa bersama Melatih anak bangun untuk bersahur sebelum masuk waktu Subuh kerana ada keberkatannya sebagaimana hadis Rasululllah yang bermaksud:
“Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya pada sahur itu terdapat keberkatan.” [HR Muslim 1095]
Selesai bersahur, kita ajaklah pula anak kita menunaikan solat Subuh secara berjemaah. Seterusnya, jika sebelum ini kita selalu makan pada waktu yang berasingan bersama anak-anak kita, inilah masanya untuk kita mengeratkan hubungan bersama anak dengan meraikan mereka makan bersama apabila tiba waktu berbuka puasa walaupun anak kita tidak mampu untuk berpuasa penuh dalam sehari.
Bukan mudah sebenarnya bagi kanak-kanak untuk memulakan ibadah puasa lebih-lebih lagi ia merupakan perkara pertama kali yang ingin dilakukan dalam hidupnya tetapi dengan bimbingan, bantuan dan motivasi yang baik daripada ibu bapa, pasti anak-anak boleh lakukan.
Ajarkan mereka sesuatu perkara secara berperingkat, sedikit demi sedikit dan bukan secara paksaan yang akan membawa penyeksaan terhadap anak-anak.
Didiklah anak-anak supaya sentiasa mencintai Allah dengan mengikuti segala perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya agar hatinya sentiasa semangat untuk melakukan ibadah kepada Allah.
***Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) ialah penceramah bebas dan selebriti TV Al-Hijrah dan boleh diikuti di laman Instagram dan Facebook 
Cuba Rasa Malu Jika Makan Depan Orang Dan Tunjuk Teladan Baik Seperti Latih Anak-Anak Berpuasa
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Pakej Bantuan Khas diberi mulai hari ini Pusat karaoke terbakar, 3 pelanggan maut dipercayai terhidu asap Pekerja muat naik video pelanggan makan ketika Ramadan, Burger King ambil tindakan Amah tak dibayar gaji, bertahun bersih kondo, jaga 30 ekor kucing Radhi OAG mengaku tak bersalah cederakan bekas isteri Pukul Pengguna Jalan Raya, Identiti Pemandu Ferrari Gengster Telah Dikenal Pasti Penebar Roti Canai Dengan Gaji Mencecah RM200,000 Dicari Fasha Sandha Teruk Dikecam 30 minit dibenarkan berada di R&R semasa perayaan Aidilfitri Nilai ringgit merosot lima hari berturut-turut Wanita dituduh ada hubungan sulit dibelasah hingga pengsan Pesakit boleh terima pelawat, ditemani penjaga mulai 23 April Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Nabila Huda Trauma Lihat Muka Peguam Siti Bainun

Mawar Karim Akui Sedang Bercinta

Prank Melampau Pegang Tangan Isteri Orang (Video)

The post Cuba Rasa Malu Jika Makan Depan Orang Dan Tunjuk Teladan Baik Seperti Latih Anak-Anak Berpuasa appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/23/cuba-rasa-malu-jika-makan-depan-orang-dan-tunjuk-teladan-baik-seperti-latih-anak-anak-berpuasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 139 hits
Biarpun anak sudah berusia empat tahun namun masih ada anak yang memegang pensil tidak tepat malah masih ada yang tidak dapat menulis dengan baik Apa kata sebagai persediaan untuk ke sekolah dan menulis dengan baik aktiviti ringkas tapi beg...
Hantar Anak Masuk Mrsm Rita Rudaini Kongsi Rasa Seb4k Bangga Anak Dibesarkan Ibu Tunggal Melangkah Ke Depan

Hantar Anak Masuk Mrsm Rita Rudaini Kongsi Rasa Seb4k Bangga Anak Dibesarkan Ibu Tunggal Melangkah Ke Depan

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 288 hits
Pelakon Rita Rudaini meluahkan rasa seb4k selepas menghantar anak sulungnya Airit Rayyan Rizqin memasuki sekolah berasrama penuh Maktab Rendah Sains Mara Menurut Rita 45 dia yang selama ini tidak pernah berjauhan dengan anaknya itu mengalir...
Dah Anak Dua Baru Rasa Kereta Sendiri Wanita Bersyukur Dapat Beli Kereta Kancil Duit Kwsp

Dah Anak Dua Baru Rasa Kereta Sendiri Wanita Bersyukur Dapat Beli Kereta Kancil Duit Kwsp

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 155 hits
Pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Isnin lalu nampaknya memberi sinar dan harapan baru buat hampir semua rakyat Malaysia Tidak dinafikan ramai terjejas susulan pandemik Covid 19 yang melanda justeri itu amat besar harapan merek...
Mereka Tak Tahu Apa Yang Saya Rasa Ibu Mangsa Basikal Lajak Berhenti Membuat Biskut Memasak Selalu Teringat Arwah Anak

Mereka Tak Tahu Apa Yang Saya Rasa Ibu Mangsa Basikal Lajak Berhenti Membuat Biskut Memasak Selalu Teringat Arwah Anak

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 498 hits
Shabariah Yusoff ibu kepada Allahyarham Mohamad Azhar Amir 16 yang maut dalam kemalangan bersama tujuh rakannya ketika bermain basikal lajak di lebuh raya pada jam 3 pagi 2017 meminta orang ramai menghormati keputusan Mahkamah Tinggi yang m...
Rasa Jatuh Terduduk Perlu Urus 2 Anak Istimewa Bisnes Tertangguh Stok Jualan Masih Banyak

Rasa Jatuh Terduduk Perlu Urus 2 Anak Istimewa Bisnes Tertangguh Stok Jualan Masih Banyak

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 134 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul Begitulah nasib sepasang suami isteri yang diuji dengan dua anak istimewa yang masih lagi kecil berusia 2 tahun lebih dan satu tahun Tiada siapapun yang minta diuji begini Niat ibu ini hanya...
Biar Buah Lagi Banyak Dari Jajan Isi Penuh Peti Ais Baru Anak Ulang Makan

Biar Buah Lagi Banyak Dari Jajan Isi Penuh Peti Ais Baru Anak Ulang Makan

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 142 hits
Pening bila memikirkan anak tak gemar makan buah sebaliknya lebih suka makan jajan Elakkan perkara macam ini berlaku pada anak kita Didik anak makan buah seperti mereka menikmati snek bukan jajan Nak anak lagi gemar makan buah mak ayah perl...
Resipi Udang Celup Tepung Yang Rangup Sedap Rasa Sama Macam Makan Di Restoran Tom Yam

Resipi Udang Celup Tepung Yang Rangup Sedap Rasa Sama Macam Makan Di Restoran Tom Yam

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 170 hits
Selalunya bila makan di restoran tom yam antara menu yang dipesan ialah Udang Celup Tepung Perasan tak Udang Celup Tepung di restoran tom yam sedap sangat Bila buat di rumah tidak pula dapat rasa sama macam itu Rahsia sedap Udang Celup Tepu...
Aku Rasa Macam Kena Game Lelaki Pertikai Harga Nasi Arab Chef Ammar Sekali Dia Malu Sendiri

Aku Rasa Macam Kena Game Lelaki Pertikai Harga Nasi Arab Chef Ammar Sekali Dia Malu Sendiri

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 203 hits
Nampaknya isu harga nasi arab Chef Ammar yang viral belum sampai ke penghujung lagi Setiap hari masih ada isu dari segi aduan pertikaian dan rasa tak puas hati netizen terhadap apa yang berlaku
Kalau Anak Kecil Ada Penyakit Lelah Elakkan Makan Makanan Ini

Kalau Anak Kecil Ada Penyakit Lelah Elakkan Makan Makanan Ini

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 141 hits
Penyebab asma pada anak ada banyak dan ia bukan sahaja akibat faktor persekitaran Ini kerana makanan dan minuman yang mereka ambil juga akan memainkan peranan penting Sebagai contoh kanak kanak dengan kondisi ini dipercayai tidak boleh meng...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan