Kalau Anak Kecil Ada Penyakit Lelah Elakkan Makan Makanan Ini


Penyebab asma pada anak ada banyak dan ia bukan sahaja akibat faktor persekitaran. Ini kerana makanan dan minuman yang mereka ambil juga akan memainkan peranan penting.

Sebagai contoh, kanak-kanak dengan kondisi ini dipercayai tidak boleh mengambil hidangan yang mengandungi gas kerana ditakuti boleh jadi punca komplikasi lebih buruk.
Persoalannya, benarkah batuk asma pada anak akan jadi lebih teruk angkara makanan dan minuman yang bergas? Jom terus baca artikel ini untuk tahu dengan lebih lanjut!

Penyakit asma & makanan itu saling berkaitan?
Asma adalah sejenis penyakit yang berkaitan dengan sistem pernafasan. Disebabkan itu, penghidap asma selalunya disarankan untuk elak daripada alergen-alergen yang berada di ruang udara.
Namun, agak jarang pula penghidap asma diingatkan agar menjaga aspek diet pemakanan yang sebenarnya sama malah mungkin lebih penting untuk mengawal kondisi ini.
Untuk pengetahuan anda semua, individu yang ada asma perlu jaga pola makan yang sihat agar dapat mengendalikan gejala asma di samping membantu mengawal berat badan.
Kenapa? Ini kerana penderita asma yang ada masalah berat badan berlebihan atau obesiti cenderung untuk lebih lambat respons kepada ubatan atau rawatan penyakit asma.
Annals of American Thoracic Society menyatakan bahawa individu dengan kondisi asma wajar menurunkan 10% daripada berat badan mereka untuk elak komplikasi buruk.
Makanan boleh jadi penyebab asma pada anak?
Sebenarnya, adalah sangat penting untuk ibu bapa tahu bahawa ada beberapa jenis makanan dan minuman yang tidak sesuai jika diberikan kepada anak dengan kondisi asma.
Berikut adalah antara jenis makanan yang mungkin boleh jadi punca batuk asma pada anak:
#1. Makanan yang tinggi sulfite
Sulfite seperti sulfur dioksida dan lain-lain biasanya wujud di dalam produk makanan kering yang diekstrak dan diawet untuk dikilangkan serta ditinkan bagi jualan di pasaran.
Sebatian ini mungkin akan mendatangkan kesan sampingan terutamanya kesukaran untuk individu bernafas yang tentu sahaja sangat bahaya buat penderita penyakit asma.
#2. Makanan yang tinggi garam
Garam adalah bahan wajib di dalam pelbagai jenis makanan untuk menambah rasa dan membuat ia tahan lebih lama. Namun, ia mungkin kurang bagus jika anak anda ada asma.
Sama seperti sulfite, makanan yang tinggi garam juga boleh mendatangkan kesan sampingan seperti sukar untuk bernafas sekali gus membuatkan ia tidak sesuai buat penderitanya.
#3. Produk tenusu
Produk tenusu seperti susu, keju dan yogurt agak popular sebagai penyebab asma pada anak kerana ia berisiko untuk menambah mukus lantas mengganggu salur pernafasan.
Ia adalah akibat teksturnya yang agak pekat selain tinggi dengan lemak yang mungkin akan menyumbang kepada risiko sistem pernafasan anak dengan mengalami rengsa atau radang.
#4. Daging proses
Daging proses seperti sosej, koktel, salami, ham dan lain-lain mengandungi pengawet makanan bernama nitrite dan ia dipercayai mungkin boleh menjejaskan salur pernafasan.
Bukan itu sahaja, ia turut kaya dengan lemak tepu dan sodium yang semua orang sudah tahu akan memburukkan lagi simptom sekiranya anak anda ada masalah sistem pernafasan.
#5. Makanan pemicu alergen
Paling berbahaya, batuk asma pada anak juga boleh jadi lebih buruk jika mereka ambil makanan pemicu alergen seperti makanan laut, gandum, telur, kacang dan sebagainya.
 
Makanan bergas juga penyebab asma pada anak?
Berbalik kepada topik utama artikel, si kecil dengan masalah asma juga mungkin perlu elak makanan dan minuman bergas kerana ia boleh buat komplikasi jadi lebih teruk.
Ini kerana hidangan penuh gas akan memberikan tekanan pada diafragma dan tanpa sedar, ia mungkin akan menyebabkan sakit dada, sesak nafas serta gejala yang lain.
Disebabkan itu juga, ibu bapa perlu elak beri anak dengan asma jenis makanan dan minuman ini:
Minuman berkarbonat Makanan bergoreng Gula-gula getah Jenis sayur, buah dan kekacang tertentu Lebih berbahaya jika anak anda pernah atau masih mengalami penyakit asid refluks (GERD). Jadi, sila dapatkan informasi dan nasihat daripada doktor tentang diet sesuai.
Penderita asma tidak boleh asal makan sahaja!
Konklusinya, individu dengan kondisi asma tidak boleh asal makan sahaja terutamanya golongan kanak-kanak kerana mereka mungkin belum tahu apa yang bagus atau tidak.
Disebabkan itu, sila peka dengan penyebab asma pada anak sama ada dari aspek persekitaran dan pemakanan agar tidak pula timbul komplikasi yang mungkin boleh membahayakan kesihatan mereka.

Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz

Buat pertama kalinya BINTANG KECIL membawa anda menyaksikan kisah magisnya ciptaan Allah di samping mendekati kehidupan para sahabat nabi dan tokoh ilmuwan di dalam siri Hikayat 1001 Malam yang disokong sepenuhnya dari TATEH. Saksikan setiap hari sepanjang bulan Ramadan ini istimewa bersama PU RIZ dan team BK Squad di Youtube Channel Bintang Kecil bermula 1 Ramadan pada jam 6.30 petang. Jangan ketinggalan! Follow @bintangkecil #bintangkecilmy #bintangkecil #1001Malam
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Kalau Anak Kecil Ada Penyakit Lelah, Elakkan Makan Makanan Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-anak-kecil-ada-penyakit-lelah-elakkan-makan-makanan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur Mula Tolak Lama Lama Makan

Bapa Anak 3 Kongsi Tip Ajar Si Kecil Makan Sayur Mula Tolak Lama Lama Makan

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 140 hits
Jika anak makan sayur sejak dari kecil tanpa perlu dipaksa percayalah anda adalah ibu bapa yang bertuah Hakikatnya ia jarang terjadi Sebaliknya kebanyakan ibu bapa sentiasa mencari cara mengatasi anak susah makan sayur Sekiranya anda tergol...
Daftar Makanan Yang Dapat Meningkatkan Nafsu Makan Anak

Daftar Makanan Yang Dapat Meningkatkan Nafsu Makan Anak

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 184 hits
Meningkatkan nafsu makan anak dapat dilakukan dengan banyak cara bisa dengan mengganti menu makanannya ataupun dengan memberikan susu penambah nafsu makan Namun alangkah baiknya jika keduanya diberikan secara seimbang baik makanan ataupun s...
Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 129 hits
Memujuk anak makan sememangnya menuntut penuh kesabaran Namun memilih menyuapkan anak dengan makanan dengan susu botol adalah amalan yang sepatutnya dielakkan sama sekali Jangan buat main Menurut cara yang semacam ini bukan sahaja meningkat...
Menangis Sambil Lap Air Mata Sedih Lihat Anak Kecil Di Tapak Pelupusan Sampah

Menangis Sambil Lap Air Mata Sedih Lihat Anak Kecil Di Tapak Pelupusan Sampah

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 158 hits
Anak orang lain gembira dapat bermain bersama rakan sebaya namun tidak bagi seorang kanak kanak ini yang hidup dalam serba kekurangan dan ditemui di kawasan tapak pelupusan sampah dalam keadaan serba kekurangan Menerusi perkongsian di Faceb...
Tular Pelajar Sekolah Makan Makanan Dari Atas Lantai

Tular Pelajar Sekolah Makan Makanan Dari Atas Lantai

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 109 hits
TANGKAP layar memaparkan situasi ketika seorang lelaki menghidangkan makanan di atas lantai sebuah sekolah agama di Indonesia Instagram JAKARTA Sebuah klip video menjadi tular di media sosial Indonesia kerana memaparkan situasi seorang lela...
Anak Tak Boleh Ambil 16 Jenis Makanan Ini Bila Sakit Doktor Kongsi Sebabnya

Anak Tak Boleh Ambil 16 Jenis Makanan Ini Bila Sakit Doktor Kongsi Sebabnya

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 210 hits
Bila dah mula bersekolah mula pergi ke pusat asuhan anak anak akan cepat jatuh sakit Bila menjaga anak anak yang sakit bukan hanya luaran sahaja yang perlu di ambil berat Pemakanan anak anak juga perlu dijaga sebaik mungkin Faktor pemakanan...
Suhu Masih 40c Badan Penuh Rashes Anak Dijangkiti Penyakit Kawasaki Amyra Rosli Sayu Hati Tengok Anak

Suhu Masih 40c Badan Penuh Rashes Anak Dijangkiti Penyakit Kawasaki Amyra Rosli Sayu Hati Tengok Anak

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 171 hits
Demam panas berpanjangan dengan suhu yang tidak turun turun rupanya petanda jangkitan penyakit Kawasaki yang dihidapi anak kedua pasangan selebriti Amyra Rosli dan Amar Bahrin Menerusi Instagram Amyra berkongsi kesedihan hatinya malah turut...
Penjelasan Rasulullah Tentang Bayi Dan Anak Kecil

Penjelasan Rasulullah Tentang Bayi Dan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 140 hits
Penjelasan RASULULLAH Tentang Bayi dan Anak Kecil Arwah bayi dan anak kecil sering kali ditanya bagaimana kedudukan anak kecil yang meninggal dunia Rasulullah menggambarkan mereka dalam 2 kelompok Bagi arwah anak orang yang tidak beriman me...
Cara Menambah Nafsu Makan Pada Anak

Cara Menambah Nafsu Makan Pada Anak

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 170 hits
Nafsu makan pada anak anak memang seringkali berubah ubah Terkadang si kecil banyak makannya terkadang pula ia akan kehilangan nafsu makan dengan sendirinya Kondisi seperti ini sebenarnya termasuk normal karena ada banyaknya faktor yang mem...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih