Covid 19 Pkpd Di Tiga Kampung Pasir Masir Kelantan


Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) akan dilaksana di tiga perkampungan di mukim Bunut Susu, di Pasir Mas, Kelantan bermula Ahad sehingga 22 Mei.
Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tiga kampung itu adalah Kampung Paya Ular, Kampung Tualang, Kampung Bechah Palas, selepas menyaksikan kenaikan kes mendadak sementara kadar positif jangkitan virus itu juga tinggi.
“Sehingga kini, sebanyak 120 kes positif direkodkan di tiga perkampungan itu iaitu 42 kes di Kampung Paya Ular, Kampung Tualang (26 kes) dan Kampung Bechah Palas pula 52 kes,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Katanya, pelaksanaan PKPD itu untuk memudahkan pengesanan awal kes serta mencegah penularan jangkitan ke kampung berhampiran.
Ismail Sabri berkata, tiga lokaliti PKPD di Sekolah Menengah Sains Banting, Kuala Langat, Selangor dan Kampung Muhibbah Raya di Tawau, Sabah, ditamatkan masing-masing hari ini dan esok.
Satu lagi lokaliti katanya, membabitkan PKPD di Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah, Kelantan yang dijadualkan tamat 16 Mei ini, namun diawalkan kepada hari ini.
“Sebanyak 866 ujian saringan dilakukan Kementerian Kesihatan (KKM) dan 431 daripadanya disahkan positif COVID-19. KKM juga mendapati berlaku penurunan kes dan kluster adalah terkawal manakala semua kes positif menerima rawatan,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, seramai 486 lagi individu ditahan atas kesalahan ingkar prosedur operasi standard (SOP), membabitkan seramai 473 individu dikompaun manakala 13 lagi direman.
“Antara kesalahan direkodkan gagal merekod butiran diri/daftar masuk premis (183); aktiviti pusat hiburan (136); tidak memakai pelitup muka (73); tiada penjarakan fizikal (15) dan Lain-lain, 81 kes.
“Kerajaan sudah mengarahkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya meningkatkan pemantauan pematuhan SOP di negeri dan kawasan hotspot yang dikenalpasti di bawah sistem Hotspots Identification for Dynamic Engagement (HIDE).
Mengulas Op Benteng, Ismail Sabri berkata, seramai 21 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan selain merampas 10 kenderaan darat.
Bagi ujian saringan kepada pekerja asing, katanya seramai 140 warga asing menjalani ujian saringan semalam dan daripada jumlah itu, seorang didapati positif COVID-19.
“Secara kumulatifnya, Kementerian Sumber Manusia memaklumkan seramai 692,708 pekerja warga asing sudah menjalani ujian saringan COVID-19 yang membabitkan 35,824 majikan,” katanya.
sumber : Berita Harian Online
The post Covid-19: PKPD di tiga kampung Pasir Masir Kelantan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/covid-19-pkpd-di-tiga-kampung-pasir-masir-kelantan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkpd Di Sekolah Tahfiz Kelantan Tamat Lebih Awal

Pkpd Di Sekolah Tahfiz Kelantan Tamat Lebih Awal

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 263 hits
PETALING JAYA Perintah kawalan pergerakan diperketatkan di Sekolah Menengah Ugama Tarbiah Diniah Tahfiz Bunut Sarang Burung di Tumpat Kelantan ditamatkan hari ini lebih awal daripada dijadualkan Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata pen...
Pkpd Di Kampung Tawau Tamat Susulan Protes Penduduk

Pkpd Di Kampung Tawau Tamat Susulan Protes Penduduk

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 189 hits
April 28 2021 Ketua Polis Daerah Tawau Peter Umbuas bercakap dengan penduduk Kampung Baru Pasir Putih yang terlibat dalam protes malam tadi KOTA KINABALU Kerajaan Sabah menamatkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan diperketatkan di Kam...
Pkpd Di 9 Lokaliti Di Kelantan Pahang Dan Negeri Sembilan

Pkpd Di 9 Lokaliti Di Kelantan Pahang Dan Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 220 hits
April 28 2021 PETALING JAYA Perintah kawalan pergerakan diperketatkan akan dilaksanakan di sembilan lokaliti di Kelantan Pahang dan Negeri Sembilan mulai esok hingga 12 Mei ini Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata dua daripada lokaliti...
Covid Dah Reda Nanti Baliklah Kampung

Covid Dah Reda Nanti Baliklah Kampung

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 236 hits
Gambar kenangan keluarga Siti Azila Alias 36 yang lebih setahun tidak pulang menjenguk kedua ibu bapa selepas pelaksanaan PKP sejak Mac tahun lalu PETALING JAYA Jika warga kota sedih dan kecewa tidak dapat pulang berhari raya kerana pelaksa...
Kpk Perpanjang Penahanan Tiga Koruptor Bansos Covid 19 Pemkab Bandung Barat

Kpk Perpanjang Penahanan Tiga Koruptor Bansos Covid 19 Pemkab Bandung Barat

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 333 hits
Tiga tersangka tersebut adalah Bupati nonaktif Bandung Barat Aa Umbara Sutisna dan anaknya Andri Wibawa serta pemilik PT Jagat Dir Gantara dan CV Sentral Sayuran Garden City Lembang bernama M Totoh Gunawan
Mula2 Masuk Ok Dua Tiga Hari Pindah Icu Frontliner Kongsi Keadaan Wad Covid 19

Mula2 Masuk Ok Dua Tiga Hari Pindah Icu Frontliner Kongsi Keadaan Wad Covid 19

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 252 hits
Dalam kita bergembira merayakan Aidilfitri jangan kita lupa untuk terus mematuhi prosedur operasi standard bagi mengelakkan berlaku penularan pandemik yang lebih serius Hal ini kerana kes harian Covid 19 di Malaysia masih lagi empat angka d...
Menteri Komunikasi Dan Multimedia Hidap Covid 19 Tahap Tiga Isteri Tahap Dua

Menteri Komunikasi Dan Multimedia Hidap Covid 19 Tahap Tiga Isteri Tahap Dua

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 295 hits
FAZLI RADZIMenteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah telah dikatakan menghidap Covid 19 tahap tiga seperti dimaklumkan isterinya Datin Norlin Shamsul Bahri Menerusi hantaran di Facebook hari ini Norlin memberitahu dirinya p...
Kelantan Sediakan Rm3 Juta Bantu Asnaf Terkesan Covid 19

Kelantan Sediakan Rm3 Juta Bantu Asnaf Terkesan Covid 19

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 142 hits
Kerajaan Kelantan akan menyalurkan peruntukan sebanyak RM3 juta bagi membantu golongan asnaf yang terkesan akibat perintah kawalan pergerakan susulan penularan wabak Covid 19 ketika Ramadan ini Exco Kebajikan Pembangunan Keluarga dan Wanita...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats