Kelantan Sediakan Rm3 Juta Bantu Asnaf Terkesan Covid 19


N Faizal Ghazali

Kerajaan Kelantan akan menyalurkan peruntukan sebanyak RM3 juta bagi membantu golongan asnaf yang terkesan akibat perintah kawalan pergerakan (PKP) susulan penularan wabak Covid-19 ketika Ramadan ini.
Exco Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita Kelantan, Mumtaz Md Nawi, berkata sumbangan berkenaan akan diagihkan bermula minggu hadapan melalui 45 kawasan dewan undangan negeri (DUN).
Menurutnya, sumbangan siri pertama itu diberikan kepada golongan asnaf dan miskin terdiri daripada armalah (ibu tunggal), anak yatim, orang kurang upaya (OKU), dan wakaf katil kepada pesakit kronik di seluruh negeri yang dikenal pasti melalui penghulu-penghulu di setiap mukim.
"Bagaimanapun, sekiranya kerajaan negeri mengisytiharkan lockdown (PKP lebih ketat) akan ada pula bantuan tambahan yang akan diberikan kepada golongan sasaran yang benar-benar terjejas.
"Namun apa yang dibimbangkan adalah ketika agihan dilakukan dan bagi mengelakkan daripada timbulnya pula 'kluster agihan' saya amat berharap semua pengurusan DUN mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan," katanya selepas merasminkan agihan zakat Ramadan kepada 310 keluarga asnaf seluruh Kelantan yang diadakan secara pandu lalu di Peringat, Kota Bharu, malam tadi.
Pada majlis itu Mumtaz menyampaikan replika cek bernilai RM15,000 kepada Yayasan Amal Dato' Zul Wisma.
Sementara itu anggota dewan undangan negeri (Adun) Demit itu juag berkata walaupun ada antara penerima sumbangan sudah merupakan penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ataupun Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), namun dalam keadaan semasa pada ketika ini, ia tidak mencukupi.
"Dalam situasi penularan wabak Covid-19, kebanyakan mereka yang terkesan adalah orang kampung atau peniaga kecil-kecilan jika hendak dibandingkan dengan mereka yang menerima gaji bulanan dan bonus.
"Bagi mengatasinya, menteri besar Kelantan ada memberi arahan kepada semua exco untuk melihat apa-apa bentuk sumbangan yang boleh diberikan berdasarkan portfolio masing-masing dalam usaha membantu rakyat semaksimum mungkin.
"Kami di kerajaan negeri turut berterima kasih kepada penyumbang dan penggerak badan bukan kerajaan (NGO) yang secara tidak langsung membantu menghulurkan sumbangan sekali gus meringankan beban golongan kurang berkemampuan berdepan pandemik Covid-19," katanya.
Sepanjang tahun lalu tambahnya kerajaan negeri sudah membelanjakan RM675,000 melalui Skim Cakna Suri yang membayar one off kepada 6,750 suri rumah kategori B40 bagi siri pertama bertujuan untuk menghargai jasa dan pengorbanan mereka.
"Insya-Allah, dalam jangka masa terdekat ini kerajaan negeri akan meneruskan Bantuan Cakna Suri siri kedua membabitkan 4,500 penerima.
"Kami juga akan memperkenalkan Bantuan Cakna Hawa kepada 4,500 penerima khususnya kepada golongan wanita bekerja yang berpendapatan rendah yang terkesan dengan penularan wabak Covid-19," kata Mumtaz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/kelantan-sediakan-rm3-juta-bantu-asnaf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1 45 Juta Dos Vaksin Covid 19 Sudah Diberikan

1 45 Juta Dos Vaksin Covid 19 Sudah Diberikan

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 241 hits
1 45 juta dos vaksin COVID 19 sudah diberikan Oleh DR ADHAM BABA SEBANYAK 555 288 individu telah melengkapkan dua dos suntikan vaksin COVID 19 menerusi Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan setakat semalam Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Ad...
Lee Minho Dikatakan Terima Bayaran Hampir Rm3 3 Juta Untuk Buat Kemunculan Sebentar Sahaja

Lee Minho Dikatakan Terima Bayaran Hampir Rm3 3 Juta Untuk Buat Kemunculan Sebentar Sahaja

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 207 hits
Tidak dinafikan bahawa Lee Min ho merupakan antara bintang yang paling menonjol sekiranya menyebut mengenai Gelombang Hallyu Disebabkan oleh kepopularitiannya sudah pasti ramai yang menebak bahawa pelakon ini meletakkan harga yang mahal unt...
Covid 19 Varian South African Mula Dikesan Di Kelantan

Covid 19 Varian South African Mula Dikesan Di Kelantan

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 249 hits
Sebanyak 10 kes varian South African B 1 351 dikesan di Kelantan sehingga malam tadi dari Kluster Bunut Sarang Burung Jabatan Kesihatan Negeri menerusi Facebook memaklumkan ia menjadikan jumlah keseluruhan kes tempatan Covid 19 varian South...
Kemenkes Paparkan Insentif Nakes Penanganan Covid 19 Maksimal Rp15 Juta Per Bulan

Kemenkes Paparkan Insentif Nakes Penanganan Covid 19 Maksimal Rp15 Juta Per Bulan

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 172 hits
Kementerian Kesehatan menyampaikan bahwa besaran insentif tenaga kesehatan dalam penanganan pandemi Covid 19 berpedoman pada Surat Kemenkeu No 113 2021
Covid 19 2 717 New Cases In Malaysia 77pc Recorded In Selangor Sarawak Kelantan Kl

Covid 19 2 717 New Cases In Malaysia 77pc Recorded In Selangor Sarawak Kelantan Kl

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 247 hits
Dr Noor Hisham Bernama photo KUALA LUMPUR Selangor Sarawak Kelantan and Kuala Lumpur topped the list nationwide today with 77 14 per cent or 2 096 of the total 2 717 new Covid 19 cases recorded here Health director general Tan Sri Dr Noor
Kerajaan Peruntuk Rm69 9 Juta Bantu Pekebun Penoreh Terjejas Musim Tengkujuh

Kerajaan Peruntuk Rm69 9 Juta Bantu Pekebun Penoreh Terjejas Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 144 hits
B Bantuan itu akan memanfaatkan 232 319 orang pekebun kecil dengan kadar RM600 seorang yang akan dibayar dua kali pada Disember 2021 dan Januari 2022 Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Gambar Bernama Kerajaan memperuntukkan RM69 9 juta sebaga...
Covid 19 Kelantan Catat Kes Tertinggi Dengan 662 Kes

Covid 19 Kelantan Catat Kes Tertinggi Dengan 662 Kes

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 167 hits
Malaysiakini Jangkitan Covid 19 di engara ini terus meningkat apabila sebanyak 2 875 kes positif direkodkan setakat tengah hari tadi Daripada jumlah itu Kelantan merekodkan angka tertinggi iaitu sebanyak 662 kes diikuti Selangor dan Sarawak...
Gusar Lihat Pasar Tanah Abang Membludak Inul Daratista Cerita Habis Ratusan Juta Karena Covid 19

Gusar Lihat Pasar Tanah Abang Membludak Inul Daratista Cerita Habis Ratusan Juta Karena Covid 19

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 213 hits
Tak ingin berakhir seperti kasus Covid 19 di India Inul sebut risiko terpapar jauh lebih besar dibanding kebutuhan membeli baju lebaran
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord