Cerita Baby Najib Di Mahkamah Katanya


Ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jhow atau lebih dikenali dengan nama Jho Low, menunjukkan minat dengan idea penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) sejak ia dicadangkan pada tahun 2008.

Malah, ahli perniagaan itu yang kini tidak diketahui lokasinya berada, terbabit pada peringkat awal penubuhan syarikat itu dengan membentangkan draf cadangan.
Perkara itu diberitahu bekas Pegawai Khas Datuk Seri Najib Razak, Datuk Amhari Efendi Nazaruddin ketika beliau dikemukakan dengan Minit Mesyuarat Kabinet bertarikh 19 Disember 2008.

Ketika dikemukakan dokumen berkenaan, saksi kelapan pendakwaan itu disoal balas peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib.

Melalui Minit Mesyuarat itu, Muhammad Shafee menyatakan pada mesyuarat terbabit, Kabinet mengesahkan cadangan (penubuhan TIA) yang dibuat dalam mesyuarat lalu.

Muhammad Shafe juga menyatakan, Minit Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu menunjukkan saksi menghadiri mesyuarat sebagai sekretariat.

Menjawab cadangan Muhammad Shafee, Amhari Efendi berkata, beliau hadir mesyuarat berkenaan (berdasarkan kepada Minit Mesyuarat), tetapi tidak dapat mengingati sama ada mencatat minit mesyuarat.

Muhammad Shafee seterusnya mencadangkan TIA dimandatkan pada Februari 2009 dan draf cadangan dibentangkan Jho Low yang menunjukkan minat terhadap cadangan berkenaan.

Peguam itu turut mencadangkan TIA adalah projek Sultan Terengganu iaitu Sultan Mizan Zainal Abidin yang ketika itu Yang di-Pertuan Agong.

Menjawab cadangan peguam itu, Amhari Efendi berkata, beliau mengetahui Jho Low terbabit pada peringkat awal (cadangan penubuhan TIA), namun tidak tahu sama ada ia adalah idea Sultan Mizan Zainal Abidin.
Sementara itu, Amhari Efendi berkata, TIA yang kemudiannya menjadi 1Malaysia Developement Berhad (1MDB) adalah ‘baby’ untuk bekas perdana menteri itu.

Beliau berkata, ‘baby’ dalam konteks itu adalah sesuatu yang penting, dilahirkan dan diinspirasikan seperti projek 1MDB.

Ketika itu, Najib dikatakan bakal perdana menteri dan ‘baby’ bermakna sesuatu yang beliau mahu bawa ketika menjadi perdana menteri nanti. Bagi saya ‘baby’ untuk konteks ini tertumpu kepada perkara yang rapat dengannya (Najib) seperti 1MDB atau dasar... sesuatu yang penting,” katanya.
Muhammad Shafee bagaimanapun mencadangkan kepada saksi bahawa 1MDB bukan ‘baby’ Najib kerana idea itu sudah diketahui seluruh negara sejak tahun 2008 lagi.

Bagaimanapun, Amhari Efendi tidak bersetuju dengan cadangan Muhammad Shafee.

Bharian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/09/cerita-baby-najib-di-mahkamah-katanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wahai Pas Jangan Lupa Sokong Najib Di Mahkamah

Wahai Pas Jangan Lupa Sokong Najib Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 284 hits
Dulu ketika era Najib Razak Pas hanya sembunyi sembunyi tentang hubungannya dengan UMNO Walaupun diketahui dan difahami tindakan Pas bertanding sendirian dalam PRU14 adalah untuk memecahkan undi dan memberi kelebihan kepada BN mengekalkan k...
Tia Ditukar Kepada 1mdb Adalah Baby Najib

Tia Ditukar Kepada 1mdb Adalah Baby Najib

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 260 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho yang dikenali sebagai Jho Low menunjukkan minat dengan idea penubuhan Terengganu Investment Authority sejak ia dicadangkan pada 2008 Bekas peg...
1mdb Saksi Buat Pusingan U Kata Tia Bukan Baby Najib

1mdb Saksi Buat Pusingan U Kata Tia Bukan Baby Najib

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 256 hits
Perbicaraan kes berprofil tinggi 1Malaysia Development yang masuk hari ke 8 menyaksikan saksi Datuk Amhari Efendi Nazaruddin memberi keterangan balas melibatkan pertuduhan penyelewengan dana RM2 3 bilion oleh Datuk Seri Najib Tun Razak Pegu...
Shafee Questions Amhari Over 1mdb Being Najib S Baby

Shafee Questions Amhari Over 1mdb Being Najib S Baby

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 258 hits
The eighth day of the 1Malaysia Development Bhd trial saw the defence suggesting that the Terengganu Investment Authority was an idea by Terengganu ruler Sultan Mizan Zainal Abidin who was then the Yang di Pertuan Agong Datuk Amhari Efendi ...
Ribuan Hadir Ceramah Najib Biarpun Dituduh Di Mahkamah

Ribuan Hadir Ceramah Najib Biarpun Dituduh Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 233 hits
BANGI 8 Muharram 1441H Ahad Walaupun bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berdepan pelbagai pertuduhan di mahkamah namun perkara berkenaan ditolak tepi oleh rakyat apabila ribuan hadir pada ceramah umum penyatuan ummah di Bukit Gamb...
Jho Low Antara Pencatur Politik Najib

Jho Low Antara Pencatur Politik Najib

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 251 hits
Bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu Mahkamah Tinggi ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho atau Jho Low adalah antara pencatur politik Najib dan penglibatannya tidak terbatas kepada 1Malaysia Developme...
Najib 1mdb Trial Day 6 Najib S Ex Aide Deleted Emails After Release From Macc Remand

Najib 1mdb Trial Day 6 Najib S Ex Aide Deleted Emails After Release From Macc Remand

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 270 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving alleged abuse of power and laundering of 1MDB funds enters its sixth day at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the proceedings Summa...
Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 224 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu terdapat kemungkinan berlangsung pertemuan sulit antara bekas perdana menteri Najib Razak dan Low Taek Jho ahli perniagaan dalam buruan yang juga dikenali sebagai Jho Low Amhari Efendi Nazaruddin 43 b...
Bicara Kes 1mdb Tangguh Najib Sakit Mata Lagi

Bicara Kes 1mdb Tangguh Najib Sakit Mata Lagi

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 284 hits
Perbicaraan kes 1Malaysia Developement Berhad ditangguh hari ini berikutan Datuk Seri Najib Razak mengalami sakit mata Perkara itu dimaklumkan peguam bela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kepada Hakim Collin Lawrence Sequerah ketika prosidi...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran