Jho Low Antara Pencatur Politik Najib



Bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu Mahkamah Tinggi, ahli perniagaan yang menjadi buruan, Low Taek Jho atau Jho Low adalah antara pencatur politik Najib dan penglibatannya tidak terbatas kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Datuk Amhari Efendi Nazaruddin, 43, berkata Jho Low adalah salah seorang individu yang menasihatkan bekas perdana menteri itu mengenai rancangan politik dan pilihan raya di negara ini.

Beliau berkata demikian semasa pemeriksaan balas oleh peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib pada hari keenam perbicaraan bekas perdana menteri itu yang menghadapi pertuduhan berkaitan 1MDB.

Rabu lepas, saksi kelapan pendakwaan memberitahu mahkamah bahawa Jho Low adalah seorang ahli strategi dalam bidang pelaburan, berunding antara Kerajaan dan Kerajaan atau 'G2G', serta pencatur politik Najib, termasuk dana yang dikumpulkan oleh bekas perdana menteri.

Muhammad Shafee: Dalam pernyataan saksi anda, anda menyifatkan Jho Low sebagai 'pencatur' (ahli strategi). Apa maksud kamu dengan pencatur?

Amhari Efendi: Dia merancang dan menyusun sesuatu perkara yang juga melibatkan strategi dan dia dapat membuat sesuatu berlaku.

Muhammad Shafee: '...serta pencatur politik Datuk Seri Najib. Apa maksud kamu?

Amhari Efendi: Dia adalah salah seorang individu, dari apa yang Jho Low memberitahu saya, dia berbincang dengan Datuk Seri Najib mengenai rancangan politiknya (Najib) tentang pilihan raya.

Saksi itu juga berkata Jho Low adalah penasihat tidak rasmi Najib kerana dia adalah salah seorang individu yang mempunyai hubungan rapat dengan Ahli Parlimen Pekan itu sehingga dia dapat memberi nasihat dan berbincang dengannya.

Merujuk kepada pernyataan saksi Amhari Efendi, Muhammad Shafee mempersoalkan jika pelantikan Jho Low sebagai penasihat khas Najib didokumentasi lalu saksi menjawab tidak.

Muhammad Shafee: Anda kata pelantikan Jho Low “tanpa lantikan rasmi/secara sulit”. mengapa?

Amhari Efendi: Ini kerana dia adalah unofficial, kerana ramai orang yang tahu individu-individu yang rapat dan boleh memberikan nasihat kepada Najib. Dalam konteks ini, secara sulit bermaksud kerana tidak ramai yang mengetahui perbincangan antara mereka yang dilakukan secara tertutup.

Saksi itu menambah, tidak ramai di Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengetahui mengenai pelantikan Jho Low, selain para pegawai kanan seperti ketua setiausaha sulit Najib, allahyarham Datuk Azlin Alias.

Amhari Efendi juga berkata beliau tidak mengetahui bahawa Jho Low dilantik sebagai penasihat syarikat kepada Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) pada 8 April 2009.

Muhammad Shafee membangkitkan perkara bahawa Jho Low, sebelum pelantikan itu, telah secara salah mewakilkan dirinya sebagai penasihat khas kepada pengerusi lembaga penasihat TIA, Yang di-Pertuan Agong ke-13 Sultan Mizan Zainal Abidin.

Terdahulu, mahkamah diberutahu bahawa Istana Negara bagi pihak Sultan Mizan, yang merupakan Sultan Terengganu, telah menimbulkan kebimbangan mengenai peranan Jho Low dalam TIA, menurut minit syarikat.

Menurut minit itu, seorang wakil Istana Negara mempersoalkan siapa dan apakah peranan Jho Low kerana pihak Istana bimbang bahawa ahli perniagaan itu telah menyalahgunakan nama Agong pada masa itu.

Najib, 66, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan sebanyak RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dasn 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.

Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan keempat-empat kesalahan tersebut di cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di sini antara 24 Feb, 2011, dan 19 Dis, 2014, dan bagi 21 pertuduhan itu, antara 22 Mac, 2013, dan 30 Ogos, 2013, di tempat yang sama lapor Sinar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/09/jho-low-antara-pencatur-politik-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 223 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu terdapat kemungkinan berlangsung pertemuan sulit antara bekas perdana menteri Najib Razak dan Low Taek Jho ahli perniagaan dalam buruan yang juga dikenali sebagai Jho Low Amhari Efendi Nazaruddin 43 b...
Pegawai Khas Najib Akui Pertemuan Sulit Dengan Jho Low

Pegawai Khas Najib Akui Pertemuan Sulit Dengan Jho Low

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 359 hits
Pegawai Khas Najib akui pertemuan sulit dengan Jho LowOleh September 04 2019Biarpun sebelum ini bekas PM Najib Razak berkali kali menafikan kenal Jho Low atau usahawan Cina itu menguruskan kewangannya bekas Pegawai Khas Najib Datuk Amhari E...
Najib Beri Jho Low Mandat Urus Bailout Hutang 1mdb Dan Src

Najib Beri Jho Low Mandat Urus Bailout Hutang 1mdb Dan Src

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 235 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa Datuk Seri Najib Razak mempunyai pengetahuan dan telah memberikan mandat kepada ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low untuk merancang dan menguruskan usaha bagi menyelamatkan kerug...
Najib S Ex Aide Says Took Us 200 000 From Jho Low To Buy Property Yet To Pay It Back

Najib S Ex Aide Says Took Us 200 000 From Jho Low To Buy Property Yet To Pay It Back

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 363 hits
A former special officer to Datuk Seri Najib Razak said fugitive financier Low Taek Jho gave him US 200 000 as a bridging loan for a home purchase in Kota Damansara in 2010 the High Court heard today Datuk Amhari Efendi Nazaruddin revealed ...
Ancaman Dari Jho Low Kenapa Tak Pernah Rujuk Tanya Najib Soal Shafee Kepada Amhari

Ancaman Dari Jho Low Kenapa Tak Pernah Rujuk Tanya Najib Soal Shafee Kepada Amhari

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 364 hits
1MDB Bukan Najib tetapi Jho Low beri ancaman kepada saya Amhari Dua hari memberi keterangan Datuk Amhari Efendi Nazaruddin beberapa kali menegaskan tentang senario di mana beliau berhadapan dengan ancaman dan tekanan sehinggga memaksanya be...
1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 348 hits
In this document in paragraph seven it stresses how Jho Low played no role in 1MDB even though he happens to be the main planner concerning confidential 1MDB dealings Fugitive financier Low Taek Jho sent hundreds of emails to Datuk Seri Naj...
Antara Kematian Datuk Seri Azlin Dan Sepucuk Surat Jho Low

Antara Kematian Datuk Seri Azlin Dan Sepucuk Surat Jho Low

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 537 hits
Bekas pegawai khas Najib Razak memberitahu perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri itu hari ini yang Low Taek Jho memberi beberapa surat yang didakwa dari kerajaan Arab Saudi untuk menutup perkara itu jika siasatan dimulakan ke atas dana kek...
1mdb Trial Jho Low Was Najib S Alter Ego Prosecution Says In Opening Statement

1mdb Trial Jho Low Was Najib S Alter Ego Prosecution Says In Opening Statement

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 252 hits
Najib during one of his court appearances File Photo KUCHING Datuk Seri Najib Razak s 1MDB trial started today with the prosecution saying that it will prove that fugitive businessman Low Taek Jho is the alter ego of the former prime minist...
Najib Jho Low Palsukan Dokumen Terima Wang Derma Arab

Najib Jho Low Palsukan Dokumen Terima Wang Derma Arab

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 296 hits
Najib Razak dan Jho Low didakwa cuba menutup skandal 1MDB daripada terdedah antaranya dengan membuat dokumen palsu bagi menunjukkan kononnya Najib menerima wang dari penderma Arab Sedangkan ia didakwa berpunca daripada 1MDB Perkara ini diny...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu