Cara Transfer Domain Ke Netkl


Bulan ni patutnya domain blog nih direnew sebab dah sampai masa setahun. Jadi pihak registrar dah hantar email pemberitahuan dan beritahu jumlah yang perlu dibayar untuk renew setahun lagi. Tapi bila saya tengok harga untuk domain sahaja agak mahal dan mencabar untuk saya lunaskan dalam masa terdekat nih. 


Cara Renew Domain Lebih Murah:Perkara pertama yang saya buat ialah dengan survey harga dengan domain registrar yang lain. Mana tahu kalau-kalau ada yang lebih murah dari yang sedia ada. Jadi saya jumpa tawaran domain transfer dengan harga yang lebih jimat iaitu di NetKL atau GoDaddy (mana-mana yang anda suka).


Sebenarnya kalau registrar korang sekarang tidak memberikan perkhidmatan yang memuaskan, korang berhak untuk tukar ke registrar yang lain. Contohnya, server selalu down contohnya untuk yang beli hosting sekali. Lepas tu khidmat pelanggan yang tak berapa mesra dan tidak membantu kalau ada masalah dengan domain atau blog.


Dalam kes saya sebab saya nak jimatkan kos masa renew domain jadi sebab tu saya berpindah ke registrar yang lain. Saya masih kekal dengan blogspot jadi saya tak perlu tambah kos untuk hosting.


Namun, dalam masa yang sama saya risau juga mana tahu kalau tak berjaya transfer macam mana kan? Habis la segala trafik blog semua. Tapi sebab nak jimat tadi saya teruskan juga rancangan transfer domain ke registrar yang lain.


Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Transfer Domain:Nama domain ni ibarat alamat rumah blog/website kita. Jadi kalau domain kita dah established ataupun pembaca dah kenal. susah kalau tiba-tiba ditukar dengan nama yang lain. Sebelum korang nak cuba transfer domain ke registrar yang lain antara perkara yang kena tahu dulu ialah;



Domain dah daftar melepasi tempoh 60 hariSisa masa aktif domain minimum adalah 30 hariDomain transfer akan mengambil masa dari 5 ke seminggu jika tiada sebarang masalah semasa transferEmail masa daftar domain adalah email yang masih aktifDomain anda tidak dalam proses tuntutan undang-undang



Cara Transfer Domain ke NetKL Dengan Mudah:
1. Simpan DNS Rekod Domain Sebelum korang buat domain transfer nih, perkara yang utama adalah korang kena save dulu DNS rekod domain. DNS ialah dari perkataan Domain Name System iaitu mengenai nama host dan juga nama domain dalam rangkaian seperti di internet. Tanpanya blog korang tidak akan dapat diakses dan dibuka. Penting nih sebab nanti korang nak kena update pada registrar yang baru. 


2. Dapatkan Kod EPP DomainKod EPP domain adalah password unik setiap domain yang ada. Korang kena pergi ke client page di domain registrar dan dapatkan kod EPP untuk mulakan pembayaran di registrar yang baru iaitu NetKL. 


Dalam kes ini saya dapatkan EPP di dashboard sedia ada tanpa perlu bertanya pada wakil perkhidmatan pelanggan. Kalau korang punya tak ada pada client dashboard, korang boleh email atau mesej terus pada wakil khidmat pelanggan.


3. Selesaikan Bayaran Domain Pada Registrar BaruDekat sini tricky sikit sebab kadangkala tengok harga domain memang murah. Sekali bila dah dijumlahkan dengan harga domain protection, segala jenis cukai (tax) yang ada tiba-tiba jadi lebih mahal pula kan. Jadi korang kena pastikan dulu betul-betul berapa harga sebenarnya dahulu sebelum lakukan bayaran.


Untuk domain transfer di NetKL, korang akan diminta masukkan nama domain sedia ada dan juga kod EPP tadi. Klik pada proceed untuk dapatkan jumlah harga sebenar untuk domain. Jangan lupa klik pada add-on domain protection supaya domain kita terjaga dari pencuri domain.



4. Unlock domain Pada Registrar Yang LamaNak unlock domain ni sama juga kena buat di client dashboard pada registrar lama domain korang. Klik unlock disitu. Tujuannya adalah untuk membolehlah proses transfer domain ini dilakukan dengan lancar.


5. Tunggu Email Transfer ConfirmationKorang akan dapat email transfer domain confirmation. Jangan diabaikan sebab korang kena lakukan confirmation untuk melepaskan domain korang ke pendaftar (registar) yang baru. Email ini memiliki masa aktif biasanya dalam 5 hari. Jadi, selalu check email korang ye. Kalau tak nanti proses transfer domain menjadi tidak lancar.





6. Email atau Beritahu Registrar Yang BaruSekarang ni biasanya mana-mana domain registrar dah ada butang live/active chat dengan bahagian khidmat pelanggan. Jadi selepas sahkan email transfer confirmation tu korang terus chat dengan pegawai registrar yang baru dalam kes saya NetKL yang kita ada buat domain transfer. 


Macam kes saya, terlambat beritahu jadi blog down untuk sehari lebih sebab pointing servers sudah pun ditukar rupanya. Jadi pegawai berkenaan dah sahkan yang domain transfer sudahpun berjaya dan saya perlu update DNS rekod domain di DNS panel di NetKL.


Update DNS Rekod Untuk DomainKita kena update semula DNS rekod ni dekat panel domain DNS rekod registrar yang baru. Kalau kurang mahir korang boleh minta tolong pada khidmat pelanggan. Biasanya servis tersebut adalah berbayar. Kalau nak jimat boleh belajar buat sendiri dahulu. Tadi awal-awal dah simpan kan nama DNS, jadi korang terus je update dekat DNS panel di registrar yang baru iaitu di NetKL. 


Lepas dah selesai, kira-kira dalam masa 24 ke 48 jam masa akan diambil untuk domain korang kembali stabil da blog boleh dibuka tanpa masalah.


Okey, itu sahaja untuk kali ini. Saya biasanya memang akan renew setiap tahun sebab pertimbangkan hal macam kos ni. Ikut juga la kan pada masing-masing. Ada yang terus renew sekali dua tahun kalau ada bajet yang lebih.


Nota : Saya ada sediakan servis bantu bina blog (blogspot). Kalau berminat boleh hubungi saya dengan isi contact form di sebelah okey. Terima kasih semua.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2021/08/cara-transfer-domain-ke-netkl.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Netkl Umum Kadar Harga Pembaharuan Domain

Netkl Umum Kadar Harga Pembaharuan Domain

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 268 hits
Assalamualaikum dan Selamat Malam Tarikh hari ini adalah 19 Ogos 2021 Ini menandakan esok 20 Ogos 2021 akan luput domain www bondezaidalifah com jadi hari ni nampaknya Bonde kena buat This is a content summary only Visit my website for full...
Netkl Umum Harga Domain Akan Dinaikkan Bermula 1 September 2021

Netkl Umum Harga Domain Akan Dinaikkan Bermula 1 September 2021

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 246 hits
Assalamualaikum wbt Semalam saya menerima satu emel daripada NetKL Pihak mereka mengatakan bahawa HARGA DOMAIN AKAN DINAIKKAN Mula mula risau jugak jika diorang naikkan terlalu banyak sampai beratus ratus tapi Alhamdulillah hanya sedikit sa...
6 Cara Paling Ampuh Jualan Di Marketplace Cocok Banget Buat Kamu Yang Masih Pemula

6 Cara Paling Ampuh Jualan Di Marketplace Cocok Banget Buat Kamu Yang Masih Pemula

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 286 hits
Memulai jualan online di marketplace akan lebih mudah kalau kamu tahu beberapa bocoran berikut ini
Pengertian Contoh Dan Cara Membuat Twibbon

Pengertian Contoh Dan Cara Membuat Twibbon

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 322 hits
Twibbon merupakan cara baru mengucapkan selamat menyampaikan informasi promosi atau kampanye apa pun di internet Twibbon berupa poster ini umumnya dibagikan di media sosial Ada dua situs terpopuler untuk membuat dan menemukan Twibbon yaitu ...
Cara Mengatasi Scratch Disk Error Di Adobe Premiere

Cara Mengatasi Scratch Disk Error Di Adobe Premiere

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 770 hits
Pada saat ingin membuat video di Adobe Premiere saya mengalami scrath disk error di CC 2019 versi yang saya gunakan saat itu Dimana pesan error tersebut membuat saya tidak bisa membuat project baru dan selalu dikembalikan ke halaman depan A...
Senang Betul Nak Mudah Halau Kutu Beras Ini 7 Cara Mudah Dan Guna Barang Asas Di Dapur Sahaja

Senang Betul Nak Mudah Halau Kutu Beras Ini 7 Cara Mudah Dan Guna Barang Asas Di Dapur Sahaja

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 297 hits
LAZIMNYA beras yang disimpan lama atau cara penyimpanan kita yang tidak betul akan menyebabkan kutu beras membiak
Cara Renew Roadtax Pejabat Pos Bermula 9 Ogos 2021

Cara Renew Roadtax Pejabat Pos Bermula 9 Ogos 2021

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 499 hits
CARA RENEW ROADTAX PEJABAT POS BERMULA 9 OGOS 2021 Susahnya nak renew Roadtax dalam situasi pendamik Covid 19 JPJ telah memaklumkan bahawa tempoh moratorium perlanjutan pembaharuan lesen kenderaan motor dan lesen memandu Malaysia termasuk l...
Cara Kemaskini Dan Padam Jawatan Spa9

Cara Kemaskini Dan Padam Jawatan Spa9

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 763 hits
AssalamualaikumBismillahHai guys sejujurnya kan aku dah lama tak jenguk laman SPA9 nie Tetapi setiap hari aku menerima banyak email dan mesej di media sosial tentang cara kemaskini dan padam jawatan SPA9 Actually aku dah pernah kongsikan se...
Cara Menyimpan File Di Google Drive

Cara Menyimpan File Di Google Drive

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 242 hits
Menyimpan file di google drive merupakan cara cerdas untuk mengamankan data dari kehilangan yang tak terduga Baik di komputer laptop atau hp semua file yang tersimpan dapat menghilang sewaktu waktu tanpa kamu sadari Penyebabnya pun beragam ...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas