Cara Kemaskini Dan Padam Jawatan Spa9


AssalamualaikumBismillah
Hai guys, sejujurnya kan aku dah lama tak jenguk laman SPA9 nie. Tetapi setiap hari aku menerima banyak email dan mesej di media sosial tentang cara kemaskini dan padam jawatan SPA9. Actually aku dah pernah kongsikan sebelum ini. Cuma cara tu merupakan cara kemaskini laman spa8 lagi. 
So nak tak tak aku kena update juga cara baru bagi menjawab pertanyaan pembaca sekalian. Sebelum tu sesiapa yang belum register SPA9 lagi tu boleh rujuk tutorial Panduan Mengisi Permohonan SPA9 (Kemaskini Jawatan SPA8i)
Cara Kemaskini dan Padam Jawatan SPA9 
Berikut adalah langkah demi langkah yang aku kongsikan untuk korang. 
1. Pertama sekali korang login dulu ya di link https://spa9.spa.gov.my/login
2. Kemudian, masukkan ID / KAD PENGENALAN dan KATA LALUAN (kalau tak ingat sila klik https://spa9.spa.gov.my/terlupa-kata-laluan ya)
3. Seterusnya, semak tarikh permohonan bila kali terakhir anda memohon atau kemaskini. Aku lupa nak screenshot part ini. 
Korang boleh tengok di sebelah kanan atas ya ataupun di bahagian Semak Permohonan untuk lihat bila korang last update untuk jawatan yang dimohon. (Rujuk gambar di bawah)

So korang boleh nampak kan ada 7 jawatan yang dimohon. So sekarang aku akan padam ya jawatan yang tidak melepasi syarat kelayakan yang ditetapkan. 
4. Kemudian, korang boleh pillih samada nak hapus semua ataupun hapus satu per satu jawatan. So, aku pilih hapus (delete) jawatan yang aku tak nak. Klik YA untuk hapus jawatan yang dimohon. (Rujuk gambar di bawah)


5. Korang just klik hapus sahaja. Akan muncul notifikasi warna hijau sebelah kanan atas apabila jawatan tersebut dihapus. Nampak tak jawatan yang aku tak nak dah takda dalam senarai di bawah. 

6. Aku rasa mungkin start dari bahagian sini yang ramai orang buat silap. Seterusnya korang hanya perlu klik "seterusnya" sahaja ya sampailah ijazah. Lepas tu klik sekali lagi "seterusnya" kepada SEMAKAN MAKLUMAT PERMOHONAN. 

7. Pada bahagian Semakan Maklumat Permohonan korang boleh lihat senarai jawatan yang dah dikemaskini dan dipadam sebentar tadi. So sekarang tinggal 3 jawatan sahaja yang aku mohon di SPA9. Klik "Seterusnya" kepada "Perakuan Pemohon"

8. Pada bahagian Perakuan Pemohon, sila tick petak kecil untuk "Setuju" (Rujuk gambar dibawah)

9. Selagi tak muncul notifikasi permohonan SPA9 berjaya dihantar korang belum dikira kemaskini lagi ya. Pastikan ia jadi macam gambar di bawah ya.

10. Seterusnya, jangan lupa ya simpan slip permohonan SPA9 ni sebagai rujukan. Boleh tengok TARIKH & MASA tu dah dikemaskini dan jawatan lama dah dipadam.

11. Semak tarikh permohonan untuk melihat bahawa permohonan anda telah dikemaskini. Permohonan jawatan lama telah dipadam dan permohonan telah dikemaskini. 

Alhamdulillah, selesai tulis tutorial. Semoga membantu kalian semua. Aku doakan semoga korang dimurahkan rezeki selalu, dipermudahkan urusan. InsyaAllah Aamiin... Good Luck and All The Best!
Sebarang masalah teknikal berhubung Sistem SPA9, sila e-mel ke [email protected] atau melalui sistem e-pertanyaan SPA (https://aduan.spa.gov.my/aduanv2/)
Info berkenaan SPA9 :Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat S29

Q&A Peperiksaan Online Pegawai Psikologi Gred41

Panduan Soalan-Soalan Penguatkuasa Bomba Format peperiksaan 3 Seksyen (Pengetahuan Am, Daya Menyelesaikan Masalah & Bahasa Inggeris)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2021/08/cara-kemaskini-dan-padam-jawatan-spa9.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Tukar No Hp Perkeso Kemaskini Guna Portal Perkeso

Cara Tukar No Hp Perkeso Kemaskini Guna Portal Perkeso

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 778 hits
CARA TUKAR NO HP PERKESO KEMASKINI GUNA PORTAL PERKESO Sistem portal perkeso assist sangat mudah untuk digunakan Bagi yang ingin menukar atau kemaskini nombor handphone mesti ingin mengatahui caranya Disini kami kongsikan cara tukar atau ke...
Kemaskini Huraian Dalam Surat Perletakan Jawatan Muhyiddin

Kemaskini Huraian Dalam Surat Perletakan Jawatan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 200 hits
PETALING JAYA Muhyiddin Yassin dijangka meletak jawatan sebagai perdana menteri pada bila bila masa susulan pusingan U oleh Ahli Parlimen Umno tertentu yang sebelum ini menyokong beliau kata beberapa sumber Beberapa sumber dalam Umno dan Be...
Noraini Letak Jawatan Menteri Pengajian Tinggi Maszlee Ucap Tahniah

Noraini Letak Jawatan Menteri Pengajian Tinggi Maszlee Ucap Tahniah

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 266 hits
Bekas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Dr Noraini Ahmad atas peletakan jawatannya sebentar tadi Maszlee yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam Johor itu menyampaikan ucapan tersebut menerusi laman T...
Ketua Pemuda Umno Sabah Letak Jawatan Pengarah Boustead Plantation

Ketua Pemuda Umno Sabah Letak Jawatan Pengarah Boustead Plantation

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 299 hits
Abdul Aziz Julkarnain KOTA KINABALU Ketua Pemuda Umno Sabah Abdul Aziz Julkarnain menjadi pemimpin parti terbaru parti itu yang meletakkan jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan Dia meletakkan jawatan sebagai pengarah bebas dan bukan eks...
Tidak Benar Timbalan Menteri Alam Sekitar Dan Air Letak Jawatan

Tidak Benar Timbalan Menteri Alam Sekitar Dan Air Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 339 hits
Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad Timbalan Menteri Alam Sekitar dan AirKUALA LUMPUR Peletakan jawatan seorang senator dari UMNO Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad sebagai Timbalan Menteri Alam Sekitar dan Air adalah tidak benar Perkara itu yan...
Jawatan Mt Umno Tak Sah Pendaftar Pertubuhan Arah Adakan Pemilihan

Jawatan Mt Umno Tak Sah Pendaftar Pertubuhan Arah Adakan Pemilihan

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 165 hits
AGENDA DAILY UMNO diarah menjalankan mesyuarat bagi memilih Majlis Tertinggi bahagian cawangan Wanita Pemuda dan Puteri untuk penggal 2021 2023 Semua jawatan dalam Majlis Tertinggi UMNO tidak lagi sah selepas tempoh penggal 2018 2021 tamat ...
Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad Pula Letak Jawatan

Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad Pula Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 293 hits
Malaysiakini Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad hari ini menjadi anggota kabinet terbaru daripada Umno meletakkan jawatan Noraini berkata tindakan itu diambil selaras dengan keputusan Majlis tertinggi Umno yang telah menarik sokongan te...
Menteri Tik Tok Letak Jawatan Eloklah Letak Jawatan

Menteri Tik Tok Letak Jawatan Eloklah Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 195 hits
Terkini Noraini letak jawatan Menteri Pengajian TinggiAugust 6 2021Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Noraini Ahmad menamatkan teki teki sama ada beliau kekal menyokong kerajaan Perikatan Nasional atau sebaliknya setelah mengumumkan keputu...
Zahid Wajar Letak Jawatan Secara Terhormat Tumpu Kes Mahkamah Prnganalisis Politik

Zahid Wajar Letak Jawatan Secara Terhormat Tumpu Kes Mahkamah Prnganalisis Politik

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 336 hits
nbsp Profesor Dr Kartini Aboo Talib nbsp Penganalisis politik UKMKUALA LUMPUR Tidak wajar untuk Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mahu mengenakan tindakan ke atas Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di atas tuduhan melanggar mana mana peraturan yang...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer