Cara Solat Taubat Yang Ringkas Taubat Nasuha Rileks Media


Sholat taubat merupakan salah satu sholat sunah yang dilakukan sebagai bentuk pertaubatan kita kepada Allah SWT. Adapun sholat taubat itu sendiri sebenarnya tidak terlalu berbeda dengan sholat taubat nasuha hanya saja ada tambahan kata nasuha.
Sholat taubat nasuha ini dilakukan oleh seorang muslim yang telah mengakui kesalahan-kesalahannya kepada Allah, dosa yang dimaksudkan disini adalah dosa besar sehingga seoarang muslim tersebut harus melakukan sholat taubat nasuha untuk memohon ampunan kepada Allah kemudian ia harus berjanji bahwa ia tidak akan melakukannya lagi setelah sholat tersebut dilakukan.
Adapun kesalahan yang dikategorikan sebagai dosa besar tersebut antara lain: berzi na, syi rik, membu nuh, dur haka kepada orang tua, mus rik, memakan harta anak yatim atau piatu, korupsi dan masih ada lagi.
Tentunya dengan dikategorikannya dosa-dosa besar ini supaya kita umat muslim senantiasa berhati-hati dan juga menyadari ketika telah melakukan dosa tersebut agar cepat bertaubat yaitu dengan melakukan sholat taubat nasuha.
Sholat taubat ini dilakukan sebanyak 2 rakaat dan maksimal 6 rakaat. Kita dianjurkan untuk melakukan sholat taubat ini pada malam hari, lebih baik jika setelah sholat Isya sehingga sholat taubat akan lebih khusyuk ketika dilakukan dalam keadaan tenang.
Namun jika kita ingin segera melakukannya tidak apa-apa jika dilaksanakan pada pagi, siang atau pun sore jadi tidak ada ketentuan harus malam hari. Karena taubat itu semakin cepat dilakukan maka akan semakin baik. Dengan catatan kita juga harus tahu kapan kita tidak diperbolehkan untuk melakukan sholat sunnah.
Waktu yang Dilarang untuk Mengerjakan Sholat Sunnah
Berikut ini waktu yang dilarang untuk melakukan sholat sunah:
Pada saat terbit fajar kedua sampai terbit matahari
Dari terbit matahari sampai matahari naik sepenggalah
Pada saat matahari persis di tengah-tengah sampai condong
Dari sholat ashar sampai tenggelam matahari
Pada saat matahari tenggelam hingga matahari tenggelam sempurna
Dari informasi di atas dapat diambil kesimpulan waktu yang
diharamkan untuk melakukan sholat sunah adalah sebagai berikut:
Pukul 06.00 – 07.00 WIB
Pukul11.30 – 12.00 WIB (Zhuhur)
Pukul 17.30 – 18.00 WIB (Maghrib
Tata Cara Sholat Taubat Nasuha
Berikut ini tata cara sholat sunah taubat nasuha:
Membaca niat
niat shalat taubat “USHALLI SUNNATAT TAUBATI RAK’ATAINI LILLAAHI TA’AALAA. ALLAAHU AKBAR ”.
Artinya: “Aku Niat Shalat Sunah Taubat dua Raka’at karena Allah Ta’ala, Allah Maha Besar ”.
Membaca surat Al- fatihah
Setelah membaca niat, lanjutkan dengan takbir dan kemudian membaca surat Al-fatihah.
Membaca surat pendek
Kemudian baca surat pendek setelah selesai membaca surat Al-fatihah. Pada rekaat pertama dianjurkan membaca surat al-kafiruun, dan pada rekaat kedua membaca surat al-Ikhlas.
Salam
Pengerjaannya sama seperti sholat pada umumnya, yaitu ada i’tidal, ruku’, dan sujud dan salam. Setelah selesai melakukan sholat taubat nasuha pastikan duduk dengan tenang, kemudian berdzikir dengan membaca tahlil. Tahmid, dan istigfar. Pastikan untuk memperbanyak bacaan istighfar sebagai bentuk permohonan ampun kita kepada Allah.
doa shalat taubat
Setelah selesai berdzikir dan beristigfar dan mengakui segala dosa-dosa kita, maka lanjutkanlah dengan membaca doa taubat nasuha, doa taubat nasuha disini bebas, bebas dalam arti kita diperkenankan untuk menggunakan bahasa Malaysia atau bahasa yang lainnya.
Yang jelas isi dari doa yang ingin kita panjatkan tersebut adalah doa permohonan ampun kita kepada Allah SWT bahwasanya kita benar-benar mengakui kesalahan kita dan berjanji untuk tidak mengulanginya lagi esok hari.
Di samping itu setelah sholat taubat nasuha kita laksanakan hendaknya kita mulai merubah diri, baik dari sikap maupun sifat kita dari yang buruk menjadi yang baik, memperbaiki ibadah kita lagi, dan memperdalam ilmu agama sebagai bekal kita ke akhirat nanti.
Pada dasarnya Allah itu Maha Pengampun Maha Pemurah, sebanyak apapun dosa yang telah kita lakukan pasti akan diampuni oleh-Nya. Namun jangan sampai kita lengah dan sombong sehingga kita tidak mau menyadari kesalahan kita dan tidak sesegera mungkin bertaubat.
Sebab kita tidak akan pernah tahu kapan tutup usia kita, belum tentu kita mati pada usia tua, belum tentu kita ada kesempatan kedua. Allah sendiri telah menjanjikan kepada mereka yang mau bertaubat yaitu ampunan-Nya, surga, dan pahala yang baik untuknya.
Oleh sebab itu, manfaatkan waktu yang masih ada ini untuk segera bertaubat kepada Allah menyadari kesalahan kita dan memperbaikinya. Semoga rahmat Allah senantiasa bersama kita. Aamiin ya robbal’alamiin..
Demikian artikel ini dibuat semoga dapat menjadi manfaat bagi kita semua. 
Source link
The post Cara Solat Taubat Yang Ringkas Taubat Nasuha – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/cara-solat-taubat-yang-ringkas-taubat-nasuha-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 464 hits
Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 kali dalam empat rakaat solatnya Solat Sunat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap tiap malam andaikata tidak sanggup kerjakanlah sekurang kurangnya sekali dalam seumur hidup ...
Cara Hilangkan Rasa Kapur Pada Mi Kuning Rileks Media

Cara Hilangkan Rasa Kapur Pada Mi Kuning Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 376 hits
Cara Hilangkan Rasa Kapur Mi Kuning Bukan semua orang suka makan mi goreng Baik anda sendiri apa lagi anak anak kecil kita Punca terbesarnya adalah kerana rasa kapur yang terdapat dalam bahan membuat mi ini Rasa kapur ini bukan sahaja tidak...
3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 441 hits
3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah ruah Yang pertama Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah ruah kepada si pemberi rezeki Amalan ...
Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 361 hits
Memiliki wajah bercahaya adalah keinginan dari semua wanita dan lelaki Wajah bercahaya bukan bererti harus berwajah cantik Banyak wanita yang memiliki wajah cantik tetapi tidak sedap dipandang mata Sebaliknya banyak wanita yang memilki waja...
Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 410 hits
Tidak sempurna rasanya kalau makan mi goreng mi kari atau chai kue tiaw tanpa kombinasi cili jeruk sebagai penyedap rasa Oleh itu tidak hairanlah kalau makan di luar memang selalu ada sahaja cili jeruk ini terhidang di atas meja Namun kalau...
Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak Rileks Media

Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 587 hits
Kebanyakan daripada kita sangat ta kutkan ular Bagi kita ular merupakan reptilia yang sangat b4haya Jika dipatuk ular alamatnya kita akan mengalami kece deraan serius atau boleh menyebabkan kem4tian Namun sebenarnya ular wujud dalam dua kat...
Sayur Brokoli Sebenarnya Penuh Ulat Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya Rileks Media

Sayur Brokoli Sebenarnya Penuh Ulat Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 381 hits
Sayur brokoli memang jadi kegemaran ramai Melihat warna hijau nan segar kita pasti teringin menikmatinya Malah brokoli ini juga jadi sajian anak anak kecil dengan mengolahnya menjadi puri Tapi sayangnya ramai para ibu tidak akan mengamalkan...
Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 501 hits
Korang susah nak simpan duit Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara brader ni confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil lagi Jadi ibu bap...
Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 388 hits
Ikan adalah sumber makanan yang kaya dengan protein serta sangat baik untuk kesihatan Malah ia juga tidak mengandungi lemak Oleh yang demikian kita disarankan agar mengambil lebih banyak ikan berbanding sumber protein lain seperti daging da...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran