Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak Rileks Media


Kebanyakan daripada kita sangat ta kutkan ular. Bagi kita ular merupakan reptilia yang sangat b4haya. Jika dipatuk ular, alamatnya kita akan mengalami kece deraan serius atau boleh menyebabkan kem4tian. Namun sebenarnya ular wujud dalam dua kategori iaitu berb1sa atau tidak berb1sa.
Adalah penting untuk kita mengenali samada ular itu berb1sa atau tidak. Semua orang tahu b4hawa ular tedung adalah berb1sa. Tujuan kita perlu tahu adalah supaya kita mengetahui tindakan yang perlu dilakukan sekiranya dipatuk ular.
CARA MENGENALI ULAR BERB1SA ATAU TIDAK
1. Mata
ular berb1sa
ular yang berb1sa mempunyai anak mata berbentuk menegak manakala ular yang tidak berb1sa mempunyai anak mata berbentuk bulat. Walau bagaimanapun, terdapat ular yang bermata bulat tetapi berb1sa seperti ular mamba hitam (Afrika), kobra (Afrika, Timur Tengah, Asia) dan ular taipan (Australia).
Ada juga ular yang tidak berb1sa boleh menukar bentuk anak mata mereka apabila berada dalam keadaan terancam supaya musuh nampak ular itu seolah-olah berb1sa. Contohnya adalah ular mock.
ular mock
2. Hidung
Kebiasaannya ular berbisa mempunyai lubang sensitif panas antara mata dan lubang hidungnya. Ianya adalah untuk mencari mangsa yang berdarah panas.
3. Kepala
Ular yang berb1sa kebanyakkannya mempunyai kepala yang berbentuk segi tiga yang lebih lebar daripada leher. Manakala kepala ular yang tidak berb1sa pula, biasanya berbentuk bujur dan tidak berapa lebar.
4. Sisik Pada Ekor
Ular yang berb1sa mempunyai satu baris sisik pada hujung ekor. Bagi ular yang tidak berb1sa pula garis sisiknya berselang seli atau kelihatan terpisah dengan 2 baris skala dihujung ekor.
6. Corak
Ular berb1sa dan ular rumput kelihatan seperti sama. Namun keduanya boleh dibezakan dengan tanda-tanda seperti berikut:
Ular rumput mempunyai kolar kuning di leher. Ular berb1sa mempunyai corak berliku (zigzag) yang gelap pada kulitnya. Jika corak ular itu berbentuk seperti berlian pada kulitnya atau mempunyai 3 warna, lazimnya ia berb1sa. Bah4ya ular
Photo: Brightside.me
7. Cara Berenang
Ular air yang berb1sa berenang dengan seluruh tubuhnya kelihatan di permukaan air. Bagi ular air yang tidak berb1sa pula sebah4gian badannya berada di bawah air ketika berenang.
SENTIASA BERHATI-HATI
Semasa berada di kawasan sekitar rumah anda, anda hendaklah mengambil langkah berjaga-jaga dan harus ingat bahawa ular boleh berada di mana-mana sahaja.
Antara langkah-langkah penting untuk mengelakkan daripada rumah anda atau kawasan sekitar dikunjungi ular adalah:
Pastikan rumput di sekitar rummah anda dipotong pendek. Buang ranting kayu di kawasan sekitar untuk mengelakkan ular bersembunyi di situ.
Cuba jauhi tikus dari rumah anda dan kawasan sekitar. Kehadiran tikus akan menarik perhatian ular.
Sembur larutan ammonia atau tabur belerang kuning di sekitar halaman rumah anda. Ular tidak suka dengan bau bahan tersebut.
Jika berjalan di dalam hutan, pakai kasut yang tertutup.
ular menga wan, potong umput, pakai kasut bertutup
Awas dan berhati-hati
Jika anda mendaki gunung anda harus berhati-hati kerana ular suka bersembunyi di celah batu dan risi ko dipatuk ular sangat tinggi. Cuba elakkan melalui permukaan sedemikian dan sentiasa menjaga pergerakan tangan anda.
Ular sangat jarang menye rang terlebih dahulu. Mereka hanya melakukannya jika berasa teran cam. Harus diingatkan bahawa ular cenderung untuk menjadi lebih agresif semasa tempoh menga wan antara bulan Jun dan Julai. Hati-hati kerana ular dalam keadaan teran cam akan menyun tik lebih banyak r4cun.
Jika melalui kawasan yang basah dan lembab, cuba elakkan daripada kawasan yang mempunyai rumput yang lebat dan tinggi. Seeloknya anda membuat bunyi bising terlebih dahulu atau mencantas rumput dengan menggunakan ranting atau kayu.
Jika anda berkhemah dan bermalam, tutup sebarang sumber cahaya kerana cahaya menarik kedatangan ular. Jangan lupa untuk mengibas pakaian anda pada waktu pagi kerana bau manusia juga menarik perhatian ular.
Jangan ikut pergerakan ular disebabkan anda ingin tahu. Perbuatan sedemikian menyebabkan ular itu rasa teran cam dan mungkin menye rang anda.
berkhemah
Jangan buka lampu semasa berkhemah
TINDAKAN JIKA DIPA TUK ULAR
Sekiranya anda dipa tuk ular, sila patuhi peraturan ini. Ianya untuk kebaikan anda sendiri.
Berikut adalah gejala yang mungkin berlaku selepas dipa tuk ular berb1sa:
Sila Periksa corak gigitan. Bentuk 2 baris tusukan yang mempunyai jarak yang berdekatan menunjukkan bahawa ular tersebut mempunyai taring dan berb1sa.
Ianya meny4kitkan anda dimana kulit di sekitar gigitan menjadi bengkak dan pucat.
Anda akan mengalami kesukaran bernafas, loya, tekanan dar4h tinggi, lemah otot dan mungkin dem4m.
Kesan gigitan ular
B1sa ular memberikan kesan berbeza kepada manusia. Namun, jika anda dipatuk ular biasa, biasanya tidak akan membawa m4ut jika anda adalah orang dewasa. Walau bagaimanapun anda tetap perlu mendapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta.
Kesan akibat daripada patukan ular biasanya dikaitkan dengan reaksi alergi terhadap r4cun. Oleh itu ubat antihistamin sangat penting untuk berada dalam peti kece masan anda.
Sebelum ambulans tiba atau anda tiba di hospital, lakukan prosedur berikut:
Periksa kulit anda. Jika anda dapati ada r4cun di bahagian luar luka, buang r4cun itu dengan teliti supaya tidak masuk ke dalam kulit yang terluka.
Banyakkan minum air putih, teh atau sup untuk mengeluarkan t0ksin dari badan.
Bertenang dan jangan bergerak supaya r4cun tidak merebak ke dalam badan kerana semakin laju degupan jantung anda, semakin cepat r4cun akan merebak di dalam tubuh anda.
Pastikan bahagian yang dipatuk ular tidak bergerak.
Ambil antihist4min. Anda juga boleh mengambil sedatif dan ub4t j4ntung.
antihistamine
P1l Antihistamin
JIKA DIPATUK ULAR JANGAN…
Jangan lakukan perkara-perkara yang berikut jika anda dipatuk ular:
Potong bahagian luka untuk mengeluarkan r4cun.
Menyapu tourniquet.
Menyapu krim pada bahagian yang dipatuk ular.
Minum alkohol atau kopi.
Minum banyak air
Banyak perbezaan pendapat berkaitan dengan tindakan menyedut keluar r4cun atau tidak. Menyedut r4cun hanya boleh dilakukan dalam masa 15 minit pertama selepas anda dipatuk ular tetapi oleh orang yang mahir sahaja kerana orang yang tidak mahir tidak mampu lakukan dengan betul.
Walau bagaimanapun, sesetengah pakar percaya bahawa tindakan sedemikian boleh membuang sehingga 50% r4cun dalam tubuh mangsa. Sedutan r4cun tidak berbah4ya bagi seseorang yang memberi bantuan walaupun mereka mempunyai luka kecil di dalam mulut.
AMARAN: Jangan lakukan jika anda tidak mahir atau terlatih.
Semoga artikel ini memberi manfaat kepada anda. Sekurang-kurangnya anda tahu mana yang berbisa dan tidak.
Sumber: Brightside via sukaviral
Source link
The post Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/cara-mengenali-ular-samada-berb1sa-atau-tidak-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Hilangkan Rasa Kapur Pada Mi Kuning Rileks Media

Cara Hilangkan Rasa Kapur Pada Mi Kuning Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 376 hits
Cara Hilangkan Rasa Kapur Mi Kuning Bukan semua orang suka makan mi goreng Baik anda sendiri apa lagi anak anak kecil kita Punca terbesarnya adalah kerana rasa kapur yang terdapat dalam bahan membuat mi ini Rasa kapur ini bukan sahaja tidak...
Cara Mudah Jimatkan Minyak Masak Di Dapur Rileks Media

Cara Mudah Jimatkan Minyak Masak Di Dapur Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 331 hits
Sebelumnya rakyat malaysia tidak pernah bising dengan Harga minyak masak kerana kerajaan memberikan subsidi untuk minyak masak sehingga 2 billion setahun Disebabkan harga yang bersubsidi minyak masak ini lesap dalam pasaran tempatan harga m...
Cara Solat Taubat Yang Ringkas Taubat Nasuha Rileks Media

Cara Solat Taubat Yang Ringkas Taubat Nasuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 323 hits
Sholat taubat merupakan salah satu sholat sunah yang dilakukan sebagai bentuk pertaubatan kita kepada Allah SWT Adapun sholat taubat itu sendiri sebenarnya tidak terlalu berbeda dengan sholat taubat nasuha hanya saja ada tambahan kata nasuh...
Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 501 hits
Korang susah nak simpan duit Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara brader ni confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil lagi Jadi ibu bap...
Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 449 hits
Berniaga merupakan jenis usaha yang paling banyak diceburi oleh masyarakat Malaysia hampir majoriti umat muslim di Malaysia sebahagian besar memilih profesional sebagai peniaga Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menganjurkan kita sebagai umat...
Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 421 hits
Ramai mereka diluar sana telah mencuba untuk menyimpan duit dari duit gaji tetapi ramai tidak berjaya melakukannya Simpan duit ini lebih kepada memerlukan pengorbanan kita untuk berjimat cermat dan berdisiplin sama konsep dengan diet nak ku...
Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 388 hits
Ikan adalah sumber makanan yang kaya dengan protein serta sangat baik untuk kesihatan Malah ia juga tidak mengandungi lemak Oleh yang demikian kita disarankan agar mengambil lebih banyak ikan berbanding sumber protein lain seperti daging da...
Sayur Brokoli Sebenarnya Penuh Ulat Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya Rileks Media

Sayur Brokoli Sebenarnya Penuh Ulat Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 381 hits
Sayur brokoli memang jadi kegemaran ramai Melihat warna hijau nan segar kita pasti teringin menikmatinya Malah brokoli ini juga jadi sajian anak anak kecil dengan mengolahnya menjadi puri Tapi sayangnya ramai para ibu tidak akan mengamalkan...
3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 441 hits
3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah ruah Yang pertama Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah ruah kepada si pemberi rezeki Amalan ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas