3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media


3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah-ruah
Yang pertama : Menarik Rezeki Dengan Bersedekah
Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan ini digalakkan oleh Islam bukanlah bermaksud sama sekali mengurangkan wang kita, malah menambah rezeki dan kekayaan kita.
Bersedekahlah tanpa perlu mengharapkan balasan.
Pernahkah anda didatangi oleh seorang peminta sedekah yang mengharapkan sedikit wang untuk membeli makanan? Bagaimana riaksi anda terhadapnya? Berapa jumlah wang yg akan anda berikan?
Bersedekah bukanlah memberikan sekecil2 wang yang anda miliki, Memberi 10sen contohnya untuk diberikan kepada peminta sedekah itu sambil dlm hati berkata “Tentu ada org lain lagi yg akan memberikan wang kpd dia.“
Usah bersedekah dgn cara ini kerana ia salah. Kerana niat anda bukanalah untuk bersedekah, sebaliknya memberi sedikit wang kpd orang tersebut. Bersedekah dgn semampu yg boleh. Fahamkah perkataan “semampu” itu.
Tidak mungkin anda mampu menghulurkan hanya 10sen sahaja, betul tak?
Lakukanlah sedekah dgn  ikhlas. ikhlaskan dalam hati sehabis mungkin. Jangan pula ketika memberi sedekah tetapi dalam hati kita berniat agar orang peminta sedekah itu segera beredar. Atau berasa rugi dan merungut dalam hati ketika memberikan wang itu.
Ketika menghulurkan sedekah, janganlah disusuli dengan sesuatu perkataan yg menya kitkan hati si penerima sedekah tersebut. Contohnya dengan mengatakan. “Gunakan duit ini untuk perkara baik2, jangan pula pergi membazir.”
Walaupun niat kita baik, tetapi dalam masa yang sama kita telah menya kiti hati si penerima tersebut. Maka membuatkan sedekah kita tadi bukan lagi berupa sedekah.. rugi bukan?
Jangan sesekali mengharapkan balasan
Kita sering kali tersilap dalam memberi sedekah dan berkata dalam hati, semoga sedekah yang dilakukan oleh aku ini akan mendapat balasan setimpal. Sesungguhnya memberikan sesuatu tanpa mengharapkan balasan adalah lebih mulia disisi Tuhan berbanding mengharapkan balasan.
Allah menyatakan dalam firmanNya;
“Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara sembunyi dan terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kebimbangan pada mereka dan tidak pula mereka bersedih.” [Al-Bakarah: 274]
Memberikan sesuatu yang berguna
Pernah terlihat amalan masyarakat kita yang memberikan barangan pakaian-pakaian buruk dan lama atau buku-buku yang ingin dibuang? Seeloknya, bersedekahlah dengan wang atau barangan yang masih baik dalam keadaan elok. Bukannya dari barangan yang ingin dibuang. Kita hendak bersedekah, bukan menolak “sampah” kita kepada mereka yang tidak bernasib baik.
Saya pernah terbaca catatan dari Rumah Pengasih (Saiful Nang) yang menceritakan rumah kebajikan seliaannya pernah menerima sumbangan seluar dalam yang koyak rabak dan dalam keadaan menji jikkan. Bagaimana kita boleh mengharapkan rahmat Allah kepada kita sedangkan kita membuat perbuatan seperti itu?
Buatlah si penerima berasa gembira. Walaupun kita tidak mampu bersedekah lebih, sekurang-kurangnya buatlah hati mereka merasa gembira. Insyaallah, jauh disudut hati mereka akan mendoakan kita kembali agar mendapat kebaikan dunia dan akhirat.
Yang kedua : Menarik Rezeki dengan Berdoa
Selepas berusaha melakukan kerja, jangan lupa untuk berdoa. Apa sahaja tindakan yang diiringi doa, akan diperkenankan oleh Allah SWT. Berdoa  dan meminta adalah sifat semula jadi manusia. Hanya dengan doa, segala permintaan dapat didengari oleh-Nya. Insyaallah, rezeki akan tiba kepada kita cepat atau lambat sahaja.
Sebelum memulakan kerja, lakukan sedikit doa memohon keberkatan dari pekerjaan yang kita jalankan dan tanamkan niat berkerja mencari rezeki yang halal. Yang kita mahukan adalah dilimpahkan rezeki yang halal dan berkat.
“Ya Allah, Ya Tuhan yang Maha kaya, wahai Tuhan yang Maha Terpuji, wahai Tuhan yang Maha Pencipta, wahai Tuhan yang Maha Mengembalikan, wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang, kayakan aku dengan perkara-perkara yang dikau halalkan dan bukan daripada yang dikau haramkan, serta dengan kelebihan atau kurniaan-Mu bukan daripada mereka selain daripada -Mu.”
Yang ketiga : Mengamalkan Selalu Solat Sunat Dhuha
Solat ini sering diamalkan oleh ahli perniagaan Muslim. Sehinggakan ada yang mengamalkan solat sunat ini seperti sebahagian solat wajib.
Solat Dhuha ini satu-satunya solat yang memberikan limpahan rezeki dari Allah SWT. Jika diamalkan selalu, InsyaAllah pintu rezeki akan terbuka luas. Solat dhuha sering dikatakan magnet rezeki. Dengan melakukan solat ini, rezeki yang dipohon akan segera menjengah kita.
Source link
The post 3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah-ruah – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/3-cara-dalam-islam-yang-paling-berkesan-untuk-menarik-rezeki-melimpah-ruah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Melimpah Ruah Sebab Jujur Tak Pernah Tinggal Doakan Ibu Bapa Dan Isteri Rileks Media

Rezeki Melimpah Ruah Sebab Jujur Tak Pernah Tinggal Doakan Ibu Bapa Dan Isteri Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 425 hits
Terkadang kita melihat ada pasangan suami isteri bekerja siang dan malam namun hidup mereka terasa sentiasa sempit Pun begitu ada pula sebahagiannya dari sehari ke sehari rezeki yang Allah kurniakan semakin bertambah tambah dan dinikmati de...
Rezeki Suami Tiba Tiba Mengalir Deras Inilah 10 Sikap Isteri Pembawa Rezeki Melimpah Ruah Kepada Suami

Rezeki Suami Tiba Tiba Mengalir Deras Inilah 10 Sikap Isteri Pembawa Rezeki Melimpah Ruah Kepada Suami

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 2826 hits
Ramai suami yang mungkin tidak tahu bahawa sebenarnya rezekinya dengan izin Allah jadi semakin murah malah mengalir deras atas sebab peranan isteri Seorang isteri yang membuat rumah tangga lebih bahagia menuju ke syurga sekaligus menjadi su...
Ini 7 Zikir Pembuka Rezeki Amalan Yang Mustajab Rileks Media

Ini 7 Zikir Pembuka Rezeki Amalan Yang Mustajab Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 373 hits
1 Memperbanyak membaca La Hawla Wala Quwwata Illa Billah Maksud Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata mata Barangsiapa yang lambat datang rezekinya hendaklah banyak mengucapkan La hawla Wala Quwwata Illa bill...
Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 810 hits
Cara Mengerjakan Sholat Dhuha Sholat Dhuha merupakan Shalat Sunnah yg dikerjakan minimal dua Raka at dan bisa dikerjakan maksimal 12 Raka at yg masing masing dua Raka atnya diakhiri dg satu salam Kemudian Waktu Sholat Dhuha sendiri bisa dik...
Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 373 hits
Panau adalah sejenis jang kitan yang terjadi akibat pembiakan kulat pada kulit anda Panau akan kelihatan seperti tompok tompok di luar lapisan kulit Semakin lama di biarkan tanpa rawatan tompok tompok itu akan bercantum dan mudah kelihatan ...
Kisah Rezeki Dan Barakah Rileks Media

Kisah Rezeki Dan Barakah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 385 hits
Ada seorang lelaki tua ni di zaman Nabi Musa a s dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi macam terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia Hari hari memang rezeki dia ada sebuku roti je Suatu hari Nabi M...
Cara Bajet Rm200 Untuk Barangan Basah Selama 3 Minggu Jimat Bukan Rileks Media

Cara Bajet Rm200 Untuk Barangan Basah Selama 3 Minggu Jimat Bukan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 395 hits
Beban kewangan yang dihadapi oleh para ibu bapa kini semakin banyak Bukan sahaja perlu memikirkan wang untuk membayar rumah makan minum dan bil bil malah kewangan untuk anak anak juga perlu disimpan untuk pendidikan yang baik Kita juga perl...
Malu Kulit Kering Bersisik 10 Cara Pulihkannya Rileks Media

Malu Kulit Kering Bersisik 10 Cara Pulihkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 362 hits
Masalah kulit kering mungkin bukan satu masalah yang besar bagi yang tak mengalaminya Namun bagi mereka yang mengalami masalah ini kulit kering bersisik dan adakalanya berpeta peta terutama di bahagian kaki dan betis sentiasa menjadi satu m...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional