Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media


Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 kali dalam empat rakaat solatnya. Solat Sunat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap-tiap malam, andaikata tidak sanggup, kerjakanlah sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup.
Solat sunat Tasbih ini telah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Abbas bin Muththalib. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jika kamu mampu solat tasbih setiap hari, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, maka lakukanlah setiap hari Jumaat atau sebulan sekali atau setahun sekali atau seumur hidup sekali .“ ( HR. A bu Daud dan Ibnu Majah )
Solat Tasbih ini dapat membuka pintu ampunan Allah SWT. di atas segala dosa, dari awal hingga akhir, lama maupun baru, disengaja atau tidak, kecil ataupun besar, nampak maupun tersembunyi.
Daripada Ibnu ‘Abbas r.a.;
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda kepada bapa saudaranya Abbas bin Abdul Muthallib; ‘Wahai al-‘Abbas, bapa saudaraku! Sukakah aku berikan, aku kurniakan dan aku ajarkan kepadamu ‘sepuluh kelebihan’ jika kamu lakukannya, nescaya Allah akan mengampunkan dosa kamu dari awal hingga akhirnya, yang lama dan yang baru, yang tersalah dan yang disengajakan, yang kecil dan yang besar, yang tersembunyi dan yang terang-terangan;
iaitulah kamu menunaikan solat empat rakaat di mana kamu membaca pada setiap rakaat surah al-Fatihah dan satu surah (yang lain), kemudian apabila selesai membaca (al-Fatihah dan surah itu) engkau bacalah ketika sedang berdiri itu; “سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر” (Subhanallah Walhamdulillah Walaa Ilaaha Ilallah Wallahu Akbar) sebanyak 15 kali.
Kemudian kamu rukuk dan semasa rukuk itu kamu membaca sebagaimana bacaan tersebut sebanyak 10 kali. Kemudian kamu angkat kepalamu dari rukuk dan membaca 10 kali juga (ketika sedang berdiri I’tidal itu).
Kemudian kamu sujud dan membaca semasa sujud sebanyak 10 kali. Kemudian kamu bangun dari sujud dan membaca 10 kali lagi. Kemudian kamu sujud semula dan membaca 10 kali juga. Kemudian engkau angkat kepalamu dari sujud dan membacanya 10 kali lagi sebelum bangun ke rakaat berikutnya.
Demikianlah 75 kali pada setiap rakaat. Hendaklah kamu lakukannya dalam empat rakaat. Jika kamu dapat kerjakan solat itu pada setiap hari sekali, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, lakukanlah sekali pada setiap jumaat. Jika tidak mampu, lakukanlah pada setiap bulan. Jika tidak mampu, lakukanlah pada setiap tahun. Jika tidak mampu juga, lakukanlah sekali seumur hidup.” (HR Imam Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).
Cara Mendirikan Solat Sunat Tasbih
Solat sunat Tasbih dilakukan sebanyak empat rakaat dan satu salam sekiranya solat itu didirikan pada siang hari. Manakala jika didirikan pada malam hari, 4 rakaat itu dikerjakan dengan 2 salam ( 2 rakaat, 1 salam).
Harus diingat, walaupun 4 rakaat, solat ini mengambil masa yang agak lama (lebih kurang 4 minit) kerana ia diselangi bacaan tasbih. Setiap rakaat jumlah tasbihnya 75 kali, maka jumlah keseluruhan tasbih yang dibaca adalah 75 tasbih X 4 rakaat = 300 kali.
Caranya;
1. Niat Solat Sunat Tasbih: a) Niat Solat Tasbih 2 Rakaat,
“U-shol-lii sun-na-tat Tas-biyh rok-’a-tai-ni lil-laa-hi ta-’aa-laa.” (Daku Solat Sunat Tasbih dua raka’at, kerana Allah Ta’ala.)
b) Niat Solat Tasbih 4 Rakaat,
“U-shol-lii sun-na-tat Tas-biyh ar-ba-‘a rok-’a-tin lil-laa-hi ta-’aa-laa.” (Daku Solat Sunat Tasbih empat raka’at, kerana Allah Ta’ala.)
2. Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:
Rakaat 1: Surah At-Takathur atau Ad-Dhuha
Rakaat 2: Surah Al-Ashr atau Al-Insyiraah
Rakaat 3: Surah al-Kafirun atau Al-Kauthar
Rakaat 4: Surah Al-Ikhlas.atau An-Nashr.
3. Bacaan Tasbihnya ialah:
Maha Suci Allah dan segala pujian bagi Allah, dan tiada Tuhan melainkan Allah, dan Allah Maha Besar; Dan tiada daya dan upaya melainkan dengan kekuatan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.
Nota; Buat permulaan sekiranya berasa berat, bacalah tasbih di atas pada barisan pertama sahaja.
4. Lakukanlah seperti solat-solat biasa yang lain beserta bacaannya, tetapi tambahlah bacaan tasbih di bawah di akhir setiap bacaan sebelum berpindah kepergerakan seterusnya.
5. Bacaan tasbih dalam satu rakaat ialah:
Selepas baca doa Iftitah, al-Fatihah dan surah, kita baca 15 kali tasbih
Rukuk – 10 kali tasbih
Iktidal – 10 kali tasbih
Sujud pertama – 10 kali tasbih
Duduk antara 2 sujud – 10 kali tasbih
Sujud kedua – 10 kali tasbih
Duduk sebentar (sebelum berdiri) seperti duduk diantara 2 sujud, – 10 kali tasbih.
6. Jumlah tasbih dalam satu rakaat ialah 75 tasbih. Lakukan perkara yang sama pada rakaat seterusnya. Ulang langkah 1-7 sampai 4 rakaat, jadi jumlah semuanya 300 tasbih.
7. Sekiranya terlupa membaca tasbih di satu-satu tempat, bolehlah digantikan di tempat berikutnya.
8. Harus diingat pada rakaat kedua (malam hari) atau keempat (siang hari) setelah membaca Tasyahhud, dibacakan juga Tasbih 10 kali sebelum memberi salam.
9. Membaca doa solat tasbih

Kelebihan Solat Tasbih:
Sumber: Semuanyajdt
Source link
The post Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang-Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup, Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tunaikanlah-solat-tasbih-sekurang-kurangnya-sekali-dalam-seumur-hidup-cara-mudah-buat-solat-sunat-tasbih-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 122 hits
Cara Mengerjakan Sholat Dhuha Sholat Dhuha merupakan Shalat Sunnah yg dikerjakan minimal dua Raka at dan bisa dikerjakan maksimal 12 Raka at yg masing masing dua Raka atnya diakhiri dg satu salam Kemudian Waktu Sholat Dhuha sendiri bisa dik...
4 Cara Mudah Santan Lebih Tahan Lama Rileks Media

4 Cara Mudah Santan Lebih Tahan Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 136 hits
Anda menghadapi masalah masakan dan kuih muih bersantan cepat basi Sebenarnya masalah santan mudah basi adalah disebabkan oleh kualiti santan yang digunakan kurang baik tidak segar dan santan diproses dengan cara tidak bersih Tapi sekarang ...
Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 124 hits
Tidak sempurna rasanya kalau makan mi goreng mi kari atau chai kue tiaw tanpa kombinasi cili jeruk sebagai penyedap rasa Oleh itu tidak hairanlah kalau makan di luar memang selalu ada sahaja cili jeruk ini terhidang di atas meja Namun kalau...
Cara Mudah Mengubati Varises Hanya Menggunakan Bawang Putih Rileks Media

Cara Mudah Mengubati Varises Hanya Menggunakan Bawang Putih Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 125 hits
Penya kit datang tidak mengenal usia muda maupun tua apapun itu jenis penya kitnya kapan saja dia bisa datang menye rang dan berkembangbiak didalam tubuh kita Namun hal ini terjadi karena ulah kita sendiri yang tidak mampu merawat tubuh dan...
3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 114 hits
3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah ruah Yang pertama Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah ruah kepada si pemberi rezeki Amalan ...
Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 139 hits
Memiliki wajah bercahaya adalah keinginan dari semua wanita dan lelaki Wajah bercahaya bukan bererti harus berwajah cantik Banyak wanita yang memiliki wajah cantik tetapi tidak sedap dipandang mata Sebaliknya banyak wanita yang memilki waja...
Subhanallah Inilah Ikan Yang Diceritakan Didalam Surah Al Kahfi Hidup Tanpa Air Rileks Media

Subhanallah Inilah Ikan Yang Diceritakan Didalam Surah Al Kahfi Hidup Tanpa Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 116 hits
Seperti yang sudah diketahui berdasarkan ilmu pengetahuan yang ada dan yang dipelajari ikan adalah haiwan yang hidup di air Air adalah kehidupan bagi ikan Tanpa air ikan akan ma ti dan pu nah Namun ternyata ada fakta mengejutkan bahwa ditem...
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 244 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
7 Tempat Yang Makruh Untuk Kita Lakukan Solat Rileks Media

7 Tempat Yang Makruh Untuk Kita Lakukan Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 128 hits
Soalan Apakah tempat yang makruh kita lakukan solat Jawapan Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua Selawat dan salam ke atas Nabi SAW keluarga sahabat dan yang...
Adakah Ltte Begitu Istimewa Untuk Orang Ini

Sajat Ditawar Berlakon Sekuel Kl Gangster

Sebab Tergoda Wanpaku Sandwich Jom Tengok Resepinya

Ph Belum Gila Untuk Terima Umno Pas

Senarai Khasiat Madu Lebah Kelulut Yang Patut Kita Tahu

4 Janji Allah Dalam Al Quran

Amalkan Surah Yusof Ini Kalau Nak Wajah Nampak Cantik

Semak Kelayakan Program Subsidi Petrol 2020



Biodata Mugen Rao Juara Program Realiti TV India Bigg Boss

Info Penuh Anugerah Skrin 2019 ASK2019

Kisah Pahlawan Yang Dipotong Kedua Tangan Dan Kembali Membalas Dendam

Kisah Sebenar Jin Dari Gua Hira Yang Tular Era 90an Dulu

Sumpahan The Omen 1976 Yang Dianggap Sebagai Filem Paling Berhantu


Tip Macam Mana Nak Pilih Pengasuh Anak

5403 Aktiviti Perbincangan Tuntutan Pewaris Atas Lot Tanah Ppim 16 10 2019

Top 2019 Keputusan Peringkat Kedua

Kerajaan Jin Bukit Bauk Ditahan

Penaklukan Syaitan

Pukui Ulaq Yang Sudah Mati