Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media


Ikan adalah sumber makanan yang kaya dengan protein serta sangat baik untuk kesihatan. Malah ia juga tidak mengandungi lemak. Oleh yang demikian, kita disarankan agar mengambil lebih banyak ikan berbanding sumber protein lain seperti daging dan juga ayam.
Terdapat pelbagai jenis ikan yang ada di pasaran. Antara jenis-jenis yang popular di kalangan rakyat Malaysia ialah ikan merah, siakap, tenggiri, pari, kembung, mabung, pelaling, kerisi, selar dan banyak lagi. Ikan-ikan ini sangat sedap dimasak dengan pelbagai gaya masakan.
Pernahkan anda rasa hidangan ikan yang hanya digoreng kunyit atau dibakar ringkas, tetapi rasanya sangat enak! Haa…kalau nak tahu, rahsianya terletak pada kesegaran ikan itu sendiri. Setiap sajian pasti mempunyai rasa lebih enak jika dihasilkan menggunakan sumber yang segar serta baru. Ikan yang baru ditangkap mempunyai isi yang lebih lembut, berjus dan manis.
Rasanya sangat berbeza dengan ikan sejuk beku yang telah dicairkan aisnya. Ini kerana, ikan sejuk beku biasanya adalah ikan yang telah ditangkap dalam tempoh masa yang lama. Andai dimasak, rasa isinya lebih keras, tawar dan rasa hambar. Kurang sedap!
Namun bila ke pasar untuk membeli ikan, kadang kala kita menjadi ragu-ragu dan kurang pasti sama ada ikan yang dijual itu ikan baru atau ikan sejuk beku yang telah cair aisnya. Sekali imbas, kedua-duanya kelihatan seakan sama. Adalah tidak adil untuk membayar harga yang mahal untuk ikan yang kurang segar sedangkan anda berhak untuk mendapat kualiti yang lebih baik dari itu.
Jika anda ada masalah untuk memilih ikan yang segar, ini ada petua ringkas yang boleh membantu anda jadikan panduan. Apa perlu anda lakukan ialah:-
TIP MEMILIH IKAN SEGAR
1. WARNA IKAN
Untuk ketahui ikan yang anda nak beli segar atau tidak, lihat pada warna kulit ikan. Ikan segar mempunyai kulit yang berkilat dan berwarna cerah  berbanding ikan tidak segar yang kelihatan lebih pucat.
2. BAU
Cium  bau ikan. Ikan segar hanya ada bau hanyir dan berbau laut berbanding ikan lama yang berbau busuk dan sedikit masam.
3. TEKSTUR
Tekan sedikit badan ikan menggunakan hujung jari bagi merasa tekstur isinya. Ikan segar isi lebih keras dan pejal bila ditekan. Jika terlalu lembik, bermakna ikan  tersebut tidak segar lagi. Elakkan beli ikan sebegitu.
4. MATA IKAN
Ikan segar matanya kelihatan jernih menonjol, masih berkilat, bersinar dan cembung. Berbanding ikan yang lama, matakan kelihatan merah, suram dan termasuk ke dalam.
5. WARNA INSANG
Jangan takut-takut untuk pegang ikan untuk melihat warna insangnya. Itu hak anda untuk dapatkan kualiti yang terbaik. Insang ikan yang segar berwarna merah dan boleh diregangkan berbanding insang ikan yang sudah lama berwarna kelabu dan berlendir tebal.
6. PILIH IKAN BERLENDIR
Ikan yang masih segar biasanya ada sedikit lendir jernih pada sisik dan kulitnya. Bila disentuh, terasa licin. Jika ikan yang anda pilih terlalu berlendir serta warna kulitnya tidak seperti dalam ciri-ciri diatas,  pilih ikan jenis lain yang lebih segar.  
7. SISIK & SIRIP KUAT
Sisik yang kuat melekat, berkilat serta sirip yang kuat menunjukkan ikan tersebut masih segar dan baru ditangkap. Berbanding ikan lama, sisiknya kelihatan suram dan mudah tertanggal.
8. PERUT TIDAK PECAH
Elakkan mengambil ikan yang telah pecah perutnya. Dinding perut ikan yang lembik menunjukkan iakn tersebut kurang segar. Sebaliknya pilihkan ikan yang kulit dan isinya tidak robek terutamanya pada bahagian perut.
Macam mana senangkan petua ini? Jadi mulai hari ini bila ke pasar, ingat lapan perkara ini supaya ikan yang dibeli segar dan setanding dengan harga yang anda bayar. Maklumlah, ikan harganya boleh tahan mahal lebih-lebih lagi jika yang bersaiz besar.  
Selamat mencuba dan jangan lupa share ya!
Sumber: Rasa 
Source link
The post Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku. – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/cara-mudah-bezakan-ikan-segar-yang-baru-naik-dari-laut-dengan-ikan-lama-yang-sejuk-beku-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Dengan Cara Mudah Rileks Media

Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Dengan Cara Mudah Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 354 hits
Tips Mudah Buat Kereta Anda Bau Harum Seperti Baru Keluar Dari Showroom Kereta bau busuk Kami nak ajarkan satu cara untuk memastikan kereta anda sentiasa wangi malah tak salah rasanya jika untuk mengatakan bau yang dihasilkan adalah sama se...
Cara Mudah Mengubati Varises Hanya Menggunakan Bawang Putih Rileks Media

Cara Mudah Mengubati Varises Hanya Menggunakan Bawang Putih Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 363 hits
Penya kit datang tidak mengenal usia muda maupun tua apapun itu jenis penya kitnya kapan saja dia bisa datang menye rang dan berkembangbiak didalam tubuh kita Namun hal ini terjadi karena ulah kita sendiri yang tidak mampu merawat tubuh dan...
Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

Cara Mudah Buat Cili Jeruk Kekal Rangup Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 410 hits
Tidak sempurna rasanya kalau makan mi goreng mi kari atau chai kue tiaw tanpa kombinasi cili jeruk sebagai penyedap rasa Oleh itu tidak hairanlah kalau makan di luar memang selalu ada sahaja cili jeruk ini terhidang di atas meja Namun kalau...
Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 463 hits
Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 kali dalam empat rakaat solatnya Solat Sunat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap tiap malam andaikata tidak sanggup kerjakanlah sekurang kurangnya sekali dalam seumur hidup ...
Cara Mudah Jimatkan Minyak Masak Di Dapur Rileks Media

Cara Mudah Jimatkan Minyak Masak Di Dapur Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 331 hits
Sebelumnya rakyat malaysia tidak pernah bising dengan Harga minyak masak kerana kerajaan memberikan subsidi untuk minyak masak sehingga 2 billion setahun Disebabkan harga yang bersubsidi minyak masak ini lesap dalam pasaran tempatan harga m...
Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 421 hits
Ramai mereka diluar sana telah mencuba untuk menyimpan duit dari duit gaji tetapi ramai tidak berjaya melakukannya Simpan duit ini lebih kepada memerlukan pengorbanan kita untuk berjimat cermat dan berdisiplin sama konsep dengan diet nak ku...
Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 501 hits
Korang susah nak simpan duit Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara brader ni confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil lagi Jadi ibu bap...
Sayur Jadi Layu Dan Lembik Ini Cara Simpan Sayur Dalam Peti Sejuk Supaya Tahan Lama Dan Sentiasa Segar

Sayur Jadi Layu Dan Lembik Ini Cara Simpan Sayur Dalam Peti Sejuk Supaya Tahan Lama Dan Sentiasa Segar

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 655 hits
4720 SHARES Di antara dilema yang selalu saja dihadapi oleh para isteri adalah untuk menimpan sayur sayuran yang baru saja dibeli Biasanya apabila membeli di pasaraya ataupun pasar basah pasti akan membeli stok makanan untuk jangka masa sek...
Begini Cara Mudah Untuk Jaga Tubuh Tetap Sejuk Ketika Tidur

Begini Cara Mudah Untuk Jaga Tubuh Tetap Sejuk Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 254 hits
Cuaca yang serba tak menentu seperti saat ini membuat kadang kala malam hari bisa sangat panas Kondisi gerah di malam hari ini bisa membuat tidurmu jadi terganggu dan tak nyenyak
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan