Cara Mudah Menangani Perkara Yang Kita Tidak Sukai



Pandangan peribadi tentang bagaimana untuk suka kepada perkara yang kita tidak suka? Ada perkara yang kita boleh tolak atau elak, dan ada perkara yang kita perlu hadapi. Ada tak caranya untuk menghadapinya?

Cara Mudah Menangani Perkara Yang Kita Tidak Sukai
Credit Pic : SUMBER

Cuba kita cari kelebihan dalam perkara yang kita lakukan walaupun kita tidak suka perkara itu. Sudah tentu perkara ini tidak mudah yang kita sangka, kan? Diri sendiri juga menghadapi perkara yang sama tetapi itulah caranya.

Cara Mudah Menangani Perkara Yang Kita Tidak Sukai
Kebanyakkan orang apabila diberikan suatu kerja yang tidak diminati atau tidak disukai, kita akan melakukan kerja itu dengan sambil lewa atau lepas syarat sahaja. Itu merupakan lumrah manusia yang hanya suka membuat perkara yang diminati. 

Barangkali kita semua mengalami perkara ini ketika kita berada dalam pengajian sekarang di mana ada sesetengah subjek kita minat dan ada sesetengahnya kurang diminati. Boleh jadi kita diberi suatu kerja yang kita tidak minat dan tidak mahu belajar langsung tentang perkara itu. Hal ini mungkin disebabkan oleh pensyarah yang membosankan, subjek itu susah dan banyak kerja yang dilakukan. 

Walaupun sukarnya subjek atau kerja itu, saya pasti kalian tetap belajar perkara itu dan lakukan yang terbaik kerana kita tahu sudah menjadi tanggungjawab kita untuk membuat suatu pekerjaan dengan baik. Selebihnya, Allah memberi keputusan yang terbaik kepada kita.

Cara terbaik untuk kita buat sesuatu perkara yang perlu dilakukan walaupun kita tak suka ialah kita kena berusaha sedaya upaya untuk enjoy perkara dan cari kelebihan dalam tugas itu walaupun kita tidak suka. 

Jadikan perkara yang ingin dibuat menarik untuk kita. Lama-kelamaan, apa yang berlaku ialah kita akan mula rasa enjoy walaupun kita seolah-olah ‘berlakon’ untuk menggembirakan diri kita. Perkara ini penting untuk kita lakukan kerana kita tidak akan mudah bosan atau letih apabila kita melakukan perkara yang kita suka. Tak faham lagi ke maksud saya? Meh, saya bagi contoh.

Sewaktu saya bergelar pelajar tahun satu di universiti, pernah saya bertanding untuk jawatan presiden dalam Malaysian Society. Dipendekkan cerita, saya kalah dan mendapat jawatan publisiti iaitu jawatan yang kosong ketika itu. Pada mulanya, saya bukan minat sangat untuk belajar mengenai Photoshop dan bekerja di alam maya seperti menghantar emel dan mempromosikan event melalui Facebook dan laman web.

Jadi saya berfikir, daripada saya mengeluh dan membuang masa tentang betapa tidak seronoknya kerja yang saya buat sekarang ini, saya ambil keputusan untuk saya enjoy sahaja apa yang saya lakukan walaupun saya tidak suka. 

Alang-alang saya memang perlu buat perkara ini kenapa saya tak teruskan sehingga habis? Sejak itu, saya cuba belajar daripada beberapa orang kawan tentang asas-asas Photoshop dan membuat video. Saya berlatih tentang penggunaannya ketika cuti musim panas. 

Kadang kala saya bertanding dengan diri saya berapa lama yang saya ambil untuk menyiapkan satu poster. Adakah saya buat untuk mendapat pujian? Penghargaan? Tak… Tetapi perkara ini membantu saya untuk menyukai perkara yang kita tidak suka. Hasilnya, kualiti kerja saya meningkat dan banyak yang saya boleh belajar tentang media social dan bagimana cara terbaik untuk mempromosi sesuatu.

Apa yang saya cuba sampaikan ialah cabaran yang kita perlu kita terima dengan baik dan cari hikmah disebaliknya. Setiap orang memegang pisau yang sama tetapi bergantung kepada penggunanya untuk menggunakan perkara yang ada untuk kebaikan (seperti memasak) atau kejahatan (seperti mencederakan orang lain) Semoga bermanfaat. Maaf ada silap dan salah.


SUMBER

Baca Juga : Rawatan Untuk Orang Yang Tidur Berdengkur



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2019/08/cara-mudah-menangani-perkara-yang-kita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Buat Kentang Putar Guna Emping Kentang Knorr

Cara Mudah Buat Kentang Putar Guna Emping Kentang Knorr

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 929 hits
Assalamualaikum TENTU ramai yang suka makan Kentang Putar atau Mashed Potato kat Kefci tu kan Sk pun suka juga tapi yang tak sangka Pak Inche pun suka sangat makan mashed potato tu sebab biasanya baby baby jer suka Ni baby tua pun suka ahak...
Cara Mudah Memasang Crown Moulding

Cara Mudah Memasang Crown Moulding

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 295 hits
Anda harus melakukan banyak penelitian dan bertahan dengan dan memberi dan dekorasi interior ke tingkat terbaik berikutnya Banyak radiator kami terbuat dari aluminium dan tangga di mana hijau dan burgundys Radiator kayu kami selesai dalam w...
Cara Tanam Taugeh Mudah Di Rumah Lebih Bersih Dan Segar

Cara Tanam Taugeh Mudah Di Rumah Lebih Bersih Dan Segar

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 981 hits
Taugeh sejenis sayur simple yang boleh dimakan mentah ataupun dimasak Harganya murah berbanding dengan harga sayur yang lain Walaupun murah tapi kaya dengan pelbagai khasiat Kaya protein enzim serat antioksidan asid lemak vitamin dan lain l...
Gimana Cara Mudah Jago Jualan Buat Pebisnis Reseller

Gimana Cara Mudah Jago Jualan Buat Pebisnis Reseller

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 268 hits
Kali ini kami akan bahas terkait dengan Reseller yaitu pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Bila Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau mempunyai penghasilan t...
Ketam Masak Lemak Cili Padi Cara Paling Mudah Cepat

Ketam Masak Lemak Cili Padi Cara Paling Mudah Cepat

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 3165 hits
Ketam Masak Lemak Cili Padi is done Resepi boleh lihat di youtube Malas nak taip Tengok videolah lagi faham kan selamat mencuba yang pasti sedap selepas siap masak
Hati Hati Inilah Bahayanya Ular Weling Dan Cara Menangani

Hati Hati Inilah Bahayanya Ular Weling Dan Cara Menangani

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 338 hits
Ular weling menjadi salah satu ular paling berbisa bahkan lebih berbahaya dari kobra Berikut efek bekas gigitan ular weling
Beberapa Cara Mudah Melacak Keberadaan Hp Yang Hilang

Beberapa Cara Mudah Melacak Keberadaan Hp Yang Hilang

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 248 hits
Bisakah HP yang telah hilang dapat dilacak Baik itu Anroid iPhone Windows Phone dan Blacberry Sebenarny kamu masih bisa melacak HP yang hilang karena dicuri baik yang menggunakan aplikasi di Google Play Store ataupun di Apple Store Atau bah...
Smartphone Boleh Jadi Cctv Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Untuk Pantau Bayinya

Smartphone Boleh Jadi Cctv Ibu Ini Kongsi Cara Mudah Untuk Pantau Bayinya

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 399 hits
Bukan mudah menjaga bayi yang masih kecil Terlalai sikit boleh berlaku macam macam perkara yang ibu bapa sendiri tak jangka Jika nak pantau 24 jam agak sukar tapi dengan adanya aplikasi untuk memantau pergerakan anak mungkin boleh membantu ...
Cara Mudah Memulai Bisnis Travelling

Cara Mudah Memulai Bisnis Travelling

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 281 hits
Cara Mudah Memulai Bisnis Travelling Bisnis travel memanglah bisnis yang menjanjikan dilihat dari kemudahan akses transportasi dan fenomena traveling yang telah berubah menjadi gaya hidup di masyarakat indonesia Akan tetapi sayangnya tidak ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar