Cara Merawat Kulit Kering


CARA MERAWAT KULIT KERING | Jangan pandang ringan dengan masalah kulit kering. Kulit yang kering akan menyebabkan wajah nampak tua, kusam dan berjeragat. Solekan juga tak kan mampu menutup kulit yang kering kerana solekan akan menjadi tidak sekata dan jelas kelihatan kulit mengelupas terutamanya dibahagian T wajah anda.



Oleh sebab itu kulit kering perlu dirawat segera. Terdapat beberapa cara yang memberi kesan baik pada wajah yang mengalami masalah kulit kering. Kulit kering bukan saja boleh berlaku pada bahagian wajah tetapi juga pada tubuh badan kita. 
Antara punca mengapa kulit kita menjadi kering ialah kerana terdedah kepada pendingin hawa, kurang minum air putih , cuaca dan banyak lagi. Hari ini syaa kongsikan beberapa tips dan cara bagaimana merawat kulit kering.
Cara mudah merawat kulit yang Kering
Jangan abaikan pelembab
Bagi yang tidak pernah menggunakan pelembab pada wajah atau losyen pelembab di bahagian badan , anda adalah orang berisiko tinggi mengalami masalah kulit kering. Gunakan pelembab yang tidak mengandungi perfume, alkohol dan retinol. Pastikan juga pelembab mengandungi minyak dan mempunyai antioksidan yang mampu mencegah penuaan dan mengurangi radang kulit, emolien yang mencegah kulit dari kekurangan cairan dan shea butter.
Elak kan mandi dengan air hangat atau suam
Mandi terlalu lama  tambahan pula menggunakan air panas akan membuatkan lapisan lembapan pada kulit hilang. Itu akan menjadikan kulit kita kering dan mengelupas.


Kurangkan penggunaan Pendingin Hawa.
Angin sejuk yang datang dari pendingin akan mengurangkan kelembapan kulit, dan membuatkan nya lebih cepat kering, kusam, gatal, dan menimbulkan bintik-bintik merah. Pendingin hawa ini akan menurunkan kelembapan udara.Kerana itulah penggunaan pendingin hawa akan membuatkan kulit cepat kering.
Sapukan Madu pada kulit yang kering
Laman web  Mag For Women pernah menyiarkan artikel mengatakan kulit yang kering juga boleh diatasi dengan menggunakan madu. Bahan semulajadi ini juga sangat baik untuk mengatasi masalah bibir kering , tumit yang pecah dan siku atau lutut yang kering. 

 
Minyak Zaitun sebelum tidur
minyak zaitun memiliki banyak kandungan vitamin, termasuk A, D, dan K, serta vitamin E. Sapu minyak pada bahagian kulit yang kering kemudian biarkan semalaman. MInyak Zaitun yang mengandungi polifenol dan antioksidan t yang membantu memulihkan dan memperbarui sel-sel kulit.
Banyak kan mengambil tomato yang dimasak. 
Tomato kaya dengan vitamin C yang membantu pembentukan kolagen. Tomato juga kaya akan likopen yang bertindak sebagai sunblock semulajadi. Tomato yang sudah dimasak lebih baik untuk dimakan kerana likopen dalam tomato akan berlipat ganda selepas dipanaskan.


Asid lemak omega-3Salmon, ikan kembung,tuna, tongkol, tenggiri, dan selar merupakan beberapa contoh ikan yang mengandung asid lemak Omega-3. Asid lemak sangat penting juga untuk menjaga kesihatan dan kelembapan kulit dari dalam.
Pakai sarung tangan sebelum menyentuh produk pencuci
Deterjen pada sabun pencuci boleh membuatkan kulit kering, kasar dan mengelupas. GUnakan sarung tangan ketika membuat kerja-kerja rumah yang memerlukan anda menyentuh serbuk pencuci atau cecair pencuci.
Elak kan air berklorin.
Mandi atau mencuci wajah dengan air yang mengandung klorin boleh membuat kan kulit semakin kering. Inilah sebab mengapa kulit dan rambut Aanda terasa kering jika terlalu kerap berenang di kolam renang. Jadi elak kan menggunakan air yang mengandungi klorin.
Terima kasih membaca artikel cara merawat kulit kering. Semoga bermanfaat untuk semua.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dianarashid.com/2021/01/cara-merawat-kulit-kering.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenali Jenis Jenis Dan Cara Merawat Penyakit Ikan Betta

Kenali Jenis Jenis Dan Cara Merawat Penyakit Ikan Betta

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 719 hits
Penyakit Ikan Laga Betta Ikan betta tidak kira ikan laga liar atau moden semakin meningkat permintaan Maka semakin tinggi harganya Jenis dan Rawatan Penyakit Ikan BettaPenjagaan ikan betta bukan sekadar kepada pemberian makanan dan memberik...
12 Moisturizer Untuk Kulit Kering

12 Moisturizer Untuk Kulit Kering

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 399 hits
10 Moisturizer Untuk Kulit Kering Kulit kering memerlukan perhatian dari segi kelembapan untuk mengelak wajah dari berasa tegang kemerahan kesat dan iritasi Ia akan bertambah kering sekiranya anda sering terdedah kepada penghawa dingin Oleh...
Klinik Dr Bazilah Di Seksyen 13 Shah Alam Merawat Masalah Kulit Dan Rambut

Klinik Dr Bazilah Di Seksyen 13 Shah Alam Merawat Masalah Kulit Dan Rambut

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 1107 hits
hai assalammualaikum Klinik Rawatan Kulit Dr Bazilah Di Shah Alam Ada sesiapa sini ada masalah kulit Tak kira la masalah kulit muka ke kulit badan ke ekzema masalah rambut pun hah ni ada satu tempat ni yang korang boleh pergi Tempat yang na...
Selalu Sakit Tumit Ketika Hamil Ini Punca Amp Cara Merawat

Selalu Sakit Tumit Ketika Hamil Ini Punca Amp Cara Merawat

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 196 hits
Sakit tumit ketika hamil Seorang wanita akan mengalami banyak perubahan semasa hamil ada yang baik dan ada yang akan rasa sakit atau kurang selesa Salah satu perubahan yang kurang disegani adalah sakit tumit kaki semasa hamil atau dikenali ...
Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang

Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 302 hits
Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang Setiap hari rakyat Malaysia membuang 16 688 tan makanan dengan isi rumah menghasilkan jumlah pembaziran makanan terbesar sebanyak 38 Info ini adalah menurut data S...
7 Cara Untuk Berkomunikasi Dengan Pasangan Pesakit Kronik

7 Cara Untuk Berkomunikasi Dengan Pasangan Pesakit Kronik

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 335 hits
Assalamualaikum wbt Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya Lumrah seorang isteri atau seorang suami yang gemar dibelai dan dimanjakan apatah lagi jika salah seorang daripada pasangan mengalami waktu yang sukar seperti menghida...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa