7 Cara Untuk Berkomunikasi Dengan Pasangan Pesakit Kronik



Assalamualaikum wbt..Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya... Lumrah seorang isteri atau seorang suami yang gemar dibelai dan dimanjakan, apatah lagi jika salah seorang daripada pasangan mengalami waktu yang sukar seperti menghidap penyakit yang kronik.
Sebagai insan yang terdekat dengannya, kita seharusnya perlu bijak memainkan peranan bagi berkomunikasi yang berkesan dengannya.
Jadi, bagaimana untuk kita berkomunikasi dengan pasangan kita yang sedang menghadapi kesukaran ini..? Semoga tips ini akan dapat membantu sedikit sebanyak dalam komunikasi antara suami isteri.
CUBA FAHAMIJika kita mampu untuk kurangkan kesakitan yang dialami pasangan kita, sudah tentu kita akan buat.. Memang mustahil untuk kita lakukan tapi memadailah kita cuba untuk fahami situasi yang dialaminya. Jika dia ingin beristirehat di rumah, maka kita ikutlah apa yang dia kehendakinya. Gunakan komunikasi yang berkesan agar dirinya rasa dihargai kala ini.
BERBINCANG BERSAMAJika kita takut dengan apa yang bakal terjadi kepadanya, cuba ambil jalan tengah dan buatlah perbincangan bersama. Luahkan apa yang terbuku di dalam hati kita seperti perkara yang kita dan si dia takuti. Perkara ini pasti akan mengukuhkan hubungan awak berdua dan seterusnya membuka ruang komunikasi yang lebih baik.
JANGAN BERSELINDUNG
Sebaiknya di saat getir seperti ini, kita seharusnya meluahkan segalanya tanpa berselindung  biarpun hanya sekelumit. Jangan jadikan perasaan malu sebagai benteng untuk kita menyembunyikan perkara sebenar darinya. Berkat kita berterus terang serta mendengar masalah yang dialami masing-masing bakal membuatkan di dia dapat melupakan bebanan yang ditanggung selama ini.
BANTUAN PAKARBiasanya apabila terdapat ahli keluarga atau pasangan jatuh sakit, kita pasti akan dapat bantuan daripada doktor untuk mendapatkan penerangan yang sewajarnya. Langkah ini amat penting agar kita dan si dia tahu  apakah tindakan yang perlu diambil. Bekerjasamalah dengan doktor untuk mengetahui situasi sebenar yang dialami pasangan dan apakah rawatan atau peluang yang masih ada untuknya.
SENTIASA BERI SOKONGANSesungguhnya menyesuaikan diri dengan penyakit kronik bakal mengambil masa. Sebagai insan yang paling rapat, kita seharusnya bersabar dan terus memberi sokongan yang tak berbelah bagi untuknya. Malah. berikan sedikit ruang pada pasangan kita untuk melakukan apa yang dia sukai.
MENJADI PEMBANTU SETIA
Selain daripada menjadi pendengar dan penyokong yang setia, kita juga seharusnya menjadi jururawat atau pembantu peribadi yang terbaik untuk pasangan kita. Sentiasalah menemaninya di kala susah dan senang. Harus diingat, biarpun kita penat, janganlah kita merungut di depan pasangan kita kerana mungkin dia akan berkecil hati bila mendengarnya.
LAYAN SEBAIKNYASetiap saat mulai sekarang, kita seharusnya memanjakan pasangan kita sebagaimana yang dia inginkan. Jangan sesekali pinggirkan kepentingan dirinya kala ini. Berikan dia lebih perihatin dan belaian. Tiupkan kata-kata semangat untuk dia terus kuat menghadapi ujian Allah.
Semoga dengan tips ini akan dapat membantu awak untuk menghadapi pasangan awak yang sedang berjuang untuk sakit kronik ini..

#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.shikinrazali.com/2021/01/7-cara-untuk-berkomunikasi-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Contoh Cara Kiraan Pinjaman Perumahan Gaji Bawah Rm3 000

Contoh Cara Kiraan Pinjaman Perumahan Gaji Bawah Rm3 000

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 1138 hits
Cara Kira Pinjaman Perumahan Di Bank Komersial Contoh Cara Kiraan Pinjaman Perumahan Gaji Bawah RM3 000 Harga rumah semakin meningkat sekarang ni Kalau ada duit banyak boleh lah kita beli rumah dengan secara tunai Tak perlu nak fikir bayar ...
Tinggal Bersama Kes Positif Covid 19 Ini Adalah 7 Cara Untuk Mencegah Penularan Covid 19 Di Rumah

Tinggal Bersama Kes Positif Covid 19 Ini Adalah 7 Cara Untuk Mencegah Penularan Covid 19 Di Rumah

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 414 hits
Tinggal Bersama Kes Positif Covid 19 Ini adalah 7 cara untuk mencegah penularan Covid 19 Di Rumah Twitter Kementerian Kesihatan Malaysia telah berkongsi beberapa langkah pencegahan yang wajib dilakukan sekiranya kita tinggal serumah dengan ...
Resepi Ikan Rebus Cara Kelantan Versi Pula Dari Thailand

Resepi Ikan Rebus Cara Kelantan Versi Pula Dari Thailand

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 302 hits
Ikan rebus cara kelantan v s thailand dia punya bau masa rebus tu memang tak boleh tahan
Cara Mengatasi Kulit Megelupas Akibat Sunburn Dan Kulit Kering Hansaegee Nature

Cara Mengatasi Kulit Megelupas Akibat Sunburn Dan Kulit Kering Hansaegee Nature

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 351 hits
AssallammualaikumSumber GoogleSekarang sudah boleh rentas negeri jadi ramai yang menggunakan peluang ini untuk pergi bercuti Kawasan yang menjadi tarikkan ramai semestinya pantai Seronokkan dapat menikmati suasana pantai sambil mendengar de...
Dah Tak Susah Ini Cara Mudah Hidupkan Bara Api Untuk Panggang Bbq

Dah Tak Susah Ini Cara Mudah Hidupkan Bara Api Untuk Panggang Bbq

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 378 hits
Aktiviti Memanggang ayam sosej pada BBQ night sememangnya sesuatu yang menggembirakan dan seronok dilakukan bersama seisi keluarga atau rakan taulan Tetapi proses penyediaan yang sedikit mencabar kadang kala membuatkan orang pada memilih al...
Begini Cara Cepat Dan Praktis Hilangkan Kantung Mata Yang Membandel

Begini Cara Cepat Dan Praktis Hilangkan Kantung Mata Yang Membandel

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 184 hits
Sumber stylishwalksTerdapatnya kulit yang semakin menghitam tepat di bawah atau sekitar mata sering kali menjadi masalah yang runyam di kalangan remaja Berbagai penerapan trik mungkin sudah mereka lakukan tapi tak kunjung memberikan hasil y...
Cara Buat Babi Air Coolfever Viral Tiktok

Cara Buat Babi Air Coolfever Viral Tiktok

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 3550 hits
Mudah je nak buat babi air ni BAHAN BAHAN 1 coolfever2 bekas 3 air CARA CARA rendam coolfever dalam bekas berisi air biar semalaman esoknya sure dah kembang siap tak sure lah budak2 ni dapat idea dari mana lah sampai boleh di panggil babi a...
Cara Buat Roti Kastard Menggunakan Kuali Memang Sedap

Cara Buat Roti Kastard Menggunakan Kuali Memang Sedap

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 292 hits
Anda suka makan roti Jika ya resipi Roti Kastard sedap perkongsian saudari Nita nvoo Daniels ni antara yang boleh dicuba Memang enak kalau dapat makan panas panas Malah inti kastard tu juga boleh digantikan dengan keju mozzarella atau apa a...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara