Canal City Bukan Jawapan Jika Tidak Mampu Tampung Curahan Hujan 300mm


 



Banjir luar biasa yang melanda Selangor pada 18 Disember lalu lebih kepada fenomena perubahan iklim atau climate change dan memerlukan kajian mendalam sebelum memutuskan pembinaan insfrastruktur sesuai pada masa hadapan.

Sedangkan projek Canal City yang dicadangkan oleh pentadbiran BN sebelum ini adalah lencongan air dari Sungai Klang ke Sungai Langat sebanyak 30% pada waktu puncak, yang mungkin tidak lagi sesuai berdasarkan perkembangan semasa.
Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, apa pun projek untuk mengatasi banjir harus mengambil kira kemampuan 'mengeluarkan' curahan hujan sebanyak 300mm hingga 400mm dalam masa beberapa jam, kerana projek tebatan banjir dan saliran sedia ada hanya boleh menampung curahan hujan sekitar 100mm sahaja.
"Sebagaimana yang ditetapkan Yang di-Pertuan Agong dalam lawatan Baginda dan perkenan Baginda menziarahi sekitar kawasan Sri Muda (yang mana Baginda) mahu pihak Persekutuan dan Kerajaan Negeri duduk bersama merangka satu pelan agar banjir tidak akan berulang kembali.
"Cuma kalau Canal City jawapannya, kita kena melihat jumlah air yang boleh ditampung untuk satu satu kejadian turun hujan 300mm atau 400mm. Kita sebutlah namanya Canal City ke, Tower City ke, ia tidak dapat menyelesaikan.
"Isunya bagaimana pada saat tertentu ia boleh menampung lebih 100mm hujan dari projek (tebatan banjir atau saliran) yang kita nak laksanakan. Ia termasuk projek Persekutuan yang kita nak laksanakan dalam RMK 12 berjumlah lebih RM1.5 bilion untuk mengatasi masalah banjir di Selangor," katanya.
Bagi Amirudin, jawapann yang paling tepat adalah melakukan kajian mendalam berdasarkan beberapa siri banjir bandang yang melanda negara akibat perubahan iklim dalam tempoh sedekad kebelakangan ini.
"Pada ketika ini kita kena rujuk beberapa kejadian pada 2006 di Johor, kejadian banjir di Kelantan 2014 dan banjir di Pulau Pinang 2017, kesemua kejadian ini mencatatkan tragedi dan kisah yang sama. Iaitu jumlah turun hujan yang luar biasa dan melibatkan kawasan yang jarang ditenggelami air, tenggelam.
"Cuma kali ini dia jatuh di Selangor dan di Pahang," katanya.
Kelmarin, bekas Perdana Menteri Najib Razak mempersoalkan tindakan mantan MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim membatalkan projek Canal City pada 2009, yang menurut beliau adalah solusi kepada masalah banjir di Selangor.
Sedangkan model pembangunan terusan tersebut berdasarkan banjir di Selangor sebelum tahun 2000 yang masih tiada impak climate change.

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/canal-city-bukan-jawapan-jika-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Canal City Projek Bn Bukan Jawapan Masalah Banjir Selangor

Canal City Projek Bn Bukan Jawapan Masalah Banjir Selangor

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 186 hits
Banjir luar biasa yang melanda Selangor pada 18 Disember lalu lebih kepada fenomena perubahan iklim atau climate change dan memerlukan kajian mendalam sebelum memutuskan pembinaan insfrastruktur sesuai pada masa hadapan Sedangkan projek Can...
Kalau Dahulu Ph Tak Batalkan Projek Canal City Masalah Banjir Di Selangor Sudah Selesai

Kalau Dahulu Ph Tak Batalkan Projek Canal City Masalah Banjir Di Selangor Sudah Selesai

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 192 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berpendapat projek Canal City seperti dicadangkan oleh kerajaan Barisan Nasional Selangor harus dikaji semula berikutan banjir besar yang berlaku di negeri itu Ahli Parlimen Pekan i...
Amaran Hujan Berterusan Di 4 Negeri Ditamatkan Metmalaysia

Amaran Hujan Berterusan Di 4 Negeri Ditamatkan Metmalaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 173 hits
BH ONLINE MetMalaysia KUALA LUMPUR Amaran hujan berterusan di Perlis Kedah Pulau Pinang dan utara Perak yang dikeluarkan pagi tadi ditamatkan Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Muhammad Helmi Abdullah berkata ia berikutan keadaan c...
Anak Mudah Jatuh Sakit Bila Terkena Hujan Bukan Salah Air Hujan Ini Sebabnya

Anak Mudah Jatuh Sakit Bila Terkena Hujan Bukan Salah Air Hujan Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 152 hits
Kita paling takut anak kita terkena hujan Bimbang anak demam selesema dan sekaligus batuk Air hujan sebenarnya tidak seharusnya dipersalahkan Apa sebabnya Seperti jangkitan lain demam dan selesema berlaku disebabkan oleh jangkitan virus ata...
Hujan Deras Iringi Rekonstruksi Kasus Pembunuhan Ibu Dan Anak Di Kupang

Hujan Deras Iringi Rekonstruksi Kasus Pembunuhan Ibu Dan Anak Di Kupang

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 135 hits
Rekonstruksi kasus pembunuhan ibu dan anak di Kota Kupang Nusa Tenggara Timur digelar tim penyidik gabungan Ditreskrimum Polda NTT dan Polsek Alak Selasa Ribuan warga sejak pagi hingga petang tadi memenuhi 10 lokasi yang menjadi tempat keja...
Pakar Iklim Beri Amaran Hujan Lebat Hingga Feb

Pakar Iklim Beri Amaran Hujan Lebat Hingga Feb

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 177 hits
Seorang pakar klimatologi berkata Malaysia berada dalam musim tengkujuh sehingga Feb dan terdapat kemungkinan berlakunya lebih banyak angin kencang dan hujan lebat PETALING JAYA Seorang pakar iklim memberi amaran lebih banyak bencana alam a...
Hujan Deras Kemang Banjir Dan 21 Rt Di Petogogan Jaksel Terendam

Hujan Deras Kemang Banjir Dan 21 Rt Di Petogogan Jaksel Terendam

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 191 hits
Kepala Pusat Data dan Informasi Badan Penanggulangan Bencana Daerah DKI Jakarta Mohamad Insaf menyatakan sebanyak 21 RT terendam banjir akibat hujan deras pada Senin sore
Perlis Kedah Serta Pulau Pinang Pula Dijangka Hujan Lebat

Perlis Kedah Serta Pulau Pinang Pula Dijangka Hujan Lebat

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 163 hits
Perlis Kedah serta Pulau Pinang pula dijangka hujan lebat Selepas menamatkan amaran hujan berterusan di sebelah Pantai Barat Semenanjung semalam kini amaran hujan lebat pula bakal berlaku di sebelah Utara tanah air bermula pagi esok Jabatan...
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing

Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord