Calon Pm Pn Kalau Bukan Dari Mulut Presiden Umno Tak Laku



Isu calon perdana menteri Perikatan Nasional terus menjadi perdebatan hangat. Kali  ini Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Mohd Puad Zarkashi pula berkata pengumuman calon jika bukan dari mulut Presiden Umno Zahid Hamidi tidak diterima.
Katanya, sebarang pengumuman berkaitan dasar parti, termasuk soal calon perdana menteri, mestilah datang daripada mulut presiden sahaja.
Beliau berkata demikian ketika menyambut baik saranan Ahmad Zahid agar ahli Umno tidak terheret dalam perbahasan mengenai calon perdana menteri.
“Kita berharap dalam soal dasar termasuk penyertaan Umno dalam Perikatan Nasional (PN) yang mungkin akan didaftarkan, mestilah kenyataan daripada mulut presiden Umno.
“Bukannya Setiausaha Agung BN atau Umno (Annuar Musa)
“Pemimpin PAS juga diharap menghormati spirit (semangat) Muafakat Nasional,” katanya dipetik.
Kata Mohd Puad, kenyataan Ahmad Zahid itu “nampak berbeza” berbanding kenyataan sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sebagai calon perdana menteri bagi pilihan raya umum (PRU) ke-15, yang menurutnya datang daripada “individu tertentu” dan bukan daripada presiden.
Sedangkan, katanya, pendirian “individu tertentu” itu tidak pernah disepakati oleh Umno.
“Sebenarnya pendirian Umno seperti yang disepakati adalah konsisten. Muafakat Nasional adalah keutamaan.
“Ia nampak berbeza apabila terdapat kenyataan dari individu tertentu mengenai jawatan perdana menteri. Itu bukan yang disepakati dalam Umno sebelumnya,” katanya.
Oleh sebab itu, katanya, selepas kenyataan mengenai calon perdana menteri itu dilaporkan, ia menerima reaksi panas daripada beberapa ketua bahagian, termasuklah daripada Ku Li, atau Tengku Razaleigh Hamzeigh- yang merupakan pemimpin paling veteran dalam Umno ketika ini.
Tak pernah disepakati Umno
“Justeru, apabila presiden Umno membuat kenyataan rasmi bahawa isu jawatan perdana menteri jangan dijadikan polemik, maka ia meredakan keadaan.
“Sekurang-kurangnya kita maklum bahawa kenyataan awal sebelumnya bukan datang dari presiden Umno. Ia bukan keutamaan dan tidak pernah disepakati dalam Umno,” katanya lagi.
Sokongan terhadap Muhyiddin sebagai perdana menteri itu mula-mula disuarakan oleh Ahli Majlis Tertinggi Umno, Annuar Musa, merangkap setiausaha agung BN dan setiausaha bersama sekretariat Muafakat Nasional.
Perkara itu kemudiannya disokong oleh Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man.
Pendirian tersebut mengundang reaksi kurang senang oleh beberapa pemimpin dan veteran Umno, termasuklah Mohd Puad sendiri, Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Hamzah; Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin; bekas menteri Shahrir Samad dan Setiausaha Agung Veteran Umno Mustapha Yaakub.
Susulan daripada itu, Ahmad Zahid kelmarin mengeluarkan kenyataan agar Umno tidak terheret sama dalam polemik perbahasan mengenai calon perdana menteri, sebaliknya memberikan tumpuan kepada usaha untuk menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat.
Sementara itu, ketika dihubungi malam tadi, Veteran Umno menggesa ahli-ahli parti melakukan “gencatan senjata” daripada mengeluarkan ramalan atau cadangan berhubung calon perdana menteri, susulan saranan yang dikeluarkan oleh Ahmad Zahid.
“Kita menghormati permintaan dan desakan presiden, supaya isu calon perdana menteri ini diadakan gencatan senjata dululah. Tak payah kita duduk bincang-bincang.
“Jadi saya rasa, kita mengambil kedudukan kita (untuk) patuhlah. Sepatutnya semua orang patuh. Berhenti buat sebarang ramalan, cadangan dan sebagainya,” kata Mustapha kepada Malaysiakini.
Terdahulu, selepas pendirian yang dikeluarkan oleh Annuar mengenai sokongan terhadap Muhyiddin, Mustapha ada mencadangkan nama Tengku Razaleigh sebagai calon perdana menteri yang layak.
Beliau juga disoal sekiranya terdapat perubahan dari segi pendirian menyokong Muhyiddin seperti dinyatakan sebelum ini.
Menjawab pertanyaan itu, Mustapha (gambar, bawah) berkata setakat ini, belum ada sebarang penafian dibuat, melainkan kenyataan terbaru Annuar yang dibuat kelmarin.
“Saya rasa setakat ini tak ada sebarang penafian lagilah. Ertinya, sokongan itu kekal.
“[…] Tapi tak guna lah kita nak ungkit-ungkit dah, sebab Ahmad Zahid dah kata begitu kan.
“Jadi kita patuh arahan presiden, kita cool down (bertenang) dan kita terima arahan itu untuk kebaikan. Kita patut menghormati arahan itu,” kata Mustapha lagi.
Dalam kenyataannya kelmarin, Annuar memberi kenyataan sedikit berbeza daripada kenyataannya yang terdahulu, bahawa Umno dan PAS dalam gabungan Muafakat Nasional akan menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri jika pilihan raya diadakan secara mengejut.
Bagaimanapun, untuk masa yang “jauh ke depan”, kata Annuar, beliau sendiri tidak ada jawapannya.
“Politik ini benda yang dinamik. Pendirian kita sekarang, kita menyokong perdana menteri.
“Jika pilihan raya diadakan secara mengejut, kita bersama perdana menteri. Tapi selepas, itu, jika jauh ke depan, saya tak boleh jawab perkara yang terlalu jauh ke depan,” Annuar dipetik sebagai berkata.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28667

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulut Celupar Umno Tak Laku Di Sabah

Mulut Celupar Umno Tak Laku Di Sabah

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 362 hits
DALAM P N SEKARANG INI RAMAI YANG TERKENA RASUK MEREKA SEOLAH OLAH BEKERJA SEBAGAI AGEN MUSUH HARAP P N TUMBANG CEPAT INI GARA GARA LIDAH TAK BERTULANG CAKAP MACAM SIAL DIA BAGI BOLA TANGGUNG BAGI P H SMASHHHH HMMM AMBIL KAUUU Tak laku di S...
Isu Calon Pm Umno Jangan Terheret Bahas Presiden

Isu Calon Pm Umno Jangan Terheret Bahas Presiden

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 239 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan partinya agar tidak terheret dalam perbahasan mengenai calon perdana menteri Perikatan Nasional untuk pilihan raya umum ke 15 nanti Ia setelah beberapa pemimpin dan veteran Umno menyuarakan rasa...
Tuduh Umno Sabah Tidak Laku Abdul Latiff Diingatkan Jangan Biadab

Tuduh Umno Sabah Tidak Laku Abdul Latiff Diingatkan Jangan Biadab

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 326 hits
Pemimpin dan ahli UMNO tidak dapat menerima kenyataan Menteri Pembangunan Luar Bandar Dr Abdul Latiff Ahmad bahawa UMNO sudah tidak lalu di Sabah Ketua Penerangan UMNO Shahrir Sufian Hamdan berkata kenyataan Ahli Parlimen Bersatu itu sebaga...
Umno Tak Laku Jual Jangan Tak Jual

Umno Tak Laku Jual Jangan Tak Jual

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 512 hits
Kecoh bila Dr Latiff Ahmad kata UMNO sudah tak laku Dr Latiff ni dulunya menang bertanding sebagai MP Mersing atas tiket UMNO BN Bila BN kalah PRU 14 dia jadi katak Ramai yang menjerit suruh Dr Latiff letak jawatan menteri dalam kerajaan PN...
Khaled Nordin Beritahu Umno Ada Ramai Calon Pm

Khaled Nordin Beritahu Umno Ada Ramai Calon Pm

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 224 hits
ULASAN Politik Malaysia adalah sangat dinamik Semenjak tiga pilihan raya umum lepas kita menyaksikan Parlimen Malaysia tidak lagi mempunyai parti yang menguasai majoriti dua per tiga kerusi Ini akan menjadi feature yang kekal dan kewujudan ...
Calon Pm Perlu Diputuskan Majlis Presiden Ph Ali Baba 40 Penyamun

Calon Pm Perlu Diputuskan Majlis Presiden Ph Ali Baba 40 Penyamun

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 170 hits
Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail Foto fail NSTP Nurul Shafina Jemenon KUALA LUMPUR Keputusan untuk memilih calon perdana menteri bagi Pakatan Harapan dan parti sekutunya perlu diputuskan Majlis Presiden gabungan itu supaya ia tidak menj...
Muhyiddin Calon Pm Umno Sabah Akan Minta Penjelasan Zahid

Muhyiddin Calon Pm Umno Sabah Akan Minta Penjelasan Zahid

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 249 hits
Umno Sabah akan bertemu presiden parti itu Ahmad Zahid Hamidi bagi mendapatkan penjelasan terperinci berhubung keputusan Umno mencalonkan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri bagi PRU15 Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata set...
Bersediakah Zahid Hamidi Memberi Laluan Kepada Muhyiddin Ambil Alih Presiden Umno

Bersediakah Zahid Hamidi Memberi Laluan Kepada Muhyiddin Ambil Alih Presiden Umno

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 251 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin perlu kembali menyertai UMNO demi untuk mengukuhkan parti terbesar orang Melayu itu kata Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Abdul Aziz Menurut Nazri semua ahli dan pemimpin UMNO perlu bersikap terbuka dan men...
Presiden Bersatu Calon Pm Ke 9 Pas Sokong

Presiden Bersatu Calon Pm Ke 9 Pas Sokong

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 647 hits
KUALA LUMPUR PAS menzahirkan kepercayaan dan sokongan kepada Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri Malaysia yang Kesembilan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Menurut Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru A...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Drama Khun Sa Beri Kesedaran Kepada Rakyat

Harum Mewangi

Websitepgslot 4 May 67 Pgslot Top 36 By Joy Temmax69 Temmax69 Me

Pgslot Pgslotth Games 24 24 Pg Top 32 By Shona

Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024