Buruj Orion 3 Bintang Penunjuk Arah Kiblat Dan Sirius


Perhatikan ayat Quran berikut:

Dan (Dia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju. (16:16)

Tahukah anda, buruj Orion merupakan 3 bintang di langit yang akan anda melihatnya setiap hari di waktu malam walaupun di mana anda berada di planet bumi ini, buruj orion ini akan membentuk 1 garis lurus yang sentiasa menghalakan garisannya terus ke arah bangunan Kaabah.





Buruj bintang yang boleh dijadikan panduan untuk menentukan arah kiblat ialah buruj Orion (Al-Babadur). Tiga bintang berderetan dalam buruj ini iaitu Mintaka (δ Orionis), al-Nilam (ε Orionis) dan al-Nitak (ξ Orionis) boleh digunakan sebagai panduan arah kiblat.

Buruj Orion akan berada di langit Malaysia ketika waktu Subuh pada bulan Julai dan kelihatan tinggi di langit pada waktu tengah malam pada bulan Disember. Pada bulan Mac dan mana yang berhampiran dengannya, buruj Orion akan berada di tengah-tengah langit ketika waktu maghrib. Arah kiblat boleh diketahui dengan mengunjurkan arah bintang tiga berderet berkenaan ke arah barat.

Selain daripada buruj Orion (Belantik), arah kiblat juga boleh ditentukan dari arah utara dan selatan yang ditunjukkan oleh beberapa buruj bintang. Setelah diketahui kedudukan utara, maka arah kiblat boleh ditentukan berdasarkan perbezaan sudut di antara arah utara dengan arah kiblat. Untuk mengetahui arah kiblat dari mana-mana tempat di Malaysia, pembukalah sudut sebesar 68° ke kiri, iaitu arah kiblat yang dikehendaki. Selain dari bintang kutub, anda juga boleh menggunakan arah selatan yang ditunjukkan oleh buruj Pari.

Fenomena Istiwa Matahari dengan Kaabah

Arah kiblat yang tepat diperoleh apabila berlaku peristiwa istiwa matahari atas Kaabah. Istiwa adalah fenomena apabila matahari berada tepat di titik zenit sesuatu tempat ketika pelintasannya di meridian tempat berkenaan. Peristiwa ini akan berlaku dua kali dalam setahun, apabila nilai sudut istiwa matahari bersamaan dengan nilai latitud tempatan.

Fenomena ini hanya berlaku bagi negeri-negeri yang latitudnya kurang dan nilai sudut istiwa maksimum matahari sebanyak 23.5°. Nilai sudut istiwa matahari bersamaan dengan 0° pada 21 Mac setiap tahun, ketika ini pelintasan matahari di meridian bagi negeri-negeri yang terletak di garisan khatulistiwa, berlaku tepat di kedudukan zenit.

Berdasarkan keadaan yang sama, matahari juga akan mengalami istiwa dengan Kaabah, ketika sudut istiwa matahari sama dengan latitud Kaabah. Ketika ini, bayang objek tegak di seluruh dunia akan menunjukkan arah ke Kaabah. Fenomena ini boleh dimanfaatkan untuk menyemak dan menentukan arah kiblat.

Menurut hisab, istiwa matahari di atas Kaabah akan berlaku setiap tahun pada 28 Mei pukul 5.16 petang waktu Malaysia dan sekali lagi pada 16 Julai pukul 5.28 petang. Berdasarkan fenomena ini umat Islam di Malaysia berpeluang untuk menentukan arah kiblat dari tempat masing-masing pada masa tersebut. Oleh kerana peristiwa ini berlaku waktu petang di Malaysia, maka bayang objek yang panjang ketika ini memudahkan penentuan arah kiblat dilakukan. Berdasarkan tarikh dan waktu yang dinyatakan tadi, penentuan arah kiblat boleh dilakukan dengan panduan berikut:

Pilih tempat yang tidak terlindung dan cahaya matahari. Pacakkan satu tiang di semak arah kiblatnya. Pastikan tiang tersebut tegak dan lurus. Anda boleh menyemaknya dengan menggunakan sebarang pemberat yang diikat pada hujung tiang berkenaan.


Tepat pada masanya (jam 5.16 petang pada 28 Mei atau 5.28 petang pada 16 Julai), bayang yang ditunjukkan tiang tegak, bersamaan dengan arah kiblat. Oleh kerana matahari berada di langit barat, bayang tiang akan jatuh ke arah timur. Arah kiblat ialah arah yang bertentangan iaitu menghadap ke barat. Selain dari tiang yang anda pacakkan, semakan boleh juga dilakukan dengan menggunakan bayang yang ditunjukkan oleh tiang bendera, tiang lampu atau sisi-sisi rumah yang tegak.

Petunjuk Bintang Sirius
Sekiranya dilihat ke arah yang bertentangan, buruj Orion adalah petunjuk bintang Sirius, iaitu bintang yang paling terang di angkasa pada sebelah malam, dengan magnitud ketara (apparent magnitude) -1.47. Bintang ini terletak di buruj Canis Major dan merupakan sistem bintang berkembar dengan bintang utama Sirius A dan bintang kedua Sirius B bintang kerdil putih (white dwarf).



Warna Sirius ialah putih kebiruan. Sirius kerapkali disebutkan sebagai bintang tahun baru. Ini adalah kerana Sirius akan mencapai titik tertinggi di langit pada malam tahun baru. Ini membuatkan Sirius menjadi bintang paling terang pada tengah malam saat pergantian tahun baru.

Sirius adalah satu-satunya bintang yang disebut di dalam Al-Quran dalam surah An-Najm. Perhatikan dua ayat dalam surah An-Najm seperti berikut:
Dan bahawa sesungguhnya, Dialah Tuhan (Pencipta) Bintang Syi'ra (Sirius) (49) 
Sehingga menjadilah jarak sekadar dua hujung busaran panah atau lebih dekat lagi; (9)

Bintang berkembar Sirius A&B beredar dengan lintasan berbentuk bulat telur mengelilingi satu sama lain. Masa peredaran Sirius A dan B mengelilingi titik pusat graviti mereka yang sama adalah 49.9 tahun. Ini bermakna bintang berkembar yang membentuk bintang Sirius ini saling mendekat dengan setiap 49.9 tahun sekali . Peristiwa alam tentang bintang ini diisyaratkan dalam ayat ke-49 dan ke-9 dari Surat An Najm.

Fakta ilmiah ini, yang tak seorang pun dapat memahami di masa pewahyuan Al Qur'an, sekali lagi membuktikan bahawa Al Qur'an adalah firman Allah Yang Mahakuasa.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/07/buruj-orion-3-bintang-penunjuk-arah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Bodo Is Kinda Sweet Tho Vide0 Kawan India Betulkan Arah Kiblat Member Nak Tumpang Solat Dirumah Buat Netizen Kagum

The Bodo Is Kinda Sweet Tho Vide0 Kawan India Betulkan Arah Kiblat Member Nak Tumpang Solat Dirumah Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 376 hits
Humanity restored Insiden yang terjadi dekat Amer semalam telah membuktikan bahawa perpaduan ini masih lagi wujud Gelagatnya bersama rakan baik yang dikenali Leonard ini telah menjadi perhatian netizen sejak semalam sehingga meraih 4K retwe...
Pandemik Covid 19 As Menuju Ke Arah Yang Salah

Pandemik Covid 19 As Menuju Ke Arah Yang Salah

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 246 hits
Pengunjung memakai pelitup muka ketika berjalan di Hollywood Walk Of Fame Hollywood California Gambar AFPBERNAMAWashington Jumlah kes Covid 19 di Amerika Syarikat terus melonjak kepada 2 6 juta pada Selasa dengan 126 360 kematian Ia berdasa...
Usdcad Melantun Ke Arah Penurunan Garis Rintangan

Usdcad Melantun Ke Arah Penurunan Garis Rintangan

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 202 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 1 36588Sebab Kemasukan Sokongan moving averageAmbil Keuntungan 1 36970Sebab untuk Ambil Keuntungan 78 6 Anjakan Fibonacci penurunan garis sokonganStop Loss 1 36367Sebab Stop Loss 27 2 anjakan Fibonacci 100 lanj...
Arah Meniarap Sebelum Tembak

Arah Meniarap Sebelum Tembak

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 240 hits
Mexico City Dua puluh empat orang maut manakala tujuh lagi cedera dalam kejadian serangan lelaki bersenjata di pusat pemulihan dadah di Guanajuato di tengah Mexico pada Rabu Setiausaha keselamatan awam bandar Irapuato Pedro Cortes berkata b...
Bukan Sahaja Ph Pn Juga Belum Tentu Arah

Bukan Sahaja Ph Pn Juga Belum Tentu Arah

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 272 hits
ULASANVETERAN Umno yang dilihat yakin dan tegar dengan idealisme asal Umno sebagai pejuangan bangsa Shahrir Abd Samad tidak begitu percaya dengan pembentukan kerajaan PN kini terutamanya kepada Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri apabi...
Maduro Arah Duta Eu Keluar Venezuela

Maduro Arah Duta Eu Keluar Venezuela

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 222 hits
Maduro arah duta EU keluar Venezuela Dikemas kini 3 minit yang lalu Diterbitkan pada 30 Jun 2020 4 00PM
Kelibat Anak Kecil Berlari Ke Arah Sungai Buat Orang Ramai Makin Seram

Kelibat Anak Kecil Berlari Ke Arah Sungai Buat Orang Ramai Makin Seram

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 742 hits
Kelibat Anak Kecil Berlari Ke Arah Sungai Buat Orang Ramai Makin SeramSesetengah daripada kita pastinya pernah berpengalaman atau pun secara tidak sengaja terserempak serta diganggu oleh unsur unsur mistik yang sukar untuk dijelaskan dengan...
Hukum Berdoa Tidak Mengadap Kiblat

Hukum Berdoa Tidak Mengadap Kiblat

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 316 hits
Assalamu alaikum S S Mufti apa pandangan tuan tentang imam yang membelakangkan kiblat dan menghadap para jemaah dalam berdoa sesudah selesai solat berjamaah Hukum Berdoa Tidak Mengadap KiblatCredit Pic Jawapan Hukum Berdoa Tidak Mengadap Ki...
Xiaomi Xvv Smart Panoramic Camera Mampu Merakam Pada Kesemua Arah Tanpa Titik Buta

Xiaomi Xvv Smart Panoramic Camera Mampu Merakam Pada Kesemua Arah Tanpa Titik Buta

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 268 hits
Bagi yang tidak tahu Xiaomi turut terkenal dengan produk produk sekuriti seperti tombol pintu pintar loceng pintu dengan kamera terbina sistem penggera dan kamera litar tertutup Kesemua produk sekuriti Xiaomi ini turut tersedia dalam ekosis...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo