Bukan Sahaja Ph Pn Juga Belum Tentu Arah


ULASAN

VETERAN Umno yang dilihat yakin dan tegar dengan idealisme asal Umno sebagai pejuangan bangsa Shahrir Abd Samad (foto) tidak begitu percaya dengan pembentukan kerajaan PN kini terutamanya kepada Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri apabila beliau mempertikaikan keputusan dibuat Umno dan Pam menyokong dan menamakan Muhyiddin sebagai PM selepas Piraum ke -15 kelak.

Menurut Shahrir yang juga Ketua Umno Bahagian Johor Bahru, Umno dan Pam sepatutnya menyelesaikan dahulu bagaimana mekanisme gabungan UBN dengan Pas menerusi PN dan bersama Bersatu dan lain-lain itu.

Apabila beliau melontar kepentingan itu bermakna beliau menolak Muhyiddin sebagai perdana menteri dan tidak bersetujuan dengan ketetapan diambil.

Pertikaian Shahrir itu menjelaskan bahawa beliau tidak senang dengan keputusan dibuat oleh Umno dan Pam menerusi jawatankuasa teknikal (PN) yang bersetuju menamakan Muhyiddin sebagai PM. Bagi Shahrir ketetapan diambil itu tidak menggambarkan keputusan kolektif yang boleh menjejaskan keberkesanan pakatan berkenaan.

Ertinya ketetapan dicapai seperti diumum itu masih dipertikaikan dan kedudukan PN masih kabur dan berbelah bahagi di peringkat pimpinan tertinggi.

Jelas dan tekan beliau lagi apa yang patut dibincang dan diputuskan rupa bentuk pakatan itu, apakah gabungan dalam pakatan terdiri berbagai parti itu akan bertanding atas satu lambang atau lambang masing-masing untuk melawan PH yang sudah mula membulatkan pakatan mereka.

Mungkin juga yang tidak disebut Shahrir mengenai manifesto. PN perlu sekurang-kurangnya mengemukakan deraf manifesto mereka untuk diteliti rakyat sebagai perbandingan dengan manifesto PH yang tidak sempat dilaksana sepenuhnya apabila kerajaanya dikudeta. Kerajaan PN yang memerintah sekarang ini adalah kerajaan tanpa rangka dan manifesto.

Yang pastinya PH sudah pun mempunyai lambang sendiri yang akan digunakan oleh tiga buah parti yang bergabung dalam PH; PKR, DAP dan Amanah, yakni lambang berhuruf HARAPAN.
 PH sudah tidak bermasalah lagi mengenai simbol yang akan digunakan.

Cetusan berupa bantahan dikemukakan oleh Shahrir itu menunjukkan permuafakatan Umno, Pas dan Bersatu dalam PN masih belum mantap dan konkrit. Sebelum ini dilaporkan Umno dan Pas bersetuju dengan Muhyiddin terus jadi PM selepas Piraum akan datang. Ia juga disebut oleh seorang pemimpin tertinggi Umno yang dikenal pasti sebagai orang Muhyiddin.

Perkembangan itu sepatutnya diperhati dan diambil kesempatan oleh PH bagi memastikan mereka menang besar dalam Piraum ke-15 nanti.

Apakah kegagalan mencapai kata putus itu lebih awal oleh gabungan PN yang bakal membawa masalah kepada PN kelak? Bukan sahaja soal simbol tetapi pembahagian kerusi di kalangan parti gabungan itu juga bermasalah khasnya di antara Umno, Bersatu dan Pas. Mengenai pengagihan kerusi inilah yang diramalkan bakal memecahbelahkan PN di saat-saat akhir nanti.

Umno dikatakan menuntut kerusi lebih banyak memandangkan mereka parti terbesar sementara Bersatu pula mahu perkara yang sama atas alasan PM kini daripada partinya. Menurut beberapa maklumat bebas, Umno dikatakan mahu menguasai (bertanding dan menang) sekurang-kurang 90 kerusi, sementara Bersatu 50 hingga 60 kerusi dan Pas sekitar 30 kerusi. Bagi Umno dengan jumlah kerusi itu mereka berhak menuntut jawatan PM dan mengetuai PN.

Saling tuntut kerusi.
Bagaimana pun timbul masalah dan pertikaian secara senyap apabila Bersatu juga mahu terus mengetuai kerajaan PN kelak dengan Muhyiddin sebagai perdana menteri. Pemimpin Bersatu sedang mencaturkan agar parti mereka mendapat kerusi sekurang-kurang sama rata dengan Umno walaupun relatif kedudukan mereka sangat berbeza.

Masalah pembahagian kerusi ini adalah perkara penting dan bakal menjadi masalah yang boleh memecahkan kesatuan dalam PN khususnya di antara Umno dengan Bersatu, apa lagi mereka juga masing-masing ingin menguasai kerusi sama di antara satu sama lain yakni kerusi dominan Melayu.

Mungkin menyedari masalah ini menyebabkan Shahrir melihat UBN dan Pas perlu menyelesaikan masalah ini terlebih dahulu sebelum menamakan sesiapa untuk menjadi perdana menteri. Bagi Muhyiddin kejayaan PN dalam Piraum nanti bergantung kepada kejayaan menyelesaikan permasalahan ini.

Hakikat yang nyata Umno tidak dapat menerima Muhyiddin sebagai perdana menteri kerana orang yang bertanggungjawab meruntuhkan kerajaan UBN 61 tahun adalah Muhyiddin.

Tidak mungkin Umno boleh memaafkan tindak tanduk Muhyiddin itu, sementara pemuafakatan yang berlaku kini bersifat sementara sebagai menyokong ahli Parlimen Pagoh itu untuk menumbangkan Dr Mahathir daripada terus menjadi PM semata-mata bukannya sokongan muafakat untuk tulen.

Diam-diam Umno mengangan-angan jawatan PM akan dimiliki semula selepas ini. Walaupun Umno tidak menaruh harapan kepada Zahid Hamidi dan Najib Razak menjadi perdana menteri tetapi mereka ada calon perdana menteri sendiri yang ditawarkan kepada rakyat. Antara mereka ialah Mohamad Hassan, manakala timbalan perdana menteri, katanya Shahrir juga berminat selain Khairy Jamaluddin dan Annuar Musa.  [wm.kl.11:10 am 03/07/2020]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/07/bukan-sahaja-ph-pn-juga-belum-tentu-arah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Penjelasan Dokter Dexamethasone Belum Tentu Ampuh Tapi Berisiko

Video Penjelasan Dokter Dexamethasone Belum Tentu Ampuh Tapi Berisiko

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 209 hits
Dekan Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia Prof Ari Fahrial Syam membantah hal itu dan menyebut Dexamethasone belum tentu ampuh dan berisiko
Adun Sg Acheh Akan Sertai Pn Parti Mana Belum Tentu

Adun Sg Acheh Akan Sertai Pn Parti Mana Belum Tentu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 332 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Acheh Zulkifli Ibrahim yang ternyata kecewa dengan PKR bakal menyertai parti gabungan Perikatan Nasional Katanya beliau langsung tidak diberi peluang untuk membela diri atau rayuan dan terkejut menerima sur...
Plastik Vs Kertas Mana Yang Lebih Ramah Lingkungan Bungkus Kertas Belum Tentu Solutif Lo

Plastik Vs Kertas Mana Yang Lebih Ramah Lingkungan Bungkus Kertas Belum Tentu Solutif Lo

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 289 hits
Kalau kamu berpikir bungkus kertas pasti lebih ramah lingkungan dibandingkan plastik wajib deh baca artikel ini Mungkin kamu bakal berubah pikiran
Kapendam Sebut Pemberontak Di Papua Tertembak Senjata Sendiri Belum Pulih

Kapendam Sebut Pemberontak Di Papua Tertembak Senjata Sendiri Belum Pulih

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 196 hits
Saat ditanyakan proses hukum seperti apa yang bakal dijalani oleh Tendison atau anggota KSB lain yang sudah menyerahkan diri atau kembali ke NKRI Pihaknya masih fokus untuk kesembuhan yang bersangkutan
Perawat Janji Pemerintah Soal Insentif Belum Terpenuhi

Perawat Janji Pemerintah Soal Insentif Belum Terpenuhi

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 283 hits
Ketua Dewan Pengurus Wilayah Persatuan Perawat Nasional Indonesia Jawa Timur Nursalam mengatakan sesuatu yang harus diperhatikan pemerintah untuk perawat Covid 19 adalah insentif Apalagi banyak dari perawat tersebut yang sampai gugur akibat...
Misteri Pengisap Darah Ternak Di Tapanuli Utara Belum Terpecahkan

Misteri Pengisap Darah Ternak Di Tapanuli Utara Belum Terpecahkan

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 183 hits
Pencarian masih dilakukan Masyarakat bersama tim dari BBKSDA dan TNI polisi aparat kecamatan dan desa terus melakukan perburuan sekaligus mencari petunjuk baru
Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 421 hits
Setiap kanak kanak akan mencipta tempoh garis masa pencapaian mereka sendiri Garis masa tersebut mungkin berubah lebih banyak inilah sebabnya kenapa tak apa atau it s ok take your time untuk perkembangan anak menurut pakar Ikuti perkongsian...
Orang Kata Tak Sampai Pulau Pinang Kalau Belum Ke Bahagian Pulau

Orang Kata Tak Sampai Pulau Pinang Kalau Belum Ke Bahagian Pulau

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 366 hits
info Pulau Pinang terletak berhampiran dengan persisiran barat laut Semenanjung Malaysia Dipisahkan diantara Negeri Kedah di sebelah Utara dan Timur Negeri Perak di sebelah Selatan dan Perairan Selat Melaka dan Sumatera di sebelah Barat Pul...
Meski Psbb Tak Berlanjut Ka Jarak Jauh Di Palembang Belum Beroperasi

Meski Psbb Tak Berlanjut Ka Jarak Jauh Di Palembang Belum Beroperasi

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 207 hits
Manager Humas PT Kereta Api Indonesia Divre Palembang Aida Suryanti mengungkapkan belum diketahui kapan pengoperasian KA yang telah terhenti sejak 24 April 2020 Masyarakat diminta bersabar untuk menggunakan moda transportasi massal itu
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis