Burnout Ibu Is Real Tak Perlu Jadi Terlalu Sempurna Biar Hanya Cukup Elok Di Mata Kita


Ibu mana yang tidak mahu yang terbaik buat anaknya. Namun dalam kita mengejar yang terbaik, ada waktunya kita terlupa diri kita sendiri. Tak perlu jadi terlalu sempurna dalam semua perkara dalam mendidik anak, hanya lakukan semampu yang mungkin saja.
Perkongsian ibu ini, Atul Kiena mengenai burnout ibu memang benar-benar belaka. Berusahalah untuk menguruskan emosi kita sebaik mungkin dalam mendidik anak.

Burnout ibu is real. Bila orang tengok rumah saya kemas, anak saya terurus, pakaian bersih, saya happy senyum-senyum; sedarlah itu apa yang saya pilih untuk tunjukkan sahaja.
Saya dah mula rasa burnout sejak anak pertama lagi. Masa Ammar baby sehingga 2 tahun, dia boleh dikategori sebagai high demand baby.
Ada masa sentiasa berkendong pakai carrier walaupun sedang masak. Sampai saya feedup sangat nak masak dan buat kerja rumah.
Saya planning nak jarakkan kehamilan 2 tahun, tapi asbab Ammar high demand, saya up jadi 3 tahun. 4 tahun kemudian, Amna pun lahir, Ya Allah, dugaannya lebih hebat.

Semua orang yang kenal Amna tahu betapa clinggynya dia. Dari 6 bulan sampai sekarang 2 tahun lebih, dia takut orang. Even dengan neneknya sendiri pun.
Sudahlah Amna super high demand baby, Ammar pun tak kurang nak dapatkan perhatian dan kasih sayang saya. Ada masa dia rajin juga menyakat si adik. Dah menangis-nangis adiknya minta didukung.
Belum masa masing-masing menyepah rumah setiap masa. Ada masa super bersepah dari pintu masuk sampai ke dapur. Bilik tak payah ceritalah. Padahal baru je 10 minit yang lalu rumah dikemaskan.

Nak kemas satu hal, nak laundry satu hal, nak masak satu hal, nak bagi diorang makan satu hal, lepas tu nak tidur pulak. Macam-macam kalau nak list. Letih tak habis-habis kalau duduk rumah jaga anak ni. YTJT.
Bila burnout, macam-macam boleh jadi. Boleh jadi hyper macam dalam video ni. Sama ada nangis sendirian, atau marah anak ; saya pilih untuk nangis sendirian. Sebab bila kita dah mula marah anak, kita akan nangis juga akhirnya mengenang kesilapan dan keterlanjuran. Siapa tak sayang anak kan?
Tapi kita pilih nak kawal yang mana. Tak akan jadi sempurna, tapi sempurnakan di mata kita. Kalau nak rumah bersih, maybe tak sempat lipat baju. Kalau nak bermain dengan anak, maybe tak sempat memasak. Ikut kemampuan kita. Jangan samakan dengan orang lain.

Pilihan ditangan kita. Dalam masa yang sama, mesti mesti mesti share pada pasangan. Biar dia tahu betapa sukarnya kehidupan dirumah dengan anak-anak. Tidak seindah yang dalam media sosial. Bila kita burnout, rumah hura-hara, marah-marah, jarang kita sempat nak rekod dan update.
Dah masuk 6 tahun jadi ibu, saya boleh katakan hidup saya lebih terkawal. Emosi lebih stabil. Saya cuba adjust mana-mana yang kurang. Dan suami saya memang sangat-sangat membantu. Even kalau dia ada dirumah, atau berjalan keluar, 80% urusan anak dia akan ambil alih. Saya siapkan makan, dia suap. Saya siapkan baju, dia mandikan. Saya mengemas, dia beri perhatian.

 
Sekarang saya cabar diri saya untuk fokus buat bisness dari rumah sambil jaga anak. Sebab banyak je ibu-ibu mampu buat macam-macam dalam satu masa. Alhamdulillah, susah pun saya tetap happy.
Saya doakan semua ibu-ibu mampu menjaga kesihatan mental dan fizikal masing-masing semasa menjaga anak. Sebab ibu yang gembira, InsyaAllah rumah tangga juga gembira.
Keep strong ibu-ibu. Burnout adalah normal, tapi kita cuba kawal dan adjust ya.
Menarik: Muka Ni Tahan Ja Tak Mau Garu, Dekat Nak Bersalin, MUA Bellaz Alami Alahan Teruk

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Sumber: FB Atul Kiena
The post “Burnout Ibu Is Real” Tak Perlu Jadi Terlalu Sempurna, Biar Hanya Cukup Elok Di Mata Kita! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/burnout-ibu-is-real-tak-perlu-jadi-terlalu-sempurna-biar-hanya-cukup-elok-di-mata-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Makcik Puaka Restoran Melaka Tampil Pertahan Ibu Hanya Berbaiah Bukan Mencarut

Anak Makcik Puaka Restoran Melaka Tampil Pertahan Ibu Hanya Berbaiah Bukan Mencarut

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 243 hits
Bagaikan tidak serik peniaga yang sebelum ini didakwa menghalau seorang usahawan yang juga influencer kini didakwa pula memperlekehkan pelanggan gara gara baki lauk yang dijual tidak banyak untuk pengunjung yang datang beramai ramai Susul
Kenapa Anak Selalu Meragam Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Je Ini Sebabnya

Kenapa Anak Selalu Meragam Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Je Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 186 hits
Tadi masa mama belum balik kerja elok je dia tak meragam Bila nampak mama macam macam perangai dia tunjuk ya komen papa pada si kecilnya yang mula merengek minta didukung bila nampak kelibat mama Situasi macam ini mesti biasa anda hadapi Ke...
Moga Terus Tumbuh Sihat Sempurna Syatilla Syukur Anak Elok Membesar

Moga Terus Tumbuh Sihat Sempurna Syatilla Syukur Anak Elok Membesar

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 125 hits
Ahli perniagaan yang juga merupakan isteri kepada pelakon terkenal Shaheizy Sam iaitu Syatilla Melvin memuat naik foto bayinya yang kini sudah masuk usia satu bulan Beserta foto tersebut Tilla turut menulis kapsyen melahirkan rasa syukurnya...
Tak Cukup Tidur Adalah Realiti Lepas Bergelar Ibu Barulah Neelofa Percaya Semua Tu

Tak Cukup Tidur Adalah Realiti Lepas Bergelar Ibu Barulah Neelofa Percaya Semua Tu

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 103 hits
Orang selalu cakap bila dah dapat anak nanti ibu tak boleh tidur nyenyak lagi terutama waktu malam Biasanya sebelum mempunyai anak ramai yang macam tak percaya kata kata tersebut Tetapi bila sudah melalui pengalaman tersebut barulah ramai m...
Hiburan Sekarang Tak Boleh Rotan Jerit Anak Dikecam Terlalu Seksi Azhar Sulaiman Hanya Beri Teguran

Hiburan Sekarang Tak Boleh Rotan Jerit Anak Dikecam Terlalu Seksi Azhar Sulaiman Hanya Beri Teguran

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 159 hits
Sedia maklum anak kepada pelakon Azhar Sulaiman iaitu Kasih Iris Leona sering menjadi tumpuan ramai di media sosial kerana cara pemakaian yang boleh dikatakan terlalu seksi Sedar akan kecaman yang sering diterima anak perempuannya Azhar Sul...
Ibu Ini Kongsi Idea Sarapan Untuk Ibu Menyusu Ketika Berpantang Menu Cukup 1 Minggu

Ibu Ini Kongsi Idea Sarapan Untuk Ibu Menyusu Ketika Berpantang Menu Cukup 1 Minggu

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 249 hits
Berpantang antara tempoh yang sangat penting buat ibu ibu yang baru sahaja melahirkan Pemakanan dalam pantang juga haruslah seimbang serta cukup khasiat untuk memberikan ibu ibu tenaga supaya dapat menyusu bayi dengan baik Bagi yang berpant...
Hiburan Contact Lens Hilang Dalam Mata Gadis Cuak Gara Gara Gosok Mata Terlalu Kuat

Hiburan Contact Lens Hilang Dalam Mata Gadis Cuak Gara Gara Gosok Mata Terlalu Kuat

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 133 hits
Pada zaman ini memakai kanta lekap ataupun contact lens sememangnya perkara normal dalam masyarakat Lagi lagi dikalangan wanita kerana ianya sudah menjadi salah satu perhiasan penting buat mereka seandainya enggan memakai cermin mata Bagaim...
Hanya Di Malaysia Rakyat Diminta Bercucuk Tanam Bela Haiwan Ternakan Sendiri Netizen

Hanya Di Malaysia Rakyat Diminta Bercucuk Tanam Bela Haiwan Ternakan Sendiri Netizen

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 120 hits
June 9 2022 LOL hanya di Malaysia rakyat diminta bercucuk tanam sendiri dan bayar lebih cukai semuanya dalam masa sehari kata seorang pengguna Twitter Kenyataan ini merupakan komen balasnya kepada satu bebenang dari seorang pengguna Twitter...
Bayi Kembung Susah Membuang Berkahak Cuba Tip Ini Hanya Guna 3 Bahan Je

Bayi Kembung Susah Membuang Berkahak Cuba Tip Ini Hanya Guna 3 Bahan Je

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 111 hits
Bila ada anak kecil kerisauan ibu bapa pasti bertambah bila anak tak sihat dan meragam kerana badan tak selesa Demam batuk selesema antara yang kerap berlaku pada anak anak Selain itu masalah perut kembung susah nak buang air besar juga sal...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya