Kenapa Anak Selalu Meragam Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Je Ini Sebabnya


“Tadi masa mama belum balik kerja, elok je dia tak meragam. Bila nampak mama macam-macam perangai dia tunjuk ya,” komen papa pada si kecilnya yang mula merengek minta didukung bila nampak kelibat mama.
Situasi macam ini mesti biasa anda hadapi. Kenapa kalau dengan ibu, si kecil bukan main mengada-ngada dan manja tapi bila dengan ayah boleh pula berdisiplin dan dengar cakap?
Lebih pelik kalau dengan ibu, anak-anak memang susah hendak tidur tapi bila dengan ayah, sekali suruh terus lelapkan mata.

Mesti ramai ibu ayah yang perasan akan hal ini kan?
Sebenarnya mengikut kajian yang dilakukan oleh sekumpulan pengkaji dari Jabatan Psikologi University of Washington, prestasi kanak-kanak akan menurun sehingga 800% (8 kali ganda) apabila ibunya berada di dalam bilik yang sama.
Lebih mengejutkan, kajian mendapati jika kanak-kanak berusia 10 tahun dan ke bawah, peratusnya meningkat dua kali ganda menjadi 1600% (16 kali ganda)!
Kajian tersebut dijalankan ke atas 500 buah keluarga yang mengukur kebergantungan kanak-kanak itu, menangis dan merengek, menjerit, percubaan berlaku kasar, terlupa cara untuk berjalan atau bercakap dan bersikap seperti orang bodoh.
Menurut Profesor dalam bidang Perkahwinan dan Psikologi Keluarga, Dr.K.P Leibowitz, dalam kajian tersebut mereka mendapati kanak-kanak yang berumur 8 bulan boleh bermain dengan riang dan gembira tetapi apabila melihat ibunya masuk ke dalam bilik itu, perangai mereka berubah 99.9%.
Mereka mula menangis, melepaskan apa yang mereka pegang dan meminta perhatian ibunya dengan tergesa-gesa. Baki 0.01% pula mempunyai masalah penglihatan, tetapi apabila mendengar suara ibu, mereka mula melemparkan barang dan meminta makanan walaupun sebenarnya mereka baru sahaja makan!
Salah seorang daripada ayah yang terlibat dalam kajian tersebut (mempunyai 3 orang anak) sangat terkejut dengan laporan kajian dan berkata “Saya selalu tertanya-tanya kenapa isteri saya tak dapat menyiapkan kerja rumah. Rupa-rupanya kelemahannya adalah anak-anak dan dalam masa yang sama magnet mereka adalah ibunya. Ini kerana anak-anak berkelakuan baik ketika dengan saya.”
Ramai suami atau ayah yang mungkin tidak tahu tentang fakta yang ditemui dalam kajian ini kerana si anak cuma buat perangai apabila bersama dengan ibu sahaja.

Kajian ini juga mendapati jika dalam situasi untuk membetulkan disiplin anak-anak, 100% (semua sekali) lebih responsif kepada kata-kata yang diucapkan dengan nada normal daripada seseorang selain daripada ibunya! Malah untuk mendapatkan respon yang sama pula, seorang ibu dalam kumpulan itu harus meninggikan suaranya pada si anak.
Jadi, lepas baca hasil kajian ini janganlah ayah cakap ibu cepat manjakan anak sampai jadi mengada-ngada. Sebenarnya ibu itu sendiri macam magnet kepada anak-anak. Asyik nak melekat je!
Sumber : ohsemama

Adakah anda sedang hamil? Sertai Webinar Kehamilan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual pada 26 Jun 2022 (Ahad) jam 9.30 pagi yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang kehamilan & kelahiran seperti Dr Maiza Tusimin, Dr Tengku Puteri Zainab, Dr Siti Sarah Aishah, Ustazah Fatimah Syarha, Encik Fhais Salim dan selebriti jemputan Ezzaty Abdullah.
Daftar nama sebagai peserta webinar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-serik-bersalin/
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Kenapa Anak Selalu Meragam Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Je? Ini Sebabnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kenapa-anak-selalu-meragam-dengan-ibu-tapi-dengan-ayah-elok-je-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak Bagus Ini Manfaatnya

Ibu Ayah Ada Nama Panggilan Manja Untuk Anak Bagus Ini Manfaatnya

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 318 hits
Biasanya dalam sesebuah keluarga akan ada nama panggilan manja untuk anak perempuan dan lelaki seperti baby atau boy Tetapi elok ke tidak sebenarnya penggunaan nama panggilan ini Ada apa dengan nama panggilan manja Menariknya asal perkataan...
Hiburan Tak Puas Hati Pembahagian Harta Pusaka Ayah Anak Kerat 15 Mayat Ibu Amp Sumbat Dalam Tangki Najis

Hiburan Tak Puas Hati Pembahagian Harta Pusaka Ayah Anak Kerat 15 Mayat Ibu Amp Sumbat Dalam Tangki Najis

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 153 hits
Bau busuk luar biasa yang dihidu oleh jiran membongkar penemuan cebisan mayat di dalam sebuah saluran lubang najis Itulah kejadian yang berlaku di Taman Kerian Parit Buntar Perak semalam di mana polis telah menjumpai 15 potongan daging meny...
Ibu Ini Kongsi Manfaat Urut Bayi Secara Konsisten Anak Kurang Meragam Sihat

Ibu Ini Kongsi Manfaat Urut Bayi Secara Konsisten Anak Kurang Meragam Sihat

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 132 hits
Sebenarnya banyak kebaikan mengurut yang memberi manfaat pada bayi dan ibu bapa Rutin ini bukan sahaja mengeratkan hubungan antara ibu dan anak malah memberi banyak kelebihan pada sudut kesihatan fizikal dan mental si bayi Bayi yang sentias...
Hiburan Berdaftar Tapi Cuai Muka Anak Penuh Kesan Calar Ibu Kesal Guru Taska Bersikap Sambil Lewa

Hiburan Berdaftar Tapi Cuai Muka Anak Penuh Kesan Calar Ibu Kesal Guru Taska Bersikap Sambil Lewa

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 177 hits
Sejak kebelakangan ini banyak kali kita dengari kes anak anak kecil tercedera berlaku di taska atas kecuaian pihak taska ataupun sifat tidak bertanggungjawab mereka Sama seperti cerita yang dikongsikan oleh seorang wanita di laman dia melua...
Berat Betul Dugaan Ibu Siap Masak Untuk Sambut Hari Jadi Tapi Anak Meninggal Terlibat Kemalangan

Berat Betul Dugaan Ibu Siap Masak Untuk Sambut Hari Jadi Tapi Anak Meninggal Terlibat Kemalangan

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 136 hits
Ibu mana yang tidak sedih apabila anak sendiri meninggal dan pergi buat selama lamanya Dalam perkongsian di TikTok oleh pengguna yang dikenali sebagai pemburujenazah video menunjukkan rakaman seorang ibu yang seakan akan tidak boleh menerim...
Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 181 hits
Sibuk dengan rakaman Running Man dan penggambaran drama Cleaning Up Jun So min nampaknya sempat meluangkan masa bersama keluarganya ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pelakon wanita itu telah memuat naik beberapa foto ketika dia meluangkan masa bers...
Ibu Perlu Selalu Sediakan Lauk Begini Untuk Kuatkan Sistem Imun Anak

Ibu Perlu Selalu Sediakan Lauk Begini Untuk Kuatkan Sistem Imun Anak

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 186 hits
Singgang memang comfort food yang amat bagus untuk Immune System kita dan anak Jika sesuai untuk anak dah tentu sesuai untuk kita untuk semua Pernah dengar tentang anak kerap sakit selalu tak sihat kerana usus kurang sihat Jika kerap ada ke...
Buat Ayah Yang Selalu Sibuk Ingat Anak Isteri No 1 Jangan Lupa Buat Perkara Ini

Buat Ayah Yang Selalu Sibuk Ingat Anak Isteri No 1 Jangan Lupa Buat Perkara Ini

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 145 hits
Peranan seorang bapa adalah kunci utama dalam fasa pertumbuhan perkembangan otak dan minda anak Namun kebanyakan daripada kita menganggap ibulah perlu mempunyai peranan utama dalam pembinaan peribadi anak Tugas bapa keluar mencari nafkah Ta...
Beli Mangga Epal Nampak Elok Tapi Kurang Manis

Beli Mangga Epal Nampak Elok Tapi Kurang Manis

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 193 hits
GAMBAR GAMBAR MANGGA EPAL YANG MENYELERAKAN TAPI KURANG MANIS PULAK Beli buah mangga epal luaran nampak elok je tapi rasanya tak serupa bikin Itu pun saya dah berhati hati pilih cari yang dah kuning kemerahan Pun tak ada rezeki Jadinya kita...
Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Building An Inclusive Economy

Isu Ruu Mufti Wilayah

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Budget 2025 Looking Beyond The Material World

Bsc Agent Skill Enhancements Siri 2 2024

Bercuti Di Betong Thailand

Ahli Parlimen Pn Bimbang Akta Pembaharuan Semula Bandar Jejaskan Orang Melayu


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Yahya Sinwar Gugurnya Sang Mujahid Sejati Pembela Bangsa Palestin

Dunia Keselamatan Siber Menuju Migrasi Kriptografi Pasca Kuantum

Bunga Orkid

Kes Acu Pistol Polis Tahan Dua Lelaki Seorang Wanita

Jika Tuhan Berkehendak Indahnya Pemergian Eng Kook Kit

1bestarinet Belum Tiba Masa Muhyiddin Dipanggil Azam Baki