Bumi Dilawati Oleh Pengembara Bintang Lima Tahun Lalu





Bumi dilawati oleh pengembara antara bintang lima tahun lalu, kata Avi Loeb dari Harvard University

Dalam satu kajian baru yang diterbitkan minggu ini di Astrophysical Journal Letters, dua penyelidik mengatakan satu meteor yang terhempas ke Bumi lima tahun lalu mungkin merupakan satu-satunya objek yang diketahui untuk melawat planet kita dari luar sistem suria.

Semasa memeriksa data dari Pusat Pengajian Objek Near-Earth - yang menyimpan rekod masa, tarikh, halaju dan lokasi meteor yang masuk - profesor Universiti Harvard Abraham Loeb dan pelajar sarjana Amir Siraj dengan cepat menjadi berminat dengan yang tertentu yang menyelubungi Bumi Papua New Guinea pada 8 Januari 2014.

Kedua-duanya menyedari meteor itu mempunyai kadar halaju yang luar biasa tinggi, mencatatkan pada sejauh 37 batu sesaat, yang terlalu besar untuk kelajuannya digali graviti ke orbit matahari kita, Menurut National Geographic.

"Saya sangat terkejut," kata Loeb kepada majalah itu. "Saya tidak mengharapkannya. Saya fikir kita tidak akan melihat apa-apa. Tetapi dalam keadaan teliti, seperti apa-apa penemuan, anda berkata, Oh yeah, tentu saja. Bagaimanakah saya boleh jadi bodoh untuk tidak mencarinya di tempat pertama? "

Mengambil halaju dan trajektori yang tinggi objek, para penyelidik menentukan meteor itu mungkin datang ke arah Bumi dari tahun cahaya yang lain.

"Apa yang kami lakukan ialah mengambil sifat meteor dan mengambil halaju pada masa impak dan mengekstrapkan sama ada ia terikat kepada matahari atau tidak," kata Loeb, sambil menambahkan bahawa data menunjukkan objek yang berasal dari ruang bintang, menurut kepada CNN. "Dengan kelajuan ini, diperlukan puluhan ribu tahun untuk objek untuk bergerak dari satu bintang ke yang lain."

Sistem bintang terdekat kami ialah Alpha Centauri, sistem perduaan 4.3 tahun cahaya dari Bumi. Sistem suria kami baru-baru ini dilawati oleh objek interstellar, walaupun, apabila batu berbentuk cerut yang bernama 'Oumuamua' datang dalam perjalanan pada tahun 2017.

Tetapi dari batuan ruang yang sebenarnya melanda Bumi, hampir semuanya berasal dari persekitaran kita sendiri.

"Hampir semua objek yang melanda Bumi berasal dari sistem solar," jelas Loeb. "Mereka diperbuat daripada bahan yang sama yang menjadikan sistem solar. Mereka yang berasal dari interstellar berasal dari sumber lain. "

Sekiranya objek interstellar jatuh ke dalam planet dan pulih, ia berpotensi memberi kita pengetahuan yang luas tentang dunia yang belum ditemui, kata Loeb kepada CNN.

"Ia semacam mendapatkan mesej dalam botol dari lokasi yang jauh," katanya. "Kita benar-benar boleh menelitinya, seolah-olah kita berjalan di pantai dan melihat kerang yang dibuang ke darat, kita boleh belajar sesuatu tentang lautan."

Asteroid yang mengembara melalui luas ruang antara sistem suria dan menabrak planet juga boleh menjadi cara organisma hidup dapat menyebar di sekitar alam semesta.

"Paling penting, ada kemungkinan bahawa kehidupan boleh dipindahkan antara bintang," jelas Loeb. "Pada dasarnya, kehidupan dapat bertahan di teras batu. Sama ada bakteria, atau tardigrade (haiwan yang mikroskopik, air kediaman); mereka boleh bertahan dengan keadaan yang teruk di angkasa dan tiba tepat pada masanya. "

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dimensi2167.blogspot.com/2019/04/bumi-dilawati-oleh-pengembara-antara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lima Belas Tahun Lalu Allahu Akbar 9353

Lima Belas Tahun Lalu Allahu Akbar 9353

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 296 hits
Puasa Ayyamul Bidh Bulan Syaban yang Jatuh pada 19 20 21 April 2019 Adakah Niatnya by PUASA Ayyamul Bidh adalah puasa pada tengah bulan yaitu pada hari ke 13 14 dan 15 hijriah tiap bulannya Di bulan April 2019 ini atau bulan Syaban insyaAll...
Sultan Hb X Jangan Sampai Demokrasi Lima Tahun Sekali Memecah Bangsa

Sultan Hb X Jangan Sampai Demokrasi Lima Tahun Sekali Memecah Bangsa

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 223 hits
Sultan HB X Jangan Sampai Demokrasi Lima Tahun Sekali Memecah Bangsa Sultan HB X berharap agar masyarakat kembali bersama sama menciptakan rasa aman dan nyaman Sehingga nantinya tak ada gejolak gejolak yang muncul usai Pemilu 2019
5 Fakta Pernikahan Bintang Ftv Ajun Perwira Jennifer Yang Terpaut Usia 17 Tahun Mesranya Kayak Abg

5 Fakta Pernikahan Bintang Ftv Ajun Perwira Jennifer Yang Terpaut Usia 17 Tahun Mesranya Kayak Abg

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 341 hits
Di tengah perbedaan keyakinan usia yang terpaut jauh dan status saat menikah keduanya sampai membuat janji pra nikah demi buktikan cinta mereka sungguh sungguh lo
Game Boy Kini Mencecah Usia 30 Tahun

Game Boy Kini Mencecah Usia 30 Tahun

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 245 hits
Game Boy merupakan percubaan sulung daripada Nintendo untuk membawa pengalaman permainan secara mudah alih Percubaan ini nampaknya berjaya apabila siri produk ini telah habis dijual dengan angka mencapai 118 69 juta unit Pada 21 April 2019 ...
Menperin Airlangga Optimis Industri Makanan Dan Minuman Tumbuh 9 Persen Tahun Ini

Menperin Airlangga Optimis Industri Makanan Dan Minuman Tumbuh 9 Persen Tahun Ini

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 241 hits
Tahun ini industri makanan dan minuman tekstil dan produk tekstil serta alas kaki siap untuk menanamkan modalnya total sebesar Rp 79 triliun Industri makanan dan minuman akan menggelontorkan investasi Rp 63 triliun naik 11 persen dari 2018
Pnb Bayar Dividen Terkumpul Rm187 1 Bilion Sejak 40 Tahun Kata Pm

Pnb Bayar Dividen Terkumpul Rm187 1 Bilion Sejak 40 Tahun Kata Pm

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 205 hits
PNB bayar dividen terkumpul RM187 1 bilion sejak 40 tahun kata PM Dikemas kini 27 minit yang lalu Diterbitkan pada 21 Apr 20
Ini Biodata Farhatul Juara Tilawah Antarabangsa Yang Baru Berusia 19 Tahun Yang Ramai Tak Sangka

Ini Biodata Farhatul Juara Tilawah Antarabangsa Yang Baru Berusia 19 Tahun Yang Ramai Tak Sangka

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 423 hits
Ini Biodata Farhatul Juara Tilawah Antarabangsa Yang Baru Berusia 19 Tahun Yang Ramai Tak SangkaIni Biodata Farhatul Juara Tilawah Antarabangsa Yang Baru Berusia 19 Tahun Yang Ramai Tak Sangka
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live