Buktikan Anwar Layak Jadi Pm Atau Berhenti Salahkan Pihak Lain



Kata Kadir tanpa Muhyiddin dan gangguan kluster mahkamah, wujud peluang merombak penjajaran PN agar menjadi kerjasama yang lebih besar melalui penyertaan parti-parti yang selama ini berkecuali seperti Warisan, Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) dan parti-parti dari Sabah dan Sarawak.
“Seandainya Muhyiddin kalah dalam undi percaya yang dijanjikannya bulan depan, tidak bermakna Anwar secara automatik naik menjadi perdana menteri.

“Anwar kena buktikan secara sahih yang dia mempunyai sokongan majoriti ahli dewan. (Ahli parlimen yang) tidak sokong Muhyiddin tidak bermakna menyokong Anwar,” katanya.
Pilihan yang terbaik kini, menurut A Kadir, ialah meredakan ketegangan politik sejak rampasan PN merampas kuasa daripada PH pada 17 bulan lalu dan mengembalikan kestabilan pemerintahan negara sehingga pilihan raya umum boleh diadakan.
“Kita akui sajalah yang dalam tempoh 17 bulan pemerintahannya, hatta dengan dibantu perisytiharan darurat dan belanja yang besar, kerajaan PN gagal menangani Covid-19 seperti yang dijanjikan dan memulihkan keyakinan terhadap ekonomi negara.
“Mana-mana pun kerajaan yang wujud selepas undi percaya terhadap Muhyiddin nanti tidak boleh dibenarkan memboros duit pembayar cukai ke atas bilangan menteri, timbalan menteri dan penasihat khas bertaraf menteri yang sangat ramai seperti sekarang,” katanya.
POLITIK TANPA MAHIADDIN DAN KLUSTER MAHKAMAH
1. Buang Mahiaddin Md Yasin daripada jawatan Perdana Menteri dan sekat kluster mahkamah Umno daripada campur tangan dalam pentadbiran negara boleh membuka jalan kepada penyusunan semula politik. Kita boleh kata, Mahiaddin tidak layak lagi jadi Perdana Menteri dan campur tangan kluster mahkamah dalam kerajaan berakhir apabila mereka menarik balik sokongan kepada Perikatan Nasional dan Mahiaddin.
2. Tanpa Mahiaddin dan gangguan kluster mahkamah, wujud peluang merombak penjajaran PN agar menjadi kerjasama yang lebih besar dengan penyertaan parti-parti yang selama ini berkecuali seperti Warisan, Pejuang, Muda dan parti-parti anak negeri Sabah dan Sarawak.
3. Ahli-ahli Dewan Rakyat Umno yang kekal dengan PN mungkin dipecat tetapi mereka boleh kekal sebagai ahli terus (direct members) atau menyertai salah sebuah parti anggota. Setiausaha Agong Umno, Ahmad Maslan telah mula menghantar surat tunjuk sebab kepada ahli Parlimen parti itu yang masih menyokong PN dan Mahiaddin.
4. Yang pastinya menjadi cabaran adalah memilih calon bagi menggantikan Mahiaddin. Seelok-eloknya orang itu bukanlah daripada kalangan anggota kabinet Mahiaddin yang telah tercemar dan gagal.
5. Serentak itu, Pakatan Harapan (PH) wajib berusaha sekeras-kerasnya bagi membuktikan "once and for all" yang Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, adalah orang paling layak menjadi Perdana Menteri. Kalau masih tidak berjaya berhentilah daripada menyalahkan orang lain.
6. Seandainya Mahiaddin kalah dalam undi percaya yang dijanjikannya bulan depan, ia tidak bermakna Anwar secara automatik naik menjadi Perdana Menteri. Dia kena buktikan secara sahih yang dia mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan. Tidak sokong Mahiaddin tidak bermakna sokong Anwar.
7. Sebaik-baik niat adalah meredakan ketegangan politik sejak rampasan kuasa PN 17 bulan lalu dan mengembalikan kestabilan pemerintahan negara sehingga pilihan raya umum dapat diadakan apabila kita cukup yakin bahawa wabak Covid-19 sudah terkawal.
8. Kita akui sajalah yang dalam tempoh 17 bulan pemerintahannya, hatta dengan dibantu oleh perisytiharan darurat dan belanja yang besar, kerajaan PN gagal menangani Covid-19 seperti yang dijanjikan dan memulihkan keyakinan terhadap ekonomi negara .
9. Mana-mana pun kerajaan yang wujud selepas undi percaya terhadap Mahiaddin nanti, tidak boleh dibenar memboroskan duit pembayar cukai ke atas bilangan menteri, timbalan menteri dan penasihat khas bertaraf menteri yang sangat ramai seperti sekarang.
10. Adalah jenayah menggunakan wang negara untuk membeli sokongan bagi mengekalkan sesebuah kerajaan atau bertolak ansur dengan ahli-ahli Dewan Rakyat yang sedang dibicarakan atas kes jenayah.
Sekian. Terima kasih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/buktikan-anwar-layak-jadi-pm-atau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Wajib Untuk Ph Buktikan Anwar Memang Layak Jadi Pm Kata Kadir

Masa Wajib Untuk Ph Buktikan Anwar Memang Layak Jadi Pm Kata Kadir

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 163 hits
Ketika kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri terus dipersoalkan Pakatan Harapan wajib membuktikan secara tuntas bahawa Anwar Ibrahim adalah tokoh paling layak menjadi perdana menteri Wartawan veteran dan bekas penasihat media p...
Periksa Juliari Kpk Duga Ada Pihak Lain Terlibat Kasus Suap Bansos Covid 19

Periksa Juliari Kpk Duga Ada Pihak Lain Terlibat Kasus Suap Bansos Covid 19

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 267 hits
KPK menduga ada pihak lain yang juga harus bertanggungjawab dalam pengadaan bansos pandemi Covid 19 yang berujung rasuah
Awani Borneo 27 07 2021 Sambung Darurat Atau Prn12 Atas Kerjasama Semua Pihak

Awani Borneo 27 07 2021 Sambung Darurat Atau Prn12 Atas Kerjasama Semua Pihak

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 247 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Borneo bersama Syaff Shukri membawakan tumpuan berikut AWANIBorneo 27 Julai 2021 PRN Sarawak tunggu penilaian KKM dan SPR Labuan sudah capai imuniti kelompok 2 8 juta dos vaksin termasuk CanSino
Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 320 hits
Takiyuddin Hassan menegaskan semua isu berkaitan darurat akan dijawab pada Isnin PETALING JAYA Walaupun diasak berkali kali oleh pembangkang Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan hari ini enggan memberitahu Dewan Rakyat sama ...
Asatizah Ni Berfikir Nak Salahkan Mantan Ph La Ya Baca La Lain Kali Undang Undang

Asatizah Ni Berfikir Nak Salahkan Mantan Ph La Ya Baca La Lain Kali Undang Undang

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 117 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFKesian pula tengok asatizah ini try hard hendak menormalisasi rape joke dengan murder joke Actually kedua duanya di bicara di bawah 2 seksyen yang berbeza Rape joke is not equal Murder Joke especially untuk kanak kan...
Apa Bezanya Anwar Dengan Pemimpin Lain

Apa Bezanya Anwar Dengan Pemimpin Lain

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 433 hits
Kenapa Dr Razali Nawawi menitis air mata ketika mempertahankan perjuangan sahabatnya Anwar Ibrahim semasa peluncuran buku beliau Erti Kehidupan Rabu lalu Generasi muda yang tidak mengenali perjuangan Abim wajar membaca buku ini dan buku seb...
Anwar Paling Layak Dianggap Sebagai Calon Pm 9

Anwar Paling Layak Dianggap Sebagai Calon Pm 9

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 143 hits
Kemelut yang tidak berkesudahan melanda politik negara sejak Langkah Sheraton dan menyebabkan kerajaan Perikatan Nasional tidak stabil hanya boleh ditangani dengan satu solusi Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Aza...
Nazri Sindir Anwar Atau Zahid Ni

Nazri Sindir Anwar Atau Zahid Ni

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 385 hits
Kenyataan keputusan menarik sokongan yang dikeluarkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak akan dapat menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional dan keabsahan majoriti sesebuah kerajaan hanya boleh diputuskan di Dewan Rakyat Tinda...
Tni Siagakan Personel Jaga Jenazah Covid 19 Di Rs Agak Tak Diganggu Pihak Lain

Tni Siagakan Personel Jaga Jenazah Covid 19 Di Rs Agak Tak Diganggu Pihak Lain

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 187 hits
Personel yang akan dikerahkan menjadi pengamanan jenazah pasien Covid 19 sebagai bentuk antisipasi jika suatu saat ada keluarganya yang menolak dimakamkan sesuai SOP Covid 19
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte