Apa Bezanya Anwar Dengan Pemimpin Lain


 





 

Kenapa Dr Razali Nawawi menitis air mata ketika mempertahankan perjuangan sahabatnya Anwar Ibrahim, semasa peluncuran buku beliau Erti Kehidupan, Rabu lalu?

Generasi muda yang tidak mengenali perjuangan Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia ) wajar membaca buku ini dan buku sebelumnya, Erti Perjuangan untuk mencari jawapannya.

Dr Razali seorang ilmuan yang mendapat pendidikan di Mesir dan United Kingdom. Beliau terdedah dengan tradisi Ilmu Islam dan juga Barat, menjadikan beliau seorang cendekiawan, ilmuan, profesor dan pendakwah yang

mantap

dan berani memperkatakan kebenaran dan menyanggah kemungkaran.

Ustaz Razali, Fadhil Nor, Anwar dan Ustaz Siddiq Fadhil adalah antara empat tokoh yang menjadi tulang belakang Abim sejak penubuhannya pada tahun 1971 hingga hari ini.

Di antara empat mereka hanya Anwar seorang yang berpendidikan aliran Inggeris. Bagaimanapun minat Anwar terhadap Islam berakar sejak menjadi mahasiswa lagi.

Ketika menjadi Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia pada usia 21 tahun ( 1968-1971) Anwar berpeluang menjalin persahabatan akrab dengan pemimpin dan ilmuan Islam seluruh dunia.

Hampir semua ilmuan Islam di Malaysia menjadi naqibnya bagi mendalami tarbiah Islamiah.

Syed Naquib, Kamal Hassan, Ustaz Razali. Fadzil Nor, Nik Aziz dan ramai lagi tok tok guru pondok semuanya menjadi guru dan sahabat beliau.

Di peringkat serantau beliau banyak belajar daripada Bapak Mohammad Natsir, Hamka dan ramai lagi sasterawan dan budayawan Indonesia. Apabila Ikatan Cedekiawan Muslim Indonesia ditubuhkan Anwar menjadi akrab dengan Bacharuddin Jusuf Habibie dan hampir seluruh anggota Kabinet Soeharto.

Barangkali tidak ramai yang mengetahui Anwar pernah bermalam di rumah Hassan al Turabi dan Cesar Adib Majul penulis buku The Contemporary Muslim Movement In Philippine. Persahabatan dengan Majul menghubungkan Anwar dengan pemimpin dan pejuang Islam di Filipina.

Begitulah aktifnya Anwar menimba ilmu sehingga akirnya beguru dengan Said Ramadan ( Bapa Tariq Ramadan), Ismail Faruqi, Yusof Qaradhawi, Sheikh Taha, Rashid Ghannushi dan ramai lagi nama nama besar pemimpin dan ilmuan Islam.

Tarbiah melalui persahabatan inilah yang membentuk keperibadian Anwar sebagai seorang pemikir dan pejuang Islam yang kental dan tidak mengalah dengan ujian.

Dengan asas asas al Quran, Hadis dan seerah yang kukuh membolehkan Anwar membicarakan soal keadilan dan hak ummah dengan berani dan tegas.

Kekuatan inilah yang menyebabkan Mahathir Mohamad memujuk beliau menyertai Kabinetnya untuk melaksanakan agenda penerapan nilai nilai Islam di awal tahun 1980an.

Mahathir ketika ditanya wartawan mengapa melantik Anwar menjadi Menteri Kewangan menggantikan Daim Zainuddin, berkata,

“Saya melantik Daim kerana beliau pandai soal kewangan, dan saya melantik Anwar kerana beliau orang yang jujur, pandai dan amanah”.

Kerana jujur dan amanah menjaga perbendaharaan negara Anwar meninggalkan legasi sebagai Menteri Kewangan yang mencatat lebihan bajet selama tujuh tahun berturut-turut.

Malangnya apabila negara menjadi maju dan kaya, sementara nafsu Mahathir menjadi besar maka akhirnya kerana mempertahankan keluhuran prinsip perjuangannya, Anwar dikorbankan oleh Mahathir melalui fitnatul kubra.

Ketika menjadi Menteri Kewangan, keberanian dan ketegasan Anwar membanteras rasuah dan salahguna kuasa sering dilaungkan.

Melihat TV atau media cetak ketika itu, gambar Anwar dengan kening melengkung adalah trademark ekspresi ketegasan beliau bila menyebut “ kerajaan akan mengambil tindakan tegas, kerajaan tidak akan berkompromi dengan rasuah dan penyalahgunaan kuasa”.

Dalam satu pertemuan, saya menegur Anwar bahawa kamu sekarang ahli politik, kamu bukan PM lagi janganlah keras sangat.

Beliau menjawab;

“Aku Menteri Kewangan, aku tahu apa yang mereka buat. Aku akan terus bercakap hal ini kerana ia akan mengingatkan aku juga supaya jangan rasuah dan salahguna kuasa “.

Inilah susuk perjuangan Anwar yang jarang ditemui dalam politik Malaysia. Kekuatan peribadi beliau menakutkan pemimpin lain.

Kalau kita meninjau sejarah perjuangan sebelum merdeka, nasionalis Melayu seperti Burhanuddin Helmy, Ahmad Boestaman, Ibrahim Yaakob, Ishak Haji Muhammad memiliki kekuatan seperti Anwar yang tahan diuji.

Mereka Ini semua dipenjara oleh Inggeris dan paling lama ialah Boestaman selama tujuh tahun.

Malang bagi Anwar kerana berjuang selepas merdeka beliau dipenjarakan oleh bangsanya sendiri hampir sebelah tahun.

Kalau dihitung jumlahnya agak pasti kerajaan Umno yang diberi kemerdekaan oleh Inggeris memenjarakan lebih ramai anak bangsanya sendiri berbanding penjajahan Inggeris selama 150 tahun.

Anwar jauh berbeza dengan pemimpin pemimpin politik lain. Beliau jarang menyebut nama parti nya ketika berucap. Jauh sekali memuji dan menjulang partinya seperti Pas dan Umno.

Parti hanyalah platform perjuangan dan yang penting ialah nilai, akhlak dan jiwa pengabdian pemimpin untuk membela bangsanya.

Rakyat yang peka pasti sedar bahawa ucapan Anwar sarat dengan idealism seorang negarawan untuk mengangkat maruah dan martabad seluruh warga Malaysia.

Anwar selalu mengungkap “ kita akan perjuangan keadilan untuk semua”. Dia gemar menggunakan perkataan “ kita” atau “ Saya”. Jarang sekali beliau menggunakan ungkapan “ PKR atau PH akan menentang rasuah, membantras kemiskinan “. Mungkin beliau sedar dalam PKR dan PH tidak semua bersih daripada kemungkaran.

Sebaliknya pemimpin Pas dan Umno jarang menggunakan ungkapan “Kita atau Saya”. Hampir semua mereka akan menggunakan nama parti. Baik Hadi Awang atau Presiden Umno, setiap kali berucap akan menyebut nama parti berulangkali seperti “ Umno tidak akan gadai maruah Melayu. Umno pembela bangsa Melayu, Umno berjasa kepada Melayu, dan yang terakhir ialah slogan “Perjuangan Umno untuk mencari keredaan Allah”.

Manakala Hadi Awang dan pemimpin Pas yang lain mungkin sudah beribu kali melaungkan “Pas akan pertahankan Islam, Sokong Pas masuk syurga, Pas akan laksanakan hudud, Pas berjihad di jalan Allah, semuanya Pas Pas Pas.

Jarang sekali kita dengar Hadi mengungkap “ Saya akan pastikan rakyat miskin dibela, saya akan minta kerajaan biayai ibu tinggal atau Saya akan siasat kenapa ramai orang Melayu bunuh diri sekarang.”

Manakala Pemimpin Bersatu pula oleh kerana kurang bercakap dan menemui wartawan, sukar untuk kita meneka apa yang difikirnya.

Perbezaan ucapan mungkin tidak disedari atau dipandang ringgan sedangkan ucapan pemimpin adalah pengukur sama ada beliau seorang pejuang yang akan mengabdikan dirinya untuk rakyat, ikhlas dan istiqamah dengan prinsip perjuangannya atau sekadar politikus yang mencari kuasa dan harta.

Anwar memiliki kekuatan peribadi, Ilmu dan jiwa patriotik yang tidak bersandar kepada partinya, sebaliknya PKR yang bersandar kepada kekuatan Anwar.

Berbeza dengan pemimpin parti lain mereka terpaksa bersandar atas nama parti, sejarah perjuangan atau legasi parti kerana tidak memiliki kekuatan peribadi.

Oleh kerana ucapan Anwar tidak banyak menyebut Melayu dan Islam, sementelahan pula berkawan dengan DAP, maka barangkali itulah orang Melayu, terutama generasi tua tidak begitu mencintai Anwar.

Walaupun memiliki kekuatan peribadi namun beliau juga mempunyai kelemahan. Kelemahan paling keketara ialah Anwar berprasangka baik dengan semua orang. Kelemahan inilah yang menyebabkan beliau ditipu berulangkali.

Bukan saja Ustaz Razali malah ramai lagi sahabat dan rakyat yang menghayati sejarah perjuangan Anwar, menitis air mata ketika dia difitnah dan dipenjara.

Bagi saya dan rakan lain tetap akan bersama Anwar kerana menyokong pemimpin yang bersih, jujur dan ikhlas kita akan selamat daripada kehinaan di dunia dan akhirat biarpun perjuangan ini tidak berakhir dengan kemenangan.

Harga diri seseorang bukan terletak kepada apa yang boleh dipandang mata, tetapi terletak kepada keikhlasan, keimanan dan jiwa hamba yang insaf dengan keberadaannya.

Amer Farhan

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/apa-bezanya-anwar-dengan-pemimpin-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alhamdulillah Kalau Zahid Tukar Kerusi Sebelah Anwar Kata Pemimpin Pkr

Alhamdulillah Kalau Zahid Tukar Kerusi Sebelah Anwar Kata Pemimpin Pkr

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 188 hits
agendadaily com17 7 2021Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ia sangat dialu alukan sekiranya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menukar kedudukan kerusinya di Parlimen untuk duduk sebelah cikgunya Datuk Seri Anwar I...
Pemimpin Mca Maut Ditembak Jiran

Pemimpin Mca Maut Ditembak Jiran

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 354 hits
Pemimpin MCA maut ditembak jiran Bekas ketua bahagian MCA Marang maut ditembak jiran anak saudara parah Seorang lelaki maut akibat ditembak dengan senapang patah oleh rakan baiknya yang juga jiran manakala anak saudaranya parah dalam kejadi...
Rakyat Jadi Mangsa Pemimpin Politik Pentingkan Diri Tmj

Rakyat Jadi Mangsa Pemimpin Politik Pentingkan Diri Tmj

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 165 hits
Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim berpendapat raja raja harus bersuara dan menggunakan kuasa demi menjaga kepentingan rakyat daripada dipermainkan sesetengah pemimpin politik Pandangan tersebut disuarakan oleh Tunku Ismail men...
Apabila Pemimpin Kita Begitu Bodoh Tentang Jatidiri Dan Perpaduan Di Negara Ini

Apabila Pemimpin Kita Begitu Bodoh Tentang Jatidiri Dan Perpaduan Di Negara Ini

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 433 hits
Pengiktirafan terhad UEC pengkhianatan terhadap anak bangsa Umpama kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan demikian perumpamaan sesuai dengan pengiktirafan terhad Sijil Peperiksaan Bersepadu bagi Program Ijazah Sarjana Muda Per...
Haram Umat Islam Lantik Individu Tak Berakhlak Jadi Pemimpin Kerajaan

Haram Umat Islam Lantik Individu Tak Berakhlak Jadi Pemimpin Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 280 hits
agendadaily com27 7 2021Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata adalah haram umat Islam melantik individu fasik atau tidak berakhlak menjadi pemimpin dan memegang jawatan penting dalam seseb...
Percaya Lah Suatu Hari Nanti Muka Pemimpin Umno Akan Makan Ludah Penyokong

Percaya Lah Suatu Hari Nanti Muka Pemimpin Umno Akan Makan Ludah Penyokong

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 164 hits
Panas Pemimpin Umno bengang menteri Umno tak maklum pucuk pimpinan pembatalan Ordinan DaruratJuly 27 2021 Aleh aleh Tricky Taki umum Ordinan Darurat sudah semua dibatalkan pada Rabu 21hb Julai Keputusan Jemaah Menteri Tapi menteri menteri U...
Kerajaan Bukan Gagal Tapi Belum Berjaya Kata Pemimpin Pas

Kerajaan Bukan Gagal Tapi Belum Berjaya Kata Pemimpin Pas

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 239 hits
Dulu dulu bila kalah saja dalam mana mana Pilihanraya Kecil akan ada sajalah keluar ayat untuk pujuk diri sendiri oleh mana mana Pemimpin PAS Yang paling popular ialah Kita bukannya kalah tapi kemenangan kita ditangguhkan Sekarang bila dah ...
Berbelitlah Korang Ko Ingat Dalam Kubur Nanti Pemimpin Pas Terlepas Kena Soal Ker

Berbelitlah Korang Ko Ingat Dalam Kubur Nanti Pemimpin Pas Terlepas Kena Soal Ker

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 215 hits
Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mempertahankan pengumuman yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hasan berhubung pembatalan enam Ordinan Darurat yang dibuat pada 21 Julai la...
Pesanan Imam Besar Masjid Negara Buat Semua Pemimpin Politik

Pesanan Imam Besar Masjid Negara Buat Semua Pemimpin Politik

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 263 hits
Pagi 10 Zulhijah lalu Imam Besar Masjid Negara Haji Ehsan Mohd Hosni kedengaran sebak pada minit minit terakhir ketika membacakan Khutbah Solat Sunat Aidiladha bertajuk Cabaran dan Pengorbanan Perasaan khatib berkenaan dapat dikesan ketika ...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan