Bukan Soal Anwar Tolak Tetapi Rakyat Tolak Tun Yang Berbelit Belit





Tulisan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad di Facebook menjernihkan kritikan terhadap dirinya, konon beliau mangsa pengkhianatan kurang diterima oleh penyokong reformasi.

Bagi Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Thiban Subbramaniam, isu utama yang tidak dijelaskan Tun Mahathir bukannya Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak beliau, sebaliknya Ahli Parlimen Langkawi itu yang berbelit-belit dan menolak Anwar sebagai calon PM tanpa alasan munasabah.
Sedangkan realitinya, menurut Thiban, sejak Langkah Sheraton mengambilalih kerajaan, rakyat melihat Tun merupakan mastermind di belakang Azmin Ali dan Muhyiddin Yassin yang menggagalkan peralihan kuasa.
"Ini kerana penyusunan langkah politik beliau (Tun) setelah menjadi Perdana Menteri (Pakatan Harapan) membelakangkan keputusan parti komponen PH. Azmin Ali dan konco-konconya menjadi orang penting dalam kerajaan dan sering berusaha untuk menggagalkan peralihan kuasa kepada Anwar. Ia direstui oleh Tun sendiri.
"Tun Mahathir perlu sedar bahawa rakyat jelata hilang kepercayaan terhadap beliau kerana sikapnya yang berbelit - belit, tidak ikhlas dan gagal menunaikan janji.
"Beberapa siri audio semasa mesyuarat PH dan Bersatu yang dibocorkan sebelum ini telah membuktikan apa agenda sebenar Tun. Ada sesiapa yang menafikan kesahihan audio? Rakyat tidak mudah lupa.
"Dalam coretan yang dibuat oleh Tun, beliau sendiri mengesahkan bahawa dirinya hanya dapat sokongan 66 Ahli Parlimen (di hadapan Agong) manakala Anwar telah mendapat sokongan 92 Ahli Parlimen. Siapa yang harus mengalah dalam situasi sebegini? Jika Tun tidak dapat menyokong Anwar Ibrahim pada masa itu (Februari 2020) bagaimana dia boleh dapatkan sokongan untuk Anwar Ibrahim selepas enam bulan beliau jadi PM (kali ketiga)?
"Sebaliknya coretan Tun menyerang Anwar kebelakangan ini lebih dilihat satu cubaan untuk melaga dan memecahbelahkan Pakatan Harapan serta cuba menyokong Muhyiddin-Azmin kekal berkuasa secara senyap," kata Thiban dalam satu kenyataan.
Menurut beliau lagi, Tun terkenal sejak sekian lama berpolitik secara 'baling batu sembunyi tangan'.
Dan cara itu dilakukan beliau sekali lagi sejak Februari lalu sehingga hari ini bagi memastikan Anwar dan Najib Razak hilang dari persada politik tanah air.
"Tetapi malangnya kita bukan berada dalam era 1990an untuk percaya kepada segala lakonan Tun. Sekejap sokong, sekejap tidak. Sekejap ingin bersara, sekejap bertekad jadi PM sekali lagi.
"Bila Tun menyerang Anwar secara terbuka, rakyat membaca maknanya Anwar sudah meraih sokongan yang mencukupi dan perubahan bakal berlaku dalam masa terdekat. Inilah masanya untuk PH dan yang lainnya berdiri teguh bersama Anwar Ibrahim.
"Jasa Tun tidak dinafikan namun cukup-cukuplah bermain politik. Rakyat sudah lama menolak Tun. Kini masanya untuk Tun bersara dari politik dan meluangkan masa bersama keluarga, kawan-kawan dan konco-konco Tun," katanya lagi.
Sikap Tun Mahathir yang tidak menentu sejak sebulan lalu mengkritik Anwar tetapi dalam masa sama menghentam pentadbiran Muhyiddin menyebabkan beliau kembali mencuri tumpuan pemerhati politik.
Namun, hakikatnya Tun dilihat semakin hilang pengaruh apabila saranannya beberapa minggu lalu untuk membentuk kerajaan campuran tidak dilayan oleh Perikatan Nasional mahu pun Pakatan Harapan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/bukan-soal-anwar-tolak-tetapi-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seluruh Rakyat Tumpu Perhatian Pada Anwar

Seluruh Rakyat Tumpu Perhatian Pada Anwar

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 198 hits
Tak lama minggu depan kita akan kenal Anwar dengan lebih dekat lagi
Ph Gagal Ambil Alih Semula Kerajaan Sebab Anwar Tolak Saya Kata Mahathir

Ph Gagal Ambil Alih Semula Kerajaan Sebab Anwar Tolak Saya Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 314 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata keengganan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menerima penglibatannya dalam rancangan Pakatan Harapan mengambil alih semula Putrajaya menyebabkan usaha itu gagal Usaha untuk tumbangkan kerajaa...
Kepincangan Belanjawan Bukan Isu Politik Demi Rakyat Anwar Dan Najib Senada

Kepincangan Belanjawan Bukan Isu Politik Demi Rakyat Anwar Dan Najib Senada

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 312 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak senada dengan Bakal Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam mempertikaikan kepincangan Belanjawan 2021 Menjelaskan lanjut Syed Badli berkata inilah sebabnya dia menempelak tindakan Ahli Parlimen Petaling Jaya M...
Pemuda Dap Gesa Anwar Mohon Maaf Pada Rakyat Dan Rakan Sekutu

Pemuda Dap Gesa Anwar Mohon Maaf Pada Rakyat Dan Rakan Sekutu

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 226 hits
Pemuda DAP menggesa Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim memohon maaf secara terbuka kepada rakyat dan rakan sekutu dalam Pakatan Harapan Ini selepas Anwar memberi arahan saat saat akhir untuk tidak meneruskan undi belah bahagi pada undian Belan...
Anwar Beri Bayangan Belanjawan 2021 Tidak Mendapat Sokongan Majoriti Di Dewan Rakyat

Anwar Beri Bayangan Belanjawan 2021 Tidak Mendapat Sokongan Majoriti Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 192 hits
nbsp KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim awal awal lagi sudah memberi bayangan Belanjawan 2021 yang telah dibenatngkan Jumaat lepas tidak akan mendapat sokongan majoriti di Parlimen Beliau beberapa kali menyifatkan bajet...
Asyraf Ini Bukan Hikayat Puteri Gunung Ledang Ini Soal Hakikat Rakyat

Asyraf Ini Bukan Hikayat Puteri Gunung Ledang Ini Soal Hakikat Rakyat

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 233 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 6 51 pmAsyraf Wajidi DusukiKetua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mengingatkan Ahli Parlimen Pasir Mas Ahmad Fadhli Shaari bahawa apa yang dibangkitkan oleh bekas perdana menteri Najib Razak di Dewan Raky...
Gagal Tolak Belanjawan Wakil Rakyat Ph Dikecam Pengguna Media Sosial

Gagal Tolak Belanjawan Wakil Rakyat Ph Dikecam Pengguna Media Sosial

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 218 hits
Pakatan Harapan terus menerima kecaman orang ramai di media sosial kira kira 24 jam selepas Belanjawan 2021 diluluskan di peringkat dasar dengan mudah apabila majoriti ahli Parlimennya termasuk Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim tidak meminta ...
Khuatir Rakyat Terlena Mengamuk Jika Ph Tolak Bajet

Khuatir Rakyat Terlena Mengamuk Jika Ph Tolak Bajet

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 315 hits
Via WhatsApp Bagi aku bila tiada undian belah bagi semalam ia bukan pun isu besar Jika kita lihat semasa undian pembangkang memang menolak bajet semalam Yg 13 org berdiri tu utk usul undi belah bagi kerana suara undian didengar hampir sama ...
Najib Anwar Senada Soal Kepincangan Belanjawan Naib Ketua Amk

Najib Anwar Senada Soal Kepincangan Belanjawan Naib Ketua Amk

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 340 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 9 18 pmNaib Ketua AMK Syed Badli Shah Syed Osman menyifatkan bekas perdana menteri Najib Razak senada dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim dalam mempertikaikan kepincangan Belanjawan 2021 Menjelaskan lanjut...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord