Bukan Salah Anak Lambat Membaca Ibu Bapa Kena Ajar Asas Dulu


Ibu bapa semestinya menantikan perkembangan yang positif untuk anak-anak. Kan? Setiap anak mempunyai perkembangan yang berbeza dan ada kalanya tidak mengikut aturan yang betul.
Menjadi kerisauan buat ibu ayah apabila anak berganjak ke tiga tahun, tetapi anak masih belum pandai membaca dengan lancar. Ibu ayah jangan ambil mudah perkara sebegini. Tentu ada puncanya yang ibu ayah kena tahu supaya dapat mencari penyelesaian supaya anak membaca.
Menurut perkongsian seorang ibu dan juga Pengiat Industri Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Puan Maryam Thoraya Arifin, seorang anak perlu mempunyai asas sebelum bersedia untuk diajar membaca.

Melalui perkongsian Puan Maryam, ibu ayah perlu menggunakan pendekatan yang betul untuk mendidik anak-anak seperti mana yang digunakannya di pusat pendidikan. Anak-anak perlukan FOUNDATION sebelum BERSEDIA di ajar membaca.
Boleh ke kalau nak skip foundation ni, terus je ajar baca? Jawapannya, anak anda, kena ada kemahiran mendengar dan biasa bertutur lama sebelum dia pandai bercakap dengan baik. Begitu juga dengan membaca. Ada banyak persediaan mereka perlukan sebelum mereka bersedia di ajarkan membaca.
Apa kesannya kalau terus je? kesannya, anak tak fokus, anak tak berminat, anak tak enjoy, anak cepat bosan, akhirnya target nak kasi pandai membaca semakin tergendala.
Habis, anak dah 5 tahun ni? Iya, mari kita bantu cepatkan proses ini dengan KUATKAN FOUNDATION membaca di rumah melalui rutin harian. Sangat banyak yang ibu bapa boleh lakukan kerana ibu bapa ada kuasa KASIH SAYANG yang LUAR BIASA.
5 Asas Penting Ibu Ayah Boleh Ambil Untuk Anak-Anak
1.Sentiasa berbual
Sentiasa berbual mesra dengan mereka dan pastikan mereka on tract. Anda boleh dedahkan kepada perbualan harian yang melibatkan aktiviti yang kita sering buat. Hadirkan suasana yang menggalakkan anak untuk rasa nak bercakap juga.
2.Object Recognition Skills
Anak-anak, sebelum dia nak kenal huruf ABC, mereka perlu sudah dibiasakan mengenali objek sekitarnya. Dah boleh cerita ini gajah, ini harimau, ini bapak dinasour, ini ada tanduk, ini tiada tanduk, ini warna merah, monyet tu warna coklat, burung tu warna putih, apa terjadi pada burung tu. Biarkan merek mengenalinya dan dapat relatekan dalam dunia sebenar.

3.Attention Skills
Biasanya anak antara 2-4 tahun, mereka aktif ke sana-sini. Mereka seronok explore macam-macam. Kita tak boleh terus paksa mereka tiba-tiba berubah kepada duduk diam baca buku. Bantu anak untuk fokus dengan wujudkan aktiviti untuk mereka. Aktiviti yang mereka minat.

4.Tactile Skills
Tidak dapat dinafikan, anak-anak amat perlu tactile skills ini. Deria sentuh mereka perlu sentiasa dirangsang dengan pelbagai tekstur dan aktiviti. Meramas pasir, bermain biji-biji kacang, menggunting, painting, bermain air, menggunakan pelbagai alat adalah amat bagus. Ini akan membantu meransang otak mereka yang kelak akan membantu perkembangan emosi, bahasa dan banyak lagi. Boleh google: Messy Play & Sensory Play Activities. Mulakan yang senang dulu ya.

5.Minat Explore Buku!
Sebagai orang dewasa, sukakah kita belajar sesuatu yang kita tidak minat? Sukakah kita untuk belajar sesuatu yang kita tak faham kenapa kita perlu belajar? Begitulah mereka. Minat ini teramat sangat perlu kita bantu pupuk dahulu. Kerana ia makan masa. Macam mana nk bantu pupuk minat membaca? Panjang penjelasannya tapi yang paling mudah ialah wujudkan bonding dengan anak, seronok nak explore gambar je dulu. Bantu anak untuk dapat relatekan buku dengan keseronokan. Tak payah sibuk dengan perkataan pun tak apa lagi. Gunakan buku tapi tujuannya untuk meransang minat dan target-target di atas dahulu.

SUMBER: Maryam Thoraya Arifin


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/bukan-salah-anak-lambat-membaca-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hidung Anak Berdarah Buat Ibu Tercari Cari Punca Salah Satunya Kerap Guna Ubat Nasal Spray

Hidung Anak Berdarah Buat Ibu Tercari Cari Punca Salah Satunya Kerap Guna Ubat Nasal Spray

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 533 hits
Bila anak dalam keadaan sihat dengan tak semena mena hidung anak berdarah pastinya membuatkan ibu merasa panik Lebih cemas lagi bila darah mengalir tanpa henti Ketika berdepan dengan situasi ini sebaiknya ibu jangan cemas Namun hidung anak ...
7 Kesilapan Besar Yang Lazim Dilakukan Ibu Bapa Dalam Mendidik Anak

7 Kesilapan Besar Yang Lazim Dilakukan Ibu Bapa Dalam Mendidik Anak

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 357 hits
Mendidik anak anak adalah perkara yang sering memeningkan kepala ramai ibu bapa Tidak ada seorang ibu pun yang mahukan anak anak mereka membesar menjadi orang gagal dan bermasalah Sebagai ibu bapa kita perlu ingat anak anak adalah amanah Tu...
Selalu Alpa Ini Risiko Ibu Bapa Kena Tahu Kalau Guna Cotton Bud Cuci Telinga Anak Kecil

Selalu Alpa Ini Risiko Ibu Bapa Kena Tahu Kalau Guna Cotton Bud Cuci Telinga Anak Kecil

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 570 hits
Putik kapas atau cotton bud adalah sejenis alat yang digunakan untuk membersihkan telinga Ianya banyak digunakan oleh golongan dewasa malahan ada ibu bapa yang menggunakannya pada bayi mereka Namun tahukah anda bahawa putik kapas ini tidak ...
Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 422 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Seorang anak wajib mentaati dan berbakti kepada kedua ibu bapanya sama ada semasa hidup mahupun apabila keduanya telah meninggal dunia Antara amalan kebajikan yang boleh dilakukan oleh seseorang anak kepa...
Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 360 hits
Korang percaya tak pada keajaiban Mungkin ada yang percaya atau sebaliknya Tapi magik yang sebenar akan betul betul wujud bila korang yakin tiada satu manusia pun yang akan gagal sekiranya berusaha Jangan kata benda ni klise sebab ia bukan ...
Ibu Bapa Antivaksin Sanggup Menipu Tadika Taska Untuk Daftarkan Anak Ke Sekolah

Ibu Bapa Antivaksin Sanggup Menipu Tadika Taska Untuk Daftarkan Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 1087 hits
Oleh TASKA TADIKA MENOLAK ANTIVAKSISaya dimaklumkan terdapat beberapa taska atau tadika yang menolak kanak kanak yang tidak menerima vaksin sepenuhnya Situasi ini menimbulkan kemarahan pada ibu bapa antivaksin sehingga ada antara mereka yan...
Kenapa Salahkan Artis Jual Flavour Vape Ibu Bapa Harus Pantau Anak Anak Shuib Sepahtu

Kenapa Salahkan Artis Jual Flavour Vape Ibu Bapa Harus Pantau Anak Anak Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 1042 hits
Seringkali dipersalahkan kerana menjual flavour vape akhirnya pelawak dan penyampai radio Shuib Sepahtu menyuarakan pendapatnya mengenai golongan selebriti menjadi mangsa kecaman oleh sesetengah pihak BACA Saya Setuju Jika Mamat Dikembalika...
Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik

Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 470 hits
Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik Lumrah hidup adakalanya kita tak mampu menjaga ibu bapa Mungkin kerana kita lupa pengorbanan ibu bapa Dan mungkin juga kita tak layak leka mengejar harta dunia dan kekayaan...
Gajet Bukan Pengasuh Ibu Bapa Perlu Wujudkan Komunikasi Dengan Anak Anak

Gajet Bukan Pengasuh Ibu Bapa Perlu Wujudkan Komunikasi Dengan Anak Anak

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 561 hits
Penggunaan gajet masa kini sudah berleluasa seiring dengan peningkatan teknologi Ke mana pun kita pergi sekarang boleh nampak dengan jelas rata rata masyarakat tidak mengira umur menjadikan gajet sebagai medium utama mereka Timbalan Perdana...
Guan Eng Is It Fair Foreign Investors Don T Have To Buy A Single Screw From Local Smes

Ong S Gripe With Dap Justified Says Ex Leader Ronnie Liu

Bekas Pemimpin Kanan Pas Guru Pasti Tak Terasakah Sindiran Tuan Ibrahim

Scramble Egg

Flight School In Van Nuys Offering More Than Just Pilot Training With A View Of The Runway

Mogu Yakiniku The Gardens Mall

Banjir Kpdn Kelantan Jamin Bekalan Makanan Cukup

Mayat Wanita Misteri Tiba Tiba Muncul Dalam Kereta


echo '';
5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia


Breakfast Mee Kolok Goreng

Kesah Secawan Kopi 2024

Mantan Ketua Hakim Negara Beri Teguran Keras Kepada Dr Maza

Ovhi Firsty Tunggu Aku Dipintu Surga Chord

Resepi Kuah Oden Sedap Kalah Family Mart

Redmagic Nova Gaming Tablet Spesifikasi Varian Harga