Bukan Saja Umno Pas Pun Akan Mati Jika Memilih Bersama Bersatu Dalam Pru15 Nanti


 
Secara umumnya UMNO memang tidak mahu bersama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU akan datang dan perkara itu sudah pun ditekankan banyak kali oleh pimpinannya.
Pendirian UMNO ialah mereka hanya bersama dalam kerajaan PN sekarang sehingga Parlimen dibubarkan saja.
Sebaik Parlimen dibubarkan, putuslah hubungan dengan Bersatu itu dan UMNO akan kembali dengan ketetapan awal iaitu hanya bermuafakat bersama Pas untuk menghadapi PRU15.
Bagi UMNO, jika mereka memilih bersama Bersatu, ia adalah pilihan yang akan “membunuh” mereka kerana Bersatu tidak mungkin mampu terus hidup jika UMNO dalam keadaan sedar bernyawa.
Begitu pun, sementara Muafakat Nasional (MN) belum sempat didaftarkan, Muhyiddin Yassin lebih dulu mendaftarkan Perikatan Nasional atau PN.
Barangkali kerana tertarik dengan Muhyiddin yang sedang memegang kuasa, Pas setuju menjadi anggota komponen PN bersama Bersatu, Star dan SAPP.
Dengan yang demikian, kedudukan Pas kini menjadi misteri – bermain dua kolam di mana ketika ia bermuafakat dengan UMNO dalam MN,ia turut setuju menyertai PN.
Perkara ini tentu saja membangkitkan persoalan – di mana Pas dalam PRU15 akan datang?
Bersama UMNO dalam MN atau bersama Bersatu dalam PN?
Meskipun sekarang ini, Bersatu dan Muhyiddin adalah pemegang kuasa dalam kerajaan dan UMNO hanya ibarat penumpang di sebalik mempunyai jumlah kerusi Parlimen terbanyak sekali, UMNO tetap parti yang lebih kuat berbanding Bersatu.
Kekuatan itu bukan saja dari segi jumlah keahlian dan strukturnya, tetapi juga kerana kekentalan jiwa ahli serta pemimpinnya.
Kekentalan itu bagaimanapun tidak ada dalam Bersatu di mana bertahannya ahli dan pemimpinnya dalam parti itu sekarang hanya kerana kuasa masih ada tangan mereka semata-mata.
Jika kuasa sudah hilang, percayalah, ahli dan pemimpin Bersatu akan segera bertempiaran mencari tempat perlindungan, bahkan akan menjadikan PN tidak mampu ke mana-mana.
Oleh itu, pilihan yang tepat dan terbaik bagi Pas dalam PRU15 akan datang, jika mereka mahukan kemenangan, stabil dalam perjuangan dan kekal memegang kuasa ialah bersama dengan UMNO.
Dengan jumlah ahlinya juga mencecah 1 juta, kekentalan jiwa ahli dan pemimpinnya hampir sama dengan UMNO, bergabung serta bermuafakatnya dua parti itu pasti mampu menterjemahkan kekuatan yang luar biasa.
Tetapi jika Pas memilih bersama Bersatu, sebuah parti kecil yang tidak ramai ahli dan tiada akar umbi, malah kekentalan ahli dan pemimpinnya dalam perjuangan juga tidak ada, penggabungan keduanya tidak akan menghasilkan sesuatu yang luar biasa.
Lebih mungkin lagi, Pas hanya akan menjadi alat tunggangan dan pergunaan oleh Bersatu semata-mata dalam semua kerja-kerja pilihanraya jika memilih bersama dengan parti itu dalam menghadapi PRU15 nanti.
Rasanya tidak sukar Pas membuat pertimbangan dalam hal ini, kecualilah jika parti itu mahu “bunuh diri” dan ingin “mati” bersama Bersatu, walaupun jalan untuk terus hidup adalah bersama UMNO.


. (Shahbudindotcom 28/12/2020)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2020/12/bukan-saja-umno-pas-pun-akan-mati-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Umno Dan Bersatu Tidak Akan Bergabung Pada Pru15

Punca Umno Dan Bersatu Tidak Akan Bergabung Pada Pru15

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 303 hits
Punca Umno Dan Bersatu Tidak Akan Bergabung Pada PRU15 Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki memberitahu kerjasama Umno dan BN dalam Perikatan Nasional pada pilihan raya umum akan datang banyak bergantung kepada bagaimana isu pengagihan ker...
Umno Tanpa Bersatu Dan Pas Mengapa Tidak

Umno Tanpa Bersatu Dan Pas Mengapa Tidak

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 256 hits
malaysiakini comJika Umno akhirnya terpaksa membawa haluan sendiri menjelang pilihan raya umum ke 15 nanti ia bukanlah masalah kata Pengerusi Lembaga Penasihat Umno Tengku Razaleigh Hamzah Mengapa tidak katanya ketika disoal berkenaan kemam...
Perang Saraf Umno Pkr Vs Bersatu Pas

Perang Saraf Umno Pkr Vs Bersatu Pas

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 223 hits
Walaupun hayat Belanjawan 2021 selamat daripada digagalkan pembangkang dalam undian terakhirnya pada 15 Dis lalu suhu politik dalam negara dijangka akan terus menggelegak dengan pelbagai percaturan lanjut Bekas penasihat media perdana mente...
Umno Perlis Mantapkan Kerjasama Pas Bersatu

Umno Perlis Mantapkan Kerjasama Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 255 hits
Shahidan Kassim ARAU UMNO negeri menyatakan pendirian teguh untuk memperkasakan hubungan dengan Pas di dalam Muafakat Nasional selain memantapkan kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia menerusi Perikatan Nasional Pendirian UMNO Per...
Umno Strong Enough Without Pas And Bersatu Could Face Ge15 Alone

Umno Strong Enough Without Pas And Bersatu Could Face Ge15 Alone

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 254 hits
INTERVIEW Umno is strong enough to contest in the next general election without having to work with either PAS or Bersatu said the party s advisory board chairperson Tengku Razaleigh Hamzah In an interview with Malaysiakini Razaleigh known ...
Pru15 Umno Bertanding 55 Kerusi Rundingan Dengan Pas 70 Peratus Selesai Annuar Musa

Pru15 Umno Bertanding 55 Kerusi Rundingan Dengan Pas 70 Peratus Selesai Annuar Musa

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 238 hits
Rundingan berhubung pembahagian kerusi untuk Pilihan Raya Umum ke 15 antara UMNO dan Pas sudah berada pada tahap 60 hingga 70 peratus selesai Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa berkata UMNO akan bertanding di 55 kerusi ya...
Kali Ini Dengarlah Nasihat Ku Li Umno Boleh Hidup Tanpa Bersatu Tapi Bersatu Akan Mati Tanpa Umno

Kali Ini Dengarlah Nasihat Ku Li Umno Boleh Hidup Tanpa Bersatu Tapi Bersatu Akan Mati Tanpa Umno

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 310 hits
Walaupun Tengku Razaleigh Hamzah merupakan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO tetapi tidak pernah pun selama ini nasihatnya diminta didengari atau dipedulikan oleh pucuk pimpinan parti itu Bahkan kerana kedudukannya yang tiada fungsi itu tiada...
Pas Jadi Jambatan Penghubung Umno Bersatu

Pas Jadi Jambatan Penghubung Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 227 hits
PAS tidak akan meninggalkan Muafakat Nasional dan mahu pun Perikatan Nasional sebaliknya bersedia menjadi jambatan penghubung bagi mengukuhkan hubungan dengan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia menjelang pilihan raya umum Naib Presiden...
Pas Pushes Back Against Umno S Pressure To Ditch Bersatu S Pn

Pas Pushes Back Against Umno S Pressure To Ditch Bersatu S Pn

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 253 hits
A major faction in Umno is determined to take on Bersatu in the next general election and is pressuring PAS to ditch Bersatu forcing the Islamist party to come out with a rebuke Instead of an overt ultimatum this Umno faction which includes...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote