Bukan Saja Saja Suntikan Cegah Darah Beku Di Berikan Lepas Bersalin Ini Pencerahan Dari Pakar


Ramai yang tidak tahu malah adakalanya menolak untuk mengambil suntikan ini dengan pelbagai alasan. Ini yang dikongsikan oleh Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan.
Darah orang mengandung ni Allah jadikan lebih pekat dari biasa, dan secara normalnya darah ibu ini senang nak membeku untuk menyediakan ibu untuk proses bersalin – kalau berlaku pendarahan yang banyak, badan sudah bersedia mengurangkan pendarahan dengan cepat-cepat mengaktifkan sistem pembekuan darah.
Rahim yang makin membesar yang mengandungi bayi akan menekan saluran darah utama di dalam badan ibu mengandung menyebabkan aliran darah kurang lancar dan tersekat-sekat. Bila pengaliran darah kurang lancar ditambah pula dgn sifat semulajadi darah ibu yang senang beku, maka fenomena thrombosis / darah beku sangat senang terjadi.

Masalah darah senang membeku ini 5 KALI GANDA masa berpantang, jika dibandingkan ketika mengandung. Hal yang demikian kerana terdapat perubahan komposisi air lepas bersalin menyebabkan darah LAGI PEKAT, risiko meningkat lebeh-lebih lagi pada 3 minggu pertama lepas bersalin.
Kebiasaannya, darah beku akan terbentuk di saluran darah kaki dahulu. Apabila darah beku berkumpul dengan lebih banyak di bahagian kaki sekaligus menyebabkan keadaan Deep Vein Thrombosis. Ibu mengalami bengkak kaki secara tiba-tiba dan mengadu sakit pada betis ketika berjalan.
Sekiranya masalah ini tidak dikenal pasti dan rawatan diberikan segera, darah beku pada saluran darah kaki ini akan pecah kepada cebisan kecil pada bila-bila masa bergerak ke peredaran darah peparu menyebabkan saluran darah peparu tersumbat dinamakan pulmonary embolism, boleh membawa MAUT.

FAKTOR-FAKTOR MENINGKATKAN PELUANG MENDAPAT DARAH BEKU
(Nombor dalam kurungan tu memberitahu score yang diberikan pada ibu jika ada faktor tu)
Lain hospital mungkin menggunakan sistem scoring yang tersendiri dan mempunyai kriteria yang mungkin kurang daripada yang kat bawah ni. Follow doktor tu, jangan pergi bertekak ngan dia plak*
*Ibu pernah ada darah beku masa kehamilan sebelumnya (4)
* Umur ibu 36 tahun dan ke atas (1)
* Obesiti ( 1 atau 2 )
* Anak sudah lebih 3 orang (1)
* Merokok (1)
* Urat-Urat timbul pada kaki (1)
* Pre-eclampsia (1)
* Kehamilan kembar 2 atau 3 (1)
* Pembedahan Caeserean secara kecemasan (2)
* Pembedahan Caeserean secara elektif (1)
* Kelahiran guna Forceps (1)
* Proses bersalin yg panjang ( lebih 24 jam) (1)
* Tumpah Darah ( lebih 1 liter ) (1)
* Kelahiran pramatang kurang 37 minggu (1)
* Kelahiran mati (1)
* Sebarang prosedur yang dibuat ketika mengandung (kecuali repair koyakkan bersalin) – operation buang appendix (3)
* Muntah-muntah teruk masa hamil (3)
* Ibu ada jangkitan kuman teruk (1)
* Ibu tak gerak-gerak, kekeringan tak minum air (1)
Kalau tambah nombor-nombor dalam kurungan tu, jika score 4 atau lebih, ibu perlu dimulakan ubat mencegah darah beku sejak AWAL MENGANDUNG.

Kalau score 3, ubat mencegah darah beku dimulakan pada 28 MINGGU KEHAMILAN
Kalau score 2, ubat mencegah darah beku dimulakan LEPAS bersalin selama 10 HARI
Untuk makluman semua, IBU MELAYU yang meninggal akibat pulmonary Embolism ini adalah PALING TINGGI jika dibandingkan dgn kaum-kaum utama di Malaysia. Kenapa ?
Takda jawapan lagi untuk menerangkan keadaan ini. Berdasarkan analisis, ibu-ibu Melayu lebih Obes dari kaum lain, dan MAJORITI ( bukan semua ) mengamalkan pantang larang adat Melayu yang mana menegah dan melarang IBU berpantang supaya tidak minum air yang mencukupi ketika berpantang, kena banyak berehat dan baring saja dan dilarang berjalan sana sini atau bergiat aktif kerana timbulnya fahaman ‘BENTAN’.
Satu lagi, Ibu melayu kebanyakan tidak mendengar nasihat doktor untuk mengambil suntikan mencegah darah beku – Enoxaparin (clexane) kerana dikhuathiri kandungan DNA khinzir di dalamnya. Ada ibu dengan angkuhnya bercakap pada saya – Ala masa zaman mak-mak beranak dulu takde pun bagi injection bagai ni. Hidup je!
Perlu diterangkan disini, walaupun Enoxaparin (clexane) mengandungi DNA khinzir yang sangat sedikit, penggunaan enoxaparin telah difatwakan dibenarkan untuk tujuan perubatan disebabkan :

Tiada ubat lain setanding enoxaparin (clexane ) untuk mencegah darah beku pada ibu hamil
Suntikan heparin tidak memberikan kesan yang efektif seperti enoxaparin (clexane ) lebih-lebih lagi untuk ibu yang beratnya lebih 90kg. Kalau nak gak beri heparin, suntikan nya adalah 2 kali sehari, berbanding dengan clexane yang diberi hanya sehari sekali. Clexane telah terbukti lebih berkesan berbanding Heparin.
Arixtra/Fondaparinux adalah sangat mahal. Fondaparinux tidak mempunyai kajian yang cukup untuk penggunaan terhadap ibu hamil – tak boleh nak cakap selamat atau tak untuk ibu hamil. Sebahagian kecil ubat fondaparinux akan keluar dalam susu ibu dan boleh mmbahayakan bayi yang menyusu ibu.
Jadi dah jelas? Ingat, dalam 100 kematian ibu di Malaysia, 60 kematian disebabkan oleh pulmonary embolism.
Allah suruh ikhtiar dan ikhtiar, bukan dok diam berpeluk tubuh, tunggu maut datang menjemput. Pastu salahkan takdir.
Berhenti menzalimi diri sendiri. PULMONARY EMBOLISM – MEMBUNUH!
Artikel berkaitan:Perit Nak Kena Minum Air Gula Waktu Hamil, Ini Tip Berguna Doktor Kongsi Nak Elak Termuntah
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Bukan Saja-Saja Suntikan Cegah Darah Beku Di Berikan Lepas Bersalin, Ini Pencerahan Dari Pakar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-saja-saja-suntikan-cegah-darah-beku-di-berikan-lepas-bersalin-ini-pencerahan-dari-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Tahu Pun Diri Hamil Hanya Sedar 30 Minit Sebelum Bersalin Lepas Sakit Perut

Tak Tahu Pun Diri Hamil Hanya Sedar 30 Minit Sebelum Bersalin Lepas Sakit Perut

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 567 hits
Rezeki yang tak disangka Itu pengalaman yang dilalui oleh seorang ibu apabila dia mengandung tanpa disedarinya hinggalah saat nak bersalin pada usia kandungan dah 9 bulan Menurut seorang ibu muda dari Cleveland Amerika Syarikat pengalaman h...
Rupanya Bukan Saja Saja Isteri Ajak Bercuti Dia Burn Out Lepas Ambil Alih Tugas Isteri Baru Suami Ini Sedar

Rupanya Bukan Saja Saja Isteri Ajak Bercuti Dia Burn Out Lepas Ambil Alih Tugas Isteri Baru Suami Ini Sedar

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 502 hits
Jom kita pergi jalan jalan kata si isteri tak minta pun percutian mewah cuma teringin untuk keluar rumah bersiar siar tapi hampa bila suami tak endahkan Percayalah isteri hanya mahukan sedikit ketenangan untuk melegakan emosi dan minda mere...
Ini Sebabnya Isteri Jadi Makin Sensitif Lepas Bersalin Emosi Kacau Bilau Suami Bantulah

Ini Sebabnya Isteri Jadi Makin Sensitif Lepas Bersalin Emosi Kacau Bilau Suami Bantulah

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 192 hits
Pengalaman melahirkan anak sudah cukup membuatkan ada ibu yang trauma dengan proses kelahiran ditambah proses bersalin yang memenatkan Ini mungkin biasa Namun satu hal yang membuatkan perubahan besar berlaku pada wanita selepas melahirkan a...
Jangan Rimas Kalau Nurse Datang Ke Rumah Lepas Bersalin Terutama Hari 1 2 3 4 6 8 10 15 Dan 20

Jangan Rimas Kalau Nurse Datang Ke Rumah Lepas Bersalin Terutama Hari 1 2 3 4 6 8 10 15 Dan 20

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 455 hits
Postnatal bermaksud tempoh masa selepas kelahiran sehingga alat kelamin dan rahim kembali normal Ia dikira bermula dari selepas kelahiran uri sehingga tempoh masa 42 hari Ia juga dikenali sebagai tempoh waktu berpantang bagi ibu selepas ber...
Cara Nak Hilangkan Darah Beku Dengan Cepat Jangan Dibiarkan Kalau Tidak Makin Berdenyut Denyut Kat Jari

Cara Nak Hilangkan Darah Beku Dengan Cepat Jangan Dibiarkan Kalau Tidak Makin Berdenyut Denyut Kat Jari

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 247 hits
loading Tersepit jari di pintu bukanlah satu perkara yang biasa biasa kerana denyutan akibat tersepit itu boleh buat kita hilang selera makan minum dan tidur
Jualan Penternak Tempatan Melonjak Lepas Kartel Daging Dibongkar

Jualan Penternak Tempatan Melonjak Lepas Kartel Daging Dibongkar

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 178 hits
Pembongkaran isu daging sejuk beku import dengan status halal meragukan pada awal Disember lepas telah membuka laluan penternak tempatan meningkatkan hasil jualan bagi memenuhi permintaan pasaran terhadap produk daging ketika ini Antara sya...
Kalau Bayi Tidur Lena Tak Aktif Lepas Jatuh Katil Cepat Cepat Bawa Ke Hospital Bahaya Boleh Bawa Maut

Kalau Bayi Tidur Lena Tak Aktif Lepas Jatuh Katil Cepat Cepat Bawa Ke Hospital Bahaya Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 246 hits
Sebagai ibu bapa kita hendaklah menjaga anugerah Allah SWT ini sebaik mungkin Anak jatuh katil adalah perkara yang boleh dielakkan Jangan kerana kecuaian kita anak menderita Menurut perkongsian daripada Dr Alifah Aminuddin Pegawai Perubatan...
Komen Balas Natizen Memang Padu Lepas Ayda Jebat Balas Jawab Tentang Perkahwinannya Yang Tiada Seri

Komen Balas Natizen Memang Padu Lepas Ayda Jebat Balas Jawab Tentang Perkahwinannya Yang Tiada Seri

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 272 hits
loading Sebagai pembuka tirai tahun 2021 pelakon Ayda Jebat dan pengacara Nabil Mahir memilih untuk bernikah pada tanggal 1 Januari
Dilantik Lepas Hantar Resume Kepada Menteri Netizen Persoal Anak Zahid Hamidi

Dilantik Lepas Hantar Resume Kepada Menteri Netizen Persoal Anak Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 306 hits
Pada zaman ini mencari pekerjaan bukanlah satu perkara yang mudah Tambahan lagi dengan keadaan ekonomi tidak stabil berpunca dari pandemik Covid 19 menyebabkan banyak syarikat menetapkan had kuota dan mengurangkan jumlah pengambilan pekerja...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians