Bukan Sahaja Jurang Pembanggunan Berbeza Sikap Rasis Anti Semenanjung Juga Menebal Di Sabah Dan Sarawak


 
Rungutan lama, jurang pembangunan punca sentimen negatif Sabah dan Sarawak, kata penganalisis





Rakyat di Sabah dan Sarawak percaya banyak sumber alam termasuk minyak dan gas yang diambil dari kedua-dua negeri itu digunakan untuk projek pembangunan di Semenanjung. (Gambar AFP).



PETALING JAYA: Rungutan lama dan jurang pembangunan menjadi antara sebab mengapa tanggapan “Sabah untuk rakyat Sabah, Sarawak untuk rakyat Sarawak” masih wujud biarpun 58 tahun telah berlalu sejak pembentukan Malaysia pada 1963.

James Chin dari Institut Asia di Universiti Tasmania dalam satu perbincangan panel mengenai politik dinamik di Sabah, Sarawak dan Semenanjung berkata: “Terlalu banyak kesilapan dilakukan dan terlalu banyak janji yang tidak ditepati.”

Menerusi forum dianjurkan dengan kerjasama Zubedy dan Universiti Taylor semalam, Chin berkata, sentimen negatif yang timbul dari peringkat bawahan juga disebabkan ramai berasa terpinggir daripada arus pembangunan perdana.

Rakyat Sabah dan Sarawak juga berpandangan banyak sumber mereka telah diambil yang akhirnya digunakan untuk pembangunan di Semenanjung.

Katanya, pembangunan prasarana di Sabah dan Sarawak terlalu perlahan dan tertinggal sekurang-kurangnya 10 hingga 15 tahun di belakang Semenanjung.

“Sebagai contoh, sistem lebuh raya pertama yang dibina di Semenanjung ialah pada 1980an tetapi lebuh raya yang menghubungkan Sabah dan Sarawak masih belum siap lagi – ini adalah jurang 30 tahun.”

Kata beliau, sikap kuasa politik Melayu sebelum 2008 sering melihat Sabah dan Sarawak sebagai “deposit tetap” dengan pengundi akan terus memilih mereka untuk kekalkan status quo.

“Ini bagaimanapun, berubah pada 2018 apabila bekas perdana menteri Najib Razak memperuntukkan RM1 bilion untuk pembangunan dan melantik dua timbalan speaker dari negeri Borneo,” kata Chin.

Sementara itu, bercakap mengenai pembaharuan ke arah melaksanakan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) seperti dinyatakan dalam Perjanjian Persefahaman (MoU) antara Pakatan Harapan (PH) dan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini, beliau berkata, satu perkara yang boleh dilaksanakan sebelum perjanjian itu tamat pada Julai tahun depan ialah meluluskan pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan.

Rang undang-undang (RUU) itu yang dibentangkan pada 2019 oleh pentadbiran PH ketika itu untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak serta diberi hak sama rata dengan negeri-negeri lain.

Bagaimanapun, ia gagal mendapat sokongan dua pertiga di Dewan Rakyat.

Cadangan pindaan itu bagi menyenaraikan negeri persekutuan terdiri daripada Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu dan Sabah dan Sarawak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/bukan-sahaja-jurang-pembanggunan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Bawa Penyakit Di Semenanjung Ke Sabah Kata Masidi

Jangan Bawa Penyakit Di Semenanjung Ke Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 204 hits
Masidi Manjun berkata beliau sendiri sering berhubung dan berbincang dengan beberapa wakil rakyat pembangkang khususnya melibatkan perkara berkaitan pengurusan Covid 19 di Sabah KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi M...
20 Tahun Akan Datang Sabah Sarawak Pusat Ekonomi

20 Tahun Akan Datang Sabah Sarawak Pusat Ekonomi

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 170 hits
Bekas wakil rakyat UMNO Mohamed Tawfik Ismail Dalam 20 tahun yang akan datang bekas wakil rakyat UMNO Mohamed Tawfik Ismail meramalkan politik di negara ini akan berpusat di Malaysia Timur bukan lagi di Semenanjung Malaysia Menurut anak bek...
Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

Pertimbang Beri Ic Kepada Penerima Vaksin Di Sarawak Sabah Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 254 hits
KDN mempertimbangkan langkah memberikan kad pengenalan diri atau kewarganegaraan kepada penerima vaksin di Sarawak dan Sabah termasuk dalam kalangan Orang Asal yang belum memiliki dokumen identiti diri KUALA LUMPUR Kementerian Dalam Negeri ...
Rm9 13 Bilion Untuk Sabah Sarawak Terlalu Sedikit Jeffrey Kitingan

Rm9 13 Bilion Untuk Sabah Sarawak Terlalu Sedikit Jeffrey Kitingan

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 270 hits
Dr Jeffrey di Putatan di mana kerja kerja pendalaman sungai sedang dilakukan RM481 juta diperlukan untuk menyelesaikan banjir KOTA KINABALU Sabah layak menerima peruntukan pembangunan jauh lebih besar daripada peruntukan yang diumumkan Perd...
Sabah Sarawak Have High Expectations Of Ismail

Sabah Sarawak Have High Expectations Of Ismail

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 325 hits
Sabah Sarawak have high expectations of Ismail On the eve of Malaysia Day Prime Minister Ismail Sabri Yaakob has been told to continue working on narrowing the disparity between Sabah and Sarawak and the peninsula in terms of development Pa...
Mm2h Sabah Sarawak Have Special Provisions Under Immigration Act

Mm2h Sabah Sarawak Have Special Provisions Under Immigration Act

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 216 hits
PARLIAMENT The difference in the policy of the Malaysia My Second Home Programme and immigration rules between Peninsular Malaysia and the states of Sabah and Sarawak is the special provisions enjoyed by both states under Section 64 and 65 ...
Sabah Sarawak Leaders Welcome Govt Harapan Deal

Sabah Sarawak Leaders Welcome Govt Harapan Deal

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 197 hits
Leaders from Sabah and Sarawak welcomed the memorandum of understanding on bipartisan cooperation inked by Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s government and Pakatan Harapan Gabungan Parti Sarawak secretary general Alexander Nanta Linggi f...
Anwar Guan Eng Differ On Sabah Sarawak Ph Parties Using Own Logos

Anwar Guan Eng Differ On Sabah Sarawak Ph Parties Using Own Logos

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 260 hits
Anwar Ibrahim said disagreement over using a common PH logo by component parties may be exploited by the coalition s opponents PETALING JAYA PKR president Anwar Ibrahim and DAP secretary general Lim Guan Eng seem to be at odds on the questi...
Parti Politik Pembangkang Sabah Sarawak Boleh Guna Logo Sendiri Pada Pru 15

Parti Politik Pembangkang Sabah Sarawak Boleh Guna Logo Sendiri Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 386 hits
Parti politik pembangkang Sabah Sarawak boleh guna logo sendiri pada PRU 15 KUALA LUMPUR Parti parti politik pembangkang dari Sabah dan Sarawak boleh menggunakan logo masing masing dan tidak melibatkan logo rasmi gabungan Pakatan Harapan pa...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024