Parti Politik Pembangkang Sabah Sarawak Boleh Guna Logo Sendiri Pada Pru 15


Parti politik pembangkang Sabah, Sarawak boleh guna logo sendiri pada PRU-15
KUALA LUMPUR: Parti-parti politik pembangkang dari Sabah dan Sarawak boleh menggunakan logo masing-masing dan tidak melibatkan logo rasmi gabungan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, hal itu termasuk parti Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) yang boleh menggunakan logonya walaupun parti itu sudah menyertai PH secara rasmi, baru-baru ini.


“Keputusan tentang logo (untuk digunakan dalam pilihan raya umum) tidak merangkumi Sabah dan Sarawak sebab ada autonomi (untuk membuat keputusan).

“Perkara ini akan diputuskan oleh parti Sabah dan Sarawak sendiri (sama ada menggunakan logo parti masing-masing),” katanya menerusi Webinar bertajuk Peneraju Perjuangan Rakyat: Kebersamaan UPKO Dalam Perjuangan Pakatan Harapan (PH) yang disiarkan secara langsung di Facebook rasmi UPKO Malaysia, malam ini.

Beliau berkata demikian menjawab soalan diajukan pengacara rancangan yang juga Setiausaha Agung UPKO, Nelson W. Angang berkenaan logo yang digunakan parti-parti komponen pembangkang sama ada logo rasmi PH atau logo parti masing-masing pada PRU-15.

Webinar itu disertai pemimpin parti-parti komponen PH lain iaitu Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu dan Presiden UPKO, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau, beberapa pemimpin UPKO serta ditonton lebih 1,000 pengguna Facebook.


Pada 26 Ogos lalu, UPKO yang pernah menjadi sebahagian daripada Barisan Nasional (BN) dan meninggalkan gabungan itu selepas PRU-14, mengumumkan menjadi parti komponen baharu PH sekali gus memperkukuh kerjasama dalam persiapan menuju PRU-15.

Sementara itu, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berpandangan, sebaiknya semua parti politik yang sehaluan bersepakat menggunakan satu logo sahaja pada pilihan raya umum.

Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, penggunaan logo tunggal diyakini berkesan untuk bertanding sekali gus memenangi kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Ini terbukti berkesan dari bertanding dalam kelompok berasingan yang mungkin juga akan mengelirukan pengundi (sewaktu membuang undi nanti).

“Pembangkang mestilah ada kesepakatan dan ini juga telah dipersetujui dalam deklarasi yang dilakukan di Port Dickson sebelum ini. Bukan PH sahaja tetapi semua pembangkang. Kalau berpecah ia hanya menguntungkan pihak lawan,” katanya.


Dalam soalan berasingan, ditanya sama ada PH akan mempelawa Parti Warisan Sabah (Warisan) pimpinan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menyertai gabungan berkenaan, Mohamad menyerahkan kepada Warisan untuk membuat keputusan.

“Kita (PH) akan berbincang dengan sesiapa sahaja dan parti itu yang ambil keputusan (untuk sertai PH atau tidak). Bagi kami, kami mahukan kekuatan terutama untuk membentuk, sekurang-kurangnya ada 112 sokongan ahli Parlimen.

“Jadi, mahu capai sasaran ini kita mahu rakan-rakan pembangkang dari Sabah dan Sarawak akan memenuhinya,” katanya. – UTUSAN ONLINE





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/parti-politik-pembangkang-sabah-sarawak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Dap Tolak Guna Logo Pkr Pada Pru 15

Pemuda Dap Tolak Guna Logo Pkr Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 127 hits
Pemuda DAP tolak guna logo PKR pada PRU 15 Pemuda DAP Wilayah Persekutuan mencadangkan agar barisan pembangkang atas dasar kebersamaan parti di dalam Pakatan Harapan bersepakat di belakang logo PH pada pilihan raya akan datang Semalam Majli...
Kita Kerja Lebih Gigih Menangi Pru 15 Mesej Anwar Kepada Pembangkang Susulan Ismail Jadi Pm Ke 9

Kita Kerja Lebih Gigih Menangi Pru 15 Mesej Anwar Kepada Pembangkang Susulan Ismail Jadi Pm Ke 9

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 180 hits
Anwar Ibrahim berkata pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri baharu akan mendorong pembangkang bekerja lebih gigih untuk memenangi PRU15 KUALA LUMPUR Anwar Ibrahim berkata pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana mente...
Pembangkang Diseru Main Peranan Bantu Kerajaan Bendung Covid 19 Di Sabah

Pembangkang Diseru Main Peranan Bantu Kerajaan Bendung Covid 19 Di Sabah

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 182 hits
BernamaShahelmey berkata pemimpin pembangkang juga diseru berganding bahu bersama kerajaan terutama dalam menjayakan program imunisasi bagi melindung rakyat daripada pandemik COVID 19 Foto BERNAMA KOTA KINABALU Semua pihak termasuk bersama ...
Beli Satu Tak Cukup Buat Sendiri Susu Pisang Lagi Puas Hati Lagi Sedap Guna Gula Perang

Beli Satu Tak Cukup Buat Sendiri Susu Pisang Lagi Puas Hati Lagi Sedap Guna Gula Perang

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 244 hits
Sebut sahaja susu pisang bukan anak anak saja suka mak ayah pun tumpang sekali Pun begitu kos untuk membeli susu pisang di pasaran agak mahal jika terpaksa membeli untuk jumlah yang banyak Nak anak tambah khasiat susu dan pisang apa kata ma...
Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

Sabah Sarawak Lebih Kaya Sejak Pembentukan Malaysia Penganalisis Persoal Kenyataan Dr M

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 448 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata keadaan di Sabah dan Sarawak adalah lebih baik sejak pembentukan Malaysia KOTA KINABALU Kenyataan Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan keadaan di Sabah dan Sarawak lebih baik sejak pembentukan Malaysia adalah kura...
Anwar Guan Eng Differ On Sabah Sarawak Ph Parties Using Own Logos

Anwar Guan Eng Differ On Sabah Sarawak Ph Parties Using Own Logos

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 260 hits
Anwar Ibrahim said disagreement over using a common PH logo by component parties may be exploited by the coalition s opponents PETALING JAYA PKR president Anwar Ibrahim and DAP secretary general Lim Guan Eng seem to be at odds on the questi...
Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

Sabah Sarawak Lebih Baik Selepas Sertai Malaysia Kata Tun M

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 204 hits
Dr Mahathir kecewa terhadap sikap segelintir pihak yang membangkitkan idea Sarawak hanya untuk orang Sarawak dan Sabah hanya untuk orang Sabah KUALA LUMPUR Keadaan di negeri Sabah dan Sarawak lebih baik selepas ia menjadi sebahagian daripad...
Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 174 hits
Wilfred Madius Tangau mendesak kerajaan persekutuan melakukan reformasi Parlimen bagi memastikan ia memberikan sumbangan yang berkesan demi pembangunan negara KOTA KINABALU Pengerusi Eksekutif Yayasan Wisdom Wilfred Madius Tangau menyeru ke...
Majlis Presiden Ph Didesak Putuskan Segera Logo Ph Untuk Pru 15 Hadi Hairie

Majlis Presiden Ph Didesak Putuskan Segera Logo Ph Untuk Pru 15 Hadi Hairie

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 95 hits
September 9 2021 Mesyuarat Tahunan AMANAH Kawasan Parit Buntar kali ke 5 telah meluluskan usul mendesak Majlis Presiden Pakatan Harapan memutuskan segera penggunaan logo Pakatan Harapan untuk digunakan dalam Pilihanraya Umum ke 15 Naib Ketu...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024

Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah

Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara