Buka Mata Pasanglah Telinga Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri


Untuk mengambil hati mertua bukanlah mudah. Kadang-kadang kita risau juga jika ada yang tidak kena di mana-mana. Hati mertua haruslah kita jaga dan mereka haruslah dihormati seperti mana kita melakukannya terhadap ibu ayah kandung kita.
Seperti yang diceritakan oleh suami ini, bagaimana isterinya sudah mencuba yang terbaik untuk memenangi hati ibunya tetapi masih ada yang tidak kena. Pun begitu, tidak pernah sekali isterinya memburukkan keluarga dia.
Ikuti perkongsiannya di sini:
Assalamualaikum kepada semua pembaca. Saja aku kongsikan kisah ini kerana baru-baru ni apabila PM menyatakan kita mungkin tidak akan beraya, secara spontan isteriku memberikan respond, ‘Ayang ok je kalau tak raya, kalau raya pun selalu penuh drama je’.
Aku sebenarnya terkedu dengan apa yang diperkatakan oleh isteriku. Berhari-hari rasanya tidak tidur kerana kata-kata itu terngiang-ngiang ditelingaku.
Aku mulakan dengan kisah kami. Aku berkahwin dengan isteriku atas pilihan sendiri. Tiada halangan dari ibu mahupun keluarga. Kini usia perkahwinan sudah pun 12 tahun dan kami masih belum punya cahaya mata.
Untuk pengetahuan pembaca, isteriku adalah ‘lebih’ dari semua segi berbanding aku. Baik pendidikan, kerjaya mahupun pendapatan. Untuk menjelaskan part ni, gaji isteriku adalah lebih 4 kali dari gaji aku.
Diawal perkahwinan, aku nampak semua effort yang dilalukan oleh isteriku untuk mengambil hati ibu dan adik-beradik. Kalau ada birthday sesiapa dia selalu belikan kek. Untuk ibu pula selalu dia selalu menghantar kiriman barang secara online.
Kami tinggal berasingan dengan keluarga. Isteriku ini rajin orangnya, dari perihal menjaga rumah, masak dan even menjaga aku. Perfect. Tidak ada cacat cela. Malah setiap kali selepas solat dan sebelum tidur, pasti dia akan memohon maaf walaupun aku tak pasti apa dosanya.
Cuma, 4-5 tahun kebelakang ini banyak benda tak kena. Setiap kali balik kerumah ibuku, ada je luahan rasa terhadap ibu mahupun adik-beradik yang lain.
Namun respond aku biasalah ‘Abang tak nampak pun’. Memang aku tak nampak dan tak pernah dengar apa-apa. Isteriku kata semuanya berlaku bila aku keluar ke kedai atau berjumpa kawan-kawan.
Dari sejak hari aku tidak mengendahkan cerita isteriku itu, dia ‘jarang’ sangat mengadu. Aku kira semuanya dah selesai.
Sehinggalah suatu hari, aku keluar nak berjumpa kawan. Tapi aku tertinggal wallet. Aku patah balik, aku dengar ibu sedang marah isteriku. Tinggi suaranya. Aku terkejut. Betullah seperti apa yang isteriku adukan.
Sejak dari hari itu, aku mula membuka mata dan memasang telinga. Ye semua benda tak kena. Kakakku bila bercakap selalu perli isteriku. Terutamanya soal anak. Sedih sangat aku rasa.
Ibu pula pernah bertanya kepada isteriku kain baju raya beli di mana. Bila isteri aku bercerita dimana tempat dia beli, ibukan akan jawab ‘yelah ibu tak mampu’.
Aku jadi pelik. Ibu yang tanya, kemudian jawapan itu di twist seolah isteriku nak tunjuk lagak. Ni aku dengar sendiri ketika isteri sedang menolong ibu masak di dapur.
Kalau raya memang penuh drama, ibu tak suka aku balik beraya dirumah mertuaku. Kalau tiba giliran disana, ibu mesti call aku minta aku balik cepat dengan pelbagai alasan. Kalau gilirannya di rumah ibu, memang susah ibu nak lepaskan kami balik kesebelah sana.
Malah semua masakan isteriku menjadi salah. Ada sahaja terlebih dan terkurang. Actually bila aku makan, taklah seperti yang mereka perkatakan. Sekarang ni aku cuma mampu melarang isteriku masak di rumah ibu. Aku dah tak sanggup nak dengar kata-kata mereka.
Apa ibu nak semua aku dah cuba penuhi. Ibu aku rajin melancong, aku sponsor. Ibu nak beli pekakas elektrik aku belikan. Kadang-kadang, ada bahagian yang isteriku tambah duit. Ibu tak boleh nampak sesuatu yang baru dalam rumah aku. Pasti ibu akan lahirkan keinginannya.
Pengakuan Lain: [“Bie Suami Yang Sempurna.” Isteri Luah Rasa Rindu, Suami ‘Pergi’ Selamanya Secara Mengejut]
Korang tahu apa respond isteriku bila tiap kali ibu meminta itu dan ini. Dia akan cakap ‘abang belikanlah ibu barang tu. Kalau tak sekarang bila lagi. Ibu dah tua, abang kena gembirakan hati ibu. Abang tak cukup duit abg cakap, ayang tambahkan’.
Aduh berkaca mata aku masa aku menulis ni. Baikkan isteri aku.
Malam tadi aku confess dengan isteriku. Kebetulan aku baru sahaja menghadiakan rantai emas buat ibuku sebelum PKP.
Untuk pengetahuan semua, seperti biasa isteriku chip in. Aku mulakan perbualan dengan bertanya tentang cukupkah nafkah yang aku bagi. Isteriku jawab ‘Cukup sangat Abang, abang dah bagi lebih dari sepatutnya. Duit tu Ayang simpan dalam tabung haji’.

Aku cakap, aku jarang belikan isteriku dengan benda-benda yang mewah-mewah dan kebanyakan benda semua dibeli duitnya sendiri.
Dan jawapannya ‘Abang, nafkah abang terhadap Ayang yang wajib dah abang tunaikan. Tak ada kurang pun. Bila abang dah mampu nanti abang belikanlah. Buat masa ni Insyaallah semuanya cukup. Lagi pun ada juga benda yang Ayang nak, Abang dah belikan. Benda-benda tu cuma hadiah je kan, bukannya wajib’.
Aku menangis depan isteriku. Bagaimanalah mak dia mendidik isteriku sehingga sebegitu baik dia bertolak ansur.
Dan Aku teruskan bertanya pada isteriku, kenapa dia masih baik dengan ibuku sedangkan banyak benda yang telah ibuku buat. Sambil senyum isteriku kata ‘Kerana dia ibu abang, kalau dia ibu jiran sebelah dah lama Ayang maki dia’. Sambil isteriku gelak dan buat lawak.
‘Ayang perlukan doa ibu abang. Redha ibu pada abang, adalah kebahagiaan kita. Abang berbaktilah kepada ibu abang. Ayang pun tak tau apa salah Ayang pada keluarga abang. Kitakan manusia biasa. Mesti ada silap.
Sebenarnya Ayang takut mana tau Ayang pernah tersilap terbawa-bawa sikap seorang boss ketika bersama adik beradik abang yang buat mereka rasa annoyed. Abang pun tau memegang jawatan besar ni menjadikan Ayang sangat tegas.
Pengakuan Lain: [“Khatam Al Quran Setiap Hari.” Wanita Kongsi Rahsia Jarang ‘Masam’ Muka Dengan Suami]
Namun Ayang dah cuba kawal sikap tu bila berada di luar office. Ayang pun tak boleh paksa semua orang suka pada Ayang.
Ayang dah tak mampu buat baik dengan keluarga abang. Tapi Ayang tak boleh biar abang derhaka pada ibu abang. Yelah mana kita tau kan, mungkin ada salah Ayang kot. Yang penting Ayang tau, Ayang dah jaga abang dengan baik.’ Dan senyuman isteriku masih terukir.
Allahu. Isteriku mencari salah sendiri. Aku tak pasti adakah isteriku tidak mahu berkongsi dengan aku perasaannya kerana dia sudah tawar hati, atau kerana 12 tahun ini dah cukup mematangkannya. Namun setiap bait ucapannya memang menyentuh hati.
Buat suami-suami di luar sana. Jika ada isteri-isteri terkurung dalam bilik bila di rumah ibu kita, mula jadi pendiam bila bersama keluarga kita, mula luahkan rasa, mula jadi tak kena, kita perlu membuka mata, memasang telinga. Keluarga kita adalah darah daging kita tapi mereka juga ‘manusia biasa’.
Buat isteriku (dia suka baca IIUM confession juga), ketahuilah, abang faham perasaan ayang, abang sangat tersepit dan bertul-betul rasa bersalah.
Terima kasih kerana menjadikan abang suami yang hebat dan anak yang soleh. Abang akan selalu doakan Ayang mendapat syurga Firdausi seperti yang Ayang idam-idamkan.
Dan aku mohon kepada pembaca sekalian, doakan aku kuat menghadapi ibuku, tidak derhaka padanya, dan moga Allah kekalkan hati isteriku untuk terus menyangi aku kerana aku ingin sekali kesyurga bersamanya.
– Aku yang menyintaimu (Bukan nama sebenar) via IIUM CONFESSIONS
Kongsikan cerita atau pengalaman anda di KONGSI CERITA
The post “Buka Mata & Pasanglah Telinga.” Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/buka-mata-pasanglah-telinga-lelaki-ini-nasihat-supaya-suami-dengar-luahan-isteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Ditahan Ingkar Pkp Isteri Datang Balai Minta Restu Nak Bersalin

Suami Ditahan Ingkar Pkp Isteri Datang Balai Minta Restu Nak Bersalin

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 326 hits
ALOR SETAR Seorang wanita yang sarat mengandung sembilan bulan sanggup datang untuk melihat suaminya yang ditahan polis dalam pemeriksaan di Jalan Seberang Putra Sungai Baru Alor Setar malam tadi Wanita berusia 30 an itu ditemani jirannya d...
Sweetnya Puteri Sarah Tak Kisah Pkp Lama Lama Boleh Tengok Suami 24 Jam Depan Mata

Sweetnya Puteri Sarah Tak Kisah Pkp Lama Lama Boleh Tengok Suami 24 Jam Depan Mata

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 547 hits
Nampaknya Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan oleh kerajaan memberikan ruang dan peluang buat sesetengah individu untuk mengeratkan lagi hubungan suami isteri yang sedia ada Ini terbukti apabila pelakon dan usahawan Puteri Sarah L...
Bila Nak Bersalin Maaf Doa Suami Tu Penting Isteri Hamil 9 Bulan Datang Mohon Restu Suami Kena Tahan Ingkar Pkp

Bila Nak Bersalin Maaf Doa Suami Tu Penting Isteri Hamil 9 Bulan Datang Mohon Restu Suami Kena Tahan Ingkar Pkp

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 580 hits
Bila tiba waktu bersalin lazimnya seorang isteri akan memohon maaf atau meminta restu dari suami tercinta supaya reda dan doa ikhlas daripadanya dapat membantu proses bersalin lebih lancar Itu yang dibuat oleh seorang isteri di Alor Setar K...
Saya Dah Jadi Macam Bibik Dalam Rumah Sendiri Isteri Luah Rasa Kesal Suami Angkut Mak Ayah Tinggal Bersama

Saya Dah Jadi Macam Bibik Dalam Rumah Sendiri Isteri Luah Rasa Kesal Suami Angkut Mak Ayah Tinggal Bersama

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 401 hits
Salam semua Di musim Covid 19 ini benar benar menguji para suami isteri yang terperuk kuarantin di rumah Makin senang gaduh makin senang cari pasal Al kisah suami saya entah kenapa dia boleh angkut mak ayahnya dari kampung datang ke Kuala L...
Ashraf Muslim Mengalir Air Mata Terima Kejutan Dari Kedua Isteri

Ashraf Muslim Mengalir Air Mata Terima Kejutan Dari Kedua Isteri

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 250 hits
Masih lagi dirawat dan dikuarantin di Hospital Sungai Buloh selepas disahkan positif Covid 19 pada 12 April lalu pasti ianya pengalaman berbeza buat The post appeared first on
Isteri Kena Ada Simpanan Andai Allah Ambil Suami Dulu Kita Mampu Besarkan Anak

Isteri Kena Ada Simpanan Andai Allah Ambil Suami Dulu Kita Mampu Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 731 hits
Kehidupan seorang wanita yang bergelar isteri pada zaman dahulu dengan sekarang amat berbeza Dengan keadaan hari ini memerlukan isteri isteri untuk lebih bijak bertindak serta tidak mengharapkan sepenuhnya atas bantuan daripada suami Sekura...
Syukur Dipinjamkan Kebahagiaan Di Dunia Isteri Hargai Kebaikan Suami Keluarga Mertua

Syukur Dipinjamkan Kebahagiaan Di Dunia Isteri Hargai Kebaikan Suami Keluarga Mertua

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 770 hits
Sebagai seorang isteri tidak banyak yang kita harapkan dari suami Cukuplah disayangi dan dihargai itu sudah membuatkan seorang isteri bahagia Harta dan kekayaan adalah bonus jika kita merasainya dalam perkahwinan Yang penting kesetiaan sert...
Tak Ada Susu Badan Tapi Suami Boleh Bantu Isteri Bf Urut Sikit Pun Dah Rasa Syok

Tak Ada Susu Badan Tapi Suami Boleh Bantu Isteri Bf Urut Sikit Pun Dah Rasa Syok

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 352 hits
Menyusukan anak bukanlah tugas mudah Ibu akan mengalami letih badan serta gangguan emosi Perlu sentiasa diberikan sokongan dan perhatian dari suami Jika isteri mengalami kemurungan kerana tidak cukup rehat ia memungkinkan kepada terjadinya ...
Covid 19 Suami Isteri Terlibat Kes Penipuan Sumbangan Ditahan

Covid 19 Suami Isteri Terlibat Kes Penipuan Sumbangan Ditahan

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 415 hits
LANGKAWI Polis menahan sepasang suami isteri disyaki terlibat dalam kes penipuan kutipan sumbangan Covid 19 yang kononnya untuk disalurkan kepada penduduk Bukit Malut di sini petang semalam
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Pekebun Haram Durian Musang King Raub Belum Buat Keputusan Mahu Failkan Rayuan Atau Pun Tidak

Boss Belanja Americano Coffee Bean Bawal Plain

Help Megabus Canceled My Trip But Won T Refund The Booking Fee

Selesai Marhaban Tapi Cerita Tak Habis Lagi

Tragis Wanita Maut Terjatuh Ketika Berswafoto Di Gunung Berapi

Hiburan Kalau Tak Diuji Macam Ni Mungkin Saya Awak Kurang Berharap Ingat Pada Allah Aliff Aziz