Bubur Jagung Mudah Dan Sedap

Hari ini dalam sejarah. Sejarah buat diri saya sendiri. Saya mulanya agak keberatan untuk bertugas di Kuching Rasa penat dan malas nak travel. Setelah diminta, saya akhirnya beralah. Hari di mana penerbangan kami, Amy rakan sekerja menghantar mesej yang penunpang di nasihatkan untuk tiba sekurangnya 4 jam lebih awal kerana sistem di lapangan terbang tidak berfungsi dan banyak urusan dibuat secara manual.
Sementara menunggu, saya singgah di Golden Lounge. Kemudian saya beredar ke gate A11 yang ditetapkan. Setelah menunggu, akhirnya diberitahu perubahan ke gate 6. Kemudian diberitahu lagi bahawa penerbangan delay sehingga 3 jam. Saya kembali ke Golden Lounge untuk menunaikan solat. Selepas minum, saya check dengan receptionist di kaunter yang memberitahu waktu penerbangan adalah pukul 10.30.
Setelah lama di situ, saya check lagi sekali dan diberitahu bahawa waktu penerbangan baru ialah pukul 11.00. Saya kemudian berjalan ke gate A9 yang dimaklumkan. Setelah masuk dalam plane, baru diberitahu yang saya telah tersilap flight. Aduhai. Kami kemudian dibantu oleh staff bergegas keluar untuk mencari gate sebenar. Tapi staf MAS sendiri tercari cari gate. Setelah berjaya dikesan, rupanya plane baru sahaja berlepas. Terpaksa saya berjalan ke kaunter pertukaran untuk mencari tiket seterusnya. Malam itu kami diberikan hotel di Nilai Spring dan pukul 5 pagi bertolak ke KLIA untuk penerbangan pukul 7.50 pagi.
Pengajarannya ialah jangan mengambil mudah. Setelah check, saya sepatutnya terus menunggu di gate yang ditetapkan. Maklum bila segala urusan dibuat secara manual, kemungkinan berlaku silap dan salah faham akan ada. Saya sangat kepenatan berjalan ke sana sini dengan waktu rehat yang tidak mencukupi. Kali pertama saya ketinggalan penerbangan dalam hidup saya.
Bertambah sedih bila semasa menunggu penerbangan balik dari Kuching, berkenalan dengan Dr Yusnita, seorang penumpang flight yang saya tertinggal. Dr Yusnita memberitahu memang ada satu tempat kosong di 1A yang memang seat saya. Rupanya kapaterbang menunggu saya sehingga pukul 11 malam dengan crew member tercari cari dan beberapa kali membilang penumpang di dalam pesawat.

Andai kata staf yang bertugas di gate A9 menyemak boarding pass saya sebelum mengoyaknya, pasti saya masih ada waktu. Andai kata pramugara di pintu kapaterbang menyemak flight di boarding pass saya, pasti saya masih punya waktu. Ketika saya menyedari kesilapan flight, jam menunjukkan pukul 10.50 malam. Mereka menyuruh saya menunggu.

Andai saya terus keluar, pasti saya masih punya waktu. Sebenarnya ada satu tempat kosong di kelas business untuk saya dalam penerbangan baru. Mereka meminta saya kembali ke dalam plane. Tapi saya tidak sampai hati untuk meninggalkan rakan saya. Lebih lebih lagi memikirkan waktu ketibaan yang lewat malam.

Aduhaai memang tak boleh move on lagi. Andai itu andai ini. Tapi secara jujur, saya tidak mahu menyalahi orang lain semata mata tapi ianya adalah kesalahan diri saya sendiri. Pastinya kejadian ini akan kekal dalam ingatan dengan iktibar dan pengajarannya. Sekarang kita masuk pula bab masakan dan resepi.
Bubur jagung ini sangat sedap dan mudah sahaja disedikan sebagai hidangan petang buat keluarga kita. Kalau beli di kedai, pasti harganya mahal. Tapi jika disediakan sendiri, selain dapat menjimatkan, dapat juga dimakan berulang kali atau menambah nambah. Jadi jangan lupa untuk mencuba resepi mudah ini. Manis dan lemaknya bolehlah diubahsuai mengikut selera dan citarasa anda sendiri.
Jom layan resepi di bawah ini...

Bubur JagungOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:3 batang jagung madu1 mangkuk kecil gula1 mangkuk kecil air1 mangkuk santan1 cawan sagu - yang telah direbusGaram1/4 tin susu cairGaram
Cara cara:Masak jagung bersama gula dan air sehingga jagung masak dan lembut.

Dalam periuk lain, masak sagu sehingga jernih. Masukkan air dan dikacau rata. Tuang dalam bekas penapis untuk buang lendirnya.

Masukkan sagu dan santan ke dalam periuk jagung. Kacau rata.

Masukkan garam dan sedikit susu cair. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan.

Resepi Bubur Jagung Mudah

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 510 hits
RESEPI BUBUR JAGUNG MUDAHBAHAN BAHAN4 tongkol jagung amik isi nyaSantanDaun pandan2 keping gula melakaGaramCARA CARA MEMBUATNYA1 Didih kan sedikit air 2 Masukkan jagung yg telah dikopek isi nya 3 Bila jagung nya dah mendidih masukkan santan...
Puding Roti Marble Mudah Dan Sedap Sukatan Cawan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 394 hits
Puding Roti Marble SedapSukanya rasa puding roti sedap dan mengenyangkan Yelah sebab menggunakan roti kan Makan sepotong dua pun dah kenyang Kalau roti buku di rumah tak dapat perhatian susah nak dihabiskan buat saja puding roti marble Cara...
6 Aneka Daging Proses Sejuk Beku Sedap Dan Mudah Dimasak

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 451 hits
Korang ada stok daging proses sejuk beku Bebola daging salami peperoni sedap dan mudah dibuat sajian lebih lebih lagi hidangan barat Yang penting halal dan bersih Bila dah guna daging ni dah boleh skip proses mengerat dan merebus daging Owh...
Cara Masak Ikan Siakap Tiga Rasa Homemade Yang Mudah Dan Sedap Macam Di Restoran

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 714 hits
As Salam Resepi Mudah Ikan Siakap Masak 3 Rasa Yang Sedapnya Macam Di Restoran haha Jangan marah na Post masak masak saya kali ini bajet syok sendiri kiki Okey sebenarnya tidaklah saya terlalu perasan sampai angkat bakul sendiri ya melainka...
Pes Mee Bandung Yang Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 529 hits
AssalamualaikumPes Mee Bandung Yang Sedap Dan Mudah Pes ni saya beli masa bulan puasa lagi Kononnya nak masak untuk berbuka tapi sampai habis puasa tak masak masak Saya beli 2 bekas pes ni sebab satu bekas baru RM10 Cas penghantaran pula be...
Resepi Pencuci Mulut Yang Sedap Dan Mudah Oat Rangup Dengan Epal

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 657 hits
Resepi Pencuci Mulut Yang Sedap Dan Mudah Oat Rangup Dengan Epal Entri yang diedit teringinnya nak buat lagi resepi macam ni memang mudah sangat kalau untuk pencuci mulut Best makan baru keluar oven Salam semua dah mula start cuti sekolah b...
Resepi Cekodok Cucur Durian Yang Lembut Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 592 hits
Resepi Cekodok Cucur Durian Yang Lembut Mudah Dan Sedap Salam semua musim durian nak habis ke eh ke ada lagi atas pokok puas hati ke tu semua makan buah durian ya lah nak hujung hujung musim dah ni dalam beberapa hari nak masuk bulan Septem...
Resipi Kek Zebra Putih Telur Paling Mudah Sedap Gebu

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 571 hits
Sedapnya Kek Zebra Putih Telur ni atau tajuk asal dalam bahasa Indonesianya dipanggil Bolu Zebra Putih Telur Nampak gebu dan sedap kan Malah bahan bahannya nampak mudah Jom cuba resipi perkongsian Mak Frida dari IG fridajoincofee ni Pasti p...
Resepi Mee Goreng Daging Simple Sedap Dan Mudah Di Masak

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 383 hits
Sesekali bila malas nak masak lauk pauk dan nak berubah selera dari asyik makan nasi aje idea yang ada dalam kepala saya adalah mee goreng Hidangan yang cukup simple dan mudah nak di masak dan bila bila pun boleh dimakan tak The post appear...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik