Bubarkan Parlimen Segera


Kenyataan Tun bahawa mengenai penilaian beliau terhadap prestasi jemaah menteri pada markah 50% adalah satu kenyataan yang serius dan membimbangkan. Angka ini mungkin satu angka purata di mana kemungkinan ada menteri yang mencapai prestasi di bawah 50% atau dengan kata lain gagal. Cuma untuk tidak memalukan kabinet beliau dan menjaga imej kerajaan, maka Tun membuat kenyataan penuh diplomasi dengan mengatakan markah 50% keseluruhannya.
Bagi sebuah negara seperti Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum dan penganut agama disertai dengan pelbagai masalah ekonomi yang melanda, maka prestasi sebegini adalah sesuatu yang sukar untuk diterima rakyat. Walaupun sebahagian mengatakan mereka ini semua baharu, kurang berpengalaman dan perlu diberi peluang namun sehingga kini kita masih belum melihat apa-apa tindakan yang positif berkenaan ekonomi terutamanya mahupun perpaduan kaum. Kehidupan rakyat semakin tertekan dengan harga barangan yang tidak pernah turun, kadar pengangguran yang sudah meningkat kepada 521,000 orang termasuk para graduan membuatkan rakyat mula hilang sabar.
Sejak dari awal-awal lagi Tun sudah mengatakan bahawa manifesto bukan kitab suci dan ini membuatkan rakyat tertanya-tanya, apakah janji-janji manifesto ini semua akan ditunaikan? Kebimbangan rakyat ini jelas terbukti apabila satu persatu janji tersebut dikuburkan dengan mengemukakan pelbagai alasan. Dari alasan kerajaan tidak ada duit kepada masalah hutang sehinggalah alasan tidak cukup kakitangan, semuanya adalah antara alasan yang diberikan untuk tidak tunaikan janji-janji tersebut.
Idealisme untuk kononnya tidak melantik ahli politik dalam jawatan-jawatan tertentu tidak dilaksanakan termasuklah menjadikan jawatan-jawatan penting seperti ketua pesuruhjaya SPRM dan yang dipertua Yadim untuk bebas dari pengaruh politik tidak lebih dari satu retorik kosong.
Kenyataan-kenyataan dari para menteri sehingga hari ini langsung tidak meyakinkan rakyat dan saya yakin ini memeningkan kepala Tun. Bermula dengan kasut hitam, kemudian isu tukang masak import, ECRL, silap titik perpuluhan, penurunan 2sen harga telur kepada sistem AES semuanya menampakkan kurang matangnya para menteri. Tak hairanlah kalau para pelabur asing merasa bimbang dan mula mengeluarkan pelaburan mereka dari negara. Stok bursa juga jatuh menjunam. U-uturn demi u-turn yang berlaku seolah-olah para menteri tidak begitu cakna terhadap nasihat dari penasihat-penasihat mereka atau mungkin memang penasihat mereka tidak faham apa yang berlaku.
Isu-isu besar seperti ICERD dan Rom Statut amat memalukan negara di mata dunia. Bagaimana pejabat peguam negara begitu naif sehingga terlepas pandang perkara dasar yang mana antaranya keperluan kepada kelulusan dari Majlis Raja-Raja kerana ia bukan saja melibatkan agama islam tapi juga imuniti raja dan pindaan perlembagaan. Mungkin beliau berbuat demikian atas desakan sesetengah pihak yang mahu negara tunduk kepada barat yang kononnya meletakkan hak asasi manusia sebagai asas segala perundangan dan hal dalaman negara. Yang anehnya menteri luar juga menampakkan kejahilan beliau terhadap perundangan negara. Saya sangat simpati dengan Tun yang terpaksa berhadapan dengan barisan menteri yang separa masak. Seolah-olah semuanya mahu dibebankan kepada Tun.
Pertembungan dua gergasi pemimpin Tun dan DSAI juga amat membosankan. Apa tidaknya sejak 1999 sehinggalah ke hari ini isu pertembungan dua individu ini menjadi polemik yang tidak berkesudahan. Di mana saja DSAI pergi beliau sentiasa ditanya isu ini dan begitu jugalah Tun sehingga kadang-kadang saya lihat mereka berdua sudah jemu memberikan jawapan yang sama setiap kali disoal. Mereka tidak boleh salahkan pemberita kerana rakyat sendiri kebingungan kenapa isu ini tidak pernah selesai dan kenapa kedua-duanya seolah-olah ada sesuatu yang berlaku yang tidak menampakkan perdamaian walaupun mereka melontarkan senyuman dihadapan ke mera.
Pelbagai teori boleh kita baca di pelbagai tulisan samada dalam blog, twitter, Whattsapp, akhbar-akhbar, portal-portal utama mengenai ‘drama’ yang sedang berlaku antara dua insan ini. Bak kata pepatah Melayu; ”Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang”. Selagi isu ini tidak dapat dijelaskan secara tuntas kepada rakyat maka selagi itulah negara tidak akan stabil. Malah kalau kita imbau kembali sejak 20 tahun dahulu sehinggalah sekarang, pertelingkahan kedua-dua insan inilah yang telah mengkucar-kacirkan struktur masyarakat dan kerajaan.
Sehingga hari ini rakyat masih tidak nampak di manakah penghujungnya pertelingkahan? Apakah akan ada Reformasi 2.0? Saya rasa rakyat tidak sanggup lagi untuk melihat negara mengalami suasana sebagaimana 20 tahun dahulu. Cukuplah kita ketinggalan dengan Korea, Jepun dan China yang dahulunya duduk sebaris pun dengan Malaysia, dan apa yang paling membimbangkan kita ialah kemungkinan akan ditinggalkan pula oleh Indonesia.
Bagi menyelesaikan kemelut yang tidak berkesudahan ini saya mencadangkan untuk Tun MEMBUBARKAN PARLIMEN SEGERA.
Bagi kepada rakyat sendiri untuk memilih pemimpin mereka. Kita tidak sanggup menunggu 12 bulan lagi untuk melihat ekonomi negara semakin menjunam, hubungan kaum semakin tegang, Islam dan orang Melayu semakin tersisih. Tun sendiri akui bahawa Tun tidak ada lagi kuasa ke atas kabinet kerana kurangnya dominasi Bersatu. Bagaimana Tun nak memimpin negara dalam keadaan Tun sendiri tidak mampu menangani sikap dan perangai para menteri.
Jangan biarkan rakyat terus menderita dengan kerenah politik kepartian ini. Ia perlu ditamatkan segera!
AMINUDDIN YAHAYA
Presiden ISMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/14/bubarkan-parlimen-segera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spageti Segera Master Pasto Spageti Bolognese Ayam

Spageti Segera Master Pasto Spageti Bolognese Ayam

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 109 hits
Assalamualaikum semua Selamat bersahur Sunat untuk kita lambat bersahur dan sunat juga untuk mempercepat berbuka Jadi apa menu sahur korang pagi ni Hehe Of coz lah selalunya kalau yang masak sendiri kalau ada lebih lauk berbuka tadi mesti b...
Mungkin Rombakan Pegawai Jabatan Alam Sekitar Di Kelantan Perlu Dilakukan Segera

Mungkin Rombakan Pegawai Jabatan Alam Sekitar Di Kelantan Perlu Dilakukan Segera

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 156 hits
Timbalan Menteri Air Tanah dan Sumber Asli Tengku Zulpuri Shah Raja Puji berkata mustahil kerajaan negeri Kelantan tidak mengetahui terdapat kawasan perlombongan bijih besi berhampiran penempatan penduduk Orang Asli suku kaum Batek di Kuala...
Perjanjian Dagang Indonesia Chili Segera Terlaksana

Perjanjian Dagang Indonesia Chili Segera Terlaksana

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 72 hits
Menteri Perdagangan RI Enggartiasto Lukita hari ini bertemu dengan Wakil Menteri Luar Negeri Bidang Perdagangan Chili Rodrigo Yanes Benitez di Kantor Kementerian Perdagangan Pertemuan ini dalam rangka pertukaran Instrument of Ratification I...
Penyidikan Rampung Sofyan Basir Segera Disidang

Penyidikan Rampung Sofyan Basir Segera Disidang

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 46 hits
Penyidikan Rampung Sofyan Basir Segera Disidang Febri mengatakan rencananya Sofyan Basir akan menjalani persidangan di Pengadilan Tipikor pada Pengadilan Negeri Jakarta Pusat
Resepi Cendawan Goreng Rangup Tanpa Gunakan Tepung Segera

Resepi Cendawan Goreng Rangup Tanpa Gunakan Tepung Segera

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 304 hits
TIPS JADIKAN CENDAWAN GORENG RANGUP Hai Good morning tengah sarapan ke Lama UA tak kongsikan resepi di sini Jadi kali ini tergerak nak kongsikan resepi ringkas dan tips jadikan cendawan rangup tanpa gunakan tepung segera dan boleh buat send...
Klub Malam Halal Segera Dibuka Di Saudi

Klub Malam Halal Segera Dibuka Di Saudi

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 138 hits
Laman Al Araby melaporkan Kamis merek klub malam White di Dubai dan Beirut pekan ini mengumumkan mereka akan membuka cabang di Kota Jeddah Arab Saudi
Beri Jawapan Segera Berhubung Penyakit Yang Menimpa Penduduk Kuala Koh

Beri Jawapan Segera Berhubung Penyakit Yang Menimpa Penduduk Kuala Koh

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 136 hits
Bernama Anggota Hazmat JBPM melakukan pemantauan kualiti udara dan mengambil sampel air di Kuala Koh Foto BERNAMA KOTA BHARU Angkatan Wanita Amanah Negeri Kelantan mendesak pihak berkaitan supaya memberi jawapan segera berhubung penularan r...
Percepat Kongres V Pdip Ingin Segera Ada Regenerasi Pengurus

Percepat Kongres V Pdip Ingin Segera Ada Regenerasi Pengurus

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 87 hits
Sekretaris Badan Pendidikan dan Latihan DPP PDI Perjuangan Eva Sundari mengatakan Kongres V dipercepat karena regenerasi PDIP tengah menyiapkan percepatan regenerasi
Segera Ganti Kartu 4g Telkomsel Janjikan Kuota 30 Gb

Segera Ganti Kartu 4g Telkomsel Janjikan Kuota 30 Gb

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 86 hits
Telkomsel memberikan kuota internet 4G hingga 30Gb khusus untuk pelanggan yang melakukan ganti kartu 4G
Bekas Suami Datuk Seri Vida Selamat Bernikah Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Wanita Yang Jadi Isteri Barunya

Anak Pelakon Kena Dakwa

Kementan Amankan Produksi Padi Dari Serangan Penggerek Di Subang

5 Pjs Bupati Di Sumsel Resmi Mulai Bekerja Selama Masa Kampanye Pilkada

Diberi Makan Daging Babi Kuda Ringgo Kongsi Kisah Dipenjara Di Venezuela

Peminat Terkejut Lihat Babybump Rupanya Loca B Tuju K Clique Dah Kahwin

Media Perlu Membetulkan Tajuk Keputusan Prn Sabah

Zynakal Akui Bukan Anak Yang Baik Ibu Pernah Cakap Jangan Datang Kubur Dia



Resepi Sultana Scone Paling Mudah

Realiti Sebenar Kerjaya Dalam Bidang Pembangunan Videogame

Senarai Lagu Tugasan Konsert Akhir Big Stage 2020 Minggu 8

Keputusan Markah Peserta Konsert Separuh Akhir Big Stage 2020 Minggu 7

5 Selebriti Terkenal Yang Kini Bergelar Pendakwah Berpengaruh


5 Cara Influencer Buat Duit Guna Handphone Jer Pun Boleh

Stress Dengan Resdung

Lakonannya Semakin Baik Penonton Puji Lakonan Nam Joohyuk Dalam The School Nurse Files

Zahid Hormat Keputusan Umno Sabah Isu Pelantikan Ketua Menteri

Phahrolrazi Dedah Ahli Amanah Kedah Hanya Sekitar 15000 Orang Sahaja

Takaful Medical Plus