Bolu Karamel Aka Bolu Sarang Semut




Ini resep jadoel juara pokokmen. Cakenya lembut, sarangnya cantik dan enak, harum pula. 
Pengen  cake jadoel dan traditional Indonesia. Ngecek bahan didapur ternyata stok tepung tapioka kosong. Sempat dua minggu berlalu, sampe gak sengaja buka facebook dan seseorang upload resep berikut foto cakenya. Duh ngeces dech. Bergegas berangkat ke toko asia beli tapioka dan hari ini langsung saya eksekusi. Lihat takaran gulanya sempet deg-degan karena kami menghindari konsumsi gula berlebihan. Tapi berhubung pengen ya dibikin juga hanya dengan takaran gula saya kurangi menjadi lk. 300 gr saja :P Hasilnya tetep enak dan manis. Silahken :)

Sumber resep : Dame Tobing
Rebake : @agustialidya88
Bahan-bahan karamel
500 gram gula pasir (saya pake 300 gr saja)500 ml air panas2 lembar daun pandan (skip juga tidak apa, ini sebagai penambah aroma saja biar wangi)
Bahan bolu/cake
6 butir telur (suhu ruang)150 gram susu kental manis1/2 sdt vanilli bubuk1 sdm soda bikarbonat/baking soda 200 gram Tepung Terigu60 gram tepung tapioka250 gram margarin (cairkan)

Cara membuat:
Karamel:
Masak gula diatas api kecil, jika bagian bawah sudah keliatan mencair dan kecoklatan aduk pelan agar tidak gosong dan pahit. Jika gula sudah mencair masukkan air panas sedikit demi sedikit agar tidak memercik keluar dan mengenai tangan. Setelah semua air masuk biarkan hingga sekitar 3 menit lalu aduk dan pastikan butiran karamel sudah meleleh semua lalu angkat dan biarkan hingga hangat kuku.Bolu karamel: Panaskan oven (suhu 175-180 C).  Pasang rak pada bagian tengah.Kocok lepas telur, susu kental manis, vanilli dan soda bikarbonat/baking soda dengan menggunakan mixer (saya pake mixer listrik, hanya pake yg kecepatan rendah) sampai telur tercampur saja.Masukkan tepung terigu dan tapioka sambil di ayak aduk sampai rata dan halus.Tuang margarin cair kedalam adonan, aduk rata. Terakhir masukkan gula karamel kedalam adonan kemudian aduk sampai benar rata lalu saring dan masukkan kedalam loyang tulban 24cm  yang sudah diolesi margarin atau minyak dan ditaburi tepung.Panggang bolu dengan suhu 180°C kurang lebih 1jam atau hingga matang, Cek kematangan cake dengan tusuk gigi ato lidi, Jika tusuk gigi keluar kering dan bersih maka cake sudah matang. Jika tidak, teruskan memanggang lk. 10-15 menit. Keluarkan bolu dari loyang dan siap disajikan. 

Bolu Karamel aka Bolu sarang semut shared from Laily's Food
Republish by The CC Resepi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mememoitie.blogspot.com/2019/09/bolu-karamel-aka-bolu-sarang-semut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang

Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 543 hits
Cara Buat Dan Masak Resepi Telur Sarang Berikut dikongsikan panduan dan langkah satu per satu untuk menyediakan yang diperkatakan ini semoga ianya mudah untuk difahami dan senang dipelajari Kredit Alia Ismail via MAHN Cara Buat Dan Masak Re...
Pantai Sabak Aka Nami

Pantai Sabak Aka Nami

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 470 hits
as salam Pada 30 Ogos yang lalu kami jalan jalan ke Pantai Sabak yang juga dikenali dengan Pantai Nami Pantai ini terkenal dengan jaluran pokok pokok rhu yang ditanam secara selari Ada yang datang berkelah bersama keluarga ada juga yang dat...
Kuah Kacang Aka Kuah Nasi Kapit Kelantan Yang Sangat Sedap

Kuah Kacang Aka Kuah Nasi Kapit Kelantan Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 729 hits
Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi makanan kegemaran saya iaitu Kuah Kacang Kelantan atau kuah nasi kapit Kelantan yang dimakan dengan nasi impit Sebelum masuk bab resepi kita bercerita dulu Kita banyak tertipu dengan kehidupan Sibuk...
Sambal Kelapa Aka Sambal Nyor Nasi Impit Kelantan

Sambal Kelapa Aka Sambal Nyor Nasi Impit Kelantan

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 1922 hits
Sambal Nyor atau Sambal Kelapa Kelantan adalah antara makanan Kelantan kegemaran saya Ianya dimakan dengan nasi impit memang sangat sedap Saya boleh makan nasi impit dengan sambal kelapa tanpa rasa jemu pun Boleh makan berulang ulang Lagi s...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment