Bolehkah Solat Ketika Azan Masih Berkumandang Baca Ini Ramai Orang Zaman Sekarang Yang Masih Keliru




SEMBAHYANG KETIKA AZAN
MENUNAIKAN SEMBAHYANG KETIKA AZAN DILAUNGKAN

Soalan:

Bolehkan saat azan dilaungkan “Allahu Akbar”, “Allahu Akbar” seseorang itu terus menunaikan solat.

Jawapan:

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ، سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ بِإِحْسَانٍ إِلىَ يَوْمِ الدِّيْنِ، اَللَّهُمَّ هِدَايَةً لِلصَّوَابِ ، وَبَعْدُ.

Seseorang yang mengerjakan sembahyang ketika azan masih dilaungkan oleh mu’adzdzin adalah sah sembahyangnya itu kerana sembahyang tersebut dilakukan setelah masuk waktunya.

Walau bagaimanapun adalah lebih elok untuk mengerjakan sembahyang itu setelah seruan azan itu selesai dilaungkan oleh mu’adzdzin.

Menurut hukum syara‘, disunatkan bagi orang yang mendengar azan untuk diam sekalipun tanpa menjawab seruan azan itu. Dari sudut adabnya, apabila azan dilaungkan, disunatkan menjawab seruan azan dengan mengulang lafaz-lafaz azan tersebut, berdoa dengan doa khusus selepas azan dan berselawat ke atas Nabi Shallallâhu ‘alaihi wasallam. Hatta bagi orang yang sedang berzikir atau membaca al-Qur’an, sunat dia memberhentikan bacaan zikir atau al-Qur’an dan menjawab seruan azan tersebut.

Dalam hadits Rasulullah Shallallâhu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Amr Radhiallâhu ‘anhuma, beliau mendengar Rasulullah Shallallâhu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِذَا سَمِعْتُمْ الْمُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ ثُمَّ صَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلاةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا ثُمَّ سَلُوا اللَّهَ لِي الْوَسِيلَةَ فَإِنَّهَا مَنْزِلَةٌ فِي الْجَنَّةِ لاَ تَنْبَغِي إِلاَّ لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ أَنَا هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِي الْوَسِيلَةَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَةُ.
(رواه مسلم)

Maksudnya: “Apabila kamu mendengar al-Mu’adzdzin (orang yang azan), maka kamu ucapkanlah sepertimana yang diucapkan oleh orang yang azan itu. Kemudian berselawatlah ke atasku, kerana sesungguhnya barangsiapa berselawat ke atasku dengan satu selawat nescaya Allah akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat. Kemudian berdoalah kepada Allah memohon bagiku “al-Wasilah”, kerana sesungguhnya “al-Wasilah” itu suatu tempat di Syurga yang tidak layak bagi seseorang melainkan bagi seorang hamba daripada hamba-hamba Allah. Aku berharap, akulah hamba itu. Barangsiapa memohon “al-Wasilah” untukku, maka wajib baginya syafa‘at”.
(Hadits riwayat Muslim)



Dalam hadits yang diriwayatkan daripada Sayyiduna ‘Umar bin al-Khaththab Radhiallâhu ‘anhu juga ada menyebutkan tentang keutamaan dan ganjaran menjawab seruan azan. Beliau berkata:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ أَحَدُكُمْ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، ثُمَّ قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ قَالَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ، ثُمَّ قَالَ حَيَّ عَلَى الصَّلاَةِ قَالَ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ ، ثُمَّ قَالَ حَيَّ عَلَى الْفَلاحِ قَالَ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ ، ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ ، ثُمَّ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ.
(رواه مسلم)

Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallâhu ‘alaihi wasallam: Apabila mu’adzdzin mengucapkan “اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَر ”, lalu salah seorang daripada kamu mengucapkan “اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَر”, kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ”, lalu dia mengucapkan “أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ” , kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ ” , lalu dia mengucapkan “أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ ”, kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “ حَيَ عَلَى الصَّلاَةِ ”, dia pun mengucapkan “لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ ”, kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “ حَيَ عَلَى الْفَلاَحِ ”, dia juga mengucapkan “لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ ”, kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَر”, lalu dia mengucapkan “اللهُ أَكْبَر اللهُ أَكْبَر”, kemudian (mu’adzdzin) mengucapkan “لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ”, dia juga mengucapkan “ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ ” ikhlas dari lubuk hatinya, nescaya dia masuk syurga.”

(Hadits riwayat Muslim)

Maka berdasarkan penjelasan di atas, mengerjakan sembahyang setelah mu’adzdzin selesai melaungkan azan adalah lebih afdhal. Dengan demikian seseorang itu tidak akan terlepas peluang untuk melaksanakan tuntutan sunat menjawab seruan azan yang telah dijanjikan Allah Subhânahu wa Ta‘âlâ dengan kelebihan dan ganjaran yang sangat istimewa sebagaimana yang disebutkan dalam hadits Baginda Rasulullah Shallallâhu ‘alaihi wasallam di atas.

وَاللهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ

[PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO PADUKA SERI SETIA
DR. USTAZ HAJI AWANG ABDUL AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,

Negara Brunei Darussalam.

Baca Juga : Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas dan Mudah Dihafal



Wirid dan zikir selepas solat mempunyai nas. Dan ia hendaklah dibaca sebagaimana diambil daripada Nabi SAW, melalui hadis-hadis yang sahih.

Begitu juga dengan berdoa selepas solat sama ada secara umum atau khusus. Rasulullah SAW bersabda kepada Muaz:

يَا مُعَاذُ إِنِّي اُحِبُّكَ لا تَدَعْ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ، اَللَّهُمَّ أعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

Maksudnya: “Hai Muaz, aku menyayangimu. Justeru jangan kamu tinggalkan untuk berdoa setiap kali selepas solat dengan membaca doa ini: Ya Allah, tolonglah aku untuk mengingatimu, bersyukur kepadamu dan membaikkan dalam beribadat kepadamu.”

Riwayat Ahmad (no: 22119), Abu Daud (no: 1524), dan al-Nasaie dalam Sunan al-Kubra (no: 9937). Dinilai sahih oleh Ibn Hibban dalam Sahihnya (no: 2020), dan Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya (no: 751)

Berikut dikongsikan bacaan doa selepas solat fardu beserta maksud untuk panduan dan rujukan semua. Doa adalah merupakan satu ibadat. Ianya merupakan satu tanda kerendahan hamba terhadap Allah S.W.T.



Terjemahan Bahasa Rumi:

Bismillah hir’rahma nirra’him.

Alhamdulillah hirob bil a’lamin.

Wassola tuwas sala mua’la saidina Muhammadinn asrofin mursalin, wa’ala alihi wasob bihi ajma’in.

Allahumma ahyiina bil iiman, wa’amit naa bil iiman, waad khilnal jannata ma al iiman.

Allahummarfirlana, zunubana, waliwaa lidainaa, warham humaa, kama rob baya naa sokhiroo.

Allahummaah timlana bi’khusnil khotimah, wala tahtam alaina bisuu i’ khotimah.

Robbana laa tuziq qulubana, baq daiz hadaitana, wahab lana min ladun kharohmah, in’naka antal wahab.

Robbana a’tina fid’dun yaa hasanah, wafil a’ khirotil hasanah, waqinaa azab’bannar.

Wasollallah huala saidina Muhammad, wa’ala a’lihi wasobihi was’salam.

Walham dulillah hirob’bil a’lamiin.

Maksudnya:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam.

Selawat dan sejahtera semoga dilimpahkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang semulia-mulia pesuruh-Nya, serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, wahai Tuhan kami, hidupkan kami dengan iman, matikan kami dalam iman, serta masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman.

Ya Allah, ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan kedua ibu bapa kami, serta kasihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil.



Ya Allah, akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang tidak baik.

Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia ini dan juga di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab neraka.

Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga dan sahabat-sahabat baginda. Dan segala puji itu tertentu bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.

Sumber : doaharian.mytoha.net © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/bolehkah-solat-ketika-azan-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Ayam Rm1 90 Sepinggan Masih Wujud Lagi Zaman Sekarang Dan Ianya Ada Di Besut

Nasi Ayam Rm1 90 Sepinggan Masih Wujud Lagi Zaman Sekarang Dan Ianya Ada Di Besut

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 777 hits
BESUT Dalam keghairahan ramai peniaga menaikkan harga makanan di premis mereka berikutan kenaikan harga bahan mentah termasuk bahan api masih ada peniaga di sini tetap menjual dengan harga lama Seorang pengusaha kedai makan nasi ayam di Gon...
Menghembuskan Nafas Terakhir Semasa Mengaji Al Quran Ketika Tunggu Solat Jumaat

Menghembuskan Nafas Terakhir Semasa Mengaji Al Quran Ketika Tunggu Solat Jumaat

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 241 hits
TAWAU Seorang lelaki warga emas men ing gal du nia ketika membaca Al Quran sementara menunggu solat Jumaat di Masjid Bandar Tawau di sini pagi tadi Abd Muhlis Daris 68 dari Kampung Tanjung Batu Keramat Laut dikatakan sedang mengaji sebelum ...
Ariel Tatum Blak Blakan Soal Body Shamming Aku Prihatin Sama Pengguna Media Sosial Zaman Sekarang

Ariel Tatum Blak Blakan Soal Body Shamming Aku Prihatin Sama Pengguna Media Sosial Zaman Sekarang

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 274 hits
Alih alih marah Ariel justru merasa kasihan dengan warganet yang melakukan body shaming terhadapnya
16 Rahsia Dahsyat Sujud Ketika Solat Rileks Media

16 Rahsia Dahsyat Sujud Ketika Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 313 hits
Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud Pada hal kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s w t yang sia sia malahan setiap ciptaan itu mempunyai keleb...
Selesai Solat Jumaat Sesuatu Berlaku Di Salah Sebuah Masjid Ketika Najib Razak Solat Disitu

Selesai Solat Jumaat Sesuatu Berlaku Di Salah Sebuah Masjid Ketika Najib Razak Solat Disitu

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 354 hits
Selesai Solat Jumaat Semalam Sesuatu Berlaku Di Salah Sebuah Masjid Ketika Najib Razak Solat DisituSelesai Solat Jumaat Sesuatu Berlaku Di Salah Sebuah Masjid Ketika Najib Razak Solat Disitu
Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1901 hits
Boleh ke makmum baca Al Fatihah ketika imam sedang membacanya Mufti WP Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Pernah tak selepas imam baca Fatihah kita pun baca Fatihah TAPI tak sempat kita nak habiskan bacaan lagi imam dah rukuk Perna...
Saya Kecewa Masalah Begini Masih Berlaku Di Zaman Malaysia Baharu Manogaran

Saya Kecewa Masalah Begini Masih Berlaku Di Zaman Malaysia Baharu Manogaran

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 274 hits
TANAH RATA Calon PH PRK Cameron Highlands M Manogaran kecewa majlis makan malam amal yang sepatutnya diadakan di Dewan Serbaguna Tringkap esok dibatalkan tempahannya pada saat akhir dipercayai hasil campur tangan pihak tertentu Saya kecewa ...
Stress Bekerja Antara Punca Ramai Golongan Muda Zaman Sekarang Menghidap Kanser Setuju

Stress Bekerja Antara Punca Ramai Golongan Muda Zaman Sekarang Menghidap Kanser Setuju

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 327 hits
Kanser ini jahat lagi kita murung lagi cepat selnya membiak Sepuluh peratus lagi punca kanser ialah kerana faktor keturunan Kanser merupakan satu penyakit yang digeruni oleh semua kerana penyakit ini jika tidak dikawal dengan baik akan memu...
Meski Diperbolehkan Ada 5 Hal Yang Jangan Dilakukan Ketika Ena Ena Saat Hamil Para Suami Baca

Meski Diperbolehkan Ada 5 Hal Yang Jangan Dilakukan Ketika Ena Ena Saat Hamil Para Suami Baca

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 345 hits
Sabar ya Bapak bapak Baca ini dulu sebelum ena ena dengan istrimu yang tengah berbadan dua
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega