Bolehkah Manusia Melihat Jin



SOALAN:
Adakah manusia boleh melihat bangsa jin sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah orang?

JAWAPAN:
Menurut pendapat sebahagian ulama’ bahawasanya jin itu tidak dapat dilihat melainkan pada ketika Allah mengangkat hijab antara pandangan manusia dan jin.

Firman Allah Taala:

إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ
“Sesungguhnya jin itu dapat melihat akan kamu manakala kamu tidak dapat melihat akan mereka.” (Al-A’raf : 27)

Dan sebahagian ulama’ menyebut bahawa jika jin itu pada rupa asalnya maka tidak dapat dilihat melainkan oleh Nabi saw kerana termasuk mukjizatnya dan apabila jin itu menyamar atas rupa yang lain maka ia dapat dilihat oleh manusia.

Imam Al-Qurtubi menyebut ketika menafsirkan ayat ini:

قال بعض العلماء : في هذا دليل على أن الجن لا يُرون ، لقوله : (مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ) قيل : جائز أن يُرَوا لأن الله تعالى إذا أراد أن يريهم كشف أجسامهم حتى تُرى .

قال النحاس : (مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ) يَدلّ على أن الجن لا يُرون إلا في وقت نَبي ليكون ذلك دلالة على نُبوته ، لأن الله جل وعزّ خلقهم خَلْقًا لا يُرون فيه ، وإنما يُرون إذا نُقِلوا عن صورهم ، وذلك من المعجزات التي لا تكون إلاَّ في وقت الأنبياء صلوات الله وسلامه عليهم . اهـ .

“Berkata setengah ulama’: Pada ayat ini menjadi dalil atas bahawa jin tidak dapat dilihat. Dan kata sesetengah ulama’ harus dilihat akan dia kerana apabila Allah hendak memperlihatkan mereka maka diangkat akan hijab tubuh badan mereka sehingga nampak dilihat.

Berkata An-Nuhas ayat ini menunjukkan atas bahawa jin tidak dapat dilihat melainkan pada ketika zaman Nabi saw sebagai tanda kenabiannya kerana Allah Taala mencipta kaum jin itu sebagai ciptaan yang tidak dapat dilihat. Dan hanya mereka itu dapat dilihat apabila jin itu bertukar rupa. Yang demikian itu adalah setengah dari mukjizat yang tidak berlaku melainkan pada zaman para Nabi a.s.”

Dan setengah ulama’ berkata hanya sesetengah manusia yang diizinkan Allah dapat melihatnya manakala sesetengah manusia yang lain tidak dapat melihatnya.

Berkata Imam Nawawi ketika menyebut hadith Nabi saw hendak mengikat jin di depan masjid supaya orang ramai datang melihatnya:

فِيهِ دَلِيل عَلَى أَنَّ الْجِنّ مَوْجُودُونَ ، وَأَنَّهُمْ قَدْ يَرَاهُمْ بَعْض الآدَمِيِّينَ . وَأَمَّا قَوْل اللَّه تَعَالَى : (إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ) فَمَحْمُول عَلَى الْغَالِب
“Pada hadith ini menjadi dalil atas bahawa jin itu maujud mereka itu dan sesungguhnya mereka terkadang dapat dilihat oleh sesetengah manusia. Dan ada pun ayat ‘jin melihat manusia manakala manusia tidak melihat jin’ itu ialah atas jalan kebiasaan.”

Berkata Al-Qadhi:

وَقِيلَ : إِنَّ رُؤْيَتهمْ عَلَى خَلْقهمْ وَصُوَرهمْ الأَصْلِيَّة مُمْتَنِعَة ؛ لِظَاهِرِ الآيَة إِلاَّ لِلأَنْبِيَاءِ صَلَوَات اللَّه وَسَلامه عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ ، وَمَنْ خُرِقَتْ لَهُ الْعَادَة ، وَإِنَّمَا يَرَاهُمْ بَنُو آدَم فِي صُوَر غَيْر صُوَرهمْ ، كَمَا جَاءَ فِي الآثَار .
“Sesungguhnya melihat jin atas kejadian dan rupa yang asal itu tertegah kerana zahir ayat tersebut melainkan para Nabi a.s dan orang yang dikurniakan karamah. Hanya dapat melihat jin oleh manusia biasa ialah pada ketika selain dari kejadian dan rupa yang asal sebagaimana tersebut dalam atsar.”

Berkata Imam Ibnu Rajab:

وفي الحديث : دليل على إمكان رَبط الشيطان وحبسه وإيثاقه ، وعلى جواز رَبْطه في المسجد ، كما يُرْبط الأسير فيه ، وعلى جواز رؤية غير الأنبياء للجن والشياطين ، وتلاعب الصبيان بهم .
وأما قوله تعالى : ( إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ ) فإنه خَرَج على الأعم الأغلب ، وليس المراد به نفي إمكان رؤيتهم . اه .
“Dan pada hadith (Nabi saw hendak mengikat jin di dalam masjid di Madinah supaya budak-budak dapat bermain dengannya) itu menjadi dalil atas mungkinnya mengikat jin dan menahannya dan menunjuk atas harusnya mengikat jin seperti diikat para tawanan. Dan juga menjadi dalil atas harus melihat jin oleh selain para Nabi a.s dan bermain budak-budak dengannya.

Ada pun firman Allah pada ayat 27 surah Al-A’raf itu berlaku atas jalan umum dan kebiasaan bukanlah maksudnya tidak dapat dilihat akan jin sama sekali.”

Berkata Ibnu Hajar:

إن الشيطان مِن شأنه أن يَكْذِب، وأنه قد يَتَصَوَّر ببعض الصُّوَر فَتُمْكِن رؤيته ، وأنّ قوله تعالى : (إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ) مخصوص بما إذا كان على صورته التي خُلِق عليها . اهـ .
“Sesungguhnya jin itu dari jenis pembohong dan sesungguhnya ia terkadang merupa dengan rupa yang mungkin dilihat akan dia. Dan ayat 27 surah Al-A’raf itu khusus dengan apabila jin itu atas rupa dan kejadiannya yang asal.”

Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Azhar Idrus
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/09/bolehkah-manusia-melihat-jin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Cara Yang Perlu Kita Betulkan Untuk Hidup Bahagia Dan Jadi Manusia Hebat

4 Cara Yang Perlu Kita Betulkan Untuk Hidup Bahagia Dan Jadi Manusia Hebat

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 574 hits
4 cara yang perlu kita betulkan untuk hidup bahagia dan jadi manusia hebat Assalamualaikum dan salam sejahtera Ramai sebenarnya yang tidak hidup dalam situasi sekarang kerana mereka terperangkap dengan masa lepas Mereka membawa bebanan di b...
Menyusuri Tepian Waduk Sermo Lokasi Syuting Bumi Manusia Yang Pemandangannya Cantik Banget

Menyusuri Tepian Waduk Sermo Lokasi Syuting Bumi Manusia Yang Pemandangannya Cantik Banget

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 182 hits
Masih inget kan adegan film Bumi Manusia saat Minke gombalin Annelies di sebuah danau Nah lokasinya ada di Waduk Sermo
Kucing Sarat Hamil 6 Ekor Anak Disimbah Minyak Panas Oleh Manusia Kejam

Kucing Sarat Hamil 6 Ekor Anak Disimbah Minyak Panas Oleh Manusia Kejam

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 405 hits
Sungguhpun manusia sekarang sudah hidup secara bertamadun masih ada juga di kalangan mereka di luar sana yang berkelakuan seperti orang tak ada akal Haiwan comel dan tiada salah silap dicederakan dan didera tanpa belas kasihan Menerusi satu...
Senarai Khasiat Buah Bidara Untuk Manusia

Senarai Khasiat Buah Bidara Untuk Manusia

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 992 hits
Nasi lemak buah bidara Sayang selasih hamba lurutkan Hilang emak hilang saudara Kerana kasih hamba turutkan Haa siapa masih ingat lagi pantun melayu lama tu Tapi persoalannya di sini apakah itu buah bidara Bagaimana rupanya Bagaimana rasany...
Saya Manusia Pertama Gembira Mark Adam Berdoa Ibunya Memeluk Islam

Saya Manusia Pertama Gembira Mark Adam Berdoa Ibunya Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 421 hits
Semalam nama penyanyi Mark Adam menjadi perbualan hangat selepas berkongsikan video dia menghadiahkan sebuah rumah kepada ibunya Florenda Macaraig Echivarre BACA Mark Adam Tersenarai Top 5 ABPBH Ke 32Menurut Mark sejak kebelakangan ini ibun...
Hadis 40 08 Aku Diperintahkan Untuk Memerangi Manusia Hingga Mereka

Hadis 40 08 Aku Diperintahkan Untuk Memerangi Manusia Hingga Mereka

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 247 hits
Hadis 40 08 Aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka bersaksi bahwa tidak ada tuhan selain Allah dan bahwa Muhammad adalah Rasulullah menegakkan shalat menunaikan zakat Jika mereka melakukan hal itu maka darah dan harta merek...
Rahsia Logo Ular Menelan Manusia Jenama Alfa Romeo Ada Kaitan Dengan Perang Salib

Rahsia Logo Ular Menelan Manusia Jenama Alfa Romeo Ada Kaitan Dengan Perang Salib

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 460 hits
Walaupun bukanlah jenama kereta Eropah terlaris di Malaysia dan di seluruh dunia Alfa Romeo adalah antara pengeluar automotif yang berada dalam kelas tersendiri dan cukup disegani Ada dikalangan peminat yang gilakan keunikan bunyi jentera j...
Bagaimana Cara Untuk Menjadi Manusia Paling Bahagia

Bagaimana Cara Untuk Menjadi Manusia Paling Bahagia

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 506 hits
Bagaimana cara untuk menjadi manusia paling bahagia Assalamualaikum dan salam sejahtera Sebenarnya dah lama nak tulis mengenai cerita manusia bahagia ni lepas balik dari kelas Metamorphosis Afnan Rosli Kelas yang boleh aku katakan sebagai k...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls