Bagaimana Cara Untuk Menjadi Manusia Paling Bahagia



Bagaimana cara untuk menjadi manusia paling bahagia? | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sebenarnya, dah lama nak tulis mengenai cerita manusia bahagia ni lepas balik dari kelas Metamorphosis Afnan Rosli (Melaka). Kelas yang boleh aku katakan sebagai, kelas paling pelik dan paling bahagia! Rasanya ramai dah mula kenal insan istimewa yang boleh menjadikan anda sebagai manusia bahagia ni kan?


Aduh! Ini kalau salah fahaman ni, mesti ramai yang cakap aku terlalu memuja afnan rosli ni. Tak, bukan macam tu, cumanya kena datang sendiri seminar baru korang akan faham apa yang aku cuba nak sampaikan ni. Nak cerita dekat sini, panjang pula karangan aku ni nanti, jadi, kena datang sendiri ya. Hehehe.


Baik! Berbalik semula pada cerita, Bagaimana cara untuk menjadi manusia paling bahagia?. Fuh! Tajuk pada aku cukup besar untuk dihuraikan tapi tak apa, kita belajarlah sama sama ok! Susah ke nak jadi manusia yang bahagia ni? Sampaikan nak kena ajar macam mana nak jadi bahagia? (ini soalan afnan rosli waktu awal seminar Metamorphosis Melaka.



Aku pun tergelak jugak waktu tu, nak jadi bahagia pun kena ajar kan. Tapi bila dah faham betul betul, eh! Memang betul! Benda ni kita kena belajar sebab semua benda yang kita buat hari ni, kebanyakkannya adalah salah. Sebab itu kita tak rasa bahagia.


Segala macam kemewahan yang kita ada sekarang ni, berapa ramai yang rasa bersyukur? Berapa ramai yang mulut dia, tak henti henti ucapkan syukur pada yang maha esa? Tak ramai. Tapi ramai daripada kita yang tidak habis habis meminta itu dan ini.


Nak jadi bahagia tak susah mana pun.


Manusia hari ini, kehidupan mereka hanya ada 2 benda sahaja.  Masa lepas dan masa datang. Berapa ramai yang sedar yang kedua dua benda ni bukan milik kita pun. Siapa yang dapat ubah masa lepas? Siapa yang dapat pegang masa hadapan? Dua dua pun tak boleh kan? Jadi kita hanya ada masa sekarang ni sahaja.


Kenapa ramai yang tak bahagia? Sebab mereka hidup untuk masa depan. Pagi petang siang malam sibuk. Katanya demi masa depan. Dalam mereka sedar dan tak sedar, mereka hidup di dalam keadaan tertekan.


Ini belum cerita mereka yang hidup dengan pengalaman lepas. Teringat ingat kisah lepas sampai menangis. Sedih yang teramat. Kalau boleh di ubah tak apa la kan. Tapi benda tetap sama. Dan mereka terus meratapi dan menjadi tertekan.


Oklah, sekarang jom kita tengok, apa yang perlu kita lakukan untuk menjadi manusia paling bahagia. Nak jadi bahagia tak susah mana pun, yang penting kita tahu macamana cara untuk bahagia. Tak semua yang aku tulis di sini adalah apa yang aku belajar dekat kelas Metamorphosis Afnan Rosli (Melaka) ye. Tapi kita boleh belajar sama sama, insyaAllah.



Ini tips untuk kita sama sama menjadi manusia paling bahagia!


1. Baik. Perkara pertama yang perlu kita buat adalah, maafkan masa lepas. Berhenti berfikir tentang masa lepas. Berdamailah kita dengan hati dan diri kita. Cukuplah hidup kita sebelum ini tertekan dengan pengalaman lepas. Terima kasih pada pengalaman tu sebab hadir dalam hidup kita. Mulai saat ini, lepaskan semua tekanan masa lepas. Dan jangan lupa, ucapkan terima kasih pada pengalaman lepas.


2. Langkah kedua adalah, mula berhenti fikir masa akan datang. Kita terlalu memikirkan masa depan sampai kita tak sedar dia jadi tertekan untuk satu perkara yang kita sendiri tak pasti jadi atau tidak. Itu belum kira, kita nak bina masa hadapan untuk yang tersayang tetapi tak sedar yang kita dah “korbankan” mereka. Nak jadi manusia paling bahagia? Berhenti fikir masa depan.


3. Bila dah buat 2 perkara di atas, kita kena mulakan tanam rasa syukur dalam diri kita. Syukur kerana dilahirkan sebagai manusia. Syukur pada semua perkara. Boleh makan dan minum. Boleh melihat dunia. Boleh berjalan. Boleh bernafas. Syukur pada semua perkara.


4. Kemudian lihat keadaan sekeliling. Syukurnya ada pokok yang memberikan kita warna dalam kehidupan kita. Yang memberikan kita oksigen. Ada air hujan yang menyejukkan bumi. Adanya siang dan malam. Syukur kerana kita dekat sini, bukak paip je ada air. Buka peti ais je ada makanan. Nak makan apa, boleh cari dekat kedai. Syukurnya ya Allah.


5. Bila kita buat semua ini, percayalah. Kita akan rasa bahagia sangat. Sangat sangat bahagia. Sebenarnya, kita semua terlupa yang kita pernah jadi antara manusia paling bahagia sewaktu masa dulu. Yang tidak pernah memikirkan masa lepas dan masa akan datang. Hidup kita penuh dengan gelak tawa.


Cuma sekarang ini, minda kita terlalu sibuk dengan masalah. Terlalu sibuk dengan masa lepas dan masa akan datang. Jadi kita terlupa macam mana untuk jadi manusia yang bahagia. Semoga cebisan ilmu ini memberi manfaat kepada semua.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2019/08/bagaimana-cara-untuk-menjadi-manusia-paling-bahagia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Cara Yang Perlu Kita Betulkan Untuk Hidup Bahagia Dan Jadi Manusia Hebat

4 Cara Yang Perlu Kita Betulkan Untuk Hidup Bahagia Dan Jadi Manusia Hebat

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 577 hits
4 cara yang perlu kita betulkan untuk hidup bahagia dan jadi manusia hebat Assalamualaikum dan salam sejahtera Ramai sebenarnya yang tidak hidup dalam situasi sekarang kerana mereka terperangkap dengan masa lepas Mereka membawa bebanan di b...
Cara Buat Tauhu Bergedil Sambal Kicap Paling Mudah

Cara Buat Tauhu Bergedil Sambal Kicap Paling Mudah

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 506 hits
Nak belajar cara cara masak Tauhu Bergedil homemade Sedapnya kalau dapat makan panas panas kan Ada pula sambal kicap Memang makan tak henti Kalau beli sebiji tauhu ni RM1 Tak puas nak makan Jadi bolehlah cuba buat sendiri guna resipi perkon...
Cara Membina Keluarga Bahagia

Cara Membina Keluarga Bahagia

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 344 hits
Berkelah di pantai yang indah Aku ingin keluarga bahagia Sesiapa sahaja sememangnya mahukan keluarga bahagia Jom spend quality time with family itulah cara membina keluarga bahagia juga cara ambil hati isteri dengan berkelah di tepi pantai ...
Cara Cara Menjadi Sahabat Yang Baik

Cara Cara Menjadi Sahabat Yang Baik

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 351 hits
Cara Cara Menjadi Sahabat Yang Baik Sahabat adalah orang rapat denganmu dalam semua situasi samada susah atau senang sedih dan gembira Sahabat adalah mereka yang gembira dengan segala kejayaanmu dan tidak meninggalkanmu ketika yang lain men...
3 Cara Tukarkan Perniagaan Kecil Anda Menjadi Besar

3 Cara Tukarkan Perniagaan Kecil Anda Menjadi Besar

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 270 hits
Sudah tentu perusahaan yang besar seperti pasaraya borong boleh memberikan harga yang lebih murah dan berpatutan berbanding perusahaan atau perniagaan yang kecil Sebagai peniaga kecil pasti anda sedar yang anda sentiasa terperangkap dengan ...
Ini Cara Paling Cepat Menulis Artikel Yang Banyak Di Blog

Ini Cara Paling Cepat Menulis Artikel Yang Banyak Di Blog

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 592 hits
AssalamualaikumBismillah1 Tulis Sebelum LupaInilah salah satu kunci aku menulis banyak artikel dalam blog Setiap kali idea datang aku akan terus catat Manusia ini kebiasaannya pelupa Tetapi aku faham bukan semua orang ada masa kan nak take ...
Tips Cara Nembak Cewek Paling Ampuh Dan Romantis

Tips Cara Nembak Cewek Paling Ampuh Dan Romantis

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 437 hits
Tips Cara Nembak Cewek itulah judul artikel yang akan saya buat pada kesempatan ini Apabila di pikir pikir sebetulnya untuk nembak mengungkapkan perasaan cinta dan saya kepada seseorang dapat dikatakan gampang gampang susah sebab harus meny...
5 Cara Berpikir Tentang Papua Yang Membuat Kita Tak Merasa Menjadi Penjajah

5 Cara Berpikir Tentang Papua Yang Membuat Kita Tak Merasa Menjadi Penjajah

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 402 hits
5 Cara Berpikir tentang Papua Yang Membuat Kita Tak Merasa Menjadi Penjajah1 Jika merdeka apa kehidupan mereka akan lebih baik 2 Papua merdeka adalah agenda asing 3 Semua daerah akan minta merdeka 4 Apakah SDM nya siap 5 Pejabat Papua juga ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord