Bolehkah Makan Mi Segera Semasa Mengandung Berkhasiat Atau Tidak


“Mi segera telah menjadi makanan popular untuk semua orang. Selain rasanya yang sangat sedap, makanan yang satu ini sangat praktikal dan mudah dibuat. Namun, bolehkah makan mi segera semasa mengandung?”
Kredit Foto : Google
Siapa yang tidak suka mi segera? Makanan yang satu ini memang mempunyai rasa yang sedap, praktikal dan mudah untuk dibuat. Malah, mi segera adalah makanan segera yang popular di Malaysia, dengan kadar penggunaan antara 1 hingga 6 kali seminggu. Malangnya, makanan yang satu ini boleh dikategorikan sebagai makanan yang tidak berkhasiat terutamanya bagi ibu mengandung.

Tepung adalah bahan asas untuk membuat mi segera. Selain itu, terdapat banyak bahan tambahan lain dan ia melalui proses pengukuhan untuk mendapatkan nutrien yang diperlukan. Walaupun pengambilan dianggap selamat, bahagian yang berlebihan masih boleh mencetuskan kesan negatif terhadap kesihatan.


Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Nutrition mengatakan bahawa pengambilan mi segera dua kali seminggu meningkatkan risiko sindrom metabolik. Ini adalah himpunan masalah kesihatan dalam bentuk hipertensi, pengumpulan lemak dalam perut, kolesterol tinggi dan gula dalam darah, hingga tahap trigliserida yang tinggi.

Seperti kebanyakan, mi segera juga boleh menjadi penyelesaian praktikal untuk wanita hamil yang sering merasa lapar. Namun, jangan lupa semua makanan dan minuman yang diambil oleh si ibu boleh mempengaruhi tumbesaran dan perkembangan janin dalam kandungan.

Sebagai contoh, kandungan natrium dan garam yang tinggi dalam mi segera boleh memberi kesan kepada tekanan darah tinggi. Malangnya, hipertensi yang berlaku pada wanita hamil adalah keadaan berbahaya, baik untuk ibu dan janin.

Tiada peraturan pasti yang menyatakan berapa banyak wanita hamil boleh makan mi segera. Namun, jika ibu benar-benar ingin memakannya, tidak salah asalkan masih dalam bahagian yang munasabah dan tidak berlebihan. Selain itu, amalkan juga petua berikut agar pengambilan mee segera dapat memenuhi keperluan nutrisi ibu.

❣ Kurangkan jumlah rempah yang digunakan. Anda boleh menggunakan separuh daripada rempah yang ada atau anda boleh mencampurkan rempah anda sendiri untuk menjadikan mee segera lebih sedap.

❣ Tambah beberapa sumber protein. Boleh menjadi kepingan daging, telur, ikan, atau makanan laut.

❣ Masukkan juga sayur-sayuran. Contohnya, lobak merah, tomato, sayur sawi, bayam atau brokoli yang dihiris. Pastikan semua sayur dan bahan masak sehingga masak, OK!

Namun begitu, mi segera merupakan makanan yang diproses, jadi pengambilannya masih perlu dihadkan terutamanya bagi wanita hamil. Manakala, makanan yang perlu diambil semasa mengandung adalah makanan semula jadi dan sihat. Bukan sahaja untuk kesihatan ibu, pengambilan makanan dengan pemakanan yang betul juga memberi kesan positif kepada kesihatan janin.

Perlu diingatkan juga, elakkan daripada menambah nasi ketika ibu mengambil mee segera. Oleh kerana mi segera adalah sejenis makanan berkarbohidrat tinggi, penambahan nasi akan menjadikan pengambilan karbohidrat dalam badan berlebihan. Kesannya sudah tentu pengambilan gula dalam darah ibu akan meningkat yang membawa kepada risiko diabetes semasa hamil atau semasa mengandung.

Bukan itu sahaja, ibu juga perlu memenuhi pengambilan air harian. Ini kerana keperluan cecair ibu semasa mengandung akan meningkat lebih tinggi daripada biasa. Bukan tanpa sebab, air akan membantu pembentukan air ketuban yang membawa nutrien kepada janin, mencegah berlakunya banyak masalah pencernaan, dan lain-lain.

Pengambilan cecair harian yang tidak dipenuhi akan meningkatkan risiko dehidrasi, sembelit, dan penurunan jumlah cecair amniotik. Jika ibu merasakan simptom ini, segera buat temujanji dengan pakar sakit puan di hospital terdekat.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/04/bolehkah-makan-mi-segera-semasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kurma Fresh Sejuk Beku Atau Kering Basuh Dulu Bukan Terus Makan Ye

Kurma Fresh Sejuk Beku Atau Kering Basuh Dulu Bukan Terus Makan Ye

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 122 hits
Setiap kali bulan Ramadan buah kurma ibarat pelengkap untuk berbuka atau bersahur Khasiatnya cukup tinggi memberi nutrisi yang baik untuk tubuh malah ia mengandungi lebih banyak kalori dan karbohidrat Bukan setakat memberi nutrisi ia juga m...
Boleh Tidak Makan Durian Ketika Mengandung Ini Info Yang Perlu Suami Pesan Kepada Isteri

Boleh Tidak Makan Durian Ketika Mengandung Ini Info Yang Perlu Suami Pesan Kepada Isteri

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 185 hits
Cerita durian masih belum selesai baik dalam media sosial mahu pun gerai gerai tepi jalan Masih ramai yang beratur untuk menikmati keenakan raja buah ini Tetapi ramai yang masih tertanya selamatkah durian untuk dinikmati oleh ibu ibu yang s...
Cara Atasi Mulut Berbau Semasa Berpuasa

Cara Atasi Mulut Berbau Semasa Berpuasa

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 454 hits
Cara atasi mulut berbau semasa berpuasa REALITINYA sebilangan besar daripada kita sentiasa tidak selesa risau dan malu apabila berhadapan dengan situasi mulut berbau Ramai yang panik sebetulnya lebih lebih lagi bagi mereka yang perlu beruru...
Tip Menjaga Sistem Pencernaan Semasa Puasa

Tip Menjaga Sistem Pencernaan Semasa Puasa

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 137 hits
Penjagaan sistem pencernaan adalah sangat penting sepanjang bulan Ramadan Ini kerana melalui proses pencernaan akan memecahkan makanan kepada nutrien yang diperlukan oleh tubuh anda Jika anda mengabaikan penjagaan kesihatannya tubuh anda mu...
5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 172 hits
Tengah berlari tiba tiba perut cramp adakah anda pernah lalui situasi seperti itu Aduh terus hilang mood nak berjoging Tetapi kenapa ya keadaan itu boleh berlaku Berlari senaman pilihan Salah satu senaman atau aktiviti fizikal yang sering m...
Saya Joohee Menangis Semasa Dalam Bilik Menunggu Pengantin Son Yejin Jeon Mido

Saya Joohee Menangis Semasa Dalam Bilik Menunggu Pengantin Son Yejin Jeon Mido

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 176 hits
Meskipun hanya kenal beberapa bulan kerana drama Thirty Nine nampaknya Son Ye jin Jeon Mi do dan Kim Ji hyun telah membina hubungan yang rapat antara satu sama lain ARTIKEL BERKAITAN Dalam sebuah temubual baru baru ini Jeon Mi do sempat ber...
Jangan Biarkan Mimpi Ngeri Anda Berulang Kluster Mahkamah Mahu Mou Batal Pru Segera

Jangan Biarkan Mimpi Ngeri Anda Berulang Kluster Mahkamah Mahu Mou Batal Pru Segera

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 116 hits
Kluster mahkamah mahu MoU batal PRU segera Posted By on March 22 2022Ketidakpastian sama ada akan diteruskan pembentangan Rang Undang undang Anti Lompat Parti pada persidangan Dewan Rakyat sesi Mac akan diselesaikan melalui mesyuarat Jawata...
Semasa Nak Minta Cukai Cepat Diberi Amaran Tetapi Nak Bayar Semula Kepada Pencukai Ambil Masa Sebulan

Semasa Nak Minta Cukai Cepat Diberi Amaran Tetapi Nak Bayar Semula Kepada Pencukai Ambil Masa Sebulan

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 176 hits
Jangan sampai kena kejar dengan LHDN ini jumlah minima pendapatan individu yang wajib bayar cukaiApril 7 2022 Cukai pendapatan Terdengar saja istilah ini tidak semena mena bulu roma kita meremang bukan Ia bukanlah kisah seram pun jauh sekal...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia