Pertama Kali Check Up Untuk Kehamilan Perkara Ini Yang Perlu Ibu Hamil Lakukan Segera


Sebelum berjumpa doktor untuk mendapatkan keputusan rasmi kewujudan bayi, anda boleh mengambil ujian kehamilan di rumah sendiri. Artikel ini akan memberikan anda panduan mengenai cara untuk menjalankan ujian kehamilan di rumah.

Bila lakukan ujian? Wanita perlu mengambil ujian sekurang-kurangnya seminggu selepas mereka terlepas tempoh haid bagi mendapatkan hasil yang paling tepat. Ambil terlalu awal boleh cenderung kepada jawapan palsu apabila ujian adalah negatif tetapi sebenarnya, anda hamil. Dinasihatkan untuk mengambil ujian pada waktu pagi apabila air kencing pekat.
Sejauh mana ketepatan ujian? Terdapat dua jenis ujian kehamilan iaitu ujian air kencing di rumah dan ujian darah yang dijalankan di pusat perubatan. Ujian air kencing dirumah adalah 99% tepat manakala ujian darah adalah lebih tepat. Ketepatan ujian kehamilan bergantung kepada:
Sejauh mana wanita ikut arahan Bila berlaku implantasi Apabila anda mengambil ujian (berapa lama selepas kehamilan anda mengambil ujian) Sifat atau sensitiviti ujian kehamilan Dalam beberapa kes yang jarang berlaku, ujian membawa hasil palsu jika terdapat protein atau darah dalam air kencing. Selain itu, jika pengambil ujian itu mengambil beberapa jenis ubat-ubatan, ia boleh menjejaskan ketepatan ujian.
Bagaimana melakukan ujian kehamilan di rumah? Ujian kehamilan di rumah adalah sangat mudah digunakan dan memberikan hasil yang tepat dalam masa yang singkat selagi wanita ikut arahan dengan teliti.
Terdapat banyak cara untuk melakukan ujian. Ini adalah bagaimana untuk menggunakan ujian bukan digital.
Langkah 1: Wanita boleh memilih salah satu daripada kaedah ini:
Kumpul air kencing awal pagi dalam cawan. Rendamkan batang ujian ke dalam air kencing. Pastikan batang ujian terus dalam aliran air kencing. Kumpul air kencing dalam cawan. Menggunakan penitis untuk titiskan air kencing ke kayu ujian. Langkah 2:Tunggu beberapa minit untuk melihat hasilnya.
Langkah 3: Baca hasilnya. Bergantung kepada jenis kit ujian, hasilnya ditunjukkan berbeza. Jika anda hamil, hasil ujian boleh menjadi:
Dua baris Berwarna Tanda “+” Jika wanita menggunakan ujian digital, langkah 1 dan langkah 2 adalah sama seperti dalam ujian bukan digital. Walau bagaimanapun, pada langkah terakhir, ujian akan membaca keputusan dengan jelas, sama ada “mengandung” atau “tidak mengandung”.
Apa yang perlu dilakukan seterusnya? Jika ujian memberikan hasil positif, jumpa ke doktor untuk mengesahkan.
Jika ujian memberikan hasil negatif tetapi anda masih percaya bahawa anda sebenarnya hamil, pergi ke pusat perubatan juga.
 
Pertama Kali Check-Up
Pink dan ibu mengandung berpisah tiada, hehehe, macam sepasang kekasih pula. Buku pink (biasanya di klinik kesihatan kerajaan) akan dibuka apabila ibu didapati telah hamil. Kiranya buku pink ni merupakan rekod pemeriksaan kesihatan sepanjang ibu mengandung.
Bila Waktu Sesuai Buka Buku Pink Ibu Mengandung? Bagi wanita yang baru pertama kali bakal bergelar ibu, mesti tertanya-tanya, bilakah waktu yang paling sesuai untuk buka buku pink ni kan?
Sebenarnya bukan ibu yang baru nak menimang anak pertama jer, ibu-ibu yang dah ada anak 2-3 orang pun boleh blur sekejap terutamanya jika jarak kehamilan setiap anak tu agak jauh, macam 3-4 tahun, gitu.
Kebanyakan waktu yang disyorkan untuk membuka buku pink adalah setelah kehamilan mencecah 10 minggu.
Ada sesetengah klinik kerajaan memerlukan pengesahan kehamilan, contohnya daripada klinik swasta, ada sesetengahnya pula tak kisah asalkan kita memang betul-betul confirm yang kita hamil.
Bagaimana Nak Kira Jangkaan Usia Kandungan? Semasa para ibu nak buka buku pink tu nanti, nurse yang bertugas mesti akan tanya tarikh hari pertama period terakhir kita.
Sebab itulah ibu-ibu sekalian perlu aware tentang bila hari pertama period kita setiap bulan. Tujuannya supaya dapat dijangkakan usia kandungan ibu.
Contoh Cara Kira Usia Kandungan: Tarikh check UPT: 1 September 2017
Hari pertama period terakhir ibu: 1 Julai 2017
Jadi, dari hari pertama last period ibu tu, sehingga ke hari check UPT, usia kandungan lebih kurang 8 minggu dan menghampiri 9 minggu dah.
Boleh tunggu seminggu dua lagi untuk buka buku pink.
Haaaa, mudah kan?
Kenapa Bahaya Buka Buku Pink Lambat Sangat? Buka buku pink lambat ni biasanya akan menjadi isu kalau ibu pernah mengalami masalah atau komplikasi sewaktu mengandung atau bersalin semasa kehamilan terdahulu.
Mungkin juga sekiranya para ibu mempunyai sejarah keluarga berpenyakit kronik seperti kencing manis atau darah tinggi.
Macam kalau ibu pernah mengalami anemia kronik, kalau buat tak tahu, bayi mungkin boleh mengalami keguguran.
Kalau jadi kes macam ni, penelitian dengan lebih lagi perlu diberikan. Kalau tak, selalunya takde hal lah sangat.
Boleh Tak Nak Buka Buku Pink Awal? Boleh ajer dan dinasihatkan buka awal sekiranya ibu merupakan golongan berisiko tadi. Kalau tak, agak leceh sikitlah nak kene check darah dan urin serta menunggu giliran yang agak lama, selalunya.
Tapi kalau awal sangat, macam 2-3 minggu tu, ada yang berkongsi pengalaman, nurse suruh balik jer dulu. Lepas tu datang balik bila usia kandungan dah 10 minggu :D.
Mungkin kalau kita takde masalah, lebih baik ruang waktu tu diberikan kepada mereka yang lebih memerlukan. Di samping itu, 10 minggu ke atas tu mungkin juga waktu yang paling sesuai memantau perkembangan ibu hamil.dan bayi.
Apa Yang Perlu Dibawa Semasa Buka Buku Pink Kebiasaannya perlu bawa IC. Walaupun ada sesetengah ibu yang berkongsi, perlu bawa sijil nikah serta bil eletrik atau air, tapi seingat saya, semasa nak buka buku pink dulu, saya diminta tunjukkan IC jer. Sijil nikah pun tak perlu. Tapi bawa jer kad nikah yang macam IC tu.
Bil elektrik atau air tu sebab kalau klinik kerajaan, diaorang nak pastikan yang alamat rumah kita adalah betul sebab pembahagian pemeriksaan kesihatan semasa mengandung dibuat mengikut kawasan tempat tinggal.
Ada orang yang alamat rumah dalam IC berlainan dengan kawasan coverage (mungkin guna alamat kampung) klinik kesihatan tu. Bil air atau elektrik kan sebagai penunjuk alamat semasa kita.
Kalau klinik swasta, tak kisahlah nak tinggal kat mana-mana pun.
Biasanya, untuk ibu yang pertama kali buka buku pink, 2 ujian yang akan dilakukan iaitu:-
ujian darah ujian air kencing Seterusnya nanti, nurse akan buat interview sikit. Nak tahu berkenaan sejarah kesihatan keluarga suami dan isteri seperti penyakit 3 serangkai. Macam ibu ni, kalau pernah mengandung, dulu ada tak mengalami GDM (kencing manis semasa hamil), anemia, darah tinggi dan sebagainya.
Walaupun interview tu sikit, soalan mungkin banyak dan macam-macam…hahaha. Layankan ajer. Semua info yang ditanya oleh nurse ni biasanya penting untuk kesihatan ibu dan bayi.
Selepas tu, nurse akan buat pemeriksaan breast. Selalunya nak tengok keadaan breast, ok ke tak tak bila time nak menyusu nanti. Nipple timbul ke tak. Check sikit dan sekejap jer.
Kemudian nanti, ibu diminta untuk masuk ke bilik pemeriksaan yang ada tabir kain tu. Nanti nurse akan tekan-tekan perut untuk ambil ukuran janin.
Biasanya rasa ketulan jer kalau baru 10-12 minggu ni sebab masih kecil.
Apa Nak Buat Dengan Buku Pink? Ada apa dengan buku pink ni? Penting kah?
Sangat penting untuk dibawa ke mana-mana sahaja buku ni, ye ibu-ibu sekalian, terutamanya time checkup lah. Jangan pula nak checkup nanti, boleh tertinggal buku pink ni. Tak pasal-pasal dengar ceramah free daripada nurse tu karang.
Dalam buku pink ni terdapat segala macam rekod kesihatan ibu dan bayi termasuklah berat ibu, ukuran bayi, bacaan hb, keputusan bacaan darah, keputusan bacaan air kencing, risiko ibu hamil, ulasan nurse, ulasan doktor, keadaan bayi dan macam-macam lagilah.
Kalau nak pergi bercuti atau travel jauh-jauh, balik kampung ke, silahlah bawa bersama buku pink ni. Mana tahukan, kalau berlaku apa-apa ke, mudah untuk ibu-ibu refer ke klinik atau hospital yang berdekatan.
Kalau ikutkan, pada awal kehamilan ni, check mengandung adalah 1 kali sebulan jer. Tapi kalau ada masalah kesihatan macam GDM (kencing manis semasa hamil), darah tinggi atau bacaan HB rendah (khasnya anemia kronik), checkup selalunya perlu dilakukan 2 minggu sekali. Penat tu nak melayan, kan?
Jadi, para ibu sekalian, dari awal lagi perlu jaga kesihatan, jaga pemakanan dan selalu bersenam. Nanti bila nak buka buku pink, takdelah masalah kesihatan lain pula.
Semoga ibu-ibu melalui pengalaman mengandung dengan hati yang tenang dan riang. Berseri macam warna buku pink ni.
Sumber: Naimah Wahab, Hello Doktor

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Pertama Kali Check-Up Untuk Kehamilan? Perkara Ini Yang Perlu Ibu Hamil Lakukan Segera appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pertama-kali-check-up-untuk-kehamilan-perkara-ini-yang-perlu-ibu-hamil-lakukan-segera-1/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Sentiasa Sayang Kamu Pertama Kali Bcl Rai Hari Jadi Anak Tanpa Suami Buat Ramai Seb4k

Ibu Sentiasa Sayang Kamu Pertama Kali Bcl Rai Hari Jadi Anak Tanpa Suami Buat Ramai Seb4k

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 349 hits
Penyanyi dan pelakon Bunga Cita Lestari ada berkongsi momen menyambut hari ulang tahun kelahiran anaknya Noah Aiden Sinclair yang ke 10 Majlis sambutan hari jadi tersebut disambut dengan serba sederhana serta ringkas bersama ahli keluarga t...
Ibu Ini Pingsan 2 Bulan Usai Melahirkan Akhirnya Sadar Dan Tatap Bayinya Pertama Kali

Ibu Ini Pingsan 2 Bulan Usai Melahirkan Akhirnya Sadar Dan Tatap Bayinya Pertama Kali

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 277 hits
Kisah mengharukan tentang perjuangan seorang ibu melahirkan anaknya beredar di media sosial Kisah ini viral usai diunggah akun Facebook Susi Susanti Minggu lalu Menurutnya perempuan bernama Fadilla itu telah tak sadarkan diri selama dua bul...
Set 2 Dalam 1 Bengkung Berpantang Untuk Ibu Hamil Wanita Bersalin Normal Atau Ceaser Murah Dipasaran

Set 2 Dalam 1 Bengkung Berpantang Untuk Ibu Hamil Wanita Bersalin Normal Atau Ceaser Murah Dipasaran

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 503 hits
SET 2 Dalam 1 Bengkung Berpantang Untuk Ibu Hamil Wanita Bersalin Normal Atau Ceaser Murah Dipasaran Size Waist Ukur Pinggan Saiz Selepas bersalin M Waist 90cm 102cm L Waist 98cm 110cm XL Waist 106cm 118cm 2XL Waist 114cm 126cm Mudah hanya ...
Dari 8 Minggu Pelbagai Perkara Terjadi Di Rahimku Usia Kandungan Dah 4 Bulan Nieyl Mentor Umum Sedang Hamil

Dari 8 Minggu Pelbagai Perkara Terjadi Di Rahimku Usia Kandungan Dah 4 Bulan Nieyl Mentor Umum Sedang Hamil

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 309 hits
Setiap kehamilan tentunya mempunyai perjalanan dan cerita yang tersendiri Begitu juga yang dialami oleh Nieyl Jailani atau lebih dikenali dengan Nieyl Mentor Baru baru ini penyanyi ini berkongsi kepada umum tentang kehamilan anak ketiganya ...
Pertama Kali Naik Ke Gunung Jerai Pengalaman Indah Diatas Gunung Jerai Yan Kedah

Pertama Kali Naik Ke Gunung Jerai Pengalaman Indah Diatas Gunung Jerai Yan Kedah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 692 hits
PERTAMA KALI NAIK KE GUNUNG JERAI PENGALAMAN INDAH DIATAS GUNUNG JERAI YAN KEDAH Terpengaruh dengan membaca artikel tentang Gunung Jerai di blog semalam kami sekeluarga dapat lah menjejak kan kaki di Gunung Jerai Datang bertiga saja Maisara...
Dilanda Gundah Anya Geraldine Salat Subuh Di Masjid Untuk Pertama Kali Jadi Tenang Katanya

Dilanda Gundah Anya Geraldine Salat Subuh Di Masjid Untuk Pertama Kali Jadi Tenang Katanya

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 265 hits
Setelah putus dari sang kekasih beberapa waktu lalu Anya memang sering mengungkapkan kegalauan dan patah hatinya di media sosial
Pengalaman Pertama Kali Buat Pico Laser Di Dr Chong Clinic Shah Alam Serius Tak Sakit Pun

Pengalaman Pertama Kali Buat Pico Laser Di Dr Chong Clinic Shah Alam Serius Tak Sakit Pun

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 823 hits
Dah lama sebenarnya sis pasang hasrat nak try buat Pico Laser Kebetulan ada member bagi tahu Dr Chong Clinic tengah buat promosi kaw kaw sempena Ulang Tahun Ke 4 Rugilah katanya rugi kalau sis tak rebut peluang baik ini Mana taknya sebelum ...
Pertama Kali Sejak Krisis 2009 Hyundai Bekukan Gaji Karyawan

Pertama Kali Sejak Krisis 2009 Hyundai Bekukan Gaji Karyawan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 212 hits
Dampak virus Corona di sektor otomotif masih terus terjadi Kali ini adalah keputusan dari Hyundai Motor Company serta serikat pekerja tentang pembekuan gaji karyawan Dikutip kantor berita Antara dari kantor berita Korea Yonhap pada Senin se...
Hajiji Walau Kali Pertama Bertanding Rakyat Sabah Kenal Pn

Hajiji Walau Kali Pertama Bertanding Rakyat Sabah Kenal Pn

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 348 hits
190 total views 190 views today KOTA KINABALU Meskipun Perikatan Nasional baru pertama kali bertanding dalam gelanggang Pilihan Raya Negeri Sabah namun gabungan pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin itu sudah dikenali oleh selur...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan