Biodata Dr Zaliha Mustafa Menteri Wilayah Persekutuan Yang Baharu


Tular kini mengenai Dr Zaliha Mustafa diangkat sebagai Menteri Wilayah Persekutuan yang baharu oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui rombakan kabinet 2023 baru-baru ini. Pelantikan tersebut mendapat perhatian ramai dan ramai yang memberi sokongan hasil lantikan baharu itu.
Sebelum ini Dr. Zaliha adalah seorang Menteri Kesihatan Malaysia. Beliau telah membawa imej kesihatan negara dengan baik dan berjaya memberi suntikan baharu dalam pentradbiran di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Berikut adalah perkongsian mengenai biodata, pendidikan dan lain-lain maklumat beliau.
Biodata Lengkap Dr Zaliha Mustafa Dr. Zaliha Binti Mustafa selaku Menteri Kesihatan di dalam kabinet Perdana Menteri Malaysia ke-10. Beliau selamat dilahirkan pada 28 Jun 1964 yang merupakan anak jati Johor Darul Ta’zim. Beliau adalah merupakan anak sulung daripada 8 orang adik beradik keseluruhannya. Anak jati Johor ini telah dibesarkan serba sederhana dan menetap bersama keluarga di Jalan Mahmoodiah, Johor Bahru.
Kehidupan Awal Dan Pendidikan Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Perempuan Sultan Ibrahim (SIGS) dan seterusnya mendapat tawaran memasuki asrama penuh, Maktab Rendah Sains MARA Kota Bharu, Kelantan. Beliau mendapat keputusan yang cemerlang ketika menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sehingga melayakkan beliau untuk melanjutkkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Beliau telah memilih untuk teruskan pelajaran di Malaysia iaitu di Universiti Kebangsaan Malaysia walaupun telah banyak mendapat tawaran belajar di luar negara.
Beliau telah dianugerahkan segulung Ijazah Kedoktoran MD.UKM seterusnya memulai kerjaya sebagai Doktor Siswazah di hospital Johor Bahru iaitu Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru daripada awal tahun 1989 sehingga tahun 1990. Selepas itu, beliau berkhidmat di Pahang selama lebih kurang 10 bulan sebagai Pegawai Perubatan di Hospital Pekan, Pahang.
Selama tempoh lebih 2 tahun beliau juga pernah ditugaskan di Hospital Daerah Taiping sebagai Pegawai Perubatan.Pada tahun 1995 beliau kembali ke negeri sendiri serta meneruskan perkhidmatan di Klinik Swasta bersama Kumpulan Perubatan Penawar , kini Dr. Zaliha Mustafa telah memiliki kliniknya sendiri di Bandar Putra Kulai.
Biografi Dr Zaliha Mustafa Berikut dikongsikan beberapa maklumat lengkap mengenai Dr. Zaliha Mustafa
Biografi MaklumatNamaZaliha Binti MustafaTarikh Lahir28 Jun 1964KewarganegaraanMalaysiaBangsa MelayuAgama IslamPendidikanSekolah Rendah Perempuan Sultan Ibrahim (SIGS)
Maktab Rendah Sains MARA Kota Bharu, Kelantan
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)PekerjaanMenteri Wiayah Persekutuan (2023)
Menteri Kesihatan (2022-2023)
Doktor , Ahli PolitikStatus Telah Berkahwin dengan Dr. Ahmad AdzlanAnakDikurniakan 4 Cahaya Mata Kerjaya dan Penglibatan Dalam Bidang Politik Awal kerjaya Dr Zaliha Mustafa iaitu dalam bidang perubatan bertempat di Hospital Sultanah Aminah (HSA) , Johor Bahru menjawat jawatan sebagai doktor Siswazah pada tahun 1989.
Kemudian Beliau meneruskan kerjaya menjadi doktor perubatan di sebuah Hospital Daerah Pekan pada tahun 1990 dan seterusnya di Hospital Taiping pada tahun 1991 sebelum beliau membuat keputusan untuk meneruskan kerjaya sebagai doktor swasta di Poliklinik Penawar pada tahun 1993.
Dr Zaliha Mustafa kemudiannya mulai aktif dalam bidang politik pada tahun 1999 menjawat jawatan sebagai Ketua Wanita PKR Johor. Selepas enam tahun kemudian, belia mendapat lantikan sebagai Pengerusi PKR negeri Johor.
Untuk rekod, Dr Zaliha Mustafa merupakan wanita pertama dalam sejarah dilantik sebagai Pengerusi PKR Negeri dalam pimpinan parti politik yang mana belum ada lagi parti politik yang memberi jawatan setinggi pengerusi ini khususnya kaum wanita. Beliau kemudiannya meneruskan kecemerlangan dalam karier politik apabila diberi kepercayaan untuk menjadi Naib Ketua Wanita PKR pada tahun 2007.
Pada tahun 2018 pula , beliau terpilih sebagai Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR dan selepas dua tahun kemudian , menjadi Pengerusi Biro Strategi, Dasar dan Latihan PKR. Bagi tahun 2023, sekarang Dr Zaliha Mustafa menyandang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) di dalam PKR. Pelantikan ini menjadikan beliau adalah wanita pertama yang menyandang jawatan itu dalam sejarah.
Pada tanggal 2 Disember 2022 pula, Dr Zaliha Mustafa telah diumumkan sebagai Menteri Kesihatan yang baharu oleh Perdana Menteri yang ke-10 Malaysia iaitu Dato’ Seri Anwar Bin Ibrahim bagi memulakan perkhidmatan dalam kabinetnya.
Dr Zaliha Mustafa Menteri Kesihatan Wanita Yang Pertama Beliau telah mencipta sejarah baharu buat Malaysia bagi menyandang jawatan sebagai Menteri Kesihatan Malaysia 2023. Beliau wanita yang pertama selepas pendahulunya Khairy Jamaluddin. Pada hari yang seterusnya iaitu 3 Disember 2022, Dr. Zaliha Mustafa secara rasminya memegang jawatan sebagai Menteri Kesihatan Perdana Menteri yang ke-10 Malaysia selepas sahaja mengangkat sumpah.
Khairy Jamaluddin Abu Bakar selaku mantan Menteri Kesihatan pada penggal yang lalu turut menzahirkan kata ucapan tahniah kepada Dr Zaliha Mustafa atas perlantikan jawatan yang disandangnya sebelum ini.
Menerusi ciapan di Twitter , Khairy Jamaluddin membuat kenyataan dengan menyatakan harapan agar Ahli Parlimen Sekijang itu boleh dan mampu untuk meneruskan perjuangan ke arah sistem kesihatan awam yang lebih cemerlang dan terbaik.
“Tahniah YB Dr Zaliha atas pelantikan sebagai Menteri Kesihatan yang baharu.
“Semoga berjaya dan terus berjuang untuk sistem kesihatan awam yang cemerlang dan mendapat peruntukan yang setimpal dengan usaha gigih warga Kementerian Kesihatan (KKM).
“‘All the best!’ (Semoga berjaya!),” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/dr-zaliha-mustafa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Dzulkefly Menteri Kesihatan Ganti Zaliha

Dr Dzulkefly Menteri Kesihatan Ganti Zaliha

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 173 hits
Mohd Farhan DarwisPETALING JAYA Tiga bekas menteri Dzulkefly Ahmad Johari Ghani dan Gobind Singh Deo kembali menganggotai Jemaah Menteri dalam rombakan pertama di bawah pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim Dalam pengumuman dibuat Anwar...
Dongkrak Pariwisata Jokowi Minta Menteri Sandiaga Dirikan Indonesia Tourism Fund

Dongkrak Pariwisata Jokowi Minta Menteri Sandiaga Dirikan Indonesia Tourism Fund

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 87 hits
Dongkrak Pariwisata Jokowi Minta Menteri Sandiaga Dirikan Indonesia tourism fund
Perlembagaan Malaysia Tidak Menyekat Orang Bukan Melayu Menjadi Perdana Menteri

Perlembagaan Malaysia Tidak Menyekat Orang Bukan Melayu Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 248 hits
Perlembagaan Malaysia menjanjikan Impian Malaysia dan bukannya impian etnik tunggal memandangkan perlembagaan ini tidak menghalang seorang bukan Melayu dari menjadi seorang Perdana Menteri Perlembagaan Malaysia pada tahun 1957 mahupun selep...
Akan Di Lantik Jadi Menteri Aduuuuus

Akan Di Lantik Jadi Menteri Aduuuuus

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 108 hits
JADI MENTERI KECUH BETUL LAAAAA AKAN KECOH LAGI DI PARLIMEN DI LUAR PARLIMEN YANG SIHAT SIKIT TAK DE KE
Rombakan Kabinet Perlu Jika Prestasi Menteri Meleset Kata Pm

Rombakan Kabinet Perlu Jika Prestasi Menteri Meleset Kata Pm

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 133 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim berkata rombakan Kabinet perlu diadakan sekiranya prestasi jemaah menteri meleset atau jika terdapat keadaan yang menuntut ia dilaksanakan Bagaimanapun beliau berkata tempoh masa setahun pentadbiran Kerajaan Pe...
Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 245 hits
ULASAN LEWAT IGAUAN Perikatan Nasional Pas dan Bersatu untuk mengambil alih kerajaan sekaligus menjatuhkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri menghijau kembali ekoran kemenangan besar Ahmad Samsuri Mokhtar di pilihan raya kecil Kemaman 2...
15 Foto Ai Wilayah Di Pulau Jawa Indonesia Dibuat Semula Ala Poster Filem Disney

15 Foto Ai Wilayah Di Pulau Jawa Indonesia Dibuat Semula Ala Poster Filem Disney

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 233 hits
Media sosial kebelakangan ini dibanjiri dengan gambar gambar artificial intelligence yang memperlihatkan landmark terkenal di pulau Jawa yang dihasilkan dalam gaya poster film Disney Setiap gambar memperlihatkan sentuhan khusus AI yang meng...
Kena Buang Parasit

Akaun Perniagaan Maybank Current Account Disekat Duit Dibekukan

Pergeseran Umno Dengan Dap Boleh Membawa Padah

Peningkatan Ketara Jenayah Wanita X Sekongkol Dap Pap

Bersatu Wing Rejects Retracting Education Subsidies For Well Off Students

Log Masuk Myjpj Guna Mydigital Id Dibatal Serta Merta Anthony Loke

Ada Juga Yang Tak Sedap

Azharina Sebak Kongsi Hidap Kanser Stage 2


echo '';
10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live


Menorrhagia Apa Yang Korang Perlu Tahu Tentangnya

Aming Coffee Pontianak Resmikan Cabang Baru Di Cikarang Bekasi

Staycation Cuti Sekolah Di Mercure Living Putrajaya

Enhance Your Sports Viewing Experience With 4k Iptv

Heboh Dakwaan Budak Disembelih Jiran Ini Cerita Sebenar Rupanya Pelaku Pelajar Universiti

Study Shows Rosuvastatin And Cholesin Combo Might Boost Cholesterol Balance In Malays