Perlembagaan Malaysia Tidak Menyekat Orang Bukan Melayu Menjadi Perdana Menteri



Perlembagaan Malaysia menjanjikan Impian Malaysia dan bukannya impian etnik tunggal memandangkan perlembagaan ini tidak menghalang seorang bukan Melayu dari menjadi seorang Perdana Menteri Perlembagaan Malaysia, pada tahun 1957 mahupun selepas dipinda pada 1963 ketika Malaysia dibentuk, bersama-sama dengan Rukun Negara dan Wawasan 2020 beserta dengan sembilan cabaran strategiknya, menjanjikan Impian Malaysia yang meraikan kepelbagaian etnik, agama, dan budaya dan bukannya membawa kepada suatu impian untuk mana-mana satu etnik sahaja.
Perkara ini dapat dilihat dengan baik sekali dari hakikat di mana Perlembagaan Malaysia tidak menyekat mana-mana orang bukan Melayu dari menjadi seorang Perdana Menteri.
Di Amerika Syarikat, mereka mengambil masa 230 tahun sebelum seorang berkulit hitam dapat menjadi Presiden Amerika Syarikat.
Saya harap, Malaysia tidak memerlukan 230 tahun untuk melihat seorang bukan Melayu berpeluang untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi saya tidak jangka perkara ini akan terjadi dalam 100 tahun yang akan datang.
Saya pernah dituduh sebagai kononnya ingin menjadi Perdana Menteri Malaysia. Perkara ini langsung tidak pernah terlintas dalam fikiran saya kerana dalam keadaan semasa, perkara ini tidak mungkin akan berlaku.
Kita perlu berada dalam situasi di mana sejumlah besar rakyat Malaysia, sama ada orang Melayu, Cina, India, Kadazan, atau Dayak, mengimpikan Impian Malaysia dan bukannya impian mono-etnik.
Saya telah berjumpa dengan ramai rakyat Malaysia dalam lawatan saya ke United Kingdom dan saya telah bertanya kepada mereka apa yang mereka fikirkan mengenai masa hadapan Malaysia – sama ada Malaysia dapat bangkit semula menjadi sebuah negara hebat dunia atau adakah Malaysia telah ditakdirkan untuk menjadi sebuah negara yang berpecah belah, gagal, dan kleptokratik.

Kit Siang bersama rakyat Malaysia kaum Cina di Manchester Ada seorang yang berharap supaya Malaysia mengikuti cara Indonesia dan menjadi sebuah republik.
Saya menasihatinya menentang idea ini dan mencadangkan yang sepatutnya mencipta sejarah dunia sebagai sebuah negara dengan sistem beraja yang menjadi contoh dialog, persefahaman, toleransi, dan keharmonian antara etnik, agama, budaya, dan tamadun kepada dunia, kerana kita amat sesuai untuk memainkan peranan penting ini.
Saya katakan yang sekiranya ada gerakan “republikan” seperti ini di Malaysia, gerakan ini akan dieksploitasi oleh golongan yang ingin menyebarkan pertelingkahan dan polarisasi perkauman dengan menyalahguna isu-isu perkauman dan keagamaan untuk memecah belah rakyat Malaysia.
Saya tidak bersetuju dengan mana-mana gerakan untuk membentuk parti politik mono-etnik dalam negara kerana perkara ini tidak akan menyatukan rakyat Malaysia yang datang dari latar belakang pelbagai etnik, agama, dan budaya.
Hanya Impian Malaysia yang mampu menyatukan semua rakyat Malaysia, tanpa mengira kumpulan etnik, bahasa, agama, budaya, atau tamadun.
(Kenyataan veteran DAP Lim Kit Siang semasa bertemu pelajar Malaysia di Manchester pada hari Rabu, 29 November 2023)
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/12/02/perlembagaan-malaysia-tidak-menyekat-orang-bukan-melayu-menjadi-perdana-menteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Fasih Bahasa Melayu Tak Guna Jadi Orang Malaysia

Tak Fasih Bahasa Melayu Tak Guna Jadi Orang Malaysia

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 165 hits
NUR EMIRA SAIZALIPENGACARA Uyaina Arshad menasihati rakyat Malaysia supaya lebih fasih dalam bahasa Melayu tanpa mengira kaum TAK guna kalau bergelar rakyat Malaysia kalau tak tahu bertutur bahasa Melayu Wajib fasih berbahasa Melayu itu pen...
Tak Guna Jadi Rakyat Malaysia Kalau Tak Tahu Bertutur Bahasa Melayu Acah Acah Mat Saleh Uyaina Tegur Rakyat Lupa Diri

Tak Guna Jadi Rakyat Malaysia Kalau Tak Tahu Bertutur Bahasa Melayu Acah Acah Mat Saleh Uyaina Tegur Rakyat Lupa Diri

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 149 hits
Pengacara serta pempengaruh Uyaina Arshad menegur sesetengah rakyat Malaysia yang tidak boleh bertutur bahasa Melayu biarpun ia adalah bahasa kebangsaan kita Kata Uyaina bahasa Melayu merupakan bahasa paling mudah untuk dipelajari kerana ti...
Pmx Angkat Malaysia Menjadi Negara Hebat

Pmx Angkat Malaysia Menjadi Negara Hebat

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 140 hits
Tahun pertama kita kemudi Malaysia pada awalnya terumbang ambing tetapi Alhamdulillah dasar jelas kita selesaikan masalah rakyat Cukup setahun dengan mandat ada tahun baharu ini kita akan mula dengan lebih tegas dan lebih jelas untuk bangun...
Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

Samsuri Bukan Satu Satunya Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 204 hits
ULASAN LEWAT IGAUAN Perikatan Nasional Pas dan Bersatu untuk mengambil alih kerajaan sekaligus menjatuhkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri menghijau kembali ekoran kemenangan besar Ahmad Samsuri Mokhtar di pilihan raya kecil Kemaman 2...
Jawatan Perdana Menteri Ditentukan Ahli Parlimen

Jawatan Perdana Menteri Ditentukan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 123 hits
Sistem pilihan raya di Malaysia dalam memilih pemimpin di peringkat Pusat dan Negeri mengguna pakai sistem pilihan raya berasas acuan British dan ia diakui semua parti bertanding sejak pilihan raya umum pertama lagi Berasaskan acuan tersebu...
Buat Kecoh Cakap Melayu Malas Usahawan Kemboja Minta Maaf Nafi Diri Koyak

Buat Kecoh Cakap Melayu Malas Usahawan Kemboja Minta Maaf Nafi Diri Koyak

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 134 hits
Usahawan berketurunan Kemboja yang dikenali Madame Mariyah membuat permohonan maaf secara terbuka apabila kata katanya menerusi video tular baru baru ini membuatkan hati ramai terguris Usahawan Kemboja gurau orang Melayu pemalas Ia susulan ...
Dpr Sahkan Revisi Uu Ite Menjadi Undang Undang

Dpr Sahkan Revisi Uu Ite Menjadi Undang Undang

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 85 hits
Pengesahan tersebut diambil dalam Rapat Paripurna ke 10 masa sidang II tahun sidang 2023 2024
Jangan Sampai Melayu Senasib Red Indian

Jangan Sampai Melayu Senasib Red Indian

papar berkaitan - pada 19/11/2023 - jumlah : 369 hits
Orang Melayu mesti mengukuhkan kedudukan sebagai kuasa dominan di Malaysia atau berisiko menjadi orang asal negara maju seperti di Amerika Syarikat dan New Zealand Jangan Melayu jadi macam Red Indian yang cuma tinggal sejarah atau Maori yan...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally