Biodata Aisha Retno Calon Juara Hardest Singing Show Malaysia


Aisha Retno adalah calon juara The Hardest Singing Show Malaysia 2024 yang bakal berentap Ahad ini untuk berangkul RM150,000 tunai!
Beliau pernah menjadi juara mingguan sebanyak 3 kali iaitu pada Minggu 3, Minggu 6, dan peringkat Separuh Akhir.
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Aisha Retno.
Baca juga:
Biodata Ruhainies Biodata Bella Hanna Biodata Aisyah Hijanah Latar Belakang Kredit: IG @aisharetno02 NamaSharifah Aisha Retno binti Sayed SipulijamNama PanggilanAisha RetnoTarikh Lahir1 Ogos 2000PendidikanIjazah Sarjana Muda, Universiti Malaya (UM)PekerjaanPenanyi, pelakon, dan pengacaraGenre LaguPop, balada, R&B, soulAkaun Media SosialInstagram  @aisharetno02
Facebook @AishaRetno0
TikTok @aisharett Kehidupan Peribadi Aisha Retno merupakan anak sulung dari pasangan penyanyi veteran Indonesia, Jean Retno Aryani dan seorang ahli perniagaan dari Kelantan, Sayed Sipulijam Sayed Alwee.
Adik lelaki Aisha bernama Sayed Abu Hanifa Radityo.
Kredit: IG @aisharetno02 Kredit: IG @aisharetno02 Kerjaya & Profesional Aisha Retno mewarisi darah seni dari ibunya yang merupakan bekas penyanyi era 1980 sezaman dengan Hetty Koes Endang iaitu Jean Retno Aryani.
Beliau mendapat tunjuk ajar nyanyian khususnya dari segi seni vokal daripada ibunya sendiri.
Minatnya terhadap muzik mula serius ketika berusia lima tahun. Ketika di sekolah rendah, Aisha lebih menjurus pada genre muzik nasyid.
Kerana minat tersebut, beliau bahkan pernah dinobatkan sebagai juara pertandingan Suara Emas sehingga ke peringkat kebangsaan untuk mewakili Kuala Lumpur ketika menduduki Tingkatan 4.
Kerjayanya dalam bidang muzik semakin terselah selepas beliau mengikat kontrak bersama Sony Music Malaysia dan melancarkan single sulung iaitu Mengikat Jiwa.
Aisha juga pernah berkecimpung dalam bidang lakonan menerusi telefilem Cangkul dengan memegang watak sebagai Zura dan drama Gadis Muzikal dengan memegang watak sebagai Melly.
Single Lagu:
Mengikat Jiwa (2018) Menjelang Hari Raya (2020) Cinta Denganmu (2021) – OST Takdir Yang Tertulis Nukilanku (2021) – OST Masih Ada Rindu W.H.U.T (2021) Pencarianku (2022) SUTERA (2022) I.L.S.M (Love Sadness More), 2022 Ternoktah (2023) Single Duet:
Terima Kasih (2020) – duet bersama Yuka Kharisma Pulang Di Hari Raya (2021) – duet bersama Waheeda Bonn JARAK (2023) – duet bersama Aziz Harun Album Lagu:
Album A.R (2023) menampilkan lagu-lagu seperti berikut:
Tajuk LaguLirikKomposerPencariankuAisha Retno, Sharon PaulSharon PaulJARAK – duet bersama Aziz HarunAisha Retno, Glowrush, RomeoAziz Harun, GlowrushTernoktahAisha Retno, Firdaus Rahmat, Hanis RafiHanis Rafi, Omar KTeduhAisha Retno, Iqie Hugh, John JeevesIqie HughCukuplahAisha Retno, Firdaus Rahmat, John JeevesJohn JeevesSUTERAAisha Retno, MFMFMFMF Televisyen:
TahunTajukPerananSaluran TVCatatan2020Vokal ManiaDiri SendiriTV3Juara Rookie2022Big Stage (musim 4)Diri SendiriAstro RiaKetiga2022Gempak TVPengacara UndanganAstro Ria–2023Reporting For DutyDiri SendiriAstro RiaProgram Realiti2023Bigstage 2023 CapsulePengacaraAstro Ria–2024The Hardest Singing ShowPesertaAstro Ria– Drama:
TahunTajukWatakSaluran TVCatatan2022CangkulZuraAstro CitraLakonan Pertama Telefilem:
TahunTajukWatakSaluran TVCatatan2023Gadis MuzikalMellyTV3Drama Pertama Pencapaian Aisha Retno Sepanjang enam tahun bergiat aktif dalam dunia nyanyian, Aisha Retno berjaya nama dalam pelbagai anugerah dan penghargaan.
Berikut adalah merupakan beberapa pencapaian oleh beliau sepanjang menjadi penyanyi:
TahunAnugerahKategori2023Spotify Wrapped 2022 AwardsTop Radar Artist SG & MY 20222023Top 10 of Asia: Personality of The Year Award 2022/2023Malaysia Young Music Icon2024Anugerah Juara Lagu ke-38Kategori Terbuka – Lagu Sutera2024Anugerah Juara Lagu ke-38Anugerah Persembahan Terbaik AJL38 Fakta Menarik Mengenai Aisha Retno Beliau berdarah kacukan Melayu, Arab dan Jawa. Beliau merupakan sepupu kepada pelakon wanita terkenal, Sophia Albarakbah. Suka memelihara kucing. Sebelum ini, Aisha Retno menetap di Indonesia sebelum bermastautin di Malaysia. Beliau pernah dicalonkan sebagai calon Top 5 kategori Artis Baharu Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-34 tahun 2021 dan kini, pada 2024, dia beraksi sebagai salah seorang finalis Anugerah Juara Lagu (AJL) Ke-38. Mengidolakan ibunya sendiri, Ariana Grande, Mariah Carey, dan Whitney Houston. Pernah menyanyi di Festival Perancis di The Square, Publika, showcase kumpulan CNCO, acara muzikal RIUH dan banyak lagi. Tahniah Aisha Retno! Semoga kejayaan dan pencapaian cemerlang anda menjadi inspirasi buat anak-anak muda diluar sana yang ingin terlibat dalam dunia seni nyanyian.
Sumber:
Instagram @aisharetno02 Aisha Retno Syukur Rangkul Gelaran Naib Juara & Persembahan Terbaik. xtra

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/aisha-retno/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=aisha-retno

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Hardest Singing Show Siapakah Akan Bergelar Juara Konsert Akhir Pada 13 Julai 2024

The Hardest Singing Show Siapakah Akan Bergelar Juara Konsert Akhir Pada 13 Julai 2024

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 210 hits
Dari sembilan penyanyi hebat hanya tinggal enam penyanyi yang melangkah ke final THSS yang akan berlangsung pada 13 Julai ini Siapakah akan bergelar juara The Hardest Singing Show yang akan bersiaran secara langsung di Pusat Konvensyen CIDB...
Tahniah Aepul Roza Juara The Hardest Singing Show Musim Pertama

Tahniah Aepul Roza Juara The Hardest Singing Show Musim Pertama

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 187 hits
Penyanyi Aepul Roza menepati ramalan apabila dinobatkan juara program The Hardest Singing Show yang berlangsung di Pusat Convention CIDB malam tadi Kemenangan tersebut melayakkan Aepul membawa pulang trofi berserta RM150 000 Bertemakan Taru...
The Hardest Singing Show Malaysia Keputusan Separuh Akhir

The Hardest Singing Show Malaysia Keputusan Separuh Akhir

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 180 hits
The Hardest Singing Show sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan showmanship sebagai kriteria utama penjurian diikuti vokal barisan penyanyi penyanyi hebat tempatan Program The Hardest Singing Show berteraskan kon...
Biodata Bella Astillah Wakil Malaysia Di Wuhu Shenshan Music Festival 2024

Biodata Bella Astillah Wakil Malaysia Di Wuhu Shenshan Music Festival 2024

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 216 hits
Baru baru ini Bella Astillah telah dipilih menjadi wakil Malaysia untuk membuat persembahan di Wuhu Shenshan Music Festival 2024 Bella menyanyikan lagu Sumandak Sabah dan lagu dalam Bahasa Mandarin dalam persembahan tersebut Untuk artikel p...
Filipina Berterima Kasih Peranan Malaysia Dalam Proses Damai Di Mindanao

Filipina Berterima Kasih Peranan Malaysia Dalam Proses Damai Di Mindanao

papar berkaitan - pada 4/7/2024 - jumlah : 156 hits
REMBAU Negara Filipina berterima kasih atas peranan yang dimainkan Malaysia yang membantu dalam menyatukan wilayah selatan negara itu terutamanya di kepulauan Mindanao Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata perkara itu dinyatakan sen...
Kajian Kualiti Jalan Raya Di Malaysia Diperakui Antara Yang Terbaik Di Dunia

Kajian Kualiti Jalan Raya Di Malaysia Diperakui Antara Yang Terbaik Di Dunia

papar berkaitan - pada 4/7/2024 - jumlah : 99 hits
Kajian oleh The Global Economy merumuskan bahawa kualiti jalan raya di Malaysia merupakan antara yang terbaik di Asia Kajian yang bersumberkan data dari World Economic Forum menunjukkan negara kita memperoleh skor agrerat 5 3 meletakkan Mal...
Clicks Tawar Papan Kekunci Kepada Pengguna Iphone Malaysia

Clicks Tawar Papan Kekunci Kepada Pengguna Iphone Malaysia

papar berkaitan - pada 4/7/2024 - jumlah : 82 hits
PETALING JAYA Clicks Technology bersama pengedar rasminya Swap Asia melancarkan Clicks aksesori papan kekunci pertama yang ditawarkan secara eksklusif kepada pengguna iPhone Malaysia yang bakal meningkatkan fungsi penggunaan telefon bimbit ...
Pabrik Narkoba Terbesar Berkedok Kantor Eo Di Malang Digerebek Dikendalikan Wn Malaysia

Pabrik Narkoba Terbesar Berkedok Kantor Eo Di Malang Digerebek Dikendalikan Wn Malaysia

papar berkaitan - pada 4/7/2024 - jumlah : 112 hits
Para tersangka sebagai peracik mayoritas berusia masih muda Dalam kegiatan peracikannya mereka dipandu WN Malaysia lewat video confrence
Nikmati Kopi Lovns Dengan Cawan Berinsulasi Ais Pertama Dunia

Earth Symphony Green Cirque Fest 2024 A First Of Its Kind Eco Circus Celebrating Sustainability In Southeast Asia

Guangzhou Metro Dan Makan Di Restoran Halal Depan Masjid Huaisheng Guangzhou

Transit Oriented Developments The Way Forward

Telemovie Cik Petir Putrajaya Lakonan Nabila Razali

Zaman Sekarang Rakam Dulu Baru Tolong

12 Waktu Paling Mustajab Untuk Doa Mudah Dikabulkan

Mpox Vaccination Kicks Off In Drc After 859 Deaths This Year


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Mr Hiiragi s Homeroom Yang Diadaptasi Ke Siri Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


Kebaikan Halia Hingga Ke Akarnya

An Extravagant And Cosy Experience In The Golden Lounge Kuala Lumpur Airport

When Is Deepavali 2024 School Holidays

Bersedih Perkara Yang Kamu Tak Boleh Buat Apa Apa Adalah Satu Kebodohan Menipu Diri

Pisang Goreng Pontianak Lezatnya Kuliner Khas Yang Menggugah Selera

Stok Lauk