Bila Sekolah Tak Jadi Buka Banyaknya Anak Rugi Mak Ayah Bantulah


Langkah kerajaan menangguhkan sesi persekolahan membuatkan ibu bapa merasa lega kerana bimbang dengan keselamatan anak-anak di sekolah. Pun begitu, penangguhan itu pastinya satu kerugian yang amat besar kepada anak-anak kita. Mereka tertinggal jauh dalam pelajaran.
Inilah yang cuba dikongsikan oleh Dr Rozanizam Zakaria, Assistant Lecturer of Psychiatry, IIUM. Benar banyak kerugian yang terpaksa ditanggung semua pihak bila anak-anak tidak ke sekolah. Anak-anak itu sendiri jauh ketinggalan dalam pelbagai aspek.

BILA SEKOLAH TAK JADI BUKA (APA KERUGIAN SEBENAR?)
1. Apabila kerajaan tetapkan sesi persekolahan ditangguhkan, ada yang gembira (kerana kerisauan anak-anak berisiko dijangkiti) dan tak kurang juga yang resah (memikirkan anak dah lama tak bersekolah dan anak-anak ketinggalan dalam pelajaran).
2. Saya juga ada 2 anak yang bersekolah dan yang sulung tahun ini darjah enam. Sejujurnya, saya tidak risaukan jika anak saya ketinggalan dalam aspek akademik. Kerana sudah tentu ada masa dan peluang untuk mengejar kembali.
3. Ibubapa juga tidak risau jika anak masih tak faham pecahan, tak faham pemboleh ubah dimalarkan, tak tahu ayat tunggal ayat majmuk.
4. Apa yang saya rasa ibubapa perlu risaukan adalah dengan tertangguhnya sekolah, maka tertangguh juga pendidikan anak-anak dari aspek sosioemotional mereka.

5. Terutama anak-anak yang ibubapanya tidak bercuti, tidak WFH dan tidak dapat menyediakan sekolah ganti untuk anak-anak semasa mereka bekerja. Kerisauan kita ialah pada anak-anak dalam kelompok ini. Anak-anak yang tinggal di rumah menjaga diri masing-masing, anak-anak yang dijaga oleh telefon pintar, YouTube dan Astro.
6. Oleh itu, ibubapa, masyarakat dan kerajaan kena fikirkan secara serius collateral effect of pandemik ini kepada pembentukan generasi kita.
7. Sebelum ini saya ada menulis tentang keperluan revise pendekatan sistem pendidikan kita seseuai dengan norma baru. Percayalah silibus lama yang kita ada tidak akan dapat dikuasai dengan situasi akademik sekarang. Tiada keperluan kita mengejar silibus dalam keadaan anak serba tidak kena dengan proses pembelajaran yang ada.

8. Revise content dan masukkan elemen socioemotional secara serius. Yang mana lebih kita risaukan – anak tak pandai Algebra atau anak tak pandai urus tekanan dan emosi?
9. Ibubapa juga kena main peranan mengisi kelompongan ini dengan serius. Masa yang ada bersama keluarga (sekiranya ada) perlu digunakan sebaiknya untuk mendidik anak aspek socioemotional.
10. Ibubapa perlu awasi perkembangan sosial dan emosi anak-anak, seperti pembentukan peribadi, akhlak, perhubungan, pengendalian emosi, keyakinan diri, empati, kemampuan kendiri – kerana aspek ini adalah penentu kepada kejayaan masa depan mereka.
11. Kerajaan juga kena ambil maklum aspek ini. Beri kelonggaran bagi ibubapa yang kedua-duanya bekerja supaya ada jadual kerja yang fleksibel supaya anak-anak tidak terbiar dirumah. Perlu ada mekanisme kerja fleksibel yang seimbang diantara mendepani isu produktiviti di tempat kerja dan isu produktiviti di tempat rumah.

 
12. Ia waktu yang sukar untuk semua, namun kita perlu jadi luar biasa untuk survive dalam waktu yang sukar ini. Semoga pembentukan peribadi anak-anak kita tidak menjadi kesan sampingan kepada pandemik ini.
Artikel berkaitan: Kesian Anak Darjah 1 Belajar Maya Tak Sama Dalam Kelas, Responds Ibubapa Selepas KPM Tutup Sekolah

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bila Sekolah Tak Jadi Buka, Banyaknya Anak Rugi, Mak Ayah Bantulah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-sekolah-tak-jadi-buka-banyaknya-anak-rugi-mak-ayah-bantulah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Nak Masuk Sekolah Mak Ayah Boleh Latih Anak 5 Kemahiran Ni Dulu Pada Anak Barulah Hati Lega

Anak Nak Masuk Sekolah Mak Ayah Boleh Latih Anak 5 Kemahiran Ni Dulu Pada Anak Barulah Hati Lega

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 378 hits
Bakal memasuki sekolah pada penggal tahun ini ada di antara mak ayah yang masih tidak yakin untuk menghantar anak mereka Dapatkah anak menguruskan dirinya sendiri bolehkah anak memberitahu cikgu untuk ke tandas dan bolehkah anak makan sendi...
Cakap Tak Berhenti Asyik Bertanya Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bantulah Anak Talkative

Cakap Tak Berhenti Asyik Bertanya Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bantulah Anak Talkative

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 235 hits
Peningnya berhadapan dengan anak talkative Tanpa seminit pun masa tidak diisi dengan pertanyaan demi pertanyaan dari mulutnya Habis idea mama dan papa untuk menjawab setiap pertanyaan si anak Awas jangan dek kerana pening menjawab mama papa...
Anak Aku Tanya Lebai Pakai Ketayap Ni Siapa Dia Sekolah Mana Ayah

Anak Aku Tanya Lebai Pakai Ketayap Ni Siapa Dia Sekolah Mana Ayah

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 272 hits
Time dia bantahan secara dalaman Alasannya mudah nak bantah sebab kita kerajaan Laaa dah jadi kerajaan buat apa bantah Laksanakan saja yang dibantah tu Bukankah telah ada kuasa Dulu kata takde kuasa Bantah secara dalaman tu maksudnya kena m...
Tahu Takut Berkat Gambar Mak Long Anak Anak Dah Tak Buka Tutup Peti Ais

Tahu Takut Berkat Gambar Mak Long Anak Anak Dah Tak Buka Tutup Peti Ais

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 454 hits
Apa perasaan anda tiap kali anak kita kejap kejap bukan peti ais tanpa sebab Kalau sekali ok lagi tapi ni dalam sejam tak tahu berapa kali dan nak tunggu sampai tidur ibaratnya macam tak terkira pula Jika kita nampak ok lagi risau bila tak ...
Mak Ayah Guru Pertama Anak Ajarkan Tentang Adab Kebersihan Boleh Jadi Filter Anak Berdepan Dunia Luar

Mak Ayah Guru Pertama Anak Ajarkan Tentang Adab Kebersihan Boleh Jadi Filter Anak Berdepan Dunia Luar

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 318 hits
Semuanya bermula dari rumah Bukan hanya ilmu keagamaan adab dan sivik bahkan soal kebersihan dan kesihatan diri pun penting untuk kita terapkan pada anak kita diusianya ketika masih bayi Mak ayahnya segala input ini diperolehi Maka jangan l...
Mak Ayah Tak Belikan Motor Anak Bakar Rumah

Mak Ayah Tak Belikan Motor Anak Bakar Rumah

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 234 hits
The ReporterSeorang lelaki di Kabupaten Kulonprogo Indonesia nekad membakar rumah milik ibu bapanya kerana tidak puas hati keinginannya untuk memiliki motosikal tidak dituruti Ketua Perhubungan Awam Polis Kulon Progo Nengah Jefry berkata pi...
Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Sampai Sawan Sebelum Bawa Jumpa Doktor Ini Mak Ayah Boleh Lakukan

Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Sampai Sawan Sebelum Bawa Jumpa Doktor Ini Mak Ayah Boleh Lakukan

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 255 hits
Demam dengan suhu yang terlalu tinggi hingga menyebabkan anak jadi sawan jangan sesekali dibiarkan Segeralah bawa anak berjumpa doktor Namun sebelum membawa anak ke klinik atau hospital ini yang boleh dilakukan pada anak berkongsi informasi...
Jika Mak Ayah Rasa Penat Sepanjang Anak Umur 0 3 Tahun Tahniah Anda Buat Perkara Yang Betul

Jika Mak Ayah Rasa Penat Sepanjang Anak Umur 0 3 Tahun Tahniah Anda Buat Perkara Yang Betul

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 237 hits
Pernah tak anda rasa Ya Allah penatnya ada anak kecil Nak sangat anak cepat cepat besar supaya dia boleh bermain sendiri dan uruskan diri mereka sendiri Pernah tak rasa penat melampau lampau Kalau anda ada perasaan penat Tahniah kerana anda...
Jiwa Kental Wanita Ini Tetap Jadi Rider Walau Dihalang Mak Ayah Lama Lama Keluarga Tunjuk Reaksi Tak Disangka Sangka

Jiwa Kental Wanita Ini Tetap Jadi Rider Walau Dihalang Mak Ayah Lama Lama Keluarga Tunjuk Reaksi Tak Disangka Sangka

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 340 hits
Sabtu 23 Januari 2021 8 00 PMWana mula berkhidmat sebagai rider penghantar makanan pada November tahun lalu JIKA disoroti sejak penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan yang pertama pada Mac tahun lalu ramai rakyat di negara ini secara ti...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang