Cakap Tak Berhenti Asyik Bertanya Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bantulah Anak Talkative


Peningnya berhadapan dengan anak talkative. Tanpa seminit pun masa tidak diisi dengan pertanyaan demi pertanyaan dari mulutnya. Habis idea mama dan papa untuk menjawab setiap pertanyaan si anak. Awas, jangan dek kerana pening menjawab, mama papa mengabaikan mereka. Buruk kesannya.
Menurut Pn Noor Asyikin Ahmad yang berpengalaman lebih 14 tahun sebagai guru pendidikan awal kanak-kanak, anak-anak talkative yang banyak bertanya seharusnya tidak dibiarkan tanpa jawapan. Jawablah, kerana ini yang terbaik untuk perkembangan anak kita.

Istilah talkative memberi maksud ‘peramah’ suka atau gemar bercakap. Ibu bapa mungkin pernah berhadapan dengan situasi anak yang banyak bercakap dan bertanyakan pelbagai soalan tanpa henti. Dari satu soalan, kemudian kepada soalan dan seterusnya kepada soalan yang lain. Apa? Kenapa? Bagaimana? Di mana? dan Siapa?
Contoh: “Ibu kenapa bunga merah?” “Kenapa tanam di sini?” “Ibu kenapa mesti mandi?” “Kenapa ibu tak mandi?”.
Mengapa kanak-kanak talkative bertanya banyak soalan?.
Menurut pakar, kanak-kanak yang aktif atau banyak bercakap mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi. Mereka berada di dalam dunia dewasa di mana mereka memerlukan maklumat setiap hari dan kadangkala pertanyaan mereka itu sebenarnya menunjukkan mereka keliru apa yang berlaku di sekeliling mereka, sekali gus mencetuskan rasa ingin tahu yang tinggi dalam diri. Lalu mereka akan terdorong untuk mengetahui sesuatu perkara.
CIPTA BONDING
Anak talkative lebih dilihat daripada sudut positif bila mana ibu bapa dapat membantu mereka memahami mana yang betul dan mana yang salah. Ini berlaku apabila ibu bapa berhadapan dengan situasi anak talkative, mereka mendengar, memberi idea atau respon setiap pertanyaan anak-anak ke arah kebaikan.
Anak-anak talkative juga mampu memberi kesan yang positif untuk komunikasi dan membuatkan perhubungan dan ‘bonding’ antara ibu bapa dan anak-anak menjadi lebih positif. Ini kerana kanak-kanak ini sentiasa “terjah” dengan pelbagai soalan demi soalan yang agak mencabar, jika tidak menjawab mereka akan terus bertanya.

Jika ibu bapa menipu pastinya akan merasa bersalah dan sebaliknya jika menjawab yang benar mereka akan bertanya soalan yang lain. Jelas, di sini dapat dilihat sentiasa wujud komunikasi yang baik dan membina malah ibu bapa juga dapat memberi panduan, jawapan yang dapat meransang minda anak-anak sekali gus menjadikan hubungan ibu bapa dan anak-anak menjadi lebih baik dan akrab.
Kanak-kanak talkative juga sentiasa bertenaga dan bersemangat, ibu bapa harus pandai menyalurkan tenaga dan semangat anak-anak dengan cara yang betul. Dengan ini ia dapat membantu mereka untuk pelbagaikan sesuatu yang baru.
Contohnya seperti mencipta satu hobi yang baru kepada anak-anak seperti mewarna, melukis dan membuat aktiviti kolaj dan sebagainya supaya anak-anak dapat berfikir dan belajar menerima tentang perkara sekeliling. Kepetahan bercakap dan mengutarakan soalan petanda bahawa sel-sel otak mereka berhubung selari dengan perkembangan kognitif mereka.
Selain itu, kebaikan kanak-kanak talkative ini memberi kesan kepada pencapaian akademik mereka melalui sifat atau perasaan ingin tahu dan galakkan daripada ibu bapa. Ada kajian yang mengatakan bahawa ibu bapa yang sering menggalakkan anaknya bercakap atau bertanya, akan memberi impak yang positif untuk pembelajaran mereka.

Mereka akan lebih kreative dalam menyelesaikan sesuatu perkara dan banyak pertanyaan dan persoalan sebelum mencuba dan mencari jalan penyelesaian. Semua ini bermula dengan sifat ingin tahu serta gemar bercakap dan mengutarakan soalan.
Selain itu juga, kanak-kanak yang talkative mampu menambah perbendaharaan kata. Contohnya bayi berumur 12 bulan masih tidak mampu bercakap dengan banyak, tetapi mereka mampu untuk memahami sehingga 60 perkataan dalam tempoh sehingga 18 bulan. Perkembangan bahasa mereka berlaku dengan drastik. Oleh itu ibu bapa perlu bersedia dengan soalan-soalan yang bakal ditanya, maka makin banyak bercakap atau bertanya, makin banyaklah mereka tahu dan belajar.
Namun demikian baik tetap ada ada buruknya. Melayan anak-anak bercakap memang boleh menjadi sukar disebabkan memerlukan ibu bapa mendengar mereka sepanjang masa. Dan kerap terjadi anak-anak akan menyampuk atau mencelah semasa orang dewasa bercakap. Jadi ibu bapa harus lebih banyak bersabar bila berhadapan dengan situasi anak-anak yang talkative. Jika kita menghalang mereka dari bercakap sesuatu, ada kemungkinan akan wujud jurang antara ibu bapa dan anak-anak. Selain itu juga kita akan membunuh semangat dan perasaan ingin tahu mereka. Jadi ibu bapa jangan malas menjawab!!

KESAN PSIKOLOGI DAN JANGKA MASA PANJANG
Teori Piaget ada menyatakan tahap kesedaran deria motor ini melibatkan kanak-kanak yang berusia satu hari sehinggalah umurnya mencecah dua tahun. Dalam tahap ini, kanak-kanak mampu untuk membentuk skema bahasa dan struktur kognitif mereka sendiri. Mereka turut membentuk simbolik bahasa mereka yang tersendiri.
Jadi tidak hairanlah bayi berumur 12 bulan walaupun tidak mampu bercakap dengan banyak, tetapi mampu untuk memahami 60 perkataan dalam tempoh sehingga 18 bulan. Ini menunjukkan perkembanagan bahasa berlaku dengan drastik dan ibu bapa perlu bersedia dengan sifat talkative anak-anak dan soalan-soalan yang bakal diberikan.
Tahap pemikiran praoperasional menurut Teori Piaget pula berlaku pada tahap umur kanak-kanak mencecah dua tahun sehinggalah usia tujuh tahun. Pada tahap ini, penguasaan bahasa mereka semakin berkembang dan berlakunya pertambahan kosa kata dalam pembelajaran bahasa seiring dengan perkembangan bahasa mereka. Kanak-kanak yang berumur empat tahun boleh menyoal sehingga 437 soalan dalam sehari!.

Sekiranya anak anda berumur 3 hingga 4 tahun, pada peringkat inilah kita boleh kembangkan kemahiran membaca mereka. Telah terbukti bahawa kanak-kanak yang talkative suka bercerita dan mengada-adakan cerita mereka sendiri. Ini menunjukkan mereka suka membaca sesuatu yang baru. Justeru itu, ibu bapa boleh membantu anak-anak mengembangkan hobi membaca mereka.
Jelas dengan perkongsian ini menunjukkan kanak-kanak yang talkative suka meneroka apa yang ada di persekitaran dan suka bercakap melalui perasaan ingin tahu mereka. Oleh itu, sebagai ibu bapa atau pendidik kita harus memberi panduan, galakkan dan jawapan yang dapat meransang minda anak-anak kita.
Artikel berkaitan: Anak Kecil Lagi Biasalah Sepah, Jangan Biasakan Sepah, Kena Ajar Anak Kemas Lepas Main Walaupun 1 Mainan!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Cakap Tak Berhenti & Asyik Bertanya, Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli, Bantulah Anak Talkative! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cakap-tak-berhenti-asyik-bertanya-mak-ayah-jangan-buat-tak-peduli-bantulah-anak-talkative/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asal Lapar Anak Minta Susu Dah Kenyang Tak Nak Makan Mak Ayah Jangan Biar Nanti Kurang Zat

Asal Lapar Anak Minta Susu Dah Kenyang Tak Nak Makan Mak Ayah Jangan Biar Nanti Kurang Zat

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 364 hits
Situasi yang sering berlaku Apabila anak lapar minta dibancuhkan susu Namun apabila diberikan susu kenyang susu makanan tidak dijamah tidak berminat pula Ibu ayah jangan biarkan situasi ini berlarutan tidak elok untuk perkembangannya berkon...
Merengek Tarik Telinga Kurang Menyusu Itu Mungkin Petanda Anak Kena Jangkitan Telinga Ini Yang Mak Ayah Kena Tahu

Merengek Tarik Telinga Kurang Menyusu Itu Mungkin Petanda Anak Kena Jangkitan Telinga Ini Yang Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 363 hits
Jangkitan pada telinga merupakan kondisi yang kerap didiagnosis pada bayi Kajian menunjukkan kebanyakan kanak kanak akan mengalami infeksi ini sekurang kurangnya sekali sebelum mereka mencecah umur tiga tahun APAKAH SIMPTOM JANGKITAN TELING...
Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 616 hits
Tahun depan anak anak dah mula masuk ke tadika ataupun sekolah Memang seronok dan teruja nak tengok anak kecil kita mula ke sekolah Terasa dah besar si kecil kita ni pelbagai persiapan sekolah dibuat ibu ayah semua barang terasa nak dibeli ...
Jangan Rimas Bila Anak Mula Bertanya Itu Ini Otaknya Tengah Berhubung Mama Layankan Saja

Jangan Rimas Bila Anak Mula Bertanya Itu Ini Otaknya Tengah Berhubung Mama Layankan Saja

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 201 hits
Pertanyaan demi pertanyaan dari anak kecil kita adakalanya membuatkan kita rimas Jangan merungut atau mengelak sebaliknya bersyukurlah si kecil kita sudah mula bercakap berbanding dengan ibu bapa lain yang masih menunggu anak bercakap saban...
Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Sampai Sawan Sebelum Bawa Jumpa Doktor Ini Mak Ayah Boleh Lakukan

Suhu Badan Anak Terlalu Tinggi Sampai Sawan Sebelum Bawa Jumpa Doktor Ini Mak Ayah Boleh Lakukan

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 255 hits
Demam dengan suhu yang terlalu tinggi hingga menyebabkan anak jadi sawan jangan sesekali dibiarkan Segeralah bawa anak berjumpa doktor Namun sebelum membawa anak ke klinik atau hospital ini yang boleh dilakukan pada anak berkongsi informasi...
Jika Mak Ayah Rasa Penat Sepanjang Anak Umur 0 3 Tahun Tahniah Anda Buat Perkara Yang Betul

Jika Mak Ayah Rasa Penat Sepanjang Anak Umur 0 3 Tahun Tahniah Anda Buat Perkara Yang Betul

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 237 hits
Pernah tak anda rasa Ya Allah penatnya ada anak kecil Nak sangat anak cepat cepat besar supaya dia boleh bermain sendiri dan uruskan diri mereka sendiri Pernah tak rasa penat melampau lampau Kalau anda ada perasaan penat Tahniah kerana anda...
Dah 18 Bulan Tapi Anak Masih Tak Pandai Berjalan Mak Ayah Cepat Bantu

Dah 18 Bulan Tapi Anak Masih Tak Pandai Berjalan Mak Ayah Cepat Bantu

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 381 hits
Meniarap sudah merangkak pun sudah Kini anak memasuki fasa untuk berjalan namun mengambil masa yang agak lama sebelum anak benar benar boleh berdiri dan seterusnya melangkah setapak demi setapak Ibu bapa tidak perlu risau sekiranya anak sud...
Anak Lebih Seorang Jangan Pilih Kasih Semua Pembawa Rezeki Untuk Ibu Ayah

Anak Lebih Seorang Jangan Pilih Kasih Semua Pembawa Rezeki Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 374 hits
Bagusnya anak aku ni kenapalah anak aku yang sorang lagi ni tak macam kakak dia Ingat jangan membanding dan beza anak anak Sebenarnya ramai yang merasakan ibu bapa mereka selalu mendahulukan adik beradik lain mereka selalu di marah selalu l...
Tunggu Umi Ayah Di Sana Dua Anak Syurga Sempat Bertahan 20 Minggu Dalam Kandungan

Tunggu Umi Ayah Di Sana Dua Anak Syurga Sempat Bertahan 20 Minggu Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 334 hits
Kandungan belum cukup bulan bayi akan keluar awal walaupun usia kandungan belum matang Itu yang dilalui oleh seorang ibu apabila keempat empat kandungannya dilahirkan sekitar usia 20 minggu lebih Berkongsi mengenai pengalaman melahirkan bay...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia